Bij rontgenologische afkeuring kosten verkoper?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bij rontgenologische afkeuring kosten verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 03:57

Precies hetl zelfde als dat je erover denkt als koper (dus afgekeurd kosten voor de verkoper),
of precies het zelfde als de verkopers in dit topic (ongeacht goed of afkeuring, kosten altijd voor de koper)?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 04:11

Als ik een auto verkoop en de koper wil de auto extra laten keuren dan zijn die kosten toch ook voor de potentiële koper?
Met een paard vind ik dat net zo.

Ook moet je voor de keuring met de koper overleggen wanneer je een paard niet wilt hebben.
Ik had de pech dat na de klinische keuring (die goed was) de kopers onverwacht alsnog foto's wilde.
Paard had enkel 1en en 2en en toen wilde ze haar niet meer.
Daar stond ik dan met een paard, wat wel goed was, maar de kopers wilde haar niet en ik met veel kosten stond. Ze waren weg voordat ik haar heb kunnen inladen en ik kreeg netjes de rekening thuisgestuurd.

zafanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 14:43

@ brainless, dat is natuurlijk wel erg vervelend en met alleen maar 1en en 2en zou ik blij zijn en een paard zeker niet laten staan! Ik geef natuurlijk aan de da aan waar ik em voor wil en als tie daarvoor goed gekeurd wordt gaat ie zeker mee! Tevens vind ik het wel logisch als de koper in eerste instantie betaald dus dat de rekening op mijn naam komt maar dat bij afkeuren de verkoper in elk geval een gedeelte terugbetaald.. zo loopt de verkoper in eerste instantie geen risico dat bij goedkeuring het paard toch niet opgehaald wordt. In jouw geval vind ik het ook een ander verhaal, paard was gewoon goed dus of de koper em dan wel of niet wilde hadden hun de kosten gewoon op zich moeten nemen! maar wat als er spat, artrose of weet ik wat uitgekomen was dan was het paard dus gewoon absoluut niet goed, vind je dat de koper dan ook had moeten betalen?

zafanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 14:46

Shanna begreep even niet wat je bedoelde maar dan zou ik er denk ik hetzelfde over denken als koper. Paard is dan nog van mij en als het niet goed blijkt te zijn vind ik dat mijn verantwoording en zou ik em ook niet meer verkopen en de kosten zelf dragen. heel vervelend maar dat risico heb je nou eenmaal.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:49

Als de koper die foto's wil hebben, vind ik persoonlijk dat die koper ook de foto's hoort te betalen. Als je niet 6x wil betalen voor een keuring moet je misschien ook zelf beter kijken (of iemand meenemen om te kijken) naar de bouw en gangen van het paard. In principe kun je heel veel zelf al bepalen, de kans dat er dan iets echt geks op de foto's komt te staan is dan niet zo heel groot.

Melissa_101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:55

Als de verkoper niet de afspraak wilt maken dat de kosten voor afkeuring voor hem zijn, is hij niet zeker van zijn eigen paard(zaak), en kun je beter opzoek gaan naar een ander paard!

ik vind het een niet meer als normale afspraak goedkeuring voor de koper
afkeuring voor de verkoper

zafanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 15:01

De meningen zijn blijkbaar sterk verdeeld! zoiezo gaat mn instructrice of staleigenaresse mee.. zitten zelf al jarenlang in de paarden en hebben er een heel stukje meer verstand van dan ik en een onafhankelijk oordeel. maar dat neemt niet weg dat er alsnog wel iets kan zijn wat je van te voren niet kan weten

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:12

Ik weet niet anders dat als een paard afgekeurd wordt de kosten voor de verkoper zijn. Bij goedkeuring is het paard en kosten gelijk voor de koper.
Heb nog nooit geweten dat je een paard laat keuren, paard wordt goedgekeurd en toch niet gekocht.... :n
Keuring okay = verkoop :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:14

Zoals Brainless al zegt: bij een auto betaald de koper altijd een eventuele keuring. Bij paarden is dat voor mij dito. Degene die iets wil, draait op voor de eventuele kosten. Zo niet, nou dan koop je 'm toch niet!
Het is namelijk geen enkel punt om 2000 euri's te verspijkeren aan een keuring en het is ook geen enkel punt om bij elk paard iets te vinden waarop je 'm laat afkeuren. Dat moet je als verkoper allemaal maar slikken, volgens sommigen hier?

Al eens bedacht wat alleen al de andere manier van omgang een doodbraaf paard kan veranderen in een gevaarlijke draak?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:21

Citaat:
Ik denk dat het er ook aan ligt wat voor paard je gaat kopen en in welke prijsklasse.. Ik heb voor de handel altijd paarden en pony's tussen de 500,- en de 2000,- daar ga ik geen keuring voor betalen.. Voor een paard van 10.000 zou ik dat weer wel doen..

Mijn paard viel in een goedkopere categorie, en die heb ik wel helemaal op de foto laten zetten.
Waarom? Omdat in in het aanschaf bedrag al bespaart had, en mijn vorige paard zo veel ellende heeft
gebracht zoals bij de TS nu. Duur of goedkoop paard, het is toch altijd fijn om te weten of het gezond is
of niet. Het gaat niet altijd om geld maar ook om de psyche, wat je allemaal moet doorstaan bij een paard
wat vanalles schijnt te mankeren!

Dus ik zeg: Keuren. En desnoods bij afkeuring 50/50 betalen. En informeer goed naar het rontgelogisch keuren
want er zit VEEL prijs verschil in. Ik was voor nog geen 400 euro klaar + 2 extra foto's die hij altijd uit voorzorg
nam omdat er vanuit een bepaalde hoek wel eens een chipje gemist kon worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:27

randie schreef:
Dus ik zeg: Keuren. En desnoods bij afkeuring 50/50 betalen. En informeer goed naar het rontgelogisch keuren
want er zit VEEL prijs verschil in.
Ik was voor nog geen 400 euro klaar + 2 extra foto's die hij altijd uit voorzorg

Maar de koper bepaald waar hij wilt laten keuren.
Gemiddeld betaal je dan al snel 600-800 E voor een keuring met foto's.

En ook al heb je een paard wat goed is op de foto (als verkoper dat zelf al heeft laten doen).
Dan wordt er door bokt aangeraden alsnog een keuring door een eigen arts te laten doen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:40

Citaat:

En ook al heb je een paard wat goed is op de foto (als verkoper dat zelf al heeft laten doen).
Dan wordt er door bokt aangeraden alsnog een keuring door een eigen arts te laten doen.

Ik zou inderdaad ook al zitten er foto's bij een paard het zelf nog even laten herkeuren.
Maaaaar tegenwoordig is het al een stuk minder mogelijk om te klooien met digitale foto's omdat alle
gegevens van het paard meteen bij de foto's bijgebrand worden :).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:47

randie schreef:
Citaat:

Ik zou inderdaad ook al zitten er foto's bij een paard het zelf nog even laten herkeuren.
Maaaaar tegenwoordig is het al een stuk minder mogelijk om te klooien met digitale foto's omdat alle
gegevens van het paard meteen bij de foto's bijgebrand worden :).

Maar dan heb ik als verkoper een set foto's voor je, dan verwacht je nog steeds dat de verkopende partij (een deel van) de kosten van die foto's betaald bij afkeur??

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:49

Oh zo :), nee in dat geval is het eigen kosten inderdaad. Ik zou hem niet op eigen kosten dubbel op de foto laten zetten. Maar anderzijds snap ik de koper ook je hoort wel veel ellende over al bestaande foto's die niet bij het juiste paard zitten etc.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:55

Beetje kort door de bocht om te concluderen dat wanneer de verkoper de rontgenologische keuring niet wil betalen bij afkeuren, dat het paard "dan wel niet goed zal zijn". Verkoper heeft ook geen rontgen ogen hoor. Ik heb zelf ook met regelmaat een paard te koop staan en alles mag tot in de puntjes gekeurd worden. Maar tot 4500,- ga ik geen rontgenologische keuring betalen. Vrijwel elke verzekeringsmaatschappij verlangt tot 4500,00 alleen een klinische keuring. Dat hou ik daarom ook aan. Duurdere paarden laat ik zelf vooraf al keuren. En dan gebeurt het regelmatig dat koper het paard opnieuw wil laten keuren. Dus dan is het ook weer niet goed.Daarbij kan de ene veearts foto's heel anders interpreteren dan de andere veearts. Ook kan het voorkomen dat de veearts een paard op de foto goed keurt, maar de koper gaat er toch niet mee akkoord. En wie mag dan de keuring betalen? En zo zijn er nog tig voorbeelden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:57

randie schreef:
Oh zo :), nee in dat geval is het eigen kosten inderdaad. Ik zou hem niet op eigen kosten dubbel op de foto laten zetten. Maar anderzijds snap ik de koper ook je hoort wel veel ellende over al bestaande foto's die niet bij het juiste paard zitten etc.

het grootste probleem bij veel kopers is dat ze zekerheid zoeken die niet bestaat!
Ik heb het ondertussen iets te vaak meegemaakt dat mensen voor veel geld (inkl rontgenologische keuring) een paard kopen waar na een jaar niks meer van over is. Slecht gereden, geen omgangsvormen meer, bespiering weg.
Aan de andere kant ken ik een "wrak" dat met twee hoeven in d'r neus naar zuid Frankrijk liep en dat probleemloos nog een keer zou doen; was haar eigenaar dat van plan.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:59

klopt daar heb je een goed punt. Maar toch als je een paard op de foto ziet wat gewoon geen zak waard
is laat je hem wel staan en bespaar je jezelf waarschijnlijk een hoop ellende en geld. Een chip kan nog niet zo veel kwaad maar atrose etc. En karakter maakt een paard natuurlijk ook, er zijn paarden die bij een schaafwondje al lopen te miepen en er zijn paarden die met een gebroken kaak rondwandelen en nog geen kik geven ( echt gebeurd)

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:02

Je kunt het ook omdraaien.....als jij betaalt voor foto's van een paard wat je eventueel even later niet mee naar huis kan nemen omdat het paard niet gezond blijkt te zijn, sta je EN met lege handen EN een paar honderd euro armer (buiten de illusie ;-) )
Eigenlijk is het een beetje een ongeschreven regel in de paardenhandel. Bij afkeuren betaalt de verkoper, bij goedkeuren de koper.
Overigens moet je wel van te voren dan duidelijk aangeven wat jouw criteria is. Een paard wordt niet zo hele snel echt afgekeurd namelijk, wel goedgekeurd met een bemerking.
Als die bemerking voor jou niet acceptabel is, en je hebt dit vooraf niet besproken, heb je al een discussiepuntje.

Anyhow, ik heb nog nooit meegemaakt dat een verkoper niet accoord gaat met deze regeling en er zijn toch al heel wat paarden de revue gepasseerd.
Overigens zeg ik er eerlijk bij dat mocht dit voorkomen, dat de kosten t.a.t voor rekening van de aspirant koper zijn, dat wat mij betreft het paard al niet gekeurd hoeft te worden.
Ik ben daar vrij principieel in.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:03

Sliert, helemaal mee eens. Vaak wordt 4.500 euro ook als "grens" genomen. Erboven, mag er röntgen gekeurd worden, eronder volstaat klinisch.

Vaak wil een verkoper dan (onder de 4500) alleen maar röntgen keuren, als de koper de kosten betaalt.

Maar kan me ook heel goed voorstellen, dat een koper geen zin heeft om bij afkeuring iedere keer de röntgen kosten te betalen. Ben je starks honderden euro's verder en heb je nog geen paard.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:04

Brainless schreef:
randie schreef:
want er zit VEEL prijs verschil in.
Ik was voor nog geen 400 euro klaar + 2 extra foto's die hij altijd uit voorzorg

Ik vraag me overigens af naar welke kliniek jij dan zou gaan wanneer je 600-800 euro voor een keuring moet betalen....

trisca

wees duidelijk! Bij goedkeuring kosten koper en bij afkeuring kosten verkoper. Wil de verkoper dit niet dan gaat het feest niet door. Paarden verkopen is nu eenmaal niet makkelijk op dit moment en ik hoor teveel verhalen dat paarden niet goed zijn en eigenaren dat (onbewust) wel vermoeden. Door dan de kosten van de keuring op de verkoper te schuiven kunnen ze het blijven proberen tot iemand het risico neemt en het dier zonder keuring koopt.

Als de eigenaar de koop ziet zitten en vertrouwen heeft in de gezondheid van het paard zal hij er geen probleem van maken is mijn ervaring. En ook voor een paard van 3500 euro.

Dees

Als jij bij mij een paard koopt voor € 5.000 en hoger, dan mag je er zeker op rekenen dat ik de kosten bij afkeuring op mij neem als verkoper.
Koop je bij mij een paard voor € 2.500 zal ik de kosten van afkeuring niet willen betalen. Dan is klinisch goed voldoende.

Alle waar heeft zijn prijs.
Het paard wat te koop staat in mijn onderschrift past bij de eerste regel.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:05

setteke schreef:
Sliert, helemaal mee eens. Vaak wordt 4.500 euro ook als "grens" genomen. Erboven, mag er röntgen gekeurd worden, eronder volstaat klinisch.

Vaak wil een verkoper dan (onder de 4500) alleen maar röntgen keuren, als de koper de kosten betaalt.

Maar kan me ook heel goed voorstellen, dat een koper geen zin heeft om bij afkeuring iedere keer de röntgen kosten te betalen. Ben je starks honderden euro's verder en heb je nog geen paard.

als ik een jong paard groen koop voor 3500 euro wil ik absoluut een rontgenkeuring. Het is niet enkel het aankoopbedrag, maar ook wat je met het paard wilt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:09

Kriel schreef:
Je kunt het ook omdraaien.....als jij betaalt voor foto's van een paard wat je eventueel even later niet mee naar huis kan nemen omdat het paard niet gezond blijkt te zijn, sta je EN met lege handen EN een paar honderd euro armer (buiten de illusie ;-) )
Eigenlijk is het een beetje een ongeschreven regel in de paardenhandel. Bij afkeuren betaalt de verkoper, bij goedkeuren de koper.
Overigens moet je wel van te voren dan duidelijk aangeven wat jouw criteria is. Een paard wordt niet zo hele snel echt afgekeurd namelijk, wel goedgekeurd met een bemerking.
Als die bemerking voor jou niet acceptabel is, en je hebt dit vooraf niet besproken, heb je al een discussiepuntje.

Anyhow, ik heb nog nooit meegemaakt dat een verkoper niet accoord gaat met deze regeling en er zijn toch al heel wat paarden de revue gepasseerd.
Overigens zeg ik er eerlijk bij dat mocht dit voorkomen, dat de kosten t.a.t voor rekening van de aspirant koper zijn, dat wat mij betreft het paard al niet gekeurd hoeft te worden.
Ik ben daar vrij principieel in.

Hhhmmm, hoeveel "ellende" kun je niet ook gewoon aan de buitenkant zien?
Jij zoekt een paard, jij stelt eisen, dus neem je ook maar het risico van de kosten van een afkeuring. Wanneer je dierenarts niet eens zo fatsoenlijk om eerst een goede klinische keuring te doen om te kijken of er aanleiding is om zaken op de foto te zetten, dan trek ik de kwaliteit van die dierenarts sterk in twijfel.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:13

Ik denk wel dat je zaken iets te licht opneemt eerlijk gezegd.
De klinische keuring vindt altijd plaats voordat er uberhaupt foto's genomen gaan worden.
Wanneer een paard bij de klinische keuring al niet goed is op de cirkel of buigproef, hoeven er wat mij betreft niet eens foto's genomen te worden.
Het is natuurlijk jouw goed recht om te handelen nav je eerste zin in de post hierboven. Ik, als koper, maar ook als verkoper zijnde ga daar niet mee akkoord.