geschoren mini-shetlander heeft kou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:42

Ik zou bij twijfel de DA laten komen...of in ieder geval even bellen met de DA voor advies?

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 12:46

funnyhorses schreef:
Ik vraag ook niet om jouw discussie!
Jij komt met dit topic en dan geven mensen hun mening!
Dat jij niet meer met mij in "discussie" wilt gaan geeft enkel aan dat je niet open staat voor advies. ;)

weeral heb je niet grondig gelezen, heb gezegd dat ik niet in discussie wil gaan over het feit van wat dierenarts wel of niet gezegd heeft omdat daar nu eenmaal niet veel valt over te zeggen, ik was erbij, jij niet, ik zal het dus weten en jij niet... Geen discussie waardig vind ik.

Natuurlijk ben ik met dit topic gekomen, om te vragen of ik het extra deken moest oplaten of niet... Dat was de vraag, niet of ik er goed aan heb gedaan om pony te scheren of niet. Maar vertel jij me dan eens waaraan je merkt dat dit scheren helemaal niet goed was...

Ze heeft kou? Nu niet meer... Ze vermagerd? In tegendeel...
Het enige negatieve is dat ze nu in haar stal staat met deur dicht, anders staat ze in haar stal met deur open en dat ze onder 3 dekens staat ipv onder 1 deken, maar daar heeft zij ook geen last van denk ik.

@Rianneke_: Heb dierenarts idd gisteren opgebeld en hij raadde aan om het deken gewoon op te laten omdat ze dan niet meer stond te rillen, temp vond hij normaal en aangezien ze ook warm aanvoelt onder de dekens, vrolijk is en gezonde eetlust heeft was er geen enkel probleem.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:47

Mijn minipaardje van 70cm heeft ook een leverprobleem, wat is er precies bij die van jou aan de hand met de lever ? Ik weet idd dat de vacht hierdoor er heel slecht uit kan zien, ze hebben immers moeite afval stoffen uit het lichaam te krijgen. Verder komt het bibberen bekend voor, had die van mij ook, zelfs als de zon scheen, vergeet niet dat je door die leverproblemen een erg ziek paardje hebt.
Maar scheren zou ik niet in mijn hoofd halen, ze hebben immers alle energy nodig om een beetje op de been te blijven.
Maargoed het kwaad is al geschied, waar heb je voor dekentje gekeken want zelfs voor de kleinste miniveulentjes zijn dekentjes. Kijk eens bij moonlightfarm die heeft extreem kleine dekens, Ooteman heeft ze touwens ook. En verder misschien een warmtekachel in de stal hangen ?

funnyhorses

Re: geschoren mini-shetlander heeft kou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:50

Het kan zijn dat het trillen wat ie doet ook een tekort aan magnesium is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:53

TS vertel eens wat meer over die leverproblemen.
Is er een bloedonderzoek gedaan?En welke waarden kwamen daar uit?

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 12:53

Letsdunit schreef:
Mijn minipaardje van 70cm heeft ook een leverprobleem, wat is er precies bij die van jou aan de hand met de lever ? Ik weet idd dat de vacht hierdoor er heel slecht uit kan zien, ze hebben immers moeite afval stoffen uit het lichaam te krijgen. Verder komt het bibberen bekend voor, had die van mij ook, zelfs als de zon scheen, vergeet niet dat je door die leverproblemen een erg ziek paardje hebt.
Maar scheren zou ik niet in mijn hoofd halen, ze hebben immers alle energy nodig om een beetje op de been te blijven.
Maargoed het kwaad is al geschied, waar heb je voor dekentje gekeken want zelfs voor de kleinste miniveulentjes zijn dekentjes. Kijk eens bij moonlightfarm die heeft extreem kleine dekens, Ooteman heeft ze touwens ook. En verder misschien een warmtekachel in de stal hangen ?

Wat het juiste probleem is met lever zijn ze nog aan het uitzoeken, ze moet nu eerst suplement nemen gedurende 14 dagen en nadien wordt er weer bloed genomen. Haar vacht ziet er op zich niet zo slecht uit, alleen altijd extreem lang en ruiven doet ze niet. Bij jouw paardje zal het probleem volgens mij iets groter zijn, mijn pony ziet er namelijk heel erg levendig uit en heeft echt plezier in het leven, alleen moeten we haar gewicht in de gaten houden en is er dus het vachtprobleem.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 12:55

funnyhorses schreef:

Er is vorige week dinsdag bloedonderzoek gedaan en daar kwam uit dat alle waarden goed waren behalve die van de lever, die waren licht afwijkend (hadden hierover reeds vermoeden door vorig bloedonderzoek in augustus). Wat dus juist het probleem is weten we zelf nog niet, eerst 14 dagen soort siroop geven en dan opnieuw onderzoek.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:56

Misteryke schreef:
rommulus schreef:
ik zou zo zeggen kwak er nog een deken onder (een stal deken) met buik flap en hals stuk

verder zou ik als ik jou was de volgende keer haar niet geheel maar het buik gedeelte laten zitten
en dan in het voor jaar het buik gedeelte weg halen

zo heb je toch haar vacht op de rug voor de regen in het voor jaar
en toch haar vacht over de buik waar ze evt op kan liggen ed in de winter (hier verliezen ze toch een hoop warmte )

Echter is er in haar maat van dekens niet zoveel keuze. Zelfs fleece met hals was er niet in haar maat, dat deken is dus eigenlijk 2 maten te groot, hierdoor komt het wel overal lang genoeg waardoor ook heel haar buik is ingepakt en achteraan het deken ook helemaal rond haar billen zit. Haar buik moest ook zeker geschoren worden omdat ze toen gezwel had op haar buik ter grootte van een hand en dierenarts dit wou onderzoeken. Met haar wintervacht van 10 cm ging dit echter niet makkelijk.

dus ik geef aan er zijn er zat die ze op maat maken
en jij zegt dat ze dat niet willen omdat ze slecht te verkopen zijn ???
je bent me even finaal kwijt
als jij toch je maten door geeft aan een "deken maker" en aan geeft wat jij graag wil in de deken, een halsje, een buikvlapje, zoveel gram etc etc
dan gaat die persoon toch zo'n ding maken voor je of heb ik dat nu verkeerd ???
dat ding hoeft toch niet gelijk in productie genomen te worden ??

tevens had ik ook al aan gegeven dat je die dingen ook zelf kan maken en nog heb ik het verkeerd ???

rare manier van tip's aan nemen
begin de reden van het openen van dit topic een beetje kwijt te raken

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:57

Je had echt niet moeten scheren... het arme ding.
Beter had je in het voorjaar lijnzaad kunnen gaan voeren of evt dan scheren. dit is (vind ik!!!) dierenmishandeling!!

Als je dat niet had gedaan had je ook geen deken probleem...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:59

Misteryke schreef:
funnyhorses schreef:

Er is vorige week dinsdag bloedonderzoek gedaan en daar kwam uit dat alle waarden goed waren behalve die van de lever, die waren licht afwijkend (hadden hierover reeds vermoeden door vorig bloedonderzoek in augustus). Wat dus juist het probleem is weten we zelf nog niet, eerst 14 dagen soort siroop geven en dan opnieuw onderzoek.

Als de leverwaarden afwijken is het niet mogelijk dat de rest wel goed is!
Heb je de uitslag zwart op wit?
Vraag hem anders op,op Bokt is een heel mooi topic over bloeduitslagen.Daar kun je een boel van opsteken.

En verder blijf ik erbij dat je er niet goed aan hebt gedaan om te scheren,die vacht komt vanzelf goed als de voeding goed is.
Verder komt het wel vaker voor dat jonge dieren slechter door de vacht komen als ze een slechte start hebben gehad van voeding end.

Maar ben wel nieuwsgierig naar de volledige uitslag!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:03

Citaat:
Als de leverwaarden afwijken is het niet mogelijk dat de rest wel goed is!

Dit wat bij mijn mini precies hetzelfde hoor en dan praat is niet eens over licht afwijkend. De rest van zijn bloed was gewoon goed.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 13:05

rommulus schreef:
dus ik geef aan er zijn er zat die ze op maat maken
en jij zegt dat ze dat niet willen omdat ze slecht te verkopen zijn ???
je bent me even finaal kwijt
als jij toch je maten door geeft aan een "deken maker" en aan geeft wat jij graag wil in de deken, een halsje, een buikvlapje, zoveel gram etc etc
dan gaat die persoon toch zo'n ding maken voor je of heb ik dat nu verkeerd ???
dat ding hoeft toch niet gelijk in productie genomen te worden ??

tevens had ik ook al aan gegeven dat je die dingen ook zelf kan maken en nog heb ik het verkeerd ???

rare manier van tip's aan nemen
begin de reden van het openen van dit topic een beetje kwijt te raken

waar IK mijn dekens vandaan haal willen ze ze niet kleiner maken... Je mag gerust zelfs eens horen: http://www.minihorse.eu, te aalst oost-vlaanderen, Belgie. ik ga nu deken bestellen bij moonlightfarm, onderdeken, zonder hals of buikflap omdat de fleece met hals die te groot is deze functie op zich neemt aangezien deze haar buikje volledig bedekt en haar hals ook. Voor ze zelf te maken ben ik niet handig genoeg, kan nog geen knoop vast zetten.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 13:06

suuzepuus schreef:
Je had echt niet moeten scheren... het arme ding.
Beter had je in het voorjaar lijnzaad kunnen gaan voeren of evt dan scheren. dit is (vind ik!!!) dierenmishandeling!!

Als je dat niet had gedaan had je ook geen deken probleem...

lijnzaad helpt niet, scheren in voorjaar is reeds uitbundig besproken denk ik

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:08

Het kan blijkbaar niet genoeg gezegd worden. Misschien dat je volgend jaar beter nadeknt voor je eraan begint!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 13:09

suuzepuus schreef:
Het kan blijkbaar niet genoeg gezegd worden. Misschien dat je volgend jaar beter nadeknt voor je eraan begint!

er is over nagedacht... hoe vaak moet ik het nog zeggen... Komen jullie dan eens aans met oplossing voor deze zomer zonder dat er hinder van heeft?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:12

Waar hinder van??

Volgens mij ben je een beetje erg eigenwijs....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:13

Misteryke schreef:
suuzepuus schreef:

er is over nagedacht... hoe vaak moet ik het nog zeggen... Komen jullie dan eens aans met oplossing voor deze zomer zonder dat er hinder van heeft?

Een dikkere vacht beschermd ook tegen de zon! :)*
En warm hebben ze het toch,dan kun je nog beter een keertje lekker afspoelen in de zomer dan dat je aan scheren begint.
Maar ik denk dat je het echt moet gaan zoeken in de voeding!!!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:13

Ach (paarden)mensen willen altijd laten zien dat zij het beter weten of kunnen maargoed die vacht plak je er niet meer aan en ik snap best dat je de beslissing toen hebt genomen.
Ik denk dat als je het leverprobleem onder controle hebt je pony zich ook beter gaat voelen en je straks ook niet meer met het vachtprobleem zit.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:18

zeg dan niet dat het helemaal niet kan !!!

een citaat van mezelf
rommulus schreef:
het is ook een tip voor de volgende keer

maar voor de handige harry zijn er naai patronen voor dekens ed (ook voor de kleintjes, oa op naaipatronen.nl )

verder zijn er ook een hoop bedrijven die ook voor die kleintjes dekens op maat maken
moet je even de zoekfunctie voor gebruiken ze zijn er ook op bokt

lezen is ook een vak
in het creabea gedeelte zitten zat handige harry's
ik geloof dat horse totaal ze ook wel kan maken (die man is handig zat)
evt iemand die dekens repareert
een zadel maker zal ook wel handig zijn

etc etc etc etc

zelf ook een beetje logich nadenken
de wereld is groter dan alleen minihorse
er zijn ook bokkers zat die van evt een oude paarden deken een mooi ding kunnen maken voor je kleintje

maar goed ik zal er niet meer verder op in gaan gezien je totaal geen nut in mijn informatie ziet
dus heb ik ook geen toegevoegde waarde meer aan dit topic

succes

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 11:27

funnyhorses schreef:
Misteryke schreef:
Een dikkere vacht beschermd ook tegen de zon! :)*
En warm hebben ze het toch,dan kun je nog beter een keertje lekker afspoelen in de zomer dan dat je aan scheren begint.
Maar ik denk dat je het echt moet gaan zoeken in de voeding!!!

maar zo een dikke vacht waardoor ze gewoon plat neerligt in de schaduw en zwaar ligt te ademen omdat ze het gewoon echt te heet heeft is denk ik ook niet gezond, het eerste jaar dat we haar hadden hebben we haar uiteindelijk in juni geschoren, we maakten haar toen 2 keer per dag volledig nat en ze werd iedere dag geborsteld, maar veel haar kwam er niet af.
We hebben toen ook eerst geprobeerd met lijnzaad en met velcote en hebben uiteindelijk met de haren mee geschoren om haar zomervacht er toch niet volledig af te hebben. Toen zagen we er nog geen graten in en dachten dat het ruiven zo slecht ging omdat ze haar veulenvacht nog niet kwijt was als ze haar wintervacht erbij kreeg. Ze stond toen ook niet te mager, dat probleem was op dat moment reeds opgelost. In augustus werd ons door dierenarts aangeraden om haar nogmaals te scheren omdat ze echt terug al dikke vacht had, dit hebben we toen niet gedaan omdat het in september toch al terug koud kan worden. Vorig jaar hebben we terug alles geprobeerd maar was scheren in april uiteindelijk de oplossing, dan is het eigenlijk zelfs nog niet zo warm maar ze had toen al last van haar vachtje.
Dit jaar dachten we er goed aan te doen om haar in de winter te scheren en in de dekens te zetten zodat ze volgende zomer niet onder de dekens moet maar blijkbaar was dit ook niet juist.
In ieder geval heb ik er gisteren terug een deken afgehaald omdat het hier +4 graden was. Als het terug goed gaat vriezen krijgt ze er terug een dekentje bij, maar deze morgend voeldde ze lekker warm aan, geen gebibber en haar beentjes voelden lauw aan.
Deze week komt dierenarts bij mijn ander paardje die op manege staat en zal hem dan nog eens naar bloeduitslag vragen en of ze nog iets bij haar eten moet bijkrijgen.

@letsdunit: de vacht gaat er idd niet meer terug aan en er was idd over nagedacht toen ik die beslissing nam. Ik hoop dat ze vlug helemaal gezond is en we van die problemen af zijn. Ze voelt zicht in ieder geval alweer stukken beter want ze is 10 keer zo vrolijk als een maand geleden. Bedankt

@rommulus: probleem is toch opgelost met onderdeken die ik ga bestellen en met te grote fleece die haar hals en buik bedekt. Ik geloof best dat ze deze ook op maat kunnen maken, maar dit is toch niet nodig wanneer het opgelost wordt met de fleece, of wel? Is fleece volgens jou niet warm genoeg?
Ik wil er echt alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze warm genoeg heeft, maar dit is voorlopig het geval met de dekens die ze heeft en met het extra onderdeken zal dit ook de komende maanden wel lukken denk ik, tenzij de fleece niet warm genoeg zou zijn om buik warm te houden, over fleece hals kan nog regendekenhals ook.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:37

Ja vraag in ieder geval de bloeduitslag op.
Daar kun je best veel uithalen en van leren!Je hebt er voor betaald dus moet je deze ook zwart opwit krijgen.
Dan heb je ook vergelijkingsmateriaal als je nog es bloed laat trekken,dan zie je meteen welke waarden vooruit of achteruit zijn gegaan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:57

nou wij hebben een shet gehad die bij ons ook na de winter slecht uit de vacht kwam,hij was zijn winter vacht meestal pas 1mnd ongeveer voor zijn nieuwe wintervacht kwam kwijt.de haren op de buik bleven het langst.de pony heeft er nooit last van gehad.dus we hebben er verder niks mee gedaan alleen regelmatig borstelen.

als jou pony van mij zou zijn ,zou ik het anders gedaan hebben.
ik zou haar voor de winter niet geschoren hebben en als het erg koud werd een dekentje over de wintervacht,zodat ze haar energie voor andere doeleinde kan gebruiken inplaats zich warm houden.als het dan lekker zomer is zou ik haar helpen haar jas uit te doen door te scheren(maar niet helemaal kaal,dus scheerapparaat instellen op een langere lengte)en zeker geen dekens op in de zomer.
zo zou ik het gedaan hebben.
zou je toch willen scheren zoals je nu gedaan hebt,zou ik zeker de benen laten staan,of zelfs kiezen voor een jachtmodel.
verder veel succes met de pony,en misschien iemand zoeken die handig met de naaimachine is en een deken maakt voor je

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:13

Hou je er rekening mee dat eenzaamheid haar genezingsproces niet echt zal helpen... Zou toch kijken of je kan regelen dat ze wel contact heeft met andere paarden. Als je de hele dag in je uppie op stal staat word je niet echt vrolijk van. Bij baby's is onderzocht dat lichamelijk contact met andere mensen het genezingsproces versneld. Kan me voorstellen dat dat bij dieren net zo werkt.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 18:10

Monster_tos schreef:
Hou je er rekening mee dat eenzaamheid haar genezingsproces niet echt zal helpen... Zou toch kijken of je kan regelen dat ze wel contact heeft met andere paarden. Als je de hele dag in je uppie op stal staat word je niet echt vrolijk van. Bij baby's is onderzocht dat lichamelijk contact met andere mensen het genezingsproces versneld. Kan me voorstellen dat dat bij dieren net zo werkt.

we waren net aan het uitkijken voor een vriendje, waren er al naar eentje gaan kijken, maar toen kreeg ze dat gezwel en wat problemen met de gezondheid waardoor we het even hebben laten wachten. Zeker omdat haar vriendje normaal een hengstje ging zijn, die 1 keer zijn werk ging mogen doen zodat we in totaal 3 shetties hadden staan binnen dit en 2 jaar. Alleen was dit nu alles behalve ideale moment. Ze staat ondertussen al 2 jaar bij ons en heeft in die tijd wel nooit bij andere paarden gestaan, wel bij geiten en later (omdat het niet klikte met de geiten) tussen de 3 honden. Wij zijn vorig jaar verhuisd en de pony en 1 van de honden is meegegaan. Naast onze tuin is er een weide met 2 paarden op dus die kan ze als ze buiten loopt (dus niet met deze kou) wel zien. Deze zomer heeft ze eens een weekje op manege gestaan waar ik werk en daar stond ze naast de stalmascotte (ook een shet) en die hebben ook enkele keren samen in paddock gelopen maar daar keek ze echt niet naar om. Een kindje aan de zijkant (of een hond) vond ze veel leuker. Uiteraard gaan we eens ze beter is terug op zoek naar een vriendje, eerst willen we afwachten of het wel goed idee is om haar volgend jaar te dekken of dit haar gezondheid niet ten goede zou komen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:36

dekken met een ziek paardje is uit den boze!!
een paardje alleen houden nog erger :(
koop toch een maatje, dat kost toch de hele wereld niet! denk eens aan dat lieve zieke beestje en niet steeds aan je eigen gemak!(dus ook geen hengst om er nog even een veulentje uit te halen)