Wat is het nut van een staldeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Resfeber

Re: Wat is het nut van een staldeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:24

Als het idd in de stal erg koud is en je paardje heb je geschoren. Of als het een beejte tocht..
Als je een fjord hebt die zonder deken buiten staat hoef je natuurlijk ook geen staldeken op te doen in de stal.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:28

_Zsazsa_ schreef:
Op de grotere (prof/ama) stallen staan de paarden veel binnen en gaan met de staldekens in de molen en stal. En vaak als ze de wei ingaan wat dus vaak een aantal uurtjes is, krijgen ze regen/wind dekens op. Zo is het bij ons iig. De sportpaarden mogen elke dag 2 uur in de wei en die krijgen dan halsregendekens op omdat ze geschoren zijn. Op stal dragen ze gewoon staldekens. Tis veel wisselen maargoed, je kunt ze niet met staldekens in de wei gooien, en die vieze weidedekens is geen gezicht op stal.

Juist bij grotere stallen een staldeken, zodat ze naar buiten kunnen als het een beetje regent, en in de stapmolen, ik ga egt niet 30 paarden elke keer dekens verwisselen omdat ze de stapmolen in moeten, dan blijf je aan de gang (en de meeste gaan s'ochtends en smiddags in de stapmolen), dus hier hebben ze allemaal een waterdichte deken + tegelijkertijd een stal deken ( zo'n 2 in een ook ademend)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:32

@Merel: Ooh haha!

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:37

Misschien rare opmerking; maar een veel gelezen argument is over buiten kouder zijn dan binnen. waarom haal je dan al warme deken af en koude deken op als ze naar buiten gaan en andersom? Waarom geen regendeken oid over de staldeken heen? Koelt ook de staldeken niet af.

Of denk ik nu heel raar?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:19

Nee ik vind niet dat je raar denkt Yviertje. Dat is de reden waarom ik de onderste deken zoveel mogelijk op laat liggen en alleen de boven deken wissel. Niet dat ze het echt koud krijgen van een koude deken op hun lijf ( ze warmen als het goed is de deken snel weer op ) maar het lijkt me niet lekker voelen, vandaar dat ik dat alleen doe als het echt moet.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 02:20

@Vrouwke: inderdaad een zomerdeken heb ik ook nooit begrepen!

En de mijne heeft inderdaad ook een buitenstal en daar is het gewoon net zo koud als buiten, alleen geen wind en neerslag.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 04:19

Een deken kan om een paar redenen een functie hebben:
Of je wilt niet dat je paard een te zware wintervacht krijgt (bijv. ivm sport)
of je paard komt in een klimaat waaraan het zich nog niet heeft kunnen aanpassen. (je gaat van tropen nar Noorwegen, om maar wat te noemen) In alle andere gevallen is een deken geen goed idee.
Een deken op een aangepast paard, dat normaal gebruikt wordt, werkt averechts. Het drukt de beharing plat, waardoor de isolatie verloren gaat. Je hebt het er over dat het paard geschoren is.... why is that?
Dat doe je normaal als je paard net uit de winter is en het vroege voorjaar te warm wordt waardoor de verharing niet of te langzaam gaat. Scheren net voor of tijdens de winter is een slecht idee. Nooit doen. Begin anders met vroeg dekken op te gooien. Nogmals alleen bij sportpaarden die nog wat moeten in de winter wordt dit gedaan. In en stal is een deken onzin. Tenzij het er tocht en het dak zo lek als wat is. Lekker laten groeien die haren en na de winter 2 weken goed borstelen.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 04:30

maXcomX schreef:
Een deken kan om een paar redenen een functie hebben:
Of je wilt niet dat je paard een te zware wintervacht krijgt (bijv. ivm sport)
of je paard komt in een klimaat waaraan het zich nog niet heeft kunnen aanpassen. (je gaat van tropen nar Noorwegen, om maar wat te noemen) In alle andere gevallen is een deken geen goed idee.
Een deken op een aangepast paard, dat normaal gebruikt wordt, werkt averechts. Het drukt de beharing plat, waardoor de isolatie verloren gaat. Je hebt het er over dat het paard geschoren is.... why is that?
Dat doe je normaal als je paard net uit de winter is en het vroege voorjaar te warm wordt waardoor de verharing niet of te langzaam gaat. Scheren net voor of tijdens de winter is een slecht idee. Nooit doen. Begin anders met vroeg dekken op te gooien. Nogmals alleen bij sportpaarden die nog wat moeten in de winter wordt dit gedaan. In en stal is een deken onzin. Tenzij het er tocht en het dak zo lek als wat is. Lekker laten groeien die haren en na de winter 2 weken goed borstelen.

+:)+ Hehe, ik was dus niet de enigste die er zo over dacht O:)

snoepje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:36

dat is een goede vraag zeg :+, ik denk dat de mensen geen zin hebben om het stront van hun paard af te halen. :')

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:52

_Miistral_ schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Op de grotere (prof/ama) stallen staan de paarden veel binnen en gaan met de staldekens in de molen en stal. En vaak als ze de wei ingaan wat dus vaak een aantal uurtjes is, krijgen ze regen/wind dekens op. Zo is het bij ons iig. De sportpaarden mogen elke dag 2 uur in de wei en die krijgen dan halsregendekens op omdat ze geschoren zijn. Op stal dragen ze gewoon staldekens. Tis veel wisselen maargoed, je kunt ze niet met staldekens in de wei gooien, en die vieze weidedekens is geen gezicht op stal.

Juist bij grotere stallen een staldeken, zodat ze naar buiten kunnen als het een beetje regent, en in de stapmolen, ik ga egt niet 30 paarden elke keer dekens verwisselen omdat ze de stapmolen in moeten, dan blijf je aan de gang (en de meeste gaan s'ochtends en smiddags in de stapmolen), dus hier hebben ze allemaal een waterdichte deken + tegelijkertijd een stal deken ( zo'n 2 in een ook ademend)

Wij hebben een overdekte stapmolen. Dus gaan ze daar gewoon met de staldekens in. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:58

ik wissel ook,heel soms niet..als de weidedeken nat is laat ik hem op,dan droogt hij.
Bij mij in de stal is het net zo koud als buiten.
Een staldeken is minder zwaar....en ik wil graag weten wat er onder die deken gebeurt :D
En mijn paarden liggen niet in de stront,dus het is niet om ze schoon te houden ;) (ik hou mijn stal schoon,en de stal is redelijk groot...scheelt ook)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:06

Ik denk dat het haast niet te doen is om iedere dag voor het buiten zetten de deken te wisselen en met binnengaan weer. Tenzij je paard thuis staat natuurlijk. Maar een stal deken is handig voor paarden die altijd op stal staan in de winter en die zijn er genoeg (wel in stapmolen iod maargoed dan kan de staldeken opblijven). En je kunt ook een staldeken hebben en wanneer ie de wei ingaat er een vullingloze regendeken overheen doen (=goedkoper).

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:07

wat het nut is is dat me paard schoon blijft. als er 1 hoopje in de stal ligt gaat die er in liggen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:15

Dat vroeg ik mij dus laatst ook al af maar nu lees ik het dus.
Kon mij ook niet goed voorstellen wat het nut hier nou van was, behalve als onderdeken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:38

Ik heb zowel in als buiten stal bij mijn paard dezelfde dekens op liggen. De bovenste deken is waterdicht, en zo hoef ik niet te wisselen. Luiheid misschien. Ze staat in de koudste stal, deuren open. Er is wel verschil, maar enorm groot is die niet. Wel dat ze droog en uit de wind staan. Maar de leidingen bevriezen met vriezen ook gewoon. 2,5 paard geven niet genoeg warmte. Kom je in het achterste deel waar er 2 redelijk op elkaar staan is het gewoon 'warm' als de deuren allemaal dicht zijn (die staan bloot overigens).

Het is voo rmijn eigen gemak, voor de staleigenaar en het paard. Ik denk dat er brokken komen als de staleigenaar dat elke dag moet doen, mijn paard is nog steeds een miep bij hem vaak. Ik hou haar nauwlettend in de gaten dat ze het binnen niet te warm krijgt, en buiten niet te koud. Ze komen (helaas) niet hele dagen buiten, enkel met goed weer, en dan staan ze te eten en houdt ze zich ook goed warm.

Paard heeft gewoon een 'wintervacht' in de trant van ze is niet geschoren.

Maar vind het wel een goede vraag. Zeker als paarden in hele warme binnenstallen staan is de overgang groot, maar vaak staan veel paarden slechts een paar uur buiten.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 02:26

Of een paard nu veel of weinig haar heeft. Als ie door de poep gaat rollen komt er toch poep op, lijkt me.
Even borstelen en klaar. Modder: precies hetzelfde. Overigens houden de buitenharen veel tegen, dus ook poep. Ik vindt het onzin om daarvoor je paard te scheren, of dat telkens een dek wisselen, niet veel werk is.
Nog los dat je die een keer per jaar ook moet reinigen. Een ander groot nadeel is, dat het paard bevattelijker wordt voor luis ( in het vroege voorjaar). En dat omdat er dan een beetje poep op je paard komt. De gezondheid van mijn paarden gaat boven dat ik een beetje vies kan worden.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 02:43

Ik ben niet te lui om mijn paarden schoon te maken, ondanks dat ze veeeel wit hebben (platenbont en bonte schimmel). Maar toch scheer ik beide heren in de winter. Waarom? Omdat ze allebij behoorlijk haar aan maken, ongeacht hoe vroeg ik begin met de dekens (dit jaar was ik 1 van de eerste op stal, en tóch zaten ze behoorlijk in het haar). Dekens werken ook niet altijd om haargroei tegen te gaan, dat heeft meer te maken met lichturen op de dag bijvoorbeeld. Maar goed, terug naar het scheren, beide stonden dus behoorlijk in het haar, maar worden wel dagelijks getraind. daar komt bij, dat ze allebij behoorlijk snel zweten, gewoon van zichzelf al. Gevolg, paard met lang haar, behoorlijk nat van het zweet (wil ik best droogstappen, maar ben ik een geruime tijd verder) en kou buiten, dus vlot kans op snotneuzen en al dan niet erger. Dus, scheerapparaat erover, deken erop, paard heeft het niet koud en wordt ook niet ziek van nat zijn.
En om nog even ontopic te blijven, ja, ik gooi ook een regenjas over de staldeken van m'n ene paard heen, de ander heeft een wollen onderdeken met daarover een zeer goed kwaliteit waterdichte deken. Deze ademt goed door. Maar ook hij krijgt een andere regenjas aan bij het naar buiten gaan, ofwel ik wissel de bovendeken bij hem.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 02:56

Ik snap het even niet...
Als je paarden snel zweten, dan helpt een deken daar ook niet veel aan?
Je moet maar zo denken: Die haren zitten er niet voor niets. En een goede tochtvrije stal met voldoende ventilatie, maakt droog lopen bijna overbodig.
Nu heb ik geen witte paarden, maar varkens zijn het af en toe wel. Als ik ga rijden, dan plaatselijk borstelen en de rest zal me een worst zijn. Ik hoef geen mode show met ze te lopen. En ook modder isoleert goed tegen de koude. Neem anders even een kijkje op de site van "paard natuurlijk", niet dat ik tot de geitenwollensokken hoor - in tegendeel-, maar er staan wel aardige tips.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:18

Ik bedoel, dat wanneer ze zo erg zweten ze lang nat blijven en dus koud worden/krijgen. dan gaat dat overtollige haar eraf ( en die van mij krijgen wat haar, geloof me!) zodat ze er niet ziek van worden. maar om dan de warmte die ze kwijt raken vanuit hun vachtje zo goed mogelijk te compenseren, gaat er een deken op ;) zo bedoelde ik 'm. Dat is ook de enige reden dat ik het aan scheren doe. Vorig jaar heeft een van de heren 24/7 op het land gestaan, die had een wintervacht waar je u tegen mocht zeggen. Hij heeft het toen met een 0 grams regenjas gedaan omdat hij geen plek had om te schuilen, en het weiland nog redelijk open lag zeg maar. Dus niet echt dat ie ook uit de wind kon gaan staan achter een stel bomen ofzo. Niet ideaal, maar wel het beste wat we konden krijgen voor 'm. In de hele barre tijden heeft ie een wat dikkere deken op gehad. Checkte 'm iedere dag, maar hij deed het goed. Overigens stond hij daar vanwege een blessure, hij verrichtte verder geen arbeid.

En over dat varkens gedrag := mijn platenbonte heer heeft nogal de neiging om, vooral vóór een wedstrijd, met zijn hals in de verse mest te gaan liggen. Alez voor een wedstrijd doodvermoeiend, maar verder.. 't is niet dat ie bij de Koningin op stal staat, dus jammer dan, die ene vlek meer of minder :P
Laatst bijgewerkt door Maggie_Eddy op 17-12-10 03:21, in het totaal 1 keer bewerkt

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:20

Misschien moet je die plek bij voorbaat maar bruin schilderen? _O-

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:22

Whahaha ja zou een idee zijn inderdaad :') Vooral op z'n kaak, en tussen z'n roosjes... Heeeeerlijk schoon te krijgen dan ook :') Maar ach, zelfs dát went :P (al moet ik zeggen, nu ie op stro staat, vált 't mee! Op vlas was 't helemaal een rampenplan :+ )

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:41

Of je pakt ze in folie. Ik zie hier wel eens van die zondags rallyrijders die hun SUV helemaal inpakken, mocht die eens vies worden. Overigens zijn dat bijna altijd Nederlanders.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:44

:') kan ik wel proberen, maar die clown krijgt dat toch geheid van z'n lijf :+ en anders helpt z'n buurman wel even haha

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:55

Een soort spray zou wel een oplossing zijn.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:59

Ja ik heb een super fijne spray die ik er op kan spuiten, droge doek erover en klaar :)) ideaal!