Paard bijt en ik heb moeite...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:42

Het wordt wel moeilijk als het een manege paard is. Dan moet iedereen al goed opzadelen. Nog steeds ben ik van mening dat je moet kijken wat het veroorzaakt, maar dit gedrag komt veel voor bij manegepaarden en is nog moeilijker op te lossen dan bij een particulier paard. Overleg in ieder geval met de manege-eigenaar. Komt dit gedrag bij iedereen voor of alleen bij jou? Als het bij iedereen gebeurt, wat hebben ze dan al geprobeerd?

Lootte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 00:38

Sommige zeggen dat als hij bijt , of niet luistert dat je zijn neus moet dicht knijpen ,of eens een klop geven in zijn hals maar niet echt zo heel hard , maar zo'n klopje dat hij moet luisteren

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:02

Lijkt mij het beste dat je met eigenaar (in dit geval manege) overlegt. Is hun paard. En zoals nu al heel vaak is geschreven: een paard straffen omdat hij pijn heeft is geen oplossing.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:22

Lieve Lootte, daar ben je weer, het is weer vakantie he?! Ik ben heel blij dat jij altijd naar oplossingen zoekt voor de problemen waar je tegenaan loopt op de manege, ik zou willen dat alle kinderen zo goed naar de paarden keken waar ze in de manege op mogen rijden, dat is mijn kerstwens! Maar is er dan echt niemand die je op die manege kan helpen om het zonder slaan en dwang op te lossen, dat kan echt hoor! het is alleen een beetje lastig om dit soort problemen via een forum op te lossen, ze zijn vaak na jarenlang verkeerd behandelen en rijden van een paard ontstaan, en zijn ook niet met iets simpels weer te verhelpen. Dat kost heel veel tijd en geduld, en iedereen die met het paard omgaat moet dan ook hetzelfde doen. Daar moet echt een goede gedragstherapeut voor langskomen om dit aan jullie voor te doen en te leren hoe iedereen er mee om moet gaan. En dan nog is het maar afwachten of het lukt, want veel heeft ook met verkeerd rijden te maken wat veel beginnende ruiters doen, en dat kun je niet veranderen: het paard zal altijd die ruiters op zijn rug houden omdat hij gewoon zijn geld moet verdienen op die manege. Ik heb bij mij op stal een oud manegepaard staan wat precies zo deed als jouw paard, en erger: ze viel ook mensen echt aan, steigerde en liet zich vallen. Dat hebben we binnen een jaar weer helemaal goedgekregen, dat paard is nu weer heel lief. Maar dit paard heeft nu 1 vaste verzorger en berijder, een goed passend zadel en bit, is medisch geholpen aan haar lichamelijke problemen, staat in een kudde op de wei en wordt niet meer als manegepaard gebruikt. We doen dus echt alles anders dan dat er vroeger op de manege met haar gebeurde en dat kan gewoon niet met een manegepaard, dat kost veel te veel tijd en geld. Wat je wel kan doen voor het paard is om het zo leuk mogelijk te maken voor haar: beloon haar met iets lekkers als ze wel lief is. dan leert ze vanzelf dat lief doen leuk is, wat ze dan steeds vaker zal gaan doen. Maar ook dat belonen moet je echt leren, want het is heel belangrijk dat je dat precies op tijd doet, dus direct nadat je paard het goed doet. Een paard heeft niet zo'n goed geheugen, en als jij bijvoorbeeld een paar minuten later een snoepje geeft weet het paard al niet meer waar dat snoepje voor was en beloon je eigenlijk wat hij op dat moment doet, en dat kan nog wel eens helemaal verkeerd gedrag zijn wat je eigenlijk niet wil. Dus: vraag of een volwassene die er verstand van heeft je helpt hiermee, dan kun je dat belonen zelf goed leren!

Lootte

Re: Paard bijt en ik heb moeite...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 12:20

Het paard bijt alleen bij het aansingelen , ik weet niet echt of het daar iets mee te maken heeft .Maar alleen bij het aansingelen bijt ze , En voor de rest is ze heel lief en doet ze eigenlijk niets verkeerd en rijd ze ook goed.

NenaTroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:14

aerdenhout1 schreef:
Word denk ik een beetje moeilijk je hoofdstel in doen als hij de andere kant op kijkt.

ik bedoel als ze de singel aantrekt duuh..

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:24

Probeer de singel niet té hard aan te trekken, doe alles heel rustig en doe de singel op gaatje 1 of 2 (hangt uiteraard van het paard af)
Doe dan het hoofdstel aan, ga desnoods op een krukje staan en probeer hem niet te hard te dwingen, wacht tot hij zijn hoofd wat laat zakken en beloon.
Probeer dan voorzichtig het hoofdstel naar zijn hoofd te brengen en als hij terug omhoog komt geef je hem een tik tegen zijn schouder.
Als het met veel geduld niet lukt, probeer je met het kopstuk van het hoofdstel zijn neus beet te nemen, dwing hem naar beneden en doe het hoofdstel aan, maar dat is al de harde aanpak :+
Als het hoofdstel aan is, singel je nog 1 of 2 gaatjes aan en als je bij de piste bent singel je helemaal aan (op een rustige manier).
succes :)