Paard gaat rollen tijdens rijden. HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nando4

Re: Paard gaat rollen tijdens rijden. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 23:20

Me vriend heeft verder alleen een zwaargekneuste kieschijf.
maar hij heeft er verder nooit last van gehad dus een onopgevoed paard kan het niet zijn,
ik heb hem namelijk al vanaf dat die 7 maanden was.
En wat betrefd de kinderen die komen er de eerste tijd zeker niet meer op.
Het zadel en de singel is verder ook niks aan de hand.
Nieuw zand is er ook niet in.
Overdag komt die er ook uit samen met de andere paarden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:01

Nando4 schreef:
zal het ook kunnen zijn dat hij niet goed is gecastereerd (dat heb ik namelijk van iemand gehoord die al heel lang in het vak zit) dat hij hengstig gedrag gaat vertonen en daarom zo eigenwijs en agressief is, of dat hij weet dat ie hengst was, hij is een jaar / anderhalf jaar, geleden gecastereerd en hij vertoond ook heel bazig gedrag door heen en weer te lopen met opzadelen, proberen weg te komen met opstappen, als je hem uit de stal haalt weg te komen, als je met hem rijd heel ruig doen zoals bokken, op hol slaan,niet luisteren als hij moet stoppen

Sorry dat ik het zeg, maar wat je hier verteld vind ik niet echt het schoolvoorbeeld van een goed opgevoed paard.
Als je wilt weten of het een klophengst is (wat me niet zo lijkt, gezien hij bij jou gecatreerd is want dan had de dierenarts je dat wel verteld) dan kan je het beste even de dierenarts erbij roepen.

kmph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:16

als hij geen reden heeft om te rollen zoals iets wat niet goed zit aan het zadel ofzo,
dan moet je hem gewoon aanpakken, een tikje met de zweep geven of een schopje geven
zodat hij door blijft lopen en voorwaarts blijft, ik heb het ook wel eens gehad
met een paard wat ik toen reed en die heeft het na een paar een tikje met de zweep
niet meer gedaan. ik heb het ook een keer gehad met een paardje van een ander
meisje en het bleek bij haar dat het zadel gewoon helemaal verkeerd zat.

Nando4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 18:18

Hij is niet door een dierenarts gecastereerd..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:53

Niet door een dierenarts? Wie dan wel?

Maar goed, bij de castratie zijn als het goed is 2 ballen verwijderd. Als dat niet het geval was geweest, had diegene dat neem ik aan wel gemerkt...

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:33

Lastig joh!
Ik vond de reacties goed.
Ik zou m vooral voorwaarts houden en als je merkt bijv. als je aan het uitstappen bent dat hij toch steeds langzamer gaat gelijk benen geven. en als hij dan gaat een tik en als hij dan echt gaat rollen eraf!
Succes.

Nando4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 21:34

ja dat doe ik ook wel, maar dan is het probleem als ik er dan af spring dan schopt die.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:36

Je hoeft geen les te nemen omdat je paard gaat rollen! Dit vind ik een erg rare reden...
Het gebeurt soms, ook bij paarden die dagelijks op de wei staan dat ze in bak ineens gaan rollen.
Het beste werkt om ze goed voorwaards te houden zoals aangegeven en hem toch wel een flinke tik te geven om het moment dat hij denkt te willen gaan liggen!
Succes

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:38

Ik zou hem goed voorwaarts proberen te houden en hem goed aan het werk zetten zodat hij de kans niet krijg om te rollen. Gaat hij toch rollen zou ik hem wel even een duidelijke tik geven. Tenzij voor het rollen een medische oorzaak is ...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:01

Nando4 schreef:
Hij is niet door een dierenarts gecastereerd..

:?
Wil je dit toelichten ts?

Nando4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 16:46

Mijn paard staat op een boerderij gestald, de vader van die man heeft vaker paarden gecastereerd en heeft het bij die van mij ook gedaan

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:21

:? (mis de smiley met openvallende mond)

Hoe komt zo'n persoon aan de benodigde middelen en materialen?

En wat doe je als hij onderstaand gedrag vertoond?

Citaat:
zal het ook kunnen zijn dat hij niet goed is gecastereerd (dat heb ik namelijk van iemand gehoord die al heel lang in het vak zit) dat hij hengstig gedrag gaat vertonen en daarom zo eigenwijs en agressief is, of dat hij weet dat ie hengst was, hij is een jaar / anderhalf jaar, geleden gecastereerd en hij vertoond ook heel bazig gedrag door heen en weer te lopen met opzadelen, proberen weg te komen met opstappen, als je hem uit de stal haalt weg te komen, als je met hem rijd heel ruig doen zoals bokken, op hol slaan,niet luisteren als hij moet stoppen

Nando4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 10:39

Goed aanpakken, en laten merken dat ik de baas bent.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:48

heb hier eigenlijk behoorlijk mijn twijfels over, idd hoe komt die persoon aan al het ''gereedschap'', verdovingsmiddelen en ook nog weten hoe het moet?

Toen ik mijn paard 1x had is zij vanuit een vlotte stap ineens gaan rollen, ben er als een dwaze af gegaan en heb mijn paard een grote pets op zijn (dikke) billen gegeven. Ze was snel weer overeind, mijn zadel en mijn benen waren nog heel en ze heeft het nooit meer gedaan.

Nynke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:08

Je moet het inderdaad voor zijn. Goed actief houden.
Waarschijnlijk is ze er net even een paar keer te vaak mee weg gekomen en word het dan nog wel pittig ook om het af te leren.
Goed poetsen van tevoren, goed passend zadel erop en scheuren maar.
En bij elke keer proberen rollen nog harder laten werken.
Als ze die link gaat leggen van als ik ga rollen moet ik nog harder werken dan is het denk ik snel klaar.
Pony's op de manege die het doen zijn vaak degenen die die les niet actief genoeg worden gereden en dan gewoon vergeten dat ze aan het werk zijn :p

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:57

Goed aan het werk zetten en zodra je merkt dat hij wil rollen een tik geven.
En ik vraag me idd ook af hoe die man aan de juiste benodigdheden en kennis komt?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:03

Als het paard het werk leuk vind zal hij dit niet doen. Hij vind zijn werk dus niet leuk. Dat is wat je aan moet pakken want dat is de oorzaak. De rest is allemaal symptoombestrijding.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:58

:oo het is dan wel geen smiley met openvallende mond maar wel zo ongeveer mijn reactie...
een operatie door iemand die "dat wel vaker doet" ??? :x

Ik heb heel veel te zeggen maar doe dat gewoon maar niet.
Als je niets vriendelijks te zeggen hebt kan je soms maar beter je mond houden....