Wat wil de jury van tegenwoordig nou eigenlijk zien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:16

randie schreef:
Citaat:
Oké, even een extra aanvulling. Paard loopt mooi over de rug, is netjes nageeflijk, kan netjes omgesteld worden, hoeken geen probleem, overgangen prima. We rijden idd rond de 178 punten. Waar we nette punten voor hebben, zijn met name de overgangen en de figuren. Mijnheer heeft vroeger in zijn jonge jaren M1 gelopen, dus dat zit wel snor. Vandaar dat ik me nog wel eens verbaas. Maar goed, kan natuurlijk zijn dat we echt niet winstpuntwaardig rijden. Ook geen probleem. Het is voor mijn bejaardje een dagje uit. Houdt zijn koppie lekker fris en fruitig...

Over de post hierboven, ik heb met een ouder dier wat nooit op wedstrijd was geweest nog 1ste prijzen gereden in de B dus dat gaat niet helemaal op.

Verder heb ik ook in je profiel gespiekt en ik denk dat het bij jouw balans ligt. Correct me off i'm wrong. Maar de op eerste foto zie ik een ruiter die niet in balans zit en voor overkukelt dit zie je ook terug in het teugel contact. Mijn tip, werk aan je eigen houding. Dan ziet het plaatje er nog mooier uit :). Want je paard ziet er absoluut niet uit als een opa.

Ja maar denk je echt dat het daar aan ligt? Ik zie er op wedstrijd 13 in een dozijn die niet in balans zitten en die rijden in het L1 echt hun winstpuntje nog wel.

sharonalover

Re: Wat wil de jury van tegenwoordig nou eigenlijk zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:33

Maar die mensen hebben misschien wel die paarden die de pootjes achter de oren kunnen zwaaien ;)
Dan kan je je gewoon meer fouten permiteren, zo werkt dat ;)

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 19:37

sharonalover schreef:
Maar die mensen hebben misschien wel die paarden die de pootjes achter de oren kunnen zwaaien ;)

Kijk, in die hoek probeer ik het dus te zoeken. Paarden die van nature al lekker lopen en dan kun je best als ruiter bij wijze van op je kop op je paard gaan zitten. Ik moet dus behoorlijk aan de bak om die pootjes achter de oren te krijgen, wat niet meer helemaal lukt :=

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:42

Ach, met netjes rijden kom je een heel eind hoor. De mijne zwaait zijn pootjes ook niet achter de oren maar loopt wel ZZ-licht.

Het is wel zo dat je je meer kunt permiteren met een mooi paard met veel beweging, maar dat wil nog niet zeggen dat je geen kans maakt met een simpeler paard. Over het algemeen hebben jury's het wel bij het rechte eind vind ik, over het gemiddelde genomen. Je rijdt wel eens minder punten dan verwacht en wel eens meer, maar een goed gereden paard wordt echt wel op waarde geschat.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:42

Dat lukt dus niet meer, dus zul je geen fouten moeten maken en heel netjes en correct gaan rijden :) heb hetzelfde probleem, rijd wel inmiddels M2 ;)
Maar het kost moeite.
Voordeel is wel dat je er netjes en correct van leert rijden :) je kunt je geen fouten permiteren ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:55

Aan de omschrijving van je paard te zien is er niets mis mee.
Dat ie 20 is moet niet uitmaken, als hij keurig zijn proef loopt, zijn kleur en maat ook niet.
Foto's in je profiel bekeken, trotser rechterop je paard gaan zitten en niet kijken of je vermoord wordt :D .
Wat zegt je instr. ervan? Heeft die je wel eens op wedstrijd zien rijden?
(want thuis in de les zegt me niet zoveel, dat is vaak zo anders dan hoe een paard op wedstrijd loopt en
vooral hoe een ruiter op wedstrijd rijdt...)
Overigens leuk paard in je profiel!

Verder denk ik dat het bij jou allicht in beetje durf/brutaliteit in proef mankeert, dus wat risico nemen,
om puntje extra te scoren, zal je dan ook wel eens puntje kosten, maar dat is geen ramp.
Verder gewoon heel heel netjes je figuren rijden en alles keurig afwerken.
Niet vergeten, impuls etc.. nou ja, dat rijtje onderaan.

Kan je wat verder toelichten hoe je normaal gesproken scoort.
zeg voor bv. aanspringen, middendraf, volte, hals strekken etc?
En wat je onderaan scoort bij gereden zijn in het algemeen, activiteit/impuls etc... dat rijtje?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:02

Illusion1990 schreef:
sharonalover schreef:

Kijk, in die hoek probeer ik het dus te zoeken. Paarden die van nature al lekker lopen en dan kun je best als ruiter bij wijze van op je kop op je paard gaan zitten. Ik moet dus behoorlijk aan de bak om die pootjes achter de oren te krijgen, wat niet meer helemaal lukt :=

Dat zou het kunnen zijn. Maar hoeveel van dat soort paarden zie je in de L1?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:08

LETS schreef:
Het is wel zo dat je je meer kunt permiteren met een mooi paard met veel beweging, maar dat wil nog niet zeggen dat je geen kans maakt met een simpeler paard. Over het algemeen hebben jury's het wel bij het rechte eind vind ik, over het gemiddelde genomen. Je rijdt wel eens minder punten dan verwacht en wel eens meer, maar een goed gereden paard wordt echt wel op waarde geschat.

Aan de andere kant wordt een goede beweger ook wel eens zwaarder gestraft. Maar het is wel zo dat je met een fijn bewegend paard eerder een 7 of 8 krijgt op een goed onderdeel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:27

_Esther_87_ schreef:
Ik ben (en dat is op geen enkele manier banketstaaf bedoeld naar jou toe ts!) er nog altijd van overtuigd dat als je echt een proef rijd die zonder twijfel winstpuntwaardig is, dat je dan dat winstpunt ook krijgt. (ok, misschien één keer per jaar ofzo kom je een jury tegen die echt zijn/haar bril heeft thuisgelaten).

Ik heb een andere ervaring. Bij mij zei de jury steevast dat hij niet L waardig was en daarom geen winstpunt kreeg (maar 1 punt eronder- soms zelfs na uitkrassen hier en daar om punten naderhand te verminderen...)
Nu reed ik een 3.5 of 4 jarig paard in de eerste wedstrijdjes en wilde graag gewoon naar de proef beoordeeld worden en niet om te zien of hij L waardig was. Ik reed toch in de B????? Dan hoe je toch niet te oordelen of het een L proef is???? Ik wilde trouwens alleen maar springen en daar had je vroeger dus een winstpunt voor nodig, ik weet niet hoe het nu is.
Ik heb wel tegen een Fries gereden die de hele proef in draf reed, ook waar hij dus moest stappen en galopperen en halthouden.... En die eindigde boven mij, met winstpunt, want die moest maar snel naar de L doorstromen want zuslief reed al op dat paard in de L...
Dus hoe de jury oordeelt is helaas niet altijd even vrij van achterliggende gedachten en al helemaal niet of je een winstpunt verdient voor die proef, maar wat die winstpunt wellicht betekent in de toekomst, wat belachelijk is.
Ik kreeg ook eens voor de draf verruimen "niet getoond" terwijl hij zich aantikte omdat hij zo verruimde... Maar nee hij stak niet met de voorbenen en dat is blijkbaar waar ze naar keek...
Moet zeggen dat ik gelukkig ook eerlijke beoordelingen en goede onderbouwingen ben tegen gekomen.
Juryleden zijn ook maar mensen. Je kunt het in je voordeel of nadeel treffen.
Je kunt het beste bij twijfels gewoon een gesprek aan gaan met de betreffende jury. Kan heel verhelderend zijn. Ook als het niet positief is :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:02

Maar je hebt het nou in je bovenste deel (van niet L waardig) toch over één jury die je vaker tegen bent gekomen neem ik aan? (en hoop ik haha)

En ik ken het ook anders hoor, ik ken mensen die hier in de buurt standaard hoog scoren en buiten de kring altijd onderin staan (en dat laatste snap ik heel goed!) En dan ben ik toch blij dat ik doorgaans redelijk eerlijk beoordeeld wordt omdat ik nou eenmaal geen jury-vriendjes heb, geen bestuurder van wat dan ook ben en ook geen heel bekende instructie heb. Evengoed vind ik af en toe mijn startcoupon terug dat ik echt :wow: zo kijk. En dat kan zowel negatief als positief zijn. Maar doorgaans komt het aardig in de richting en dat vind ik toch wel prettig.
En omdat ik echt geen bijzonder paard heb, en helemaal niet spectaculair rijd, ben ik er dus nog steeds van overtuigd dat je met goede correcte proeven gewoon punten moet kunnen rijden. Maar goed en correct is niet hetzelfde als een net-niet-proefje. En ik zie tegenwoordig veel net-niet-proefjes (of helemaaal-niet-proefjes) met ruiters die vervolgens stomverbaasd zijn over het niet behalen van hun wp...

Maarre ts, ik zou het wel heel leuk vinden om eens een filmpje van je te zien (liefst van je proef) Zou het leuk vinden om je wat tips mee te geven (en nog leuker als je er dan ook nog wat aan zou hebben :) )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:17

_Esther_87_ schreef:
Maar je hebt het nou in je bovenste deel (van niet L waardig) toch over één jury die je vaker tegen bent gekomen neem ik aan? (en hoop ik haha)

Nee helaas, verschillende, maar wel allemaal in dezelfde kring en die erg van doorstromen waren alsof de B een poeltje was om paarden te schiften. En dus oordeelden of je door kon of niet. Wat ik absoluut absurd vindt. Ik spreek trouwens wel van 20 jaar geleden. misschien hadden ze alleemaal dezelfde leermeester, wie zal het zeggen?
Jaren daarvoor reed ik met een merrie in een ander kringetje en daar waren ze anders. Ik reed met haar ook wel lage punten soms, maar dan wist ik zelf ook altijd wel waar het aan lag en werd er niet over L waardig gesproken.
Overigens trof ik bij haar weleens jury die dacht dat ze onregelmatig ging omdat ze een lelijk litteken aan haar achterbeen had. Ook zoiets...
Die merrie was trouwens meestal achter het bit (maar niet achter de loodlijn), en de aanleuning was dus totaal fake en er was maar 1 jury die dat ooit gemerkt heeft... die stond hoog in mijn bewonderingslijstje...ook al had ik daar dan niet de beste punten van.
;)

_Esther_87_ schreef:
En dan ben ik toch blij dat ik doorgaans redelijk eerlijk beoordeeld wordt omdat ik nou eenmaal geen jury-vriendjes heb, geen bestuurder van wat dan ook ben en ook geen heel bekende instructie heb.

Je bent dus ook bekent met dat fenomeen... ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:26

Citaat:
Ja maar denk je echt dat het daar aan ligt? Ik zie er op wedstrijd 13 in een dozijn die niet in balans zitten en die rijden in het L1 echt hun winstpuntje nog wel.

Ja maar het gaat toch niet om de anderen maar om jou, jij vraagt wat jij in jouw situatie kan veranderen ;).
En dat wordt dan aangegeven en dan moet je niet met een vingetje gaan wijzen van ja maaaar zij....
Zoals ik al zei, het is een tip. Het zal waarschijnlijk niet de gehele oorzaak zijn maar kan er wel in meespelen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:04

Gulpje schreef:
MiniMouse schreef:
Eerste vraag die bij mij opkomt, wat staat er op je protocol?Zijn er dingen die elke keer terug komen op je protocol.
Zoals ik de foto's in je profiel ziet, moet mij een puntje in het L1 ook geen probleem zijn.
Maar dat is via een foto moeilijk te zeggen.

Daar dacht ik ook aan :j Waar zitten de knelpunten op je protocollen volgens de jurys zelf?

Inderdaad, kijk daar eens goed naar.
Ik merk ( zeker als je vaker op dezelfde locatie jureert) dat mensen hun protocol gewoonweg niet bekijken.
De fouten die ze de vorige proef maakte, maken ze nu nog steeds.
En dan heb je imo niets met de informatie gedaan.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:40

Attitude schreef:
Ik merk ( zeker als je vaker op dezelfde locatie jureert) dat mensen hun protocol gewoonweg niet bekijken.

Dit is lang niet altijd waar :)
Ik kijk wel zeker altijd naar mijn protocol. En bijna altijd staat er hetzelfde op ;)
Waarom, nou, mijn paardje heeft nou eenmaal een beroerde stap. Daar zijn we heus wel mee bezig, maarja, zulke dingen duren lang, en goed of voldoende wordt die stap nooit ;) dat zal er dus altijd op blijven staan, ook al is het al erg verbeterd :)

veel fouten die gemaakt worden kan je meestal niet in 1 maand oplossen, de tijd die meestal tussen 2 wedstrijden op 1 locatie zit ;)
en bepaalde fouten blijven nou eenmaal altijd bestaan ;)

zelfs dingen als tenen naar binnen, of hoeken doorrijden. lijken heel simpel, maar als je dit niet vanaf het begin is aangeleerd, is dat best lastig om tijdens je proef ineens te moeten doen ;) thuis kan je er dan wel fanatiek mee bezig zijn, in de proef het nog uitvoeren is een 2e ;)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:59

sharonalover schreef:
Attitude schreef:

Dit is lang niet altijd waar :)
Ik kijk wel zeker altijd naar mijn protocol. En bijna altijd staat er hetzelfde op ;)
Waarom, nou, mijn paardje heeft nou eenmaal een beroerde stap. Daar zijn we heus wel mee bezig, maarja, zulke dingen duren lang, en goed of voldoende wordt die stap nooit ;) dat zal er dus altijd op blijven staan, ook al is het al erg verbeterd :)

veel fouten die gemaakt worden kan je meestal niet in 1 maand oplossen, de tijd die meestal tussen 2 wedstrijden op 1 locatie zit ;)
en bepaalde fouten blijven nou eenmaal altijd bestaan ;)

zelfs dingen als tenen naar binnen, of hoeken doorrijden. lijken heel simpel, maar als je dit niet vanaf het begin is aangeleerd, is dat best lastig om tijdens je proef ineens te moeten doen ;) thuis kan je er dan wel fanatiek mee bezig zijn, in de proef het nog uitvoeren is een 2e ;)

De kwaliteit, meer impuls ed kan je idd niet in 1 wedstrijd veranderen.
Het op de letter rijden wel, B afwenden en arbeidsstap, als daar vervolgens commentaar bij vermeld wordt dat de overgang bij B getoond dient te worden, keer op keer, en degene blijft consequent de overgang te laat maken...
Of het frame meer laten verlengen in de middenstap.
Daarmee bedoel ik dus, dat er veel commentaar gewoonweg niet gelezen wordt of er niets mee gedaan wordt.
En is er zeker snel progressie mogelijk.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:04

dat soort "fout de proef gelezen foutjes" kunnen idd wel snel verandert worden :j

al heb ik bijvoorbeeld een paardje die er in de proef soms nog wel eens een handje van heeft 2 meter voor de letter vast halt te houden.... dan rijd ik dus niet slordig, maar dan is er even een miscommunicatie. en dat gebeurt uiteraard thuis nooit ;)
ik weet waar het het aan ligt, hij is er dan onvoldoende aan, en door spanning en afleiding krijg je dat soort dingetjes ;)

dat lijkt dan wel slordig rijden, maar dat kan ik niet in 1 wedstrijd veranderen :)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:11

Herkenbaar, ik heb ook een pony (klein paardje eigenlijk) die niet echt dé schwung heeft. En ja dan merk je dat je toch wat minder foutjes mag maken, normaal krijg je een 6 waar een paard met veel schwung een 7 voor zou krijgen wat logisch is wat het ziet er nou eenmaal beter uit. Wat ik doe; heel precies rijden, je protecollen goed uitpluizen na der hand, proeven filmen en vooral veel werken aan die activiteit en schwung ik wil niet een saaie uitstraling hebben. En ik merk het, des te meer schwung mijn paardje krijgt, des te meer punten ookal maak ik soms aan behoorlijke fout. Ik kan wel heel hard op mijn schouderbinnenwaarts gaan zitten hameren maar als dat dan een keertje fout gaat is meteen die punt weg en schouderbinnenwaarts zit maar 2x in je proef, als ik aan die schwung werk, dat zien ze de hele proef.. Ik zou zeggen, durf te rijden, probeer er iets spetterends van te maken, niet te safe je oefeningen gaan rijden :)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:15

Leuk dat je hierover een topic opent. Getuigt van dat je graag beter wilt worden.
Ik kan er misschien iets meer duidelijkheid over geven, want ik heb je wel eens in de ring gehad. Ik heb totaal geen moeite met paarden die minder kunnen bewegen, zo kijk ik helemaal niet, je moet gewoon correcte, rijtechnisch goede proeven rijden, wil je scoren. En ja, aparte bewegers kunnen zich misschien een foutje meer permitteren, omdat ze op andere onderdelen hoge cijfers scoren, maar je moet ZEKER winst kunnen halen.

Over wat ik bij jou gezien heb:
Je paard liep een VEEL te braaf proefje. Ik zag direct dat hij meer kent, want het leek voor mij alsof hij in z'n eentje de proef liep en jij er gewoon op zat. Klinkt heel onaardig, maar dat bedoel ik helemaal niet zo. Dan begrijp je misschien dat het al een boel zou helpen als jij er meer aan zou gaan rijden! Echt over de rug was hij ook niet, liep meer in z'n eigen houdinkje. Dus wanneer je meer van achteruit naar de hand toe zou rijden en meer impuls zou hebben, zou dit al een wereld van verschil maken.
Volgens mij heb ik deze zaken ook allemaal op de coupon gezet.. Hoorde namelijk via iemand anders dat je mijn commentaar erg leuk en nuttig vond (ook wel eens fijn om te horen), dus ik hoop dat je er iets mee doet!
Combinatie is niets mis mee, maar het zou net wat 'frisser' en 'vlotter' ogen als er iets meer risico wordt genomen en jij er iets meer aan rijdt! Succes!

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:48

ik rijd mijn paard inderdaad ook netjes met genoeg impuls en ja, erg braaf..helaas vinden jury's het vaak fijner als paarden wat meer knallen.. niet altijd winstpunten om die reden, maar wel fijne wedstrijden gereden en nog aardig hoog gekomen ook!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:27

randie schreef:
Citaat:

Ja maar het gaat toch niet om de anderen maar om jou, jij vraagt wat jij in jouw situatie kan veranderen ;).
En dat wordt dan aangegeven en dan moet je niet met een vingetje gaan wijzen van ja maaaar zij....
Zoals ik al zei, het is een tip. Het zal waarschijnlijk niet de gehele oorzaak zijn maar kan er wel in meespelen.

Dit was toch een comment van Sporter en niet van TS?

Ik heb zelf nog steeds het idee dat er niet alleen gekeken word naar hoe jij je proef rijd, maar ook wie de ouders van je paard zijn, of de jury wel van schimmel/bruin/zwart houdt, of ze jou naam we/niet kennen.

En wat zegt je commentaar? Kan je daar niet uit afleiden wat er niet goed zit? Daar is je commentaar voor.

Maar dan nog: Dressuur is en blijft een jury sport. Er mag door sommigen beweert worden van niet, maar in mijn ervaring (en die van mijn omgeving) gaat het er ook vaak genoeg om wat jou naam is en die van je paard.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:40

Ik geloof er niet zo in dat mooie en spectaculaire paarden per definitie hoger scoren. Ik heb toevallig op het moment 2 uitersten: 1 super getalenteerde, bloedmooi paard, heel lichtvoetig en spelen met de oefeningen, dressuurafstamming, maar de fouten die we maken haalt ie niet op met z'n bewegingen en uitstraling. Terwijl mijn harde werker met de helft minder talent en minder mooi koppie (èn springafstamming nota bene) vaak hoger eindigt omdat we niet die fouten maken maar gewoon netjes en ontspannen rondrijden.
Waarschijnlijk als je 2 paarden hebt die allebei hetzelfde zijn opgeleid, en hetzelfde proefje lopen alleen 1 is lichtvoetiger ed wint diegene, maar het simpele basispaard wordt dan net zo makkelijk 2e.
Met het 'gave' paard win 1 vaak de 1e proef om bij de 2e onderaan te eindigen omdat ie geen zin meer heeft. Met de 'gewone' win ik meestal beide, omdat ie braaf, ontspannen en blij z'n proefje loopt.
Meestal ligt het echt aan het rijden zelf, maar zag dat je al heel fijn commentaar hebt gehad van een jury die je in het echt heeft gezien.
Net wat fanatieker er aan gaan rijden en dan komen de puntjes vanzelf!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:57

Shahazai schreef:
Ik heb zelf nog steeds het idee dat er niet alleen gekeken word naar hoe jij je proef rijd, maar ook wie de ouders van je paard zijn, of de jury wel van schimmel/bruin/zwart houdt, of ze jou naam we/niet kennen.

Dat maakt bij mij dus echt niet uit.
Ook vriendinnen of mensen die ik al jaren goed ken gaan bij mij soms met lage punten naar huis en als iemand die ik wat minder aardig vind de beste proef rijdt, dan wordt die gewoon eerste.
En ik krijg andersom ook slechte punten als ik een slechte proef rijd bij een bevriende jury.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:12

randie schreef:
Citaat:

Dit is mijn jou quote heb ik geschreven en ik heb dit toppic niet gestart :+

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:58

KarinvdM schreef:
Shahazai schreef:

Dat maakt bij mij dus echt niet uit.
Ook vriendinnen of mensen die ik al jaren goed ken gaan bij mij soms met lage punten naar huis en als iemand die ik wat minder aardig vind de beste proef rijdt, dan wordt die gewoon eerste.
En ik krijg andersom ook slechte punten als ik een slechte proef rijd bij een bevriende jury.

Ik zeg ook niet dat elke jury het doet. Maar ik kom het gewoon nog steeds regelmatig tegen. Ik was vaak schrijver (tot 3 maanden geleden) en ook daar in de auto/het hokje hoor ik de jury er commentaar op geven en adh. daarvan ipv. een 6 bijvoorbeeld een 5. Jammer, maar waar.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:26

Hoe weet je dan dat een jury een 5 geeft ipv een 6?