Moeilijk van het erf af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:11

dianaw33 schreef:
Een echte oplossing is er nooit, een paard is nu eenmaal een kuddedier, en dat betekent dat er veel exemplaren zullen zijn die het niet zo goed alleen doen, dat hoort gewoon bij deze diersoort. Je kun veel doen door het heel leuk te maken om met je mee te gaan en veel te oefenen, maar er zullen voor veel paarden altijd momenten blijven dat het moeilijk voor ze is om zonder steun van een soortgenoot te zijn

Helemaal mee eens.

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:27

Isis_Ywen schreef:
Wow! Heftige straf Linda.
Je ontneemt hem al zijn gevoel van veiligheid, zijn vriendschappen en zekerheden die hij in het leven had. Ik hoop van ganze harte dat jouw nooit hetzelfde zal worden aangedaan.
Dat er nooit een GOD komt die je oppakt en ergens ver weg neer zet, afgesneden van familie en vrienden, omdat je niet respectvol was. Daarbij zal hij je vertellen waarom je daar neer gezet word, maar je zal hem niet begrijpen. Hij zal je uitleggen hoe lang je straf duurt maar je hebt geen notie van tijd. Je zal elke dag bang zijn.
Ik hoop van ganze harte dat jouw zo iets nooit hoeft te overkomen. Dat jouw GOD barmhartiger en begripvoller zal zijn in je leerproces en zodoende je respect zal winnen.

als dat het enigste is wat helpt!
het paard zo asociaal op zijn achterbenen gaat staan, omdat hij bij de groep wil blijven. ik ga niet een extra paard mee in de trailer nemen voor dat kinderachtige gedrag op dat moment van mijn pony. er zijn grenzen.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:41

Ja....Er zijn grenzen. Wat mij betreft ook met disciplinaire maatregelen.

Waar die grens ligt; daar verschillen we duidelijk van mening over :).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:42

lindadegreef schreef:
Isis_Ywen schreef:
Wow! Heftige straf Linda.
Je ontneemt hem al zijn gevoel van veiligheid, zijn vriendschappen en zekerheden die hij in het leven had. Ik hoop van ganze harte dat jouw nooit hetzelfde zal worden aangedaan.
Dat er nooit een GOD komt die je oppakt en ergens ver weg neer zet, afgesneden van familie en vrienden, omdat je niet respectvol was. Daarbij zal hij je vertellen waarom je daar neer gezet word, maar je zal hem niet begrijpen. Hij zal je uitleggen hoe lang je straf duurt maar je hebt geen notie van tijd. Je zal elke dag bang zijn.
Ik hoop van ganze harte dat jouw zo iets nooit hoeft te overkomen. Dat jouw GOD barmhartiger en begripvoller zal zijn in je leerproces en zodoende je respect zal winnen.

het paard zo asociaal op zijn achterbenen gaat staan, omdat hij bij de groep wil blijven. ik ga niet een extra paard mee in de trailer nemen voor dat kinderachtige gedrag op dat moment van mijn pony. er zijn grenzen.

Ik snap wel dat jouw paard op zijn achterbenen gaat staan als je met dit soort oplossingen komt. Paard probeerde je iets te vertellen, maar jij luistert niet en gooit hem daarom maar uit z'n kudde. Het is niet de enigste oplossing, misschien wel de makkelijkste.

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:13

het paard zo asociaal op zijn achterbenen gaat staan, omdat hij bij de groep wil blijven. ik ga niet een extra paard mee in de trailer nemen voor dat kinderachtige gedrag op dat moment van mijn pony. er zijn grenzen.[/quote]

Ik snap wel dat jouw paard op zijn achterbenen gaat staan als je met dit soort oplossingen komt. Paard probeerde je iets te vertellen, maar jij luistert niet en gooit hem daarom maar uit z'n kudde. Het is niet de enigste oplossing, misschien wel de makkelijkste.[/quote]

ik ben de baas van de kudde, ik ben de leider. niet m'n paard.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:21

Het paard van TS heeft geen eens een kudde....
|(

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:28

lindadegreef schreef:

Ik snap wel dat jouw paard op zijn achterbenen gaat staan als je met dit soort oplossingen komt. Paard probeerde je iets te vertellen, maar jij luistert niet en gooit hem daarom maar uit z'n kudde. Het is niet de enigste oplossing, misschien wel de makkelijkste.[/quote]

ik ben de baas van de kudde, ik ben de leider. niet m'n paard.[/quote]

Als dat echt zo was geweest zou je hem niet om zoiets uit de kudde gooien, maar had je het gecorrigeerd of geluisterd naar het paard waardoor het probleem opgelost was.

Een paard uit z'n kudde gooien is ongeveer de ergste straf die je een paard kan geven, straffen is slecht, corrigeren niet.

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:01

ik ben de baas van de kudde, ik ben de leider. niet m'n paard.[/quote]

Als dat echt zo was geweest zou je hem niet om zoiets uit de kudde gooien, maar had je het gecorrigeerd of geluisterd naar het paard waardoor het probleem opgelost was.

Een paard uit z'n kudde gooien is ongeveer de ergste straf die je een paard kan geven, straffen is slecht, corrigeren niet.[/quote]

ik gooi het paard niet uit zijn kudde. het paard komt gewoon een maand niet in de kudde. en daarna komt het paard er weer in.
En we laten dat paard niet altijd in zijn uppie lopen, soms gaat er nog een paard bij in.
Het helpt bij ons. dus, ;)

Isis_Ywen

Re: Moeilijk van het erf af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:57

De inquisitie hielp volgens de Katholieke kerk ook.....

Maar goed, ik zie in je profiel dat je nog maar 14 jaar oud bent. Ik hoop dat er een dag zal komen dat je hier anders over gaat denken en daardoor ook anders zal gaan handelen.
Verder is het allemaal erg off-topic dus zal ik niet verder meer reageren.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:48

even ontopic, misschien ligt het niet aan jou of je paard apart, maar aan jullie band. Je paard zou je genoeg moeten vertrouwen om achter je aan te gaan, ook het erf af. Grondwerk is misschien een goed idee. Zo kun je een band opbouwen met je paard, zodat jullie elkaar gaan vertrouwen. Dan zal je paard jou vast wel volgen naar buiten ;)

(en anders helpt lokken met voer misschien :') )

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:52

Isis_Ywen schreef:
De inquisitie hielp volgens de Katholieke kerk ook.....

Maar goed, ik zie in je profiel dat je nog maar 14 jaar oud bent. Ik hoop dat er een dag zal komen dat je hier anders over gaat denken en daardoor ook anders zal gaan handelen.
Verder is het allemaal erg off-topic dus zal ik niet verder meer reageren.

ehm. ik zat hier met m'n ouders ;) haha, daar zit ik vaak samen mee op bokt. vinden we intressant.
naja, jij je weg, ik m'n weg. de zijn meerdere wegen die naar rome leiden;)

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 22:28

Freggle_Edge schreef:
|(

Och gossie. Je doet net alsof ze helemaal totaal alleen staat met geen paard in zicht.
Ze staat gewoon in aparte strookjes, maar over het draad heen kunnen ze kroelen en er zijn een hele berg andere paarden in zicht.
Beter dat dan dat ze mekaar iedere keer weer in elkaar trappen en elkaar zo een gebroken been opleveren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:42

Bungarus schreef:
Freggle_Edge schreef:
|(

Och gossie. Je doet net alsof ze helemaal totaal alleen staat met geen paard in zicht.
Ze staat gewoon in aparte strookjes, maar over het draad heen kunnen ze kroelen en er zijn een hele berg andere paarden in zicht.
Beter dat dan dat ze mekaar iedere keer weer in elkaar trappen en elkaar zo een gebroken been opleveren.

Staat elk paard daar alleen? Of alleen de paarden die al bewezen hebben andere paarden te verwonden? Mijn paard is ook wel eens flink getrapt bij een beslissing over wie nou de leider was. Heeft toen eventjes kreupel gelopen, maar heb nog altijd liever dat, dan dat ze over een draadje een beetje kan snuffelen.

pallavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 12:33

Paarden die niet meer van het erf af willen en/of gaan staken geven een hele duidelijke boodschap; dat ze zich niet veilig (genoeg) voelen en geen volledig vertrouwen in je hebben als leider. (Bij paarden die angstig en onzeker aangelegd zijn ligt de nadruk anders dan bij paarden die hoog in rang staan en zelfverzekerd zijn. Zij vragen simpelweg dat jij als leider laat zien dat je meer kwaliteiten in huis hebt dan je paard om het leiderschap te verdienen en over te nemen. Maar in beide gevallen komt het erop neer dat je paard bij jou aan het aftasten is wie het beste de leiding kan nemen, vanuit behoefte aan veiligheid als vluchtdier zijnde(!)
Het komt vaak voor dat bij een verandering in de groepssamenstelling/kudde een paard ook opnieuw de rangorde gaat aftasten bij ruiter/verzorger.
Je kan het zien als een vraag om meer duidelijkheid en veiligheid. Als jouw antwoord daarop agressie is zal je je paard alleen maar bevestigen in zijn of haar twijfels. Natuurlijk zijn er genoeg paarden die bij een schop onder hun kont of de aanwezigheid van een zweep eieren voor hun geld kiezen en dan toch maar 'gehoorzamen'. In werkelijkheid is het enige wat je daarmee dan bereikt hebt het onderdrukken van een symptoom, de werkelijke oorzaak neem je er niet mee weg.
Veel mensen zijn alleen in staat om de grote signalen van hun paard te zien en baseren daar hun reacties op. Echter heeft een paard een uiterst subtiele manier van communiceren en zijn er vele signalen voorafgegaan voordat een paard besluit om te gaan staken etc.
Een paard wat zijn leider niet kan vertrouwen aan de hand zal dat ook niet zo snel onder het zadel doen. Gevolg; heel veel paarden die moeite hebben om hun rug- en halsgebied te ontspannen onder het zadel. Het aan de teugel lopen - en daarmee bedoel ik niet het bekende krulletje waarin veel paarden geforceerd worden en werkelijk gebruik van de rug en achterhand uitblijven - vraagt heel veel vertrouwen van een paard. Om het simpele feit dat een paard wat met zijn hoofd neer beneden gericht loopt enkel de grond voor zijn voeten ziet en dus bijna letterlijk blind vertrouwen moet hebben in zijn ruiter.
Werkelijk leiderschap zie je terug in een paard wat in staat is zijn eigen oplossingen en controle los te laten en zich over te geven aan zijn leider in vertrouwen dat die de meeste kwaliteiten in huis heeft om veiligheid te bieden.

Een concreet advies over wat je precies moet doen in jouw situatie nu zal afhankelijk zijn van de persoonlijkheid van zowel jou als je paard. Een angstig paard vraagt een hele andere benadering dan een paard wat hoog in rang staat en zelfverzekerd is. Maar wat altijd duidelijk zichtbaar is (voor zij die het kunnen en willen zien) is hoeveel impact het heeft als je paard je echt kan vertrouwen.

Voor veel paarden voelt het op stap gaan met een een mens als een survival omdat er heel veel misverstanden zijn in de communicatie. Soms helpt het in het oplossen van gedragsveranderingen van je paard om je in hun positie te verplaatsen.
Stel dat jij zelf op survival zou zijn met een groep mensen. Je wordt uit de groep gehaald en krijgt de opdracht om iets te doen wat je heel spannend vindt en waarbij je je niet op je gemak voelt. Net als bij paarden zal ieder mens verschillend reageren op zo'n situatie...Wat voor reactie heb jij nodig om je angsten te overwinnen en te vertrouwen op het oordeel en inzicht van je gids? Als die je met een 'zweep' of schop onder je hol dwingt zal je misschien besluiten het toch te doen, maar de vraag is wat dat doet met je vertrouwen in toekomstige situaties.
Een juiste manier van reageren resulteerd in een paard wat steeds makkelijker in de omgnag zal zijn en bereidheid zijn eigen angsten onder begeleiding van jou steeds meer te gaan (en willen) overwinnen, omdat het vertrouwen heeft in jouw inzicht en oordeel.

Een signaal als staken staat niet op zich en als je gaat kijken naar de rest van de gedragspatronen van je paard zal daar ook (hoe subtiel soms ook) een gebrek aan vertrouwen en volgzaamheid zichtbaar zijn.
Het is opvallend hoeveel mensen menselijk gedrag projecteren op paarden. Paarden zijn heel andere wezens dan wij met een totaal ander instinct. Wanneer je dat gaat herkennen en erkennen zal je steeds meer in staat zijn om werkelijke oplossingen te realiseren die de oorzaak van een probleem aanpakken ipv het symptoom.
Ik kom in mijn werk regelmatig paarden tegen die staken en wanneer hier door de ruiter/verzorger een adequaat antwoord op volgt zie je dat het indirect een positief effect heeft op de algehele omgang en samenwerking. Dus zie het als een kans tot verbetering van je verstandhouding met elkaar.
Als je er zelf niet uitkomt vraag dan iemand die er echt (!) verstand van heeft met je mee te kijken. De reactie van je paard is belangrijkle feedback daarin. Bij een juiste aanpak krijg je snel een positieve reactie en hoort een paard naar ontspanning te gaan en het contact direct te verbeteren.

In tegenstelling tot wat veel mensen beweren is een beetje 'grondwerken' in een roundpen niet de oplossing maar slechts een ondersteuning van het proces (bij het niet juist toepassen van grondwerk kan het juist averechts werken en de verstandhouding nog meer op spanning zetten. Ik kom dagelijks mensen tegen die na het lezen van een boek en het zien van wat filmpjes aan de slag gaan en zonder dat ze het doorhebben hun paard nog meer in onzekerheid zetten). Als jij de roundpen uitstapt en direct weer teruggaat naar je oude gewoontes en reacties werkt het zelfs verwarrend en zullen veel paarden meer aftastgedrag (want dat is het in werkelijkheid!) gaan vertonen. Werkelijk grondwerk is in mijn ogen iets wat je constant toepast in de omgang met je paard. Juist ook het leiden aan de hand is een belangrijk thema waarin je heel veel winst kan boeken als je er op een juiste manier mee aan de slag gaat.
Ik zie aan de lopende band paarden die onder het zadel minder angst en schrikgedrag gaan vertonen wanneer het leiden aan de hand in de momenten ervoor op een juiste manier wordt ingezet.

Lang verhaal kort; jouw paardje stelt jou een vraag in het staken en jouw antwoord daarop zal bepalend zijn voor jullie algehele samenwerking.

Wat je ook voor oplossingen en adviezen aanneemt, als het niet goed voelt; niet doen! Paarden zijn heel goed in staat te voelen of wij achter onze boodschap staan en wanneer er tweestrijd zit in je lichaamstaal, intentie en focus zal een paard dat altijd spiegelen (sommige paarden doen dat door nog meer de verbinding te verbreken en afstand te zoeken, andere confronteren dat door agressie).

Ieder leermoment is een kans op verbetering :)
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 12:53

Moest je mijn paard A een trap onder d'r kont geven omdat ze het erf niet af wil, dan krijg je geheid zo'n lel terug dat ze je in het ziekenhuis weer in elkaar kunnen gaan puzzelen.

Stel dat mijn verzorgpaard B staakt, het erf niet afwil en je geeft die een trap, nou dan heb je waarschijnlijk ook wel kans op een lel terug, maar heb je tevens een paard in handen waar je geen sikkepit meer mee kan aanvangen op dat moment, omdat je met die ene trap heel dat vertrouwen in frut zal getrapt hebben.

Verzorgpaard C zal bij zo'n trap gewoon idioot blijven doen, en er een spelletje van maken. (nog jong en groen paard van nog geen 3).

Paard D zal gewoon meevolgen.

Paard A zal makkelijker staken uit dominantie, dus die trap wordt dan eerder uitdaging van "wie is baas". Paard B zal eerder staken uit onzekerheid of angst.
Beiden los je op met 1 ding: consequentie, kalmte en vooral veel geduld.

Paard C moet je zorgen dat hij de ernst ervan gaat inzien, en dus beseft dat speeltijd over is. Paard D, ja da's dan gewoon doorlopen :)