Een groot aantal reacties hier vind ik wel zwaar overtrokken, alsof jij meteen je paard zou mishandelen...

In veel topics zie je juist het omgekeerde staan, bv als een paard vervelend is tijdens de proef (en dan bedoel ik niet hinniken maar anders vervelend) dan geeft men als "advies" om t paard er een keer goed in te schoppen of met de zweep te slaan zodat ze leert dat ze moet luisteren naar jou. En nu stel jij een dergelijke vraag en zou je je paard mishandelen? Nee hoor, een tikkie met de zweep kan best een keer!
En ik ken het getrek en gehinnik naar andere paarden... is niet makkelijk! Enige wat ik kan doen op zo'n moment is heeeeeeel rustig blijven en veel overgangen proberen te rijden (zoals Jury volgens mij schreef?), kost echt heel veel geduld...
Ben benieuwd wat er de volgende wedstrijd gebeurd!

( nu al een stuk minder gelukkig)
) of als ze iets bonts of wits heeft gezien op het inrijterrein en daar weg van moet.

. Heb vanaf het begin consequent elke keer als hij riep een tik met de zweep bijgegeven, en verder goed voorwaarts rijden en voor zover mogelijk in een dressuurproef bezig gehouden. Heeft drie concoursen geduurd en het was klaar. Nu alleen nog als hij een tijd niet is meegeweest.
Maar dat even daar gelaten, TS, komt het paard tegen de hand als hij hinnikt? Negeert hij je hulpen/kan je niet meer verder rijden?