Weet iemand hier raad mee ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 00:13

Babootje schreef:
Je hebt een sterkere wormenkuur gehad, maar je vertelt niet of er misschien een mestonderzoek is gedaan. Zo niet zou ik dat heel snel doen en evt een second opinion. Als hij een erge worminfectie heeft gedaan is gewoon ontwormen niet voldoende. Ik heb een keer een veulentje dood zien gaan aan een worminfectie, terwijl hij toch (gewoon) ontwormd was. Het veulen had erg veel pijn en koliekachtige verschijnselen. Toen bleek ie toch een worminfectie te hebben en was niet meer te redden.

Die wormenkuur ga ik morgen aan hem geven. nee ik heb geen mestonderzoek gedaan, het in de zomer gebeurt, hij zag dat in het bloed.. nu dus niet meer, heeft het zin om dan nog een mest onderzoek te gaan doen, als hij het van de zomer had ?

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 00:13

idefix4 schreef:
Doet ie het alleen als je er een zadel op hebt liggen? Mss ligt dat niet lekker? Als hij goed gedijt op longeren enzo, blijft je zadel immers in de kast. Het kan zo veel zijn!

vandaag heb ik hem gelongeerd met zadel op zijn rug, dat ging prima.. andere deed ik dat met een longeer singel.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:21

dominiquesr schreef:
Juangi schreef:
Ik zou idd zelf ook eerder het zekere voor het onzekere nemen, gaat om een jong paard...

wat moet ik hier tegen doen..?

Ik zou even contakt op nemen met een paardenmasseur.

Hier een overzicht:

http://www.happy-athlete.nl/content.aspx?i=13

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:41

dominiquesr schreef:
Babootje schreef:
Je hebt een sterkere wormenkuur gehad, maar je vertelt niet of er misschien een mestonderzoek is gedaan. Zo niet zou ik dat heel snel doen en evt een second opinion. Als hij een erge worminfectie heeft gedaan is gewoon ontwormen niet voldoende. Ik heb een keer een veulentje dood zien gaan aan een worminfectie, terwijl hij toch (gewoon) ontwormd was. Het veulen had erg veel pijn en koliekachtige verschijnselen. Toen bleek ie toch een worminfectie te hebben en was niet meer te redden.

Die wormenkuur ga ik morgen aan hem geven. nee ik heb geen mestonderzoek gedaan, het in de zomer gebeurt, hij zag dat in het bloed.. nu dus niet meer, heeft het zin om dan nog een mest onderzoek te gaan doen, als hij het van de zomer had ?

Ik denk dat je het misschien niet goed hebt begrepen; misschien moet je het nog even navragen bij je DA.

De symptomen die je omschrijft lijken erg op een worminfectie.
Als jouw pony van de zomer een worminfectie heeft gehad, kan het zijn dat de ontwormingsmiddelen niet afdoende waren; dan kunnen ze in het najaar en winter in een ergere vorm de kop opsteken.

Je DA heeft bloed afgenomen en bij het bloedonderzoek geconstateerd dat je paardje een worminfectie heeft. Dat ziet hij omdat een bepaalde eiwitwaarde in het bloed (β- eiwit) is verhoogd als het paard langdurig een worminfectie heeft. Die waarden zijn niet verhoogd, als je pony geen worminfectie heeft. De conclusie is dan, dat je pony een worminfectie heeft en niet had.
Je DA geeft je nu een hele sterke wormenkuur (breed spectrum) ervan uitgaande dat hij hiermee alle soorten wormen te pakken heeft.
Het is goed om ca. 4-6 weken na de kuur nog een mestonderzoek te doen om er zeker van te zijn dat alles weg is.
Daarnaast is het nodig om regelmatig je pony te ontwormen. Vroeger deden we dat altijd standaard om de 6-8 weken. Maar om te voorkomen dat de wormen resistent worden tegen de kuur, wordt nu geadviseerd om eerst een mestonderzoek te doen, om te bekijken of het nodig is en welke soort kuur (voor welke soort worm) je moet gebruiken.