Angstig voor buitenrit....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M3lisss

Re: Angstig voor buitenrit....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:26

Ik ken het helemaal. Ging ook altijd met mijn verzorgpaardje naar buiten. Met vriendinnen, zonder vriendinnen, niets aan de hand. Tot we een keer samen onderuit gingen bovenop de dijk. Als het aan mij lag ging ik nooit het erf meer af.
Gelukkig heb ik een stalgenoot met een heel braaf paard, die me meteen een week nadat ik weer in het zadel zat meenam. Toen dat weer een beetje vertrouwd was ging ik weer met een andere vriendin rijden, ik moest alleen de straat uit om haar kant op te gaan. Uiteindelijk ging ook dat goed.

Op een mooie zomerdag, zaterdagmiddag stond er echt zo'n lekker middagzonnetje, en ik ben gewoon gegaan. Wat heb ik genoten! En wat was mijn paard braaf! Sindsdien is het vertrouwen groter dan ooit :D
Dus mijn tip, lekker in het begin met iemand meegaan met een rustig paardje, ze blijven vaak toch wel bij elkaar. Als je er zelf aan toe bent rustig aan kleine stukjes alleen gaan rijden. Neem lekker de tijd die je nodig hebt om weer wat vertrouwen op te bouwen, dat is het beste.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:06

Mijn vorige paard kon gigantisch bokken en er vandoor gaan, ook met buitenritten. Daar ben ik heel bang van geworden. Uiteindelijk is dit paard verkocht. Nu heb ik een brave merrie maar die angst is niet zomaar weg. Dit paard heeft nog geen stap verkeerd gezet maar als ik in galop ga, zie ik in mijn hoofd weer de beelden wat er gebeurde met mijn vorige paard, en ga ik te gespannen zitten. Toch ga ik wel 2 keer per week naar het bos met een vriendin. Het gaat steeds beter, en vertrouw ik mijn paard steeds meer. Maar alsnog kan ik onverwachts toch bang worden. Ik hou dan een poosje de teugels in 1 hand zodat ik niet aan de teugels ga trekken en dan gaat het ook wel beter. Maar het is heel lastig als er van alles in je hoofd spookt, wat waarschijnlijk helemaal niet gaat gebeuren.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:41

Die angst kan heel lang bij je blijven. Ik heb een ongeluk gehad met opstijgen (met een paard van iemand anders). Dat is nu dik 2 jaar geleden en ik stap 9 van de 10 keer gewoon zonder na te denken op mijn paard. Heel soms, als ze een beetje drukker is dan komt die angst weer boven. De enige optie is dan toch opstijgen. Anders ben ik terug bij af en dat wil ik niet meer. Als ik eenmaal zit ben ik weer ontspannen.
Op vreemde paarden stap ik niet zo makkelijk meer. Ik wil dan wel dat iemand hem vasthoudt en dat ie braaf stil blijft staan.

Moraal van dit verhaal: Je moet er echt doorheen!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:56

Misschien kan je met een groepje gaan? En sowieso als iemand er bij is de eerste tijd. Je angst heb je dan nog wel even maar je komt er wel doorheen!

elsenashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:19

ik heb gelezen en ook ervaren dat als je zingt als op je paard zit, je ademhaling automatisch ontspannen is en dat voelt het paard ook en het is nog gezellig ook zingen ;) :)

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:58

Beetje jammer dat je niet hier in de buurt woont, anders zou ik zeggen rij eens met ons mee. Wij (Renée (druppeltje@bokt) en ik) hebben inmiddels al best wat mensen van hun buitenrij-angst afgeholpen. Dat doen we door ze hier mee het bos in te nemen. Gewoon op hun eigen paard. Onze twee knollies zijn allebei hartstikke lief, die zetten geen van beiden zomaar een stap verkeerd, dus die geven al heel veel vertrouwen om mee te gaan. Vaak is dat al geruststellend voor het andere paard, waardoor ook de ruiter weer rustiger wordt. Want ja, als je het zelf spannend vindt, neemt je paard dat natuurlijk over waardoor je het zelf misschien nog weer enger vindt. En eigenlijk is het tot nu toe met iedereen die mee is gegaan gelukt om ze van hun angst af te helpen. En daarin spelen onze twee paardenvriendinnen ook een heel grote rol omdat ze zo goed zijn in rust overbrengen en allebei ieder ander paard accepteren.

Ik heb een paar tips:
Sommige mensen stelt het gerust om er een hulpteugel aan te hangen, vaak heb je die niet eens nodig, maar helpt het al voor de geruststelling. Dus stel jij voelt je veiliger met een martingaal eraan omdat je dan het idee hebt dat je meer te zeggen hebt, dan hang je die er toch gewoon aan :) Je moet er natuurlijk niets aan hangen wat continu inwerkt. Alleen iets wat inwerkt op een moment dat jij het wilt.
Dan kun je zoals al eerder gezegd is natuurlijk iemand meenemen om ernaast te lopen zodat er twee mensen iets over je paard te zeggen hebben.
En zingen, dat werkt ook heel goed voor de ontspanning. Dat heb ik al meerdere malen gezien. Al ga je een kinderliedje zingen, alles helpt. Het best is dan natuurlijk nog als je nog anderen bij je hebt die gezellig meezingen, dat zorgt helemaal voor ontspanning.
En ik zou, als je gaat, met een groepje gaan. Dan kun je het best mensen meenemen die zelf geen angst hebben om buiten te rijden en lieve paarden rijden die niet zomaar uit zullen halen ofzo. Want stel dat je paard het eng vindt, kun je hen als buffer gebruiken.
Belangrijk is ook om niet te vlug te willen gaan. Als je de eerste keer alleen een rondje van 10 minuten uit stapt buiten is het ook goed, je hoeft niet meteen een hele rit te maken. Gewoon rustig dat vertrouwen in jezelf en je paard opbouwen.

Nou het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Er is niets zo leuk als buitenrijden, dus ik zou zeggen overwin die angst! :D (Maar zo ver was je zelf ook al :P )
Veel succes! Het komt vast goed ;)