Paard moeilijk in de omgang met andere paarden !Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Paard moeilijk in de omgang met andere paarden !Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:24

Wat denk je dat die bloesemtherapie gaat veranderen dan? Je paard moet wennen aan een nieuwe stal, nieuwe paarden enz. Je kunt er beter zelf energie in steken, evt met een gedragstherapeut of iemand die ervaring heeft met dit soort gevallen. Je zult zelf ook met dit gedrag overweg moeten kunnen, ook als je met hem rijd/loopt enz, als je iemand met ervaring erbij hebt kan die je daar ook mee helpen.

Ik heb overigens ook nog tijd/plek en ik kan je hier ook mee helpen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:40

Ik hoop dat de bloesemtherapie hem een beetje rust geeft, zodat hij zijn leventje weer rustig kan oppakken.
Dan heeft hij een aanloopje.

Maar er gloeit hoop aan de horizon: Met de oudere ruin naast hem kan hij wel heel goed overweg, en daar wordt hij ook rustig van.Hij heeft er zelfs mee staan knabbelen, dat is ook goed voor zijn welzijn. De rivaal staat ook op die wei, maar die accepteert hij nu makkelijker.

Helaas staat het beestje op kiepen met zijn 27 jaar. Maar hij is nog gezond en heeft geen pijn, dus we hopen dat hij nog een beetje vooruit kan en Bowie een beetje op weg kan helpen.
In ieder geval heeft hij vandaag niet gebeten of gevochten.

Overigens is zijn gedrag naar mij heel goed, ik ben duidelijk hoger in rang dan hij. Ook onder het zadel is hij erg vriendelijk en loopt niet naar andere paarden, al is hij soms wel afgeleid. Maar je hebt hem ook zo weer terug bij de les.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:19

Nou probeer dan met die ruin verder te werken, kijk of je hem daar na verloop van tijd bij in de wei kunt zetten en evt kun je dat later uitbouwen met meer paarden waar hij goed mee overweg kan. Staat de ruin ook naast hem op stal? Verhuisd die mee naar de kleinere stal? Dat zou ik zeker wel doen hoor, en probeer daarna dan zo min mogelijk te veranderen aan zijn omgeving, dus ook de paarden tegenover niet wisselen.
En misschien kun je proberen hem nog een keer vaker te longeren of rijden, een paard wat moet is heeft geen zin in vechten ;)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:36

Helaas is die ruin van de staleigenaar en die heeft zijn paarden apart staan. Maar we gaan wel proberen het voor hem zo rustig mogelijk te maken. Ik de andere stal staan geen paarden tegenover hem, alleen 1 paard naast hem. Overdag staan ze altijd buiten, in de zomer dag en nacht. De stal is echt een plaats waar ze zo min mogelijk zijn. De boxen zijn halfopen met tralies tussen de stallen dus ze kunnen wel 'socializen'.

Qua rijden, dat gaat met dit weer natuurlijk wat moeilijker, maar ik wil hem voor het rijden extra gaan longeren. Om gezondheidsredenen kan ik niet zo heel lang achter elkaar rijden, plm. 3 kwartier. Maar als ik hem vantevoren ook nog eens longeer een kwatiertje, kan hij zich goed moe lopen!

Als hij eten heeft, heeft hij ook geen zin in vechten, maar ja, dan wordt hij natuurlijk tonnetje rond. Ik kan de staleigenaar vragen of hij extra hooi mag, dan heeft hij meer te doen.

Alvast bedankt voor je tips. Helaas woon je erg ver weg, maar op deze manier help je me ook al een aardig eind op weg....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 01:13

Ja het is niet om de hoek, dat had ik ook al gezien :P
Wil de staleigenaar zijn paard niet verhuizen? Beetje extra service zeg maar ;)
Het paard wat naast hem staat kan hij wel goed mee overweg?
Ik denk dat je verder zoveel mogelijk routine moet aanhouden, op vaste tijden voeren, naar buiten, zelfde weitje, zelfde paard ernaast, enz. Als het lukt elke dag even longeren, al is het maar aan het halster, dan is hij toch even bezig geweest. Veel paarden rennen uit zichzelf nooit maar zodra je dan met een longeerzweep aankomt of plastic zakje lopen ze zich vreselijk uit te sloven, ze hebben dan gewoon even iets nodig wat ze uitdaagt. Als jouw paard alleen staat is er geen ander paard om mee te spelen en op je uppie gaan rennen is ook niks aan natuurlijk, dus is het een leuk spelletje om schijnaanvallen op de buurman te doen.
Als hij bij de vorige eigenaar vrijwel elke dag gereden werd en ook nog eens elke week op concours ging kon hij wel royaal zijn energie kwijt en had hij ook afleiding. Dan is het voor hem ook wennen om ineens maar 3x in de week wat te moeten doen, daarmee halveer je dan het werk wat hij doet en daarnaast geeft het rijden in de manegebak natuurlijk veel minder afleiding dan op concours gaan.
Niet om commentaar op je te hebben maar zodat je je in hem kunt inleven.
Hoe oud is hij eigenlijk?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:09

Hij heeft het vandaag prima gedaan! In het andere stalgebouw is het veel rustiger en zijn stalruimte is megagroot, 4.5 bij 4.5.
Er staat een heel rustige fjordmerrie naast hem. :z
De routine op stal is gelukkig erg constant , dus dat zit wel goed. Ook op de wei staat hij altijd op hetzelfde veld en tussen dezelfde paarden. (Alleen ruinen).
Opvallend: op de wei zoekt hij echt wel contact met de ruinen en ze knabbelen heerlijk over de draad heen. Dat vind ik super. Hij heeft zijn aartsrivaal ook niet meer aangevallen. Ze hebben heelfs even gesnuffeld!
Qua beweging heb je helemaal gelijk! Ook wil ik meer afwisseling aanbrengen. Helaas durf ik niet in mijn eentje naar buiten, ik heb wel lekker met hem gewandeld door de sneeuw. Dan zie je hem helemaal opleven. Op de terugweg ben ik gewoon opgestapt. We konden alleen maar stappen door de sneeuw, maar hij vond het heerlijk. *D

Als de sneeuw weg is, kan ik met hem naar de binnenbak wandelen, en dan terug rijden. Is nog geen kwartiertje wandelen. Daar staat ook een springparcours, voor de afwisseling.

Kortom: op stal zo weinig mogelijk variatie en bij het werk zo veel mogelijk!

Bowie is ongeveer 11 jaar, maar omdat hij in het wild geboren is, weten we dat niet helemaal zeker, hij zou 1 jaar ouder kunnen zijn. De Fransen nemen het niet zo nauw met de registratie van paarden.