wel of niet een nieuwe cap om de zoveel tijd..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: wel of niet een nieuwe cap om de zoveel tijd..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:38

Ook na een aantal jaren gebruiken zonder te vallen, neemt de betrouwbaarheid van je cap af. Gewoon door gebruik.
Wat precies de 'houdbaarheidsduur' van een cap is, weet ik niet. Maar ze zeggen van integraalhelmen ook dat je die na een jaar of 5 eigenlijk dient te vervangen en ik meen mij van caps ook een dergelijke termijn te hebben gehoord.
Mijn cap is nu 6 jaar oud en ik heb m pas vervangen. Ben er nooit hard mee op mijn hoofd gevallen, maar de pasvorm was niet meer helemaal ok en ik zette in de winkel een nieuwe op en ik was meteen verkocht. Die zat zo lekker! Dat ik wist dat de oude niet meer ok was.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:30

TAO-->RUI

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:40

Ik vervang hem echt niet bij elk tikje hoor. Ik heb 3 caps, Eentje alleen met wedstrijd op of als ik naar les ga, een andere thuis zo'n 6 dagen per week al 4 jaar en die 3e ligt reserve thuis voor als ik ergens heen ga opeens ofzo. Zeker die cap die thuis voor reserve ligt wordt echt niet vervangen en die wedstrijdcap gaat ook maar zo niet weg. Die cap die ik bijna elke dag gebruik is nu toch wel een beetje aan vervanging toe maar is zeker wel zo nu en dan gevallen.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 22:32

bedankt voor alle reacties ik heb er heel veel aan, ben al een stuk wijzer geworden.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:40

Ik schrok al, bij elke val een nieuwe :P Zal mn mam blij mee geweest zijn. ''Vroeger'' viel ik er echt bijna elke week vanaf.
Als je echt keihard valt is het wel logisch. En eerlijk bij eerlijk is mijn capje ook wel aan vervanging toe. Jammer genoeg is dat de enige die heerlijk zit, het ''nieuwe model'' past niet op mijn hoofd.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:26

Nou ik doe al 5 jaar met me cap, enne al een keer mee achterover geklapt hij leeft nog steeds, en helemaal niks mis mee. Vind het ook wel erg overdreven als je naar elke klapt een nieuwe cap moet kopen ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:31

_Daniquee schreef:
Nou ik doe al 5 jaar met me cap, enne al een keer mee achterover geklapt hij leeft nog steeds, en helemaal niks mis mee. Vind het ook wel erg overdreven als je naar elke klapt een nieuwe cap moet kopen ;)

Totdat je bij een volgende val meer letsel krijgt omdat je cap al bartsen had...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:02

@ Danique: hoe weet je dat je dat er helemaal niets met de cap aan de hand is? Heb je er door een expert naar laten kijken? Want niet alle schade is aan de buitenkant zichtbaar.
Ik ga dus mee met de opmerking van kleinvosje.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:05

Ik heb hem 1 keer vervangen in 5 jaar door diefstal. :+
(ben 1 keer gevallen met de 1e, 2e nog nooit!)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:05

_Daniquee schreef:

Ik heb mijn oude cap, waarmee ik was gevallen, opengemaakt.
Je zag duidelijk kleine haarscheurtjes zitten in het kunststof.
Bij een volgende val bied hij dan bijna geen goede bescherming meer.

goldie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:55

ik weet alleen als je bent gevallen dat je cap eigelijk niet meer mag gebruiken

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:58

Ik heb nu mijn 3e cap in 8 jaar, maar rijd niet dagelijks en nooit op mijn hoofd gevallen. :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:02

Ik koop echt een nieuwe cap als ik op mijn hoofd stuiter hoor. Natuurlijk niet als ik een banketstaaf valletje maak, maar ik val niet vaak en als ik dan val dan kom ik vaak ook wel met een klap neer :j. Mijn hoofd is me toch wel veel waard, dus dan koop ik liever te vaak een nieuwe cap dan 1x te weinig.

Ongeveer komt het erop neer dat ik om het jaar wel een nieuwe cap heb. Vorige keer was de hele klep van mijn cap scheef en deels afgebroken (heb hem open gemaakt :P)... ook dat was een niet zo'n zachte val haha.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:48

ik ben met mn vorige cap zo vaak gevallen ook op mn hoofd :=
altijd goed beschermt geweest :D heb nu wel een nieuwe :)
vind het wel bagger dat een cap zo 'kwetsbaar' is dan hoor..
voor sommige caps betaal je dik 300 euro :=

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:25

ik heb de mijn ( IRH) nu bijna 5jaar en in die tijd heb k al heel veel de grond van dichtbij gezien en nja een goede cap kost veel en als je telkens eens ( hard) valt een nieuwe cap moet kopen zoude mijn ouders wel heel rijk zijn ze xD nu moet ik wel een nieuwe omdat ie niet meer past ;)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:08

NicoleHorses schreef:
voor sommige caps betaal je dik 300 euro :=

De meeste caps die een derde daarvan of minder kosten beschermen je hoofd net zo goed. Zien er misschien minder mooi uit of er staat geen duur merkje in maar ach, dat maakt je schedel niets uit, zolang de cap de barsten maar krijgt en je schedel niet. :P

Ik moet zeggen dat het me in de jaren die ik rijd nog maar één keer is gelukt om op m'n hoofd te landen, en dat dat ook meteen een van de zeldzame keren was dat ik zonder een cap reed. :o

Dat je een cap ook zonder ermee te zijn gevallen zou moeten vervangen is denk ik vooral een verhaaltje dat door verkopers in de wereld is gebracht. Fiberglas gaat bijna eeuwig mee voordat het bros word en het schuim in onze heel veel gedragen cap is ook nog keurig in orde. (afgezien van de geurtjes die er 's zomers uit komen :P )

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:24

Als ik hard val, wat met de caps die ik nu heb nog niet gebeurd is *klop klop* gooi ik die achter in de kast voor als het nog een keer heel erg nodig is en pak ik een andere :+ (heb trainingscap, wedstrijdcap en ex-wedstrijdcap die nu in-de-auto-cap-voor-het-geval-dat-het-regent-zodat-mooie-CharlesOwenwedstrijdcap-niet-vies-word-cap is :P)

brittje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:54

maakt niet uit waarneer je hem moet vervangen als hij lekker zit neem ik geen ander :Y)

zwenkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:45

als mijn cap kapot is neem ik een niewe maar ik draag hem niey zovaak dus hij gaat ook niet so snel kapot

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:59

Als ik een stevige stuiter gemaakt heb dan vervang ik mijn cap. Op het oog kan hij nog goed zijn, maar als er haarscheurtjes inzitten is hij niet veilig meer.
Ik koop ook geen hele dure caps meer. Ik heb een GPA gehad en die was net zo snel stuk als mijn huidige cap van 150 euro.

Charat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:15

Ik koop inderdaad alleen een nieuwe cap als ik hard gevallen met de cap op m'n hoofd. Ik koop geen nieuwe cap als deze perongeluk een keer is gevallen van een kastje ofzo, dat vind ik iets te overdreven ;).

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:23

Ik koop regelmatig een nieuw cap. Maar meer omdat ik mn oude beu ben en een nieuwere mooier vind. :o
Dus ik denk dat ik mijn caps wel op tijd vervang. :D

Liebje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:07

Ik koop meestal pas een nieuwe cap als deze niet meer pas of echt versleten is.
Heb wel gehoord dat je na elke val je cap zou moeten controleren.
Heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, maar ben ook nog nooit zo hard van het paard gevallen met me hoofd op de grond ofzo.
Als ik een flinke val zou maken, zou ik me cap denk ik wel laten controleren

Fritsfrats

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:00

Ik koop alleen een nieuwe cap als de andere kapot is of als tie te klein is.
Als je je cap tussen je handen vasthoudt en je duwt een beetje en je hoort dan iets of hij deukt nogal in dan moet je wel een nieuwe kopen en is de oude niet meer veilig.

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:42

zolang de mijne nog goed is koop ik geen nieuwe.