[JV]Welke fouten zwaarder aangerekend zijgangen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:36

Zep schreef:
Ben de laatste week weer heel veel met appuyementen bezig geweest en hoor dan telkens mijn trainer door mijn hoofd galmen "minder achterhand, meer buiging" maar het lijkt bij dit paard af en toe wel of dat met elkaar verbonden is. Ik krijg het iig niet voor elkaar zoals ik het hebben wel, dan stort hij namelijk ter aarde binnendoor de binnenschouder. Balansprobleempje Schijnheilig

Ik kan al precies voorstellen hoe je het doet.
Paard draait de schouders onvoldoende mee. Hij is niet gretig en vanzelfsprekend in het appuyement......
Komt meestal wel goed. Een appuyement is in ieder geval een oefening die je talloze malen kunt herhalen zonder het paard geestelijk of fysiek over te belasten. (ik heb Lisa wilcox bezig gezien.........honderden malen)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:38

Zep schreef:
Ja, als je het zo gaat bekijken... maar als je allemaal 5-en scoort heb je 50% en dat is echt niet voldoende te noemen.... (sterker nog, da's er eentje in het kader van "let's go and shoot ourselves" Knipoog )

Ja 50%. Da's toch keurig.......

.....maar al die verwende ruiters willen 60% zodat ze naar de HOGERE klasse kunnen. Dan hoor je niet meer in je huidige klasse thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:41

Leuk, mag ik een keertje mee? Lachen

Hij hangt er zo in. Hoe moet ik dat nou uitleggen. Hij hangt zegmaar tegen mijn binnenteugel in en daar krijg ik hem niet goed vanaf. Dan heeft hij ook nog eens erg veel moeite om dat buitenachterbeen echt op te tillen en dan over te plaatsen (hij zet hem er nu voor, dat vind ik echt al een hele prestatie voor deze) En als hij dan ook nog een beetje heet word dan ben ik soms bang dat ie omvalt Haha! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:41

CGJ12"]
[quote="Zep schreef:
Ja, als je het zo gaat bekijken... maar als je allemaal 5-en scoort heb je 50% en dat is echt niet voldoende te noemen.... (sterker nog, da's er eentje in het kader van "let's go and shoot ourselves" Knipoog )

Ja 50%. Da's toch keurig.......

.....maar al die verwende ruiters willen 60% zodat ze naar de HOGERE klasse kunnen. Dan hoor je niet meer in je huidige klasse thuis.
[/quote]

Dat meen je toch echt niet serieus hoop ik... Scheve mond

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:45

wel een klein beetje.........
Heb je die ruiters wel eens zien "janken" met 155 punten???

die rijden dus duidelijk meer voor de punten dan voor het "rijtechnisch gevoel"

Voorbeeld:
Ooit heb ik eens een meisje meegemaakt op concours die niet echt teverden was met de proef (zo'n 150 punten proefje). Die zadelde het paard af met een k#tgevoel.
Later bleek dat ze 156 punten had.
Ging ze nog even naar het paard toe om hem te knuffelen.

Kijk da's voor mij nou het meest flagrante voorbeeld van 156 punten-cultuur..
Gelukkig zijn de meeste Z-ruiters meer ervaren en weten 179 punten op waarde te schatten. Iemand die bji mij 179 punten rijdt, die rijdt zo gek nog niet. En dat merken ze de volgende week wel bij een iets mildere jury!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:48

Zep schreef:
Leuk, mag ik een keertje mee? Lachen

Hij hangt er zo in. Hoe moet ik dat nou uitleggen. Hij hangt zegmaar tegen mijn binnenteugel in en daar krijg ik hem niet goed vanaf. Dan heeft hij ook nog eens erg veel moeite om dat buitenachterbeen echt op te tillen en dan over te plaatsen (hij zet hem er nu voor, dat vind ik echt al een hele prestatie voor deze) En als hij dan ook nog een beetje heet word dan ben ik soms bang dat ie omvalt Haha! *LOL*

is echt een beetje off topic, maar dit verhaal maakt het cijfer er niet echt hoger op. Het lijkt erop dat ik op jou protocol zou laten zetten: "scherper/ erg moeizaam."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:50

Je hebt wel gelijk hoor, ik bedoel het ook niet zo zwart-wit als ik hier stel. Hangt ook heel erg van het paard in een bepaalde klasse af trouwens, met het hierboven beschreven paard ben ik bijv. best heel erg tevreden als die 62% scoort in het Z.

Maar je wilt toch gewoon goede proeven rijden? (of wil alleen ik dat Haha!) Trainen doe je thuis. Ik laat best wel eens iets liggen qua rijtechnisch gevoel als me dat op dat moment in die proef meer punten op gaat leveren. (leuk ook als je de jury's een beetje leert kennen, dan kun je gewoon rijden naar wat ze willen zien Haha!)

Maar ff on-topic: wat is bij jou dan het verschil tussen een appuyement voor een 6 en een appuyement voor een 9?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:51

40 cm bodemvrijheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:54

Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:55

Trouwens...met een heel simpel paard un je goed scoren in een appuyement. Meer een buigingsoefining dan een oefening met "macht"

Ik heb de ervaring dat ik met een simpel dravertje makkelijk 8-en scoorde en nu een paard berijd dat met macht over de benen gaat en waarbij je superlatieven te kort komt, maar akelig veel moeite heeft om een 6-je te halen (kantelen en meer van dat soort gekloot).
doe mij dan maar weer dat simpele beestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:56

Maar wat dan als de simpelheid hem nu juist in de buiging zit? Haha!

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:28

Zep schreef:
Je hebt gelijk waar je zegt dat 3 sporen met voldoende buiging meer aan te moedigen is dan 4 sporen zonder enige vorm van buiging, maar meer dan een 6 kan het toch niet zijn?

Nee klopt, meer dan een 6 kan het dan niet worden bij mij.
Maar ik ben al zo blij als ik eens een keer een 6 kan geven voor een travers.
Die zijn ver in de minderheid hoor.
Vaak moet je in het programma kijken om te zien wat ze nu aan het doen zijn dat het paard ineens tegen de hand komt en impulsverlies krijgt. Dat blijkt dan de travers geweest te zijn.
Niet bij iedereen gelukkig, maar veel te vaak.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 14:05

Jasmijn schreef:
Maar ik ben al zo blij als ik eens een keer een 6 kan geven voor een travers.
Die zijn ver in de minderheid hoor.
Vaak moet je in het programma kijken om te zien wat ze nu aan het doen zijn dat het paard ineens tegen de hand komt en impulsverlies krijgt. Dat blijkt dan de travers geweest te zijn.
Niet bij iedereen gelukkig, maar veel te vaak.

hahaha jezus dat klinkt wel heel erg
hoewel ik zeer benieuwd ben wat wij daarvoor gaan scoren eigenlijk Clown

Citaat:
wel een klein beetje.........
Heb je die ruiters wel eens zien "janken" met 155 punten???

Ja maar dat zijn dan de mensen die tot de 10 winstpunten gaan en dan meteen willen overstappen om dan te kunnen zeggen : ik rijd ... (klasse hoger iig) Voor de handel kan ik dat trouwens wel begrijpen, als een paard er snel weer uit moet dan verkoopt het natuurlijk wat beter als hij een klasse hoger loopt, maar als je voor je hobby rijdt, nouja dan ga je toch pas over als je er klaar voor bent... Ik heb altijd tot de 15 winstpunten gereden omdat we er dan pas klaar genoeg voor waren (maar nou gaan wij wel wat slomer omdat we allebei van elkaar moeten leren) Dus ik geef helemaal niks om die nieuwe winstpuntenregeling, maakt voor ons toch geen verschil, behalve dan dat we nog wat langer door kunnen gaan na de 15 Haha!