Wat kun je van een dierenarts verwachten in het weekend

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 13:53

marleen_usar schreef:
Moet je geen D.A worden, je weet dat je er met nacht en ontij uit moet.

Zo cru wil ik het niet brengen, maar het is inderdaad onderdeel van hun vak.
Mijn man is vrachtwagenmonteur en zij hebben ook pieperdiensten.
Hij draait overdag gewoon zijn 8 uur maar kan daarna (ook snachts) ook gewoon op gepiept worden en dan moet hij vaak ver rijden om een kapotte vrachtwagen weer op gang te helpen.
Het is niet leuk en ook hier kun je niet altijd dingen plannen zoals je wil maar het hoort erbij.

M_i_R

Re: Wat kun je van een dierenarts verwachten in het weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:03

Maar had jouw veearts dienst? Of vind jij dat hij dienst had?

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 14:11

M_i_R schreef:

Waar slaat dat nou weer op, vind ik dat hij dienst had.
Wat heb ik daar aan te vinden.
Hij had gewoon dienst.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:13

Ik snap je VA wel. Eerste wel komen dan niet komen. Zelf geen zin hebben om 30 km op en neer te rijden.
Hoefzweer is nu niet levensbedreigend.
Het is niet erg netjes. Maar ik kan me wel in denken dat de man zo reageerd.

Verder kan ik er met mijn pet niet bij dat iemand die al 15 jaar een pony heeft er niet aan denkt om ff je hoefsmid te bellen en hem zelf al ff in soda te zetten.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:18

vito05 schreef:
M_i_R schreef:

Waar slaat dat nou weer op, vind ik dat hij dienst had.
Wat heb ik daar aan te vinden.
Hij had gewoon dienst.

Nou, het komt toch wel voor dat mensen vinden dat een VA hoort te komen no matter what. In dat geval vindt iemand dat de VA dienst heeft. Mijn vraag is dus heel simpel: had hij ook echt dienst of had een andere VA weekend dienst? In dat laatste geval kan ik me namelijk goe voorstellen dat een VA geen zin heeft om te komen naar een mogelijke hoefzweer waar eigenaresse van het paard 30 km rijden eigenlijk al vrij veel moeite vindt.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:24

Ik ben blijkbaar een van de weinige hier, maar weekend, avond en nachtdienst zijn in mijn ogen spoeddiensten. Een kreupel paard is vervelend, maar niet per defenitie spoed, in mijn ogen. Dus ik kan me juist prima voorstellen dat hij daarvoor niet komt. Je had meteen een afspraak voor de maandag kunnen maken, lijkt me, dan had je als een van de eerste op de lijst gestaan misschien.

Natuurlijk is een vee- en dierenarts er om de dieren te helpen en is het echt niet leuk als je dier pijn heeft, maar als een dierenarts overal voor moet komen, dan is het geen spoeddienst meer natuurlijk.

Wat niet wil zeggen dat ik nog nooit in het weekend een dierenarts bij mijn paard heb geroepen. Mijn paard heeft 2 keer gehad dat hij in het weekend in eens met 40 graden koorts stond en dan hing ik toch wel aan de telefoon hoor... En geen dierenarts die dan zei dat ie niet kwam.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 15:15

djinnie schreef:
Ik ben blijkbaar een van de weinige hier, maar weekend, avond en nachtdienst zijn in mijn ogen spoeddiensten. Een kreupel paard is vervelend, maar niet per defenitie spoed, in mijn ogen. Dus ik kan me juist prima voorstellen dat hij daarvoor niet komt. Je had meteen een afspraak voor de maandag kunnen maken, lijkt me, dan had je als een van de eerste op de lijst gestaan misschien.

Natuurlijk is een vee- en dierenarts er om de dieren te helpen en is het echt niet leuk als je dier pijn heeft, maar als een dierenarts overal voor moet komen, dan is het geen spoeddienst meer natuurlijk.

Wat niet wil zeggen dat ik nog nooit in het weekend een dierenarts bij mijn paard heb geroepen. Mijn paard heeft 2 keer gehad dat hij in het weekend in eens met 40 graden koorts stond en dan hing ik toch wel aan de telefoon hoor... En geen dierenarts die dan zei dat ie niet kwam.

Nee ik kon niet meteen een afspraak maken voor maandag anders had ik dat echt wel gedaan, ik kon vandaag pas na 14.30 terug bellen.
Ik vind een paard met pijn niet echt spoed, maar ook niet iets waarvan ik zeg: huppel nog maar even lekker door tot de dierenarts op maandag weer eens tijd heeft.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:30

Goed dat je nu weet dat je voor de volgende keer de hoefsmid kan bellen.
Mijn pony stond van de zomer ook op 3 benen maar ik had geeeeeeeen idee wat het kon zijn (heb hem 13 jaar, hij is nu 30 en had nog nooit een hoefzweer gehad) maar hij was niet warm (been en dergelijke), wilde echt niet lopen en ik was bang dat hij weer hoefbevangen was.

Het was zaterdagochtend dat m'n schoonouders belden dat hij op 3 benen stond, ik ben er direct heen gegaan, gekeken/gevoeld, dierenarts gebeld met verhaal dat niets warm was, ik geen idee had wat het kon zijn maar dat hij al eens hoefbevangen was geweest, maar dat het alleen zijn ene achterbeen leek te zijn. Dierenarts is zo snel mogelijk gekomen, bleek dus een hoefzweer te zijn, wat gesneden maar kon het niet open krijgen, moest biotexen 3 maal daags, heeft twee spuiten gehad. Moest het goed in de gaten houden en het moest maandags beter zijn... echter maandag nog steeds niet goed en toen werd z'n andere achterbeen dik (vocht/stalbeen) natuurlijk. DA maandag zeer vlot na bellen nogmaals geweest, toen wel de zweer gevonden en nogmaals pijnstillers... en hij doet 't weer super nu.

Ik vond het keurig van de dierenarts(en) en ben zeer tevreden. Natuurlijk was de rekening wat hoger door het weekendtarief maar ik ben vlot en goed geholpen en zeer tevreden.
Ik wist dan wel niet dat het een hoefzweer was maar ik schrok toch wel van zo'n oudje op 3 benen... de dierenarts vond het ook geen enkel probleem om te komen. Ik bel niet snel maar in dit geval vond ik het toch wel nodig.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 15:34

sporter schreef:
Ik snap je VA wel. Eerste wel komen dan niet komen. Zelf geen zin hebben om 30 km op en neer te rijden.
Hoefzweer is nu niet levensbedreigend.
Het is niet erg netjes. Maar ik kan me wel in denken dat de man zo reageerd.

Verder kan ik er met mijn pet niet bij dat iemand die al 15 jaar een pony heeft er niet aan denkt om ff je hoefsmid te bellen en hem zelf al ff in soda te zetten.

Ik geen zin om 30 kilometer te rijden, waar trek je die conclusie uit, ik rij het nu twee keer per dag om haar met de voet in de soda te zetten.
En we hebben haar al steeds in de soda gezet.
En wat de hoefsmid aangaat, die zaterdag liep ze kreupel en dacht ik dat het een hoefzweer zou zijn, maar ja ik ben immers geen dierenarts.
Dus laat ik dat graag even beoordelen door een dierenarts.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:39

vito05 schreef:
En aangezien ik 30 kilometer van mijn paarden vandaan woon ik niet zomaar effe heen en terug rijd.
Nou ja, dacht ik laat maar ik wacht wel tot maandag.

Ik denk hieruit. Want daar maakte ik eigenlijk hetzelfde uit op.
Ik denk nog steeds dat het een miscommunicatie is en dat de VA zich niet heeft gerealiseerd dat het jou zo hoog zat mede door je eigen wijze van reageren.
Vervelend dat de zweer diep zit. Hopelijk breekt het snel open.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:56

Paard op 3 benen:

1 breuk
2 peesklap
3 hoefzweer

In mijn ogen moet een dierenarts dan echt komen gezien de eerste 2 opties.

Helaas weet ik uit ervaring ook dat als mensen zeggen dat ie op 3 benen loopt dat ie vaak gewoon op 4 benen staat. Kennelijk is er toch voor de dierenarts een aanleiding geweest om dit niet als spoed te zien. Wat een hoefzweer in feite ook niet is. Ik zou wel gegaan zijn hoor, paardje helpen en centjes verdienen....

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:01

M_i_R schreef:
vito05 schreef:
En aangezien ik 30 kilometer van mijn paarden vandaan woon ik niet zomaar effe heen en terug rijd.
Nou ja, dacht ik laat maar ik wacht wel tot maandag.

Ik denk hieruit. Want daar maakte ik eigenlijk hetzelfde uit op.
Ik denk nog steeds dat het een miscommunicatie is en dat de VA zich niet heeft gerealiseerd dat het jou zo hoog zat mede door je eigen wijze van reageren.
Vervelend dat de zweer diep zit. Hopelijk breekt het snel open.

Precies. Staat er erg duidelijk lijkt me.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:02

Madeliefjes schreef:
Paard op 3 benen:

1 breuk
2 peesklap
3 hoefzweer

Helaas weet ik uit ervaring ook dat als mensen zeggen dat ie op 3 benen loopt dat ie vaak gewoon op 4 benen staat. Kennelijk is er toch voor de dierenarts een aanleiding geweest om dit niet als spoed te zien. Wat een hoefzweer in feite ook niet is. Ik zou wel gegaan zijn hoor, paardje helpen en centjes verdienen....

Als je niet ziet of je paard een breuk of een peesklap/hoefzweer heeft kun je beter goedvissen gaan houden.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:19

sporter schreef:
Madeliefjes schreef:
Paard op 3 benen:

1 breuk
2 peesklap
3 hoefzweer

Als je niet ziet of je paard een breuk of een peesklap/hoefzweer heeft kun je beter goedvissen gaan houden.

Geloof mij maar je komt als dierenarts de gekste dingen tegen. En een breuk is niet altijd direct zichtbaar hoor.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 18:54

Ik bedoel met ik kan niet effe op en neer rijden, dat ik een duidelijke afspraak wil en niet voor niks nog eens extra terug rijd.
Maar goed, het zal wel.

Als ik toch een dierenarts bel en die heeft dienst en ik maak me zorgen om mijn paard, wat is dan de reden dat ik hier zo aangevallen word?
Als ik op bokt een bericht had geplaats op zaterdag met: help mijn paard loopt kreupel en wil op 1 voet niet staan.
Dan had heel bokt geroepen, je moet een dierenarts bellen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:56

Mijn paard had een keer een hoefzweer,hij lag op de grond en draaide met z,n ogen.Alle spieren zag je trillen, hij kon niet meer hij had zooooooooo veel pijn.Nou dan wacht je niet nog een dag hoor,het is echt heel pijnlijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:46

Als ik het vermoeden had dat het om een hoefzweer ging had ik persoonlijk de hoefsmid gebeld.
Maar goed als de dierenarts niet wil komen dan ben ik er toch snel klaar mee hoor.
Gelukkig hebben we hier een super DA die toch wel binnen 15 minuten op de stoep staat als het nodig is en als het niet hard nodig is in het weekend zijn ze ook vrij snel.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:17

als ik in het weekend een DA bel dan verwacht ik dat hij komt. daar mag hij gewoon weekendtarief voor rekenen geen probleem.

onze DA is zaterdag trouwens gewoon open tot een uur of 12.00/13.00 geloof ik.

als jij een vriendin regelt om je paard vast te houden, is het toch prima geregeld. ik zou op deze manier geen vertrouwen hebben in m'n DA en kijken of er een andere goede DA in de buurt is.

ik heb wel eens op zondag een DA gebeld voor het paard van een stalgenoot, die was niet te bereiken en in mijn ogen was het spoed. daar deed mijn DA echt niet moeilijk over, die kwam gewoon. enige vraag die hij stelde was op welke naam de rekening moest.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:19

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik vind de reactie van de dierenarts erg raar. Ook als het geen noodgeval lijkt te zijn, vind ik wel dat je moet gaat (tenslotte reken je ook weekendtarief). Als iemand wil dat je komt, moet je gewoon gaan vind ik. Hoop dat ik er nog steeds zo over denk als ik straks zelf dierenarts ben ;) .

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:27

Hij wilde wel op zaterdag komen, maar dat hoefde van jou niet meer. Kan me voorstellen dat hij toen op zondag niet echt stond te springen om te komen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:39

wat een rare reacties weer hier :+

als ik mijn DA bel in het weekend of zelfs in de nacht staat hij zo snel hij kan naast me.

paar weken geleden nog, op zaterdagmiddag ging mijn paard ineens stijf lopen en had verhoging
ik heb gebeld en is was er 30 min later
hij is op metacam gegaan en op di is hij weer gekomen voor verder onderzoek
op zondagmiddag staat paard van stalhoudster ineens op 3 benen en opgrtrokken van pijn
gebeld en weer binnen 30 min was hij er.

ik weet niet eens wat zijn diensten zijn en of hij een vervanger heeft, ik bel altijd en hij komt altijd :D

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:34

Mijn paard liep ook op een dag op 3 benen maar ze had ook een fikse onsteking in haar been dus kwam de dierenarts op zondag voor antibiotia enz, een paar dagen later waren we naar de kliniek geweest en toen had een gebroken geriffelbeen !
Maar hier komen de diereartsen wel in het weekend , je moet alleen wat meer reiskosten betalen!

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:23

yvonnepuntnl schreef:
Hij wilde wel op zaterdag komen, maar dat hoefde van jou niet meer. Kan me voorstellen dat hij toen op zondag niet echt stond te springen om te komen.

Het was niet zozeer dat het van mij niet hoefde, maar baalde een beetje van zijn reactie.
Want hij vond dat dit geen noodgeval was.
Toch wilde ik liever dat hij even kwam het was toen 12.00.
Ik snap ook wel dat hij dan niet om 12.15 op de stoep staat, maar hij wilde pas ergens na 17.00 eens komen.
Maar dat wat lastig omdat wij geen licht hebben, wel een beetje maar dat is behelpen.
Dus ik vroeg of het niet iets eerder kon voor het donker en toen zei hij ja dan weet ik het ook niet.
En daarop heb ik inderdaad gezegd dat het niet gaat.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:28

vito05 schreef:
yvonnepuntnl schreef:

Het was niet zozeer dat het van mij niet hoefde, maar baalde een beetje van zijn reactie.
Want hij vond dat dit geen noodgeval was.
Toch wilde ik liever dat hij even kwam het was toen 12.00.
Ik snap ook wel dat hij dan niet om 12.15 op de stoep staat, maar hij wilde pas ergens na 17.00 eens komen.
Maar dat wat lastig omdat wij geen licht hebben, wel een beetje maar dat is behelpen.
Dus ik vroeg of het niet iets eerder kon voor het donker en toen zei hij ja dan weet ik het ook niet.
En daarop heb ik inderdaad gezegd dat het niet gaat.

jij hoeft je niet te verontschuldigen hoor :n

ik begrijp niet dat wanneer jij belt voor iets hij niet gewoon komt?
gelukkig heb ik een fijne DA die alles in de steek laat als ik hem echt nodig heb en anders zo snel mogelijk komt
en tijdstip of dag maakt niet uit.
we hebben op stal ervaringen met alle dagen en alle tijden ook s` nachts ;)

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:34

Mirgino, ik verwaccht echt niet dat hij alles laat vallen als ik bel voor een hoefzweer, maar in de loop van de dag kan hij toch effe komen.
Het dier had gewoon echt pijn, als het gewoon nog wel redelijk gaat ga ik echt niet bellen in het weekend.
Maar nu lijkt het net aslof ik de da wil pesten, door hem te bellen.