In de winter paard stil staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laurabounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:20

Wat een dramaaaaa! Ik word helemaal gek van dat weer hier, onze bak is ook bevroren, heb vanmiddag geprobeerd te rijden, maar ponylief wilde alleen maar springen en rennen, en vond het daar te gevaarlijk voor. Baal als een stekker, gelukkig kon ik alle dagen hiervoor nog wel aardig rijden. Alleen heb ik 12 december een wedstrijd, dus wil echt veel trainen! maarja, ik hoop dat het heeeel snel gaat dooien!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:24

Nou, dat klinkt in ieder geval hoopvol. Heb nl geen zin om zó vaak met de trekken in de weer te moeten aangezien
die olie sputterd, héél erg stinkt en het nu veel te koud is om regelmatig buiten stil te zitten :x
Bedankt voor jullie antwoorden!

hesterve

Re: In de winter paard stil staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:16

mijn instuctrice rijd een keer of 2 /3 per dag met de kleine trekker met een sleep door de bak en die bak ligt er super bij. Volgens mij gooit ze er geen zout door maar is misschien wel een goede tip. Ik zal het eens tegen haar zeggen. haar paarden staan in de winter ook zonder ijzers zodat ze met sneeuw ook kan blijven rijden. Heb echt alweer genoeg winter gehad ... ik ga dagelijks naar de rijvereniging om te rijden als ik er 1 ga rijden ff met de trailer maar als ze alle 4 nog beweging moeten hebben met de vrachtwagen en dan is het net een volksverhuizing....

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:57

Mijn instructeur heeft op aanraden van iemand een bladblazer aangeschaft om de sneeuw van de hoefslag/volte en diagonalen te blazen. Blijkt goed te werken zegt hij en hij strooit zout om de toplaag zacht te houden.
Onze bak is bevroren maar wel helemaal glad. Alleen de sneeuw erop is nu vervelend want dat kan voor glijpartijen zorgen bij de paarden met ijzers (zoals mijn paard). Dan maar even een paar dagen buiten wandelen en wachten tot de sneeuw weg is. Enerzijds vind ik het wel jammer maar ik heb voor deze winter geen wedstrijden gepland staan dus ik lig er niet zo wakker van dat hij wat minder beweegt dan normaal.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:59

Wilt iemand mij PBen over dat zout, hoe dat werkt en hoe je er aan komt? Mijn paard staat nu ook stil namelijk, de bak is zo knoerthard...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:03

Gewoon strooizout, je kan zakken bij de Boerenbond kopen of bij de grotere doe-het-zelf zaken. Je bent wel even bezig maar het werkt wel. Misschien dat je het een keertje moet herhalen en op tijd beginnen om te voorkomen dat de vorst al te diep zit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:11

Als de bodem egaal is kun je best even op een bevroren bodem rijden hoor. Enkel galop zou ik laten, maar een beetje stappen/draven krijgen ze niets van. Een gemiddeld grasveld op een buitenconcours is harder midden in de zomer.

Jurenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 10:10

Roo_19 schreef:
ja wij slepen ook om de dag of om de 2 dagen, gaat prima! bak ligt er super bij!

Wij hebben deze week niet gesleept,
Maar nu is de bak super hard. Als je hem nu gaat slepen. Heeft het dan zin ?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:40

Sizzle schreef:
Als de bodem egaal is kun je best even op een bevroren bodem rijden hoor. Enkel galop zou ik laten, maar een beetje stappen/draven krijgen ze niets van. Een gemiddeld grasveld op een buitenconcours is harder midden in de zomer.

Mijn bodem is vrij recht, maar er zitten wel 'hoefjes' in en daar struikelen ze steeds over. (aan de longe, heb nog niet durven rijden erop met de vorst)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:29

Wij strooide ook altijd zout, werkt super!
Hoeven vetten voor je gaat rijden/losgooien..geen last van het zout ;)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:08

Als er geen sneeuw zou liggen, zou die van mij ook gewoon in de harde bak kunnen lopen. Gelukkig houdt hij zich dan wat in. Hij voelt ook wel aan dat even de benen flink omhoog doen niet zo'n slim idee is. Galopperen doet hij uit zichzelf al niet dan.

Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:22

Stomme vraag misschien...
Maar gaan ze dan niet van dat strooizout ETEN????
Tenslotte zijn paarden gek op zout en bij ons heb ik er eentje bij die nogal graag "stofzuigt" en echt een "alles-eter" is ;-)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:56

Geen idee, misschien moet je je paard dan in ieder geval niet losgooien maar even rondslingeren aan een touwtje.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:26

Ik heb een verzorgpaard van al 19 jaar oud en hij staat bij een oude boerderij.
De bak is niet gedraineerd en er is geen trekker of strooizout op de boerderij en het stukje erf van de stal naar de bak is gewoon een ijsbaan.
Ik ging woensdag zijn stal uitmesten en dan zet ik hem altijd in de bak ,nu ook maar ik was zo bang dat hij uit zou glijden en hijzelf ook want hij liep bijna met zijn neus op de grond en liep heel voorzichtig.
Ik zette hem in de bak en hij durfde geen stap te verzetten.
Ik heb hem snel weer naar binnen gehaald,hij wilde graag weer naar binnen dus ik moest hem remmen om niet te hard te lopen was echt bang dat hij zou uitglijden.

De eigenaar heeft er geen probleem mee... ,er wordt niet gestrooid en ook mijn vz paard krijgt geen deken terwijl hij mager is ( je ziet zijn ribben) hij krijgt wel genoeg te eten maar heeft geen spiermassa meer doordat hij haast niet meer bereden wordt en ik ben bang omdat hij geen vet heeft dat hij het koud heeft ,er is een deken maar die mag ik niet op doen want dat is niet goed de ene keer wel en de andere keer niet..ik heb wel de schuifdeur van de stallen dichtgedaan maar ik ben de enige die dit doet en ik kom maar eens per week..

Ik kan dus buiten ook niets doen op het moment,vind het erg zielig mijn paard..

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:08

Miranda: het is inderdaad lastig maar helaas is er even niets aan te doen. Wat betreft de deken, als hij een lekkere teddyberenvacht heeft, is een deken niet nodig. Zolang hij niet staat te bibberen, heeft hij het warm genoeg.
Mijn paard staat nu al sinds maandag binnen, net als de meeste andere paarden. Hopelijk kan ik morgen even met hem gaan wandelen over het erf.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:27

Urielle schreef:
(mag je lid zijn van meerdere verenigingen? Want ik ben van de mijne wel erg tevreden ;) )

Van de KNHS mag je lid zijn van meerdere vereigingen... Heb ik ze van de week nog over gebeld.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:28

nou hij heeft nog niet echt een teddyberenvacht omdat het ineens zou koud is geworden en niet geleiderlijk gegaan is maar hoe kan ik zien of hij het koud heeft ?
In de stal gedraagd hij zich wel normaal..

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:47

Ik heb een vraagje voor degene die ervaring hebben met zout strooien in de bak.

Welk zout gebruiken jullie?
Ik hoorde dat Landbouwzout goed is.
En welke hoeveelheid heb je nodig voor een 20x40 bak?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:53

Jurenka schreef:
Hier in de buurt is ook wel een stal waar ik in de binnebak kan rijden maar dat is 10 euro, En dat gaat per paard.

Afzetters ;)

Ik betaal 2.5€ per ruiter, al rij ik 20 paarden achter elkaar...

Ik heb een leer lapje tussen het ijzer en de hoef laten zetten. Dat houdt al een beetje sneeuw tegen. Wat hoefvet op het ijzer en wandelen is helemaal geen probleem meer. (wel enkel in sneeuw, geen ijs)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:37

webster543 schreef:

En die stal, die zit zeker niet heel toevallig bij mij in de buurt? O:)
(zal wel niet, maar kan altijd vragen :P )

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:57

Urielle schreef:
webster543 schreef:

En die stal, die zit zeker niet heel toevallig bij mij in de buurt? O:)
(zal wel niet, maar kan altijd vragen :P )

Als je even naar Leopoldsburg in Belgisch Limburg rijdt...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:24

Ik was er al bang voor :+
Nou ja, proberen kan altijd natuurlijk, als je nergens iets vraagt kom je zeker niet aan een adres. ;)

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:45

Tja vreselijk dit weer! En dit is al de tweede keer dit jaar dat onze bak langere tijd een ijsbaan is!
Kan me vorig winter nog goed herinneren,die begon alleen wat later!
Bah bah bah ik baal hiervan!
Gelukkig kunnen onze toppers nog wel het land op de hele dag,dus wel de beentjes strekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:53

lekker wandelen :)

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:00

ik heb ook mijn haf en shet aan huis staan ,maar ik was het hellemaal zat <ze staan rondom op ijzers>
Heb ze nu voor 2 maanden op een manege gestald ,met 2 binnenbakken
Nu krijgen ze elke dag beweging en voor mij een stuk minder stress