In de winter een paard kopen of toch wachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Re: In de winter een paard kopen of toch wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:35

Naar welke fokker ga je?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 18:40

Heel eerlijk gezegd weet ik niet naar welke fokker. Mijn ouders zijn op de verjaardag van mn oom geweest en die gaven het weer door aan mij. Maar wisten ook niet precies waar ie heen moest...

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:45

nou hier een lotgenoot. :P
ik heb mijn paard te koop staan en wanneer hij verkocht is is het de bedoeling een andere weer te kopen.
dat duurt natuurlijk wel even tot je de perfecte hebt maar ik heb sowieso besloten in februari te gaan zoeken.
nu is mijn paard ook nog steeds hier omdat hij nog niet verkocht is maar als hij wel was verkocht zou ik ook wachten.
met dit weer kun je weinig doen met je paard en ben je afhankelijk van een les in de bak.
als je een paard net kent is het jammer als je hem telkens moet stilzetten en weer pakken.
ook niet echt goed voor je eigen vertrouwen. daarom heb ik besloten nog even te wachten.
ik heb nu ook stage en die duurt tot februari dus daarna heb ik sowieso meer tijd.
je kunt natuurlijk wel beginnen met regeldingen zoals waar hij komt te staan en dat alles verder in orde is.
zo kun je als je gaat zoeken meteen kopen.
je kunt je wel beter nu al zo ongeveer gaan orienteren. wat voor paard wil je, welke prijsklasse, wat moet hij kennen.
zodat je echt het paard zoekt wat bij jou past.

Veel succes!

isaayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:33

gewoon zelf weten en weten waar je hem wilt stallen als je alleen een buitenbak hebt zou ik het niet doen je kunt da niets en dan ben je toch reuzeveel geld kwijt achjaa liefde doorbreekt alles;)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 12:47

Jemig, dit is zo oneerlijk!
Heb ik eindelijk de knopen doorgehakt, besloten waar ik ga staan, dat ik lekker opzoek kan gaan naar een paardje, komt er een situatie waardoor ik echt even moet wachten met serieus zoeken. Ik wil verder niet op die situatie ingaan, voor het geval er mensen mee lezen die me kennen en waarvan ik echt niet wil dat ze dat weten, al denk ik niet dat dat t geval is. Nou denk ik dat t uiteindelijk niks wordt, maar als het wel door gaat verandert alles zo dat ik ff niet meer de mogelijkheid heb om een paardje te onderhouden...
Het is wel heel erg een luxe probleem hoor, maar toch, ik was net zo blij, had er zo zin in om lekker op zoek te gaan naar mijn droompaardje en nu moet ik toch minimaal 3 weken wachten voor ik echt serieus kan gaan zoeken...
ZUCHT.....

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:34

Wat ontzettend vervelend! :(:) Weet je ook of je over 3 weken echt op zoek kan gaan naar jouw paard of is het 3 weken afwachten of je op zoek kan gaan?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:38

3 weken? Die zijn toch zo om? Voor je iets hebt gevonden, er een keer of 2 op hebt gereden en het paard is gekeurd zijn die 3 weken al weer voorbij zou ik denken.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 22:00

Drie weken gaan wel snel, dat is zeker waar. Maar na die drie weken kan het zijn dat t nog niet 100% klaar is... Daarbij, ik ga idd wel rustig om me heen kijken, maar ben zo bang dat ik dan het perfecte paardje vind en dat het dan toch allemaal niet door kan gaan...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:22

Dat is inderdaad een risico dat je dan loopt, het kan ook veel tijd nodig hebben voordat je de juiste paard hebt gevonden dat voldoet aan je eisen.

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:04

Er zijn paarden genoeg te koop. Misschien moest het wel zo zijn dat er nu onverwachts uitstel moet zijn.
Lekker blijven zoeken naar meerdere paarden tot de situatie veranderd dat je wel een paard kan aanschaffen.

Aurelie_x3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:27

Ik zou het na de winter doen .
dan kunde ineens veel meer doen samen ook .

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 10:25

pff... hopelijk weet ik aan het eind van de week eindelijk meer... Drie weken is niks, maar als je zit te wachten voor je met iets geweldigs bezig kunt dan is het eigenlijk heeeeeel erg lang... Ondertussen zit ik elke dag wel even rond te kijken voor leuke fjordjes... gelukkig staat er momenteel niet heel veel op internet wat bij mij lijkt te passen dus dat scheelt wel... maar wachten duurt laaang. Helemaal omdat ik niet zeker weet of het allemaal door kan gaan en ik dus nog niet echt serieus kan zoeken...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:35

Ik denk dat niet alleen voor jezelf, maar ook tijdens je zoektocht nu misschien wat nadelen zijn. Ik heb zelf bijvoorbeeld een paard te koop staan, maar die bied ik nu niet aan omdat hij niet voorgesteld kan worden, omdat de bak onbegaanbaar is. Ik wacht dus weer tot het voorjaar met de verkoop en zo zijn er denk ik veel meer, waardoor je misschien nu juist net een aantal leuke paarden mist, als je begrijpt wat ik bedoel.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 10:57

Leorah schreef:
Ik denk dat niet alleen voor jezelf, maar ook tijdens je zoektocht nu misschien wat nadelen zijn. Ik heb zelf bijvoorbeeld een paard te koop staan, maar die bied ik nu niet aan omdat hij niet voorgesteld kan worden, omdat de bak onbegaanbaar is. Ik wacht dus weer tot het voorjaar met de verkoop en zo zijn er denk ik veel meer, waardoor je misschien nu juist net een aantal leuke paarden mist, als je begrijpt wat ik bedoel.

Daar zit inderdaad ook wel wat in. Ik wil ook zodra ik weet of het echt door kan gaan misschien hier en op de site van het fjorden stamboek wel een advertentie zetten. Mensen die al weten dat ze hun paardje willen verkopen zullen daar toch ook wel kijken. Ik heb geen haast en als iets echt leuk lijkt wil ik best wachten tot ik er een keer op kan rijden. Ik ben liever een half jaar aan t zoeken dat ik uiteindelijk echt een leuk paardje heb dan dat ik morgen een paard op stal heb maar het totaal niet klikt... Maar ondertussen weet ik wel waar ik ga staan en betaal ik om die stal vrij te houden, dus als ik tegen mijn droompaardje aan loop kan ie zo komen... Ik blijf gewoon rond kijken, uiteindelijk zal het toch niet eerder dan februari/maart worden denk ik!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:04

Tja je kan best nu gaan rondkijken niets mis mee alleen of je er gelijk een vind is maar de vraag?.
Is maar net welke prijsklassen en wat voor een type/leeftijd je wilt sommige doen er maanden over en andere een paar weken of zelf koster. het is net wat de markt te bieden heeft.

Ga in iedergeval niet af op het mooie hoofd maar om het type het rijden en karakter (dus eerste reacties van hem/haar als die mensen ziet). De rest komt vanzelf. Ene altijd laten keuren hoe goedkoop die ook is.

Vooral een buitenritten paard moet je goed de tijd voor nemen want dat moeten toch wel bomproef paard zijn.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 13:55

prisca, daar heb je zeker gelijk in. Grootste 'eis' is inderdaad een bomproef paard. Verder stel ik qua uiterlijk geen eisen, behalve dan dat het een fjord is. Hoewel je volgens mij toch ook wel als je het paard ziet moet denken: ja dat is m! Maar inderdaad, dat is niet het belangrijkste.Ik hoef niet een fjord die op de keuring de beste resultaten haalt.

Ik zou ook zeker wel een paar keer willen rijden, het liefst minimaal een keer een ritje buiten, voor ik koop hoor. Feit is wel dat de stal er is en ik het perfecte paard dus gerust kan vinden. Als het idd allemaal door kan gaan...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:28

Ik lees hier een heleboel enthousiasme, maar haast je niet!
Met het kopen van een vriendje voor het leven, neem er de tijd voor.
Als je twijfelt over een dier, niet kopen.
Ook niet meteen de eerste kopen, omdat je er graag 1 wilt en die wel leuk lijkt.
Probeer er een paar, zodat je weet wat je zoekt (je klinkt namelijk alsof je er nog nooit 1 gehad hebt)

Waar in NL woon je?
Anders mag je keer buitenritje komen maken op mijn bolle hoogdrachtige dame, gewoon
om meerdere van die fanstastische beige gelukspakketjes gereden te hebben en om je
idee te geven van wat er te vinden is.
Deze is overigens echt NIET te koop (ja voor 15 miljoen, maar anders dus echt niet).
Heb wel een gewichtseis, niet meer dan 75 kilo.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 14:15

Haasten ga ik zeker niet doen! Maar enthousiast ben ik wel inderdaad. Misschien komt het verkeerd over doordat ik zeg dat ik een stalletje heb en ik het perfecte paard KAN tegen komen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik de eerste de beste fjord die te koop staat gelijk naar huis haal.
Het klopt dat ik nog nooit een fjord heb gehad, ik heb namelijk nog nooit een eiegen paard gehad! Ik heb wel verschillende buitenritten op fjorden gemaakt, en een verzorgfjordje gehad. Daarbij hebben zowel mijn opa als mijn oom veel fjorden gehad en ging ik in het verleden regelmatig mee naar keuringen. Nou wil ik niet zeggen dat ik verstand heb van fjorden hoor, want dat heb ik echt niet, maar ik weet dus wel dat elke fjord anders is en het zoeken kan zijn naar het juiste vriendje.
Maar omdat ik dus eigenlijk een echte leek ben helpt mijn oom me ook in mijn zoektocht. Die kent nl bijna elke fjord in Nederland en heeft er wel erg veel verstand van!Van hem kan ik ontzettend veel leren en alles wat ik niet weet of waar ik over twijfel vraag ik aan hem. Als ik een leuk fjordje op internet tegen kom dan gaat de advertentie eerst langs hem voor ik een afspraak maak.
Kortom: misschien komt het door mijn enthousiasme over alsof ik 'onbezonnen' te werk ga, maar dat is dus absoluut niet waar...en mocht ik dat even wel zijn dat wordt ik wel op mijn vingers getikt door hem!

Neemt trouwens niet weg dat ik je aanbod erg op prijs stel en zeker interessant vind!
Ik woon in Apeldoorn. Geen idee waar jij woont, maar ik heb een auto, dus dat maakt het ook al weer makkelijker!
15 miljoen heb ik helaas niet, en naar wat ik ondertussen gezien en gehoord heb moet er voor een stuk minder geld ook wel een leuke fjord te vinden zijn. Maar misschien denk ik daar wel anders over als ik die van jou ken ;)
Met gewicht zit t wel goed, daar zit ik ruim onder!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:18

Mocht Sjolvir te ver weg staan, dan ben je hier ook welkom om er 2 te testen, maar ik wil Dominique zeker niet het gras voor haar voeten weg maaien.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:41

Wat ontzettend lief, nog zo'n aanbieding!
Misschien kan ik wel gebruik maken van het aanbod van beide? Dan kan ik op die manier eens op wat verschillende fjordjes rijden, zonder gelijk de eerste de beste te willen (en kunnen) kopen (er vanuit gaande dat voor jou de zelfde 15 miljoen geld?!). Dat is misschien helemaal niet onverstandig!

ik wil nogmaals zeggen dat ik het echt heel erg waardeer dat jullie beide zomaar zo'n aanbod doen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:01

Sjol staat bij Dordrecht, echter je moet niet te lang wachten als je buitenritje wil maken,
madam moet ergens in maart bevallen.

En fjordnina, het is geen gras voor voeten wegmaaien hoor, zo kan ze aantal paardjes proberen,
gewoon om te kijken wat er allemaal is, toch?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:35

Beide opties gebruiken is prima, zo heb je inderdaad de kans om meer fjorden te rijden en feeling mee te krijgen.
Voor 1 dame hier moet het ook wel voor half februari gebeuren, die heeft in mei een bevalling voor de boeg en heeft er vrij snel de lol af. De sneeuw moet echter wel weg zijn, veel kanten kan ik nu nog steeds niet op.
Als je een afspraak wil maken dan moet je maar even pben.

@ Sjolvir: Je hebt gelijk hoor, maar ik kan me ook voorstellen dat het anders wordt opgevat dan dat het bedoeld is en dat wilde ik voorkomen.

barberousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:26

Ik zou nog even wachten met het kopen van een paard want over een paar maanden mogen de paarden alweer op het land. Dan blijft het s'avonds ook langer licht. En in de winter als er sneeuw licht en je paard heeft hoef ijzers glijd hij/zij uit in de sneeuw en kan je allleen maar in een overdekte bak rijden.
Nog veel succes met het zoeken van een paard *D