D- pony of paard kopen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

apple01

Re: D- pony of paard kopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:39

Een e-pony hoort in Belgie gewoon bij de paarden. Je kan dan dus ook geen pony wedstrijden rijden met je 'e-pony'. Dat is alleen in NL.
Je vroeg net aan iemand of de pony al wijken, keertwending, etc. kon. Kan je dat zelf al op een ervaren pony? Of wil je een pony die dat juist kan? En daar van leren. De pony die een half jaar onder het zadel is kan dit waarschijnlijk niet. Als ik jou was zou ik dan een D-pony kopen met een redelijke leeftijd die al het een en ander kan. En die dan over een jaar of 3, 4 verkopen en dan een 'groter' paard kopen

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:46

Een D-pony kopen zou in mijn ogen beter zijn dan een paard.
Als ik naar me zelf kijk (ben niet groter geworden als 1.60) rijd ik liever op een pony of een klein paardje.
ik wissel nu af met een d-pony (staat te koop) en paard van 1.60.

vraag is wat wil je bereiken? een d-pony met goed papier, jong en potentie voor de sport is erg interesant ook om wedstrijden te rijden met je pony tussen de paarden. (doen er overigens veel). mocht je de pony nog willen verkopen dan is leeftijd van aankoop ook handig om mee te nemen.
één van 14 jaar nu kopen en over 4 jaar verkopen gaat al lastiger dan dat je een pony koopt die 3 is en verkoopt.

wat is je budget? er zijn veel leuke ponies voor leuk geld en veel paarden voor wat meer geld.

wat kun je zelf al? kun je een groen jonge pony kopen doorrijden en wedstrijden rijden en op je 20ste verkopen? en met dat extra geld je paard van je dromen aanschaffen?

ik denk dat het afhangt van de paarden/pony's die je krijgt aangeboden.
succes

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:03

Als je in belgie rijd en wedstrijden wilt rijden moet je met een paar dingen rekening houden.

met 16 moet je over naar de paarden.
Volgens mij mag je niet met een D-pony tussen de paarden starten maar weet ik niet zeker. Dus dan zou je na 2 jr al een ander paardje moeten kopen.

Wil je een echt leer D-pony koop er dan eentje uit NL in belgie gaat namelijk bij de LRV de pony klasses maar tmt L2 dus veel zijn niet hoger opgeleid dan L2. In NL mogen D-pony's ook tmt Z niveau.
Met een E pony mag niet niet starten tussen de pony's wel tussen de paarden.

Je kunt er natuurlijk altijd nog voor kiezen (als je op de grens woont) om in NL wedstrijden te gaan rijden (wel een stuk duurder hihi)

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 12:24

Heb het er vorige week met mijn instructrice over gehad. En die zei een E-pony te kopen. Haar dochter zit in het Nederlandse wedstrijdcircuit en zij gaat er dus eentje voor mij uit zoeken. Ik woon vlakbij de grens dus als ik eventueel wedstrijden wil rijden kan ik dan nog altijd naar Nederland gaan (: Bedankt voor jullie reacties !

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 08:20

Bocaripsy schreef:
Hey, ik ben ga mij binnenkort een nieuw paardje aanschaffen. Nu heb ik maar een probleem ; ga ik voor een d-pony of al voor een paardje. Ik ben een meisje van 14 jaar, ben ongeveer 1.58 m groot en weeg ongeveer 46 kg. Wat vinden jullie de voor- en nadelen van een paard of pony, en wat zouden jullie kopen in mijn geval ?

Indien jij een pony zoekt puur voor recreatief rijden. Heb ik misschien een hele leuke welsh K voor je, 1,47 met hoog
Zie mijn website voor foto's: www.fanerberveld.nl het betreft Rinus.

Hij is eerlijk, betrouwbaar, gezond, sociaal naar mens en dier. Daarbij netjes gereden zowel engels, bitloos en op hoog niveau western. Gezien zijn leeftijd niet geschikt voor de wedstrijdsport echter dagelijks rijden is geen probleem.
een prijs voor hem is 300,00 euro

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:29

Ofwel koop je nu een pony en verkoop je hem later, ofwel wacht je nog een jaartje en koop je een paard die je heel lang kang houden ;).

Ik zou wel een paard/pony nemen die ouder is dan 10. Als je van hem wenst dat hij wijken, schouderbinnenwaarts, travers etc kan, neem ik aan dat je van hem wilt leren? Dan is een leerpaard geschikt voor jou, maar dan kun je beter een iets ouder paard nemen ipv een jong dier.
Je heb waarschijnlijk nog niet veel ervaring en dat loopt niet altijd goed af met een jong paard of pony!

sterre91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:30

Goede keuze een E-pony. Het is verschrikkelijk als je net een band hebt met je pony en hij moet dan weer weg, kun je beter nu al voor een e-pony of paardje gaan.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:07

Ik zou persoonlijk voor een paard gaan, als je opeens flink groeit en je bent te groot, moet je hem verkopen.
Met een paard ben je zeker dat je hem achteraf niet moet verkopen wegens "te klein" want dat is dus echt wel vaak de reden waarom mensen hun pony verkopen :)

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:24

Ik zou voor een klein paard gaan. Neem geen te grote pony maar een paard dat iets minder groot is. Zijn er genoieg onder 1.60 die gemakkelijk met de 'grote' meekunnen. Zeker als ze paardgefokt zijn hebben ze meestal wel de gangen en kwaliteit ervan.

valonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:37

ik zeg ook .. geniet nog even van je pony tijd.. ik zou gaan voor een pony

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 23:48

Ik heb ondertussen mijn paardje! *\o/*
Het is een superlieve pony van 1.48m,
maar door haar wat stevigere bouw en mijn lengte ga ik er nog altijd op kunnen blijven rijden :)
Heb ze overgekocht van mijn instructrice.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties !

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:54

Gefeliciteerd! :D

Wilde nog zeggen; vertrouw niet te veel op wat ze zeggen over hoe lang je gaat worden.. Ik zou mínstens 1,80m worden volgens de heren experts, maar ben nooit boven de 1,68m uitgekomen :')

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:54

Ik wilde net zeggen: een grote D, en die heb je gevonden zo te zien! Gefeliciteerd! Veel plezier ermee :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:42

amyz schreef:
Gefeliciteerd! :D

Wilde nog zeggen; vertrouw niet te veel op wat ze zeggen over hoe lang je gaat worden.. Ik zou mínstens 1,80m worden volgens de heren experts, maar ben nooit boven de 1,68m uitgekomen :')

Haha die zitten er wel heel erg veel naast!

@ TS Heel veel plezier met je pony!

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 22:07

Bedankt ! :)

vrijepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:29

Ik zou niet speciefiek kiezen voor een maat maar wel voor een paard of pony waar je op valt. Alle maten hebben zo hun voor en nadelen.