geschikte pony voor zowel moeder als dochter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:37

Heb je al aan een Welsh Cob gedacht? Zijn vaak wat stevigere paardjes waar zowel een kind als ook een volwassene prima op kan!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:37

Kimberley_ schreef:
nicole3939 schreef:
Friesen heb ik zo mijn twijfels over. Ook al zijn ze heel vriendelijk en zet ik op die van mij wel 10 jarige kinderen die al een aantal jaren rijervaring hebben, maar ze zijn wel erg sterk en dat is ook de reden dat ik ze niet zo gauw naar buiten laat gaan op mijn fries. Verder als dochterlief een wedstrijdje wil gaan rijden, zal zij tussen de paarden moeten starten en ik denk dat je daar als 10 jarige niet op zit te wachten. Dus ik denk dat je zo en zo een E pony het beste kan nemen, dank kan jouw dochter nog tussen de pony's starten.

Onze friezen lopen ponykampen met kinderen die hooguit een halfjaartje rijden. En ik zie ook nergens dat ze wedstrijden wil rijden

Nee ik geef ook alleen maar aan, als ze wedstrijden wil gaan rijden. Misschien denken zij daar nu niet aan, maar dan kunnen ze er wel rekening mee houden, wil gewoon met ze meedenken :D

Een fries is harstikke lief dat is helemaal waar, en ook met ponykampen lopen ze mee. Ik denk alleen als je er als 10 jarige op zit en gewoon je rondjes rijd is er niks aan de hand, ik bedoel als je echt gaat rijden en wat meer gaat verlangen dan alleen er maar opzitten, dat dan een fries zich erg sterk kan maken. Niks ten nadele van het ras, ik ben er helemaal verliefd op :o

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: geschikte pony voor zowel moeder als dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:45

Een Welsh cob is ook het eerste waar ik aan dacht. Maar een te klein gebleven KWPN-er in de E-maat zou ik niet uitsluiten. Let sowieso op het individuele karakter van het dier als je gaat kijken en neem een ERVAREN paardenmens mee.

Simpel trucje: gooi een plu in de bak of een jas; als ze daar helemaal van de kook door raken moet je die niet hebben.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:54

Anne_GTI schreef:
Een Welsh cob is ook het eerste waar ik aan dacht. Maar een te klein gebleven KWPN-er in de E-maat zou ik niet uitsluiten. Let sowieso op het individuele karakter van het dier als je gaat kijken en neem een ERVAREN paardenmens mee.

Simpel trucje: gooi een plu in de bak of een jas; als ze daar helemaal van de kook door raken moet je die niet hebben.

Dit is een goede tip!!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:30

Berdien ik heb even in jouw profiel gespiekt en ik ben verliefd op Sybren, wat een prachtbeest :o .

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:06

Haha lekker ding hé?! Hij is ook erg lief en vooral grappig. Helaas ook enorm lui!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:13

Echt wel een lekke ding pffff. Ach ja lief en grappig en werklustig is ook wel erg veel gevraagd :D

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:31

Het is nog maar de vraag of een Welshcob wel zo'n goede tip is.
Ze willen nog wel eens erg heet en sensibel zijn.
Een bloedpaard in boeren verpakking.

Ze zijn er wel hoor, braaf en makkelijk, maar vaak horen ze niet echt in het rijtje Haflinger, Fjord en Tinker thuis.

Toch net wat meer bloed en temperament.
(En ja, ik heb ervaringen met Hafjes, Fjorden EN Cobs ;))

Maar kun je ze handelen, dan zijn ze wel enorm leuk.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:32

Gelukkig nog een oudere 'herintreder'! Ik zag het al staan, maar inderdaad waarom geen KWPN-er? En als je een beetje een ondermaatse neemt, dan zijn ze ook goed betaalbaar. Ik heb ook zo'n echt damespaardje.Ze haalt net de 1.60 en is braaf, maar geen slome.
Ik ben begonnen op een E-pony (KWPN x ?) die koel en koppig was. Toch echt wel een pony karakter, dus eigenlijk lastiger dan Tov, die dan weer groter is. Dus ook als je je kind erop wilt zetten-en dan ga je uiteraard voor veilig-is kleiner niet vanzelfsprekend veiliger.
Tov wordt bereden door mijn dochter van 18, een van 15, een zoon van 11 en mijn bijzondere mannetje van 8.(Zoon van 17 wil wel, maar doet het niet, want dan moet je een cap op :D ) Een echt familiepaard dus.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:33

De lengte van een paard hoeft niets te zeggen over het gewicht wat het kan dragen.
Ik zag laatst een topic met een lijst over verschillende rassen en gewicht.

Citaat:
Ras: ------------Stokmaat: ----- gewicht paard: ----- max. Ruitergewicht: ----- Percentage
Shetlander ----- 100 cm -------- 200 kg ------------- 40 kg ------------------- 20%
IJslander 1 ----- 135 cm -------- 350 kg ------------- 70 kg ------------------- 20%
IJslander 2 ----- 140 cm -------- 450 kg ------------- 90 kg ------------------- 20%
Haflinger ------- 145 cm -------- 500 kg ------------- 80 kg ------------------- 16%
Warmbloed 1 --- 160 cm -------- 550 kg ------------- 71 kg ------------------- 13%
Warmbloed 2 --- 172 cm -------- 700 kg ------------- 80 kg ------------------- 12%
Koudbloed 1 ---- 165 cm -------- 800 kg ------------- 96 kg ------------------- 12%
Koudbloed 2 ---- 170 cm -------- 900 kg ------------- 104 kg ------------------ 12%

Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer

belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)

Even opletten: Deze tabel gaat over de maximale belasting van het type paard, tel dus zo'n 15 kilo (da's je zadel en je kleding) bij je eigen gewicht op voor een goede vergelijking met de bovenste tabel.

Maximale belasting paardentypes

Shetland pony, Welsh B pony ----------------- 50 kg.
New Forest, grote Arabier -------------------- 60 kg
IJslander, draver, (Engels en Frans) Volbloed -- 67 kg
Andalusier, fries, klein KWPN, Quarter --------- 75 kg
Haflinger, Fjord, groot KWPN, Tinker ---------- 90 kg
Belg, Shire ---------------------------------- 115 kg

Bijschrift tabel:
Maximale belasting.

De opleiding Dierfysiotherapie hanteert bovenstaande tabel voor het gewicht van de ruiter ten opzichte van dat van zijn paard. "Alles wat je aan tabellen tegenkomt is een richtlijn. Het hangt van heel wat factoren af of de tabel toepasbaar is". zegt Solange Schrijer. "Gebruik deze tabel als uitgangspunt om te kijken hoe zwaar een ruiter mag zijn voor haar of zijn paard of pony. Kijk verder vooral naar het individuele paard en de bijbehorende ruiter. Een volbloed is fijn en soepel gebouwd, die kan niet veel gewicht dragen. Een haflinger is veel sterker met zijn brede beengewrichten en zijn korte stevige rug, dat is een krachtpatser die wel wat kan hebben. Een Andalusier heeft wel een stevige romp, maar de rug is hol en het beenwerk fijn. Een fries heeft stevig beenwerk, maar ook een holle rug, hetgeen hem minder sterk maakt dan een paard met een normale rug."

Iemand riep iets over Friezen.
Let dan wel op een weke rug. (maar dat geld voor elk paard.)

pff. 30 reacties later. :)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:39

Dit geloof ik niet dat betekent als je van 15 kilo uitgaat + jouw gewicht dat bv een fries maar een persoon van 60 kilo mag dragen?

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:44

Ik dacht ook direct aan een Welsh Cob. Ik heb er ook 1 gekocht als mijn allereerste paard op mijn 42e haha. Heerlijk, geweldig, sterk, bomproof, dier en ze kan ook nog eens voor de kar.. Wel iets ouder, maar dat zou ik denk ik sowieso doen als ik jou was. Een wat ervarener paard als je eerste paard.
En ze staat ook met 2 andere dames 24/7 buiten, dat kan ze uitstekend aan.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:45

Het onzinlijstje, dat steeds weer opduikt en geen enkele wetenschappelijke grond heeft. Zucht.
Gewoon naar het individu kijken.
Veel arabieren kunnen veel meer aan dan dit lijstje aangeeft en worden spijkerhard stok oud, aan de andere kant ken ik ook grote koudbloeden die al meer dan genoeg hebben aan hun eigen gewicht.
Maar oke, dit is wel off-topic.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:47

Een fjord zou ik toch niet meer dan 75kg op zetten (15% van het lichaamsgewicht)...

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:51

Jongens, ik heb dit ook maar uit een topic en vind het eigenlijk redelijk logisch.
Dat je naar het paard zelf moet kijken begrijpt iedereen wel hoop ik. :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:54

idje schreef:
Het is nog maar de vraag of een Welshcob wel zo'n goede tip is.
Ze willen nog wel eens erg heet en sensibel zijn.
Een bloedpaard in boeren verpakking.

Ze zijn er wel hoor, braaf en makkelijk, maar vaak horen ze niet echt in het rijtje Haflinger, Fjord en Tinker thuis.

Toch net wat meer bloed en temperament.
(En ja, ik heb ervaringen met Hafjes, Fjorden EN Cobs ;))

Maar kun je ze handelen, dan zijn ze wel enorm leuk.

Zelfs een bloedpaard kan een ideaal familiepaard zijn maar dat ligt helemaal aan het individuele karakter van het dier. Dus laat je niet leiden door het stickertje van een bepaald ras maar kijk naar het paard zelf. Voor een kind van 10 zou ik niet helemaal in de koudbloeden gaan zitten. Juist dat scheutje bloed is wel fijn om er niet zo hard aan te hoeven rijden.

Een niet kijkerig, zelfverzekerd fijn gereden dier met looplust van nature heb je veel meer plezier van dan eentje die je elke dag vooruit moet schoppen. En zo af en toe kijken naar vreemde situaties mag best, ze moeten alleen niet helemaal van de kook raken. Als ze gewoon van een afstandje gaan staan kijken en er vervolgens nieuwsgierig op af lopen heb je de perfecte te pakken.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:55

He leuk, ik ben ook pas vorig jaar weer begonnen met rijden, begonnen op sensibele merrie met NRPS bloed, zij was voor mij een treetje te hoog. Toen een Tinker merrie gekocht, van 1.46, 16 jaar en superbraaf dier, maar toch in t bos vindt ze best veel spannend (geen groot verkeer, maar bijv een plastic zakje of een boomstronk) en dan kan ze best even moeilijk doen. Niet bokken of steigeren of wegrennen maar bijv. hard achteruitlopen (ook niet erg praktisch maar ik vind het minder eng over t algemeen). Absoluut zit er pit in en voorwaarts is ze ook, ze heeft er vaak flink de pas in maar ik kan haar altijd terugnemen.
Mijn dochter van 8 is nu ook begonnen met rijden, eerst op een Welshje van de boerderij, braaf maar knettereigenwijs, nu op mijn Tinkertje en zij luistert wel naar mijn kleine smurf! Alleen buitenritten mag ze niet hoor, ze is echt klein op haar en haar benen komen net onder t zweetblad uit. In de bak gaat het prima. Maar nu ben ik toch aan het kijken voor een C-tje omdat ze daar motorisch en hulptechnisch net iets beter mee uit de voeten kan.
Hier trouwens MP advertentie, als ik keuterboertje was met eigen land ging ik haar morgen halen http://link.marktplaats.nl/402020066
Is net zo'n soort merrie als de mijne. Zijn goud waard.

IJslanders hmmmm ik heb er laatst een gereden en ze zijn echt wel braaf maar enorm pittig vond ik. Welsh Cob mwah, zou mij ook te heftig zijn. Hafje, misschien, als het een hele brave is en bewezen met kleine kinderen kan rijden zonder zich sterk te maken (want een tiener of volwassene heeft toch weer meer overmacht op zo'n Haf dan een grietje van 8 of 10 jaar). Tja ik vind mijn Tinkermerrie gewoon echt goud waard. Mooi aards beest.
(PS ik ben 1.79 m en weeg 70 kg)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 01:04

een connemara kan ook heel leuk/ braaf zijn voor jong en oud. of idd een wels cob. verder vind ik zelf een nrps ook heel leuk en hoeven niet perse druk te zijn. soms heb je ook nog wel een klein kwpn die leuk zijn voor kinderen. succes met je zoektocht.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 01:11

Ik heb een uit de kluiten gewassen forester, ook leuk maar persoonlijk zou ik toch ook voor iets sobers gaan als je persé voor een ponymaatje gaat, gezien het buitenstaan en ja, niet banketstaaf bedoeld: die 85 kg. En inderdaad, je dochter groeit ook, er zijn hartstikke lieve dieren boven de 1.55! De maat zegt niets over het karakter!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 01:24

Hier ook 6 Welsh Cobs, heel verschillende karakters dat wel, maar als je een goeie hebt dan zijn het wereldpony's.
Het ligt natuurlijk ook aan je budget, een haflinger is goedkoper als een welsh cob, terwijl tinkers vaak weer duurder zijn dan cobs.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 01:28

Zeker wereldpony's Darwin ;)
Ook als wedstrijdpaard.
Nooit spijt gehad van de onze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 01:49

Een Quarter/Paint? :j
Daar kan je als volwassene ook makkelijk op, ze zijn erg koel (aangezien je een betrouwbaar paard zoekt) en ik vind echt dat de meeste een geweldig karakter hebben. Ik heb ook een Paint waar ik en mijn moeder allebei mee rijden. Ze zijn alleen inderdaad - zoals ik iemand hier al had zien zeggen - niet goedkoop.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 02:03

Ik zou toch wel gaan voor het Fjordje of de Haflinger en dan gewoon goed op het karakter letten.
Vaak weten ze donders goed dat er een kind op zit en heeft een kind er veel minder moeite mee dan een volwassene :)
Een klein gebleven KWPN is ook een prima idee, die zijn inderdaad ook niet te prijzig.

IJslanders heb je ook zonder zomereczeem, maar die zijn wel aardig aan de prijs, net als de eerder genoemde Quarter en Paint.

Maar goed, ik zou me niet blind staren op het ras en de maat, Zilfstar hier op bokt heeft een Fries waar haar kinderen ook op rondhobbelen en dat gaat ook prima. :j

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 02:08

Ik raad je echt een tinker aan! Je hebt ze in alle soorten en maten! Toen ik op zoek was naar mijn tinker, stond er bij die fokker een tinker van ik geloof ongever 1.40m, klein maatje dus maar de ideale mama-kinderpony! Ik vond haar wel leuk maar was ondertussen helemaal verliefd op mijn tinkertje geworden. Maar mijn zus werkt bij die fokkerij en toen ik er eens mee ging rijden heb ik op dat paardje gereden en ik dacht toen nog in mezelf dit zou een ideaal paardje zijn voor een mama en een dochter, en nu zie ik je topic en moest ik er aan denken :D (ze staat nog steeds te koop geloof ik ;) )

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 09:19

Nog een quarter fan. Ga eens kijken naar een western wedstrijd of bezoek eens een western stalling en maak daar kennis met de aanwezige quarters en paints.
Doordat quarters en paints eeuwen lang gekweekt zijn op karakter en niet op prestaties hebben ze bijna allemaal een rustig en coole karakter.
De meeste western ruiters besteden veel aandacht aan het opvoeden van hun paarden en zo krijg je heel betrouwbare paarden.
Ze zijn kleiner van bouw maar door hun geblokte bouw zijn ze ook geschikt voor volwassenen.