Ben je verzekerd tijdens het buitenrijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 08:02

ikke schreef:
De kans is heel klein, maar stel dat de eigenaren van de bewuste pony die TS berijdt, tot die groep mensen behoren die zich om principiele redenen niet verzekeren, dan klopt het dus wel?

In dat geval draai je overal zelf voor op als je aansprakelijk bent inderdaad. De kans dat het om deze groep mensen gaat is echter wel heel, maar dan ook heel klein.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:05

renske_13 schreef:
SBL schreef:
De eigenaren zijn via hun WA verzekering verzekerd als hun paard ergens schade aan toebrengt indien dat buiten hun schuld gebeurt. Als een paard echter schade toebrengt terwijl ze iemand erop laten rijden of als er iets gebeurt met de persoon die op het paard rijdt dan dekt de verzekering niets!!! Er is dan sprake van VERWIJTBARE SCHULD. Ik heb dat een keertje uitgezocht toen ik regelmatig nog iemand op mijn paard liet rijden. Sinds ik dit weet laat ik niemand meer bij mijn paarden. Ook niet om te aaien. Paard schrikt, springt weg gooit het lieve, kleine meisje omver, dat loopt een hersenbeschadiging op en vervolgens kun je je leven lang ervoor betalen. Geen verzekering die dat vergoed. Ik denk trouwens dat veel mensen die een bijrijder hebben zich hiervan niet bewust zijn, maar het is echt zo.

Hoe zit dit dan met manege's etc? :)

Daar zit weinig verschil in. Ook zij zijn risico aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van hun dieren en zijn dus al snel aansprakelijk.
Let wel op, want zoals in het artikel staat is altijd de 2e vraag of er ook een schadevergoedingsverplichting is. Dat hangt af van de mate van 'eigen schuld' van het slachtoffer.
Het simpelweg op een paard plaatsnemen kán al een deel 'eigen schuld' opleveren. Je neemt tenslotte bewust een risico (althans in de meeste gevallen). Als het slachtoffer 'eigen schuld' krijgt toegerekend, blijft dus dat deel van de schade voor zijn eigen rekening en kan hij niet verhalen op de aansprakelijke partij.
En de bordjes die overal bij manege's hangen dat men geen aansprakelijkheid aanvaardt die hebben geen enkele waarde.
Manege's hebben als het goed is allemaal een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) verzekering hiervoor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:29

LDRD schreef:
Daar zit weinig verschil in. Ook zij zijn risico aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van hun dieren en zijn dus al snel aansprakelijk.
Let wel op, want zoals in het artikel staat is altijd de 2e vraag of er ook een schadevergoedingsverplichting is. Dat hangt af van de mate van 'eigen schuld' van het slachtoffer.
Het simpelweg op een paard plaatsnemen kán al een deel 'eigen schuld' opleveren. Je neemt tenslotte bewust een risico (althans in de meeste gevallen). Als het slachtoffer 'eigen schuld' krijgt toegerekend, blijft dus dat deel van de schade voor zijn eigen rekening en kan hij niet verhalen op de aansprakelijke partij.
En de bordjes die overal bij manege's hangen dat men geen aansprakelijkheid aanvaardt die hebben geen enkele waarde.
Manege's hebben als het goed is allemaal een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) verzekering hiervoor.

Even voor de duidelijkheid; dat "beroemde" bord over aansprakelijkheid zie je op vrijwel elke manege hangen.
Mij is verteld dat het erom gaat dat wanneer je dat bord ophangt, je een deel "eigen schuld" of zo je wil "eigen risico" kon claimen richting het slachtoffer, zoals je hier ook schrijft. Zonder dat bord zou dat niet kunnen.

Let op: zo is het mij verteld; dat is niet hetzelfde als dat het de waarheid is!!

LDRD, zit er een waarheid in dit verhaal of is dit de zoveelste versie slechte duimenzuigerij....??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:13

ikke schreef:
LDRD schreef:

Even voor de duidelijkheid; dat "beroemde" bord over aansprakelijkheid zie je op vrijwel elke manege hangen.
Mij is verteld dat het erom gaat dat wanneer je dat bord ophangt, je een deel "eigen schuld" of zo je wil "eigen risico" kon claimen richting het slachtoffer, zoals je hier ook schrijft. Zonder dat bord zou dat niet kunnen.

Let op: zo is het mij verteld; dat is niet hetzelfde als dat het de waarheid is!!

LDRD, zit er een waarheid in dit verhaal of is dit de zoveelste versie slechte duimenzuigerij....??

Die bordjes hebben niets te maken met de beoordeling van 'eigen schuld' :n .

Die bordjes zijn feitelijk een overeenkomst waarbij men probeert de aansprakelijkheid te beperken.
De rechter heeft hiervan gezegd meermaals dat dit 'onredelijk bezwarend' is voor het slachtoffer.
Hét punt daarbij is dat het slachtoffer niet van tevoren zich realiseert en kan realiseren (onvoldoende kennis) wat de gevolgen kunnen zijn van het oplopen van letsel.
Anders zou het kunnen worden (ik zeg het heeeeel voorzichtig) wanneer een manege bv vooraf iemand een overeenkomst laat ondertekenen waarbij heel duidelijk alle verstrekkende gevolgen van een letselzaak ook duidelijk met iemand wordt besproken. Dit is niet reeel natuurlijk, want dat gebeurt in de praktijk eigenlijk nooit.
En stel dat dat wél gebeurd zou zijn...dan is het, als de ellende daar is, aan de manege om aan te tonen dat dit ook feitelijk zó duidelijk vooraf met het slachtoffer besproken is. En dat is een lastige ;) .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:24

Duidelijk. Knap staaltje duimenzuigerij dus........

onley

Re: Ben je verzekerd tijdens het buitenrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:30

hier in DL moet je verplicht verzekerd zijn
als er iemand anders op je paard rijd en brokken maakt en dit staat niet zwart op wit
of is niet gemeld bij je verzekering ben je dus niet gedekt voor de eventuele schade.

is hetzelfde als ik nu mijnmoeder in mijn auto laat rijden en die maakt een ongeluk met mijn auto
en mijn verzekering is ervan niet op de hoogte kan ik ook fluiten naar mijn geld.