Ik hou hem niet meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Ik hou hem niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:59

Ik kan weinig toevoegen aan bovenstaande. Als je paard dit allemaal al doet, dan zij subtielere signalen niet gezien. Maar die had je moeten zien. Want dit betekent dat je paard geen respect voor je heeft en jou als ondergeschikt in de kudderangorde ziet. En dat gaat niet vanzelf over en is ook nog eens levensgevaarlijk. Zoek hulp van iemand die je kan leren die eerdere signalen wel op te pakken en tegelijk kan helpen je paard terug te zetten waar hij hoort. Nummer 2 in je mens/paard-kudde van 2.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 12:33

Weeral écht bedankt allemaal! Ik ben me bewust dat het mijn schuld is en het puur paardengedrag is wat hij vertoont. Ik heb nu via mijn inbox een bericht gekregen waarin iemand hulp aanbiedt.

Verder ben ik altijd zeer verdiept geweest in NH en paardengedrag. De boeken van Mark Rashid waren mijn favoriet. Daarin werd ook uitgelegd hoe je de kleine signalen moest opvangen, dit is mijn helaas nog niet gelukt. Ik ga er nu in ieder geval zo veel mogelijk aan werken tot we professionele hulp hebben ingeschakeld.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:43

Nog een andere invalshoek:
Weet je wel zeker of het paardengedrag is? Kan er niet iets anders aan de hand zijn? Hoe is het met jezelf? Hoe zit jij in je vel? Wat neem jij mee naar je paard, waar hij misschien op reageert? Wat zegt hij misschien met z'n gedrag, gaat het over jouw aandacht of is er iets anders aan de hand met je?
Ik zoek maar hoor. misschien kun je er iets mee!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 13:48

josien_m_ schreef:
Nog een andere invalshoek:
Weet je wel zeker of het paardengedrag is? Kan er niet iets anders aan de hand zijn? Hoe is het met jezelf? Hoe zit jij in je vel? Wat neem jij mee naar je paard, waar hij misschien op reageert? Wat zegt hij misschien met z'n gedrag, gaat het over jouw aandacht of is er iets anders aan de hand met je?
Ik zoek maar hoor. misschien kun je er iets mee!

Dat kon inderdaad ook een verklaring zijn, maar ik voel me de laatste tijd eigenlijk heel vrolijk en zeker. Ik vermoed eigenlijk niet dat het daaraan ligt. Toch bedankt! :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:15

Asyaa schreef:
casperzot schreef:
In totaal heeft hij me vijf keer raak geschopt. Hoewel het geen zeer deed, was het ook geen spelbok. Hij haalde altijd uit naar me. Naast die vijf keer raak schoppen heeft hij ook behoorlijk wat pogingen gedaan tot. Tot mijn opluchting waren die mis.

En hier gaat het al fout. De eerste keer dat hij een poging deed om jou een trap te verkopen had je hem zelf een gigantische trap moeten verkopen, doe je dat niet: zie eigen verhaal.

Rest van het verhaal valt eigenlijk in schaduw van hoe scheef de verhouding is tussen jou en je paard. Eerst dit rechtzetten, grote kans dat de rest van ook veul makkelijker gaat.

Hier ben ik het mee eens: Zodra hij jou probeert te schoppen (en dus echt op jou richt), dan moet jij zelf het paard een flinke trap verkopen. Het is niet zielig ofzo hoor, het paard kan het wel hebben. [Andere paarden schoppen veel harder, haha] Maar dan weet hij teminste dat dat absoluut niet mag. Laat merken dat jij de baas bent, beloon hem als hij naar je toe komt lopen, straf hem als hij weer zo steigert, bokt of trapt.

Dus dat gedrag van hem gewoon niet pikken, en het ook niet negeren! (dan denkt hij namelijk dat hij het gewoon mag doen, snap je?)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 18:58

Ik heb filmpjes van zijn gedrag gemaakt, al was hij vandaag een stuk kalmer dan gisteren. Ik zet ze nu even op de computer. Ze zijn helaas wel donker doordat het al 17.00 uur was, maar je kunt zien wat er gebeurt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 02:27

Ik ben benieuwd...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 03:30

Op het moment dat jij, met behulp van touwhalster en leadrope, zijn hoofd naar je toe kan halen, kan hij je met zijn achterbenen niet raken.

Ik zou grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten. Neem hier les in.
Zorg ervoor dat je paard je persoonlijke bubble/hoola hoop leert te respecteren.
Leer hem een stapje vooruit/achteruit/naar links en naar rechts te gaan, op een minieme aanwijzing van jouw kant uit.
En verder: wet pads make sweet horses. Zet je paard aan het werk, wees niet bang voor een beetje transpiratie van zijn kant. Als hij de overtollige energie om kan zetten in werk, heeft hij de puf niet meer om tegen je in te gaan.
Dat betekent niet automatisch dat je hem af moet matten, maar maak het ongewenste gedrag zo onaangenaam mogelijk (door hem na vertoon van dat gedrag zo hard mogelijk aan het werk te zetten) en beloon gewenst gedrag door hem rust te geven.
Uiteindelijk gaat hij eieren voor zijn geld kiezen en de rust die je hem geeft de voorkeur geven boven ongewenst en "stout" gedrag.
En je paard maakt alleen maar gebruik van de openingen die jij hem geeft. In dit geval voor "stout/ongewenst" gedrag....
Dit houdt voorlopig in dat je een "zero tolerance" beleid moet gaan toepassen. Zonder dat je onnodig hard wordt of moet gaan slaan om je leiderpositie te verkrijgen. Daarom mijn tip: verdiep je eens in Parelli.
En wedden dat het daarna een stuk beter gaat?

En tot je Parelli onder de knie hebt: Wees niet bang ervoor om je paard te corrigeren in een intensiteit die aankomt.
Wees zo zacht als mogelijk en zo hard als nodig...
Dat houdt ook in dat je hem de indruk moet geven dat je hem levend vilt als hij het nog een keer waagt om gericht naar je te trappen, of vergelijkbare gevaarlijk acties uithaalt....

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 07:59

Cassidy schreef:
Op het moment dat jij, met behulp van touwhalster en leadrope, zijn hoofd naar je toe kan halen, kan hij je met zijn achterbenen niet raken.

Ik zou grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten. Neem hier les in.
Zorg ervoor dat je paard je persoonlijke bubble/hoola hoop leert te respecteren.
Leer hem een stapje vooruit/achteruit/naar links en naar rechts te gaan, op een minieme aanwijzing van jouw kant uit.
En verder: wet pads make sweet horses. Zet je paard aan het werk, wees niet bang voor een beetje transpiratie van zijn kant. Als hij de overtollige energie om kan zetten in werk, heeft hij de puf niet meer om tegen je in te gaan.
Dat betekent niet automatisch dat je hem af moet matten, maar maak het ongewenste gedrag zo onaangenaam mogelijk (door hem na vertoon van dat gedrag zo hard mogelijk aan het werk te zetten) en beloon gewenst gedrag door hem rust te geven.
Uiteindelijk gaat hij eieren voor zijn geld kiezen en de rust die je hem geeft de voorkeur geven boven ongewenst en "stout" gedrag.
En je paard maakt alleen maar gebruik van de openingen die jij hem geeft. In dit geval voor "stout/ongewenst" gedrag....
Dit houdt voorlopig in dat je een "zero tolerance" beleid moet gaan toepassen. Zonder dat je onnodig hard wordt of moet gaan slaan om je leiderpositie te verkrijgen. Daarom mijn tip: verdiep je eens in Parelli.
En wedden dat het daarna een stuk beter gaat?

En tot je Parelli onder de knie hebt: Wees niet bang ervoor om je paard te corrigeren in een intensiteit die aankomt.
Wees zo zacht als mogelijk en zo hard als nodig...
Dat houdt ook in dat je hem de indruk moet geven dat je hem levend vilt als hij het nog een keer waagt om gericht naar je te trappen, of vergelijkbare gevaarlijk acties uithaalt....

Bedankt! Hier kan ik zeker wat mee. Ik heb thuis zeer veel boeken over grondwerk en Parelli liggen, dan kan ik me daar ook eens in verdiepen. Je uitleg is in ieder geval duidelijk zodat ik zijn gedrag ook beter begrijp. :)

Ik plaats de filmpjes vanmiddag, zodra ik terug kom van school.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 03:07

NOg steeds op school? :+

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 06:55

_Lot schreef:
NOg steeds op school? :+

Nee, maar wel bergen met huiswerk, vandaar dat ik zo vroeg op ben. Ik plaats het filmpje vast. Het is slechte kwaliteit en Ricky was die dag eigenlijk nog zeer rustig in vergelijking tot een paar dagen terug.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 07:29

Het filmpje is wat donker, maar zover ik het kan zien speelt ie gewoon de baas over jou.
paarden verstaan geen mensentaal, daarom moet je gaan comminuceren in hun taal -> lichaamstaal.
Ga er staan. laat zien dat je er bent. Hij walst zo over je heen.

waar woon je?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 09:47

Zie ik het nou goed, heb jij een zweep in je hand???
Waar je nogal hard mee beweegt, of zelfs slaat?

Ik vind het dan niet meer dan normaal hoe de pony reageert....

Voor de rest vind ik je ook niet echt het touw leuk vasthouden, dat geruk de hele tijd heeft echt geen zin...

Mag ik vragen waar je ergens in het land woont?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 09:55

Wat je paard op het filmpje doet is reageren op jouw lichaamstaal. En wat ben je in het wilde weg aan het slaan met die zweep op het laatst als dat paard wegspringt? Ik weet niet wat daar de bedoeling was maar als het plan was om te longeren dan snap ik dat hij dat niet doet aangezien je positie tov zijn lichaam verkeerd is.

En hij gaat inderdaad achterwaarts als jij naar hem toe draait, wat dus op zich braaf is alleen wordt dat afgestraft en krijg je een boos en onzeker paard. Lees mijn eerdere post nog eens goed door.

Wanneer je er naast loopt en je paard blijft netjes schuin achter je, geef hem dan ook ruimte en vertrouwen. Touw staat veel te gespannen en op die manier heeft het geen zin eraan te gaan hangen wanneer ie je voorbij probeert te komen. Touw in een boogje en pas wanneer hij de regels overtreed, dan pak je 'm even kort aan, daarna touw weer in een boog. Je geeft nu veel te veel verwarrende signalen en paard begrijpt je niet, wordt boos en gefrustreerd. Jij ook en paard krijgt op de verkeerde momenten op zijn donder.

Zoek hier heel snel hulp bij van een meer ervaren iemand die jou kan laten zien hoe je met een paard omgaat.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 09:57

Bovenstaande sluit ik me helemaal bij aan. Al denk ik dat alleen een voorbeeld ook al genoeg zou helpen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:17

casperzot schreef:
Bedankt allemaal, ook fijn dat het geduldig geformuleerd wordt. Ricky is verder heel braaf. Ik kan het zonder problemen overal aanraken. Maar als hij iets fout doet, weet hij het ook meteen. Ik schop hem nooit echt hard, sla hem ook nooit tot pijn toe. Dat vind ik gewoon zo moeilijk, het klinkt zo fout. Ik ga dan ook tot die grens, niet verder. Hij krijgt af en toe wel een schop(je), maar verder durf ik ook niet te gaan. We hebben samen al zoveel meegemaakt dat het lastig is om écht boos te worden.

Verder zijn we allebei heel koppig en houden we van een persoonlijke ruimte om ons heen.

Ik had iets anders getypt,dat was voor je filmpje...
Wat vind je zelf van je eigen houding in het filmpje? Je doet NH? Heb je daar les in (gehad)? Hoe ging het de 10 jaar hier voor? Hoe lang heb je dit paard? Heb je voor dit paard al aan NH gedaan? Was dit al een "probleempaard"?

Mijn advies: Stop! Dit gaat helemaal niet goed!
HAal er iemand bij die je kan helpen...
Laatst bijgewerkt door No_No op 14-12-10 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:19

Je doet van alles op dat filmpje, maar hij reageert er hoegenaamd niet op.
Wie het meest zijn benen beweegt, is ondergeschikt.
Ik zie je paard stil staan en jij probeert hem te corrigeren, en loopt om hem heen te dansen. alleen heeft dat geen effect.
Je hebt je paard te kort vast en alleen een ruk aan een touw gaat hem geen respect voor je bijbrengen.

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZH ... re=related

En de basis waar hij het in het bovenstaande filmpje over heeft.
Een leerling van hem heeft de progressie, die hij met zijn eigen paardje gemaakt heeft, op video vastgelegd.
Als je deze oefeningen kunt, heb je de de goede basis voor een respectvol paard, en dan is dat probleem met leiden ook de wereld uit.

"When training horses, do whatever is necessary to get the job done. Be a gentle als possible but as firm as necessary" - Gordon McKinlay

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:30

casperzot schreef:
Verder zijn we allebei heel koppig en houden we van een persoonlijke ruimte om ons heen.

Ik vind deze opmerking van jou eigenlijk vrij tekenend. Hij is niet jouw gelijke, jij hebt recht op je persoonlijke ruimte, hij niet! Hij heeft helemaal geen ene donder te willen! Als jij ruimte wil moet hij weg gaan en dus niet jij!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:32

troi schreef:
casperzot schreef:

Ik vind deze opmerking van jou eigenlijk vrij tekenend. Hij is niet jouw gelijke, jij hebt recht op je persoonlijke ruimte, hij niet! Hij heeft helemaal geen ene donder te willen! Als jij ruimte wil moet hij weg gaan en dus niet jij!

Sluit ik me bij aan. En dat jij van je persoonlijke ruimte om je heen houdt, daar zie ik in dat filmpje niets van. Je accepteerd gewoon dat hij die van jou ongevraagd binnen komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:36

Op het filmpje vind ik jou vreselijk onrustig, onduidelijk en onredelijk. Ik begrijp wel dat jouw paardje hier helemaal kierewier van wordt. ;) En dan dat gemep met de zweep, dat snap ik ook niet helemaal.

Zelfde vraag als Vicky: waar woon je?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:43

Dat ze m met de zweep corrigeerd is niet erg, maar dan moet het wel op de juiste manier en in de juiste taal gedaan worden.

Ik heb nu een dominante maar toch onzekere merrie staan. Die sloeg ook, maaide ook met het voorbeen, gericht. Heeft ze 2 dagen gedaan, meteen aangepakt die handel. Nu is ze doodbraaf en ziet mij als haar leider (zoals het hoort).
Dit moet ts ook gaan krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:46

Ik zie haar daar niks corrigeren hoor.
Een correctie is: actie paard --> binnen 3 seconden een korte en duidelijke reactie mens.
TS staat daar doelloos in het wildeweg te meppen. Ik snap daar niks van en het paard imo ook niet.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:52

ik denk dat het bij de eerste keer al fout is gegaan.
je had hem gewoon een gigantische trap moeten geven toen hij dreigde.
dan leren ze het meteen af en ik denk niet dat hij het daarna nog vaak zou doen.
een paard wat ik ken kwam ook altijd dreigend op zijn baas af en beet of viel aan.
hij durfde niks meer en zelfs zijn paard uit de wei halen werd een probleem.
ik heb hem geholpen. touw erbij en elke keer bij dreiging even goed laten weten dat hij dat beter kon laten.
was zo afgelopen.
ook ging hij altijd met het uit de wei halen aan de haal. liep hij gewoon dom weg en desnoods over je heen.
gewoon halster loslaten en even flink opjagen. zijn ze er zat van? nog even wat langer.
en dan pas weer naar jou toe laten komen.
doet ie ook al niet meer.
klinkt hard maar zo gaan paarden ook met elkaar om!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:54

Ik geloof je graag, voor mij is het te donker om te zien of ze m raakt of niet en wanneee.

Zulk gedrag moet je per direct aanpakken. Niet mee wchten.
ts, ik heb nog plek.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:54

In het filmpje zie ik twee dingen: angst en onredelijkheid en dat bij beide partijen... Zolang jij 0 vertrouwen hebt in je paard zolang je hem aan een touw hebt lijk je me niet de juiste persoon om in je eentje dit gedrag te corrigeren. Je timing, houding en reacties zijn simpelweg niet juist.
succes met het vinden van een goed begeleider!