ervaring thermolint?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: ervaring thermolint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:47

jep bij mij ook ondanks thermolint! Maar het zijn de nippeltjes/vlotters of hoe die ook mogen heten want als ik de fohn er even bij gehouden heb doen ze het weer!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:24

tarek schreef:
vandaag zijn hier toch de waterbakjes bevroren.. :(

Bi mij niet. Omdat ik speciale vorstvrije nippels heb en de circulatie loopt door de drinkbakken heen....super!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:47

tarek schreef:
vandaag zijn hier toch de waterbakjes bevroren.. :(

maar het thermolint zit toch niet op de waterbak? was de leiding dan ook bevroren? en zijn de leidingen nog extra geisoleert?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 03:21

Er zij in principe 2 soorten. Er is een afgeschermd thermolint (voor pvc leidingen) en 1 die dat niet is.
thermolint gebruik je normaal gesproken op bovengrondse leidingen (24 volt) die door de stallen lopen. Als er geen vee in aanraking kan komen met de leidingen dan is 230 volt ook goed. Leidingen buiten de stallen die voor de toevoer zorgen vanaf bijvoorbeeld een bron/put (de zgn hoofdleiding) is ingegraven onder de vorst grens. Waar de leiding boven de grond komt, heb je 3 mogelijkheden: thermolint of een vorstvrije kraan of een combinatie. Wij hebben de combinatie, omdat met name in de winter de stroom uit kan vallen. Er zit ook een nadeel aan dit lint: De hoge stroomkosten (minstens 20 watt per strekkende meter) In een ander gebouw hebben we de leidingen (gegalvaniseerd staal, GEEN KOPER!) geïsoleerd met speciaal isolatiemateriaal, dat beschermd voor vorst tot -10 graden gedurende 1 week. Dat je voor vorst gevoelige plaatsen geen koper moet gebruiken, is omdat deze leidingen, als ze bevriezen, onherroepelijk kapot gaan. IJzeren leidingen hebben hier geen/weinig last van.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:29

de leiding is idd dooi maar het water in de bakjes bevriest en daar door zitten de lepels en nippels vast.
met de fohn is het wel redelijk snel weer open maar de boel bevriest zo weer.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:32

Met ons rondpomspsysteem is niets bevroren, gelukkig. Ook geen lepels of nippels! :D

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:49

tarek schreef:
de leiding is idd dooi maar het water in de bakjes bevriest en daar door zitten de lepels en nippels vast.
met de fohn is het wel redelijk snel weer open maar de boel bevriest zo weer.

Dat had ik in mijn vorige stal ook. Maar daarom in mijn nieuwe stal gekozen voor bakjes zonder lepels met een vorstvrije nippel....

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:12

naja, hopelijk volgende week beter weer :-)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 22:14

zijn er hier ook mensen die grondwater oppompen? bevriest de puls (in de grond) dat niet bij jullie?

ik heb ondertussen alles ontdooid, maar kan nog steeds geen water pompen. vrees dat het deel in de grond gewoon bevroren is. hoe voorkom je dat?

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:15

ja wij pompen ook uit de bron hier, gaat hier prima. ik weet dat dat van heel diep komt, maar hoe je jou probleem voorkomt....
geen idee :?

Chris_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:51

Dit soort thermolint word ook veel gebruikt op de bouw ideaal om je leidingen vorst vrij te houden verbruikt amper stroom, en werkt met een ingebouwde thermostaat.
Alleen de drinkbakken vorst vrij houden is wat lastig denk ik.

Wij gebruiken ze op stal ook en werkt prima als we de deuren maar goed dichthouden, dan blijven de waterbakken ook vorstvrij.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:06

loulou schreef:
zijn er hier ook mensen die grondwater oppompen? bevriest de puls (in de grond) dat niet bij jullie?

ik heb ondertussen alles ontdooid, maar kan nog steeds geen water pompen. vrees dat het deel in de grond gewoon bevroren is. hoe voorkom je dat?

Bij mijn vorige stal had ik een puls in de grond en gebruikte ik grondwater. Dit was nooit bevroren, ook niet met strenge vorst. Het lag wel heel diep...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:36

Ik heb het thermo lint ook om de waterbakken heen lopen. Lint en tyleen leiding door een rubber slang heen en die om de bak heen. Ik heb vlotterbakken en tot nu toe werkt alles nog goed.
Vanaf morgen schijnt het weer harder te gaan vriezen. Kijken wat er dan gebeurt.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:42

Wij hebben ook water uit een bron. Maar gezien de diepte (dik 15 meter) hoef ik me geen zorgen te maken om de pomp. Het water is altijd rond de 10 graden op die diepte. Verder zit er een beveiliging op tegen drooglopen en drukverlies. Verder is de hoofdleiding ingegraven op een diepte van 1 meter en vlak voordat ie de stallen ingaat zit er nog een splitsing naar een vorstvrije kraan, die gevoed wordt door de pomp of een drukvat van 3000 liter. Bevriest nooit, ook niet bij langdurige vorst van rond -20 graden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:34

maXcomX schreef:
Wij hebben ook water uit een bron. Maar gezien de diepte (dik 15 meter) hoef ik me geen zorgen te maken om de pomp. Het water is altijd rond de 10 graden op die diepte. Verder zit er een beveiliging op tegen drooglopen en drukverlies. Verder is de hoofdleiding ingegraven op een diepte van 1 meter en vlak voordat ie de stallen ingaat zit er nog een splitsing naar een vorstvrije kraan, die gevoed wordt door de pomp of een drukvat van 3000 liter. Bevriest nooit, ook niet bij langdurige vorst van rond -20 graden.

Zo had ik het ook gemaakt bij mijn vorige stal.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 02:37

Grondwater bevriest ook, als het minder dan 1 meter is. Ik zou niet aan grondwater beginnen. Ten eerste is het water vaak verontreinigt, stinkt en er zitten teveel zouten en/of fosfaten in.
Een put slaan kost wel iets, maar op langere termijn heb je er meer aan. Dan heb je nog het probleem van vergunningen voor het winnen van oppervlakte water (daar valt grondwater ook onder) Ik ben blij met de bronnen die ik nu heb (2) nooit meer ellende met bevriezing.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:37

maXcomX schreef:
Grondwater bevriest ook, als het minder dan 1 meter is. Ik zou niet aan grondwater beginnen. Ten eerste is het water vaak verontreinigt, stinkt en er zitten teveel zouten en/of fosfaten in.
Een put slaan kost wel iets, maar op langere termijn heb je er meer aan. Dan heb je nog het probleem van vergunningen voor het winnen van oppervlakte water (daar valt grondwater ook onder) Ik ben blij met de bronnen die ik nu heb (2) nooit meer ellende met bevriezing.

Voor het gebruik van grondwater of putwater is het wel belangrijk dat je het water eerst laat onderzoeken.
Bij ons bijvoorbeeld zit er teveel ijzer in het water. De buren waarschuwden er ons voor, dat zelfs de koeien er moeite mee hadden vroeger.
Dus hoe graag we het ook wilden, we zijn er maar niet aan begonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:52

Polly: heb je een foto van de pomp en de waterbakjes? Klinkt als een goede permanente oplossing.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:02

Ons bronwater wordt jaarlijks onderzocht, maar voldoet zelfs aan de norm voor menselijke consumptie
Het ijzer probleem is hier ook -afhankelijk hoe diep de bron geslagen is-, voor koeien niet zo goed, voor paarden kan het minder kwaad.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 10:31

waar laat je dat onderzoeken en wat kost dat? ik heb er ook al over zitten denken om het te laten testen

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:15

loulou schreef:
het vriest een paar graden en m'n leidingen zijn nu al bevroren. omdat ik geen zin hem om de hele winter met jerrycans te slepen ben ik op zoek naar een oplossing, vandaar mijn vraag:

wie heeft er ervaring met thermolint om zijn leidingen?

Wij hebben overal thermolint om de leidingen in de stallen.
Stekker erin en je leidingen bevriezen niet. Ideaal.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:46

Wij laten ons water testen bij agrolabs http://www.agrolab.de/agrolab/index.php? Die hebben hier ook een soort dependance. De kosten voor een standaard test (en die is al heel uitgebreid) is 90 euro. Je krijgt dan 4 flessen opgestuurd met handleiding hoe ze afgevuld moeten worden en bewaard voor verzending. Ze hebben ook een vestiging in Nederland.

Voor dat je het water laat testen, moet je de bron 2 dagen uitpompen. 1 dag wachten en dan de samples nemen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 01:49

wel duur dat testen (was ik al bang voor) maar wel interessant. ga het zeker overwegen om in het voorjaar te laten doen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:01

Nou, het valt wel mee. Normaal doen ze het hier 1x per 5 jaar. Ik doe het nu nog even elk jaar, omdat de bron 5 jaar stilgelegen heeft, en het water ook voor ander doeleinden wil gebruiken. Als de waarden stabiel blijven dan doe ik het ook nog per 5 jaar. Je krijgt wel een keurig rapport over de samenstelling, mineralen, e-coli etc. Moet je het alleen nog vergelijken, maar daar zijn EU standaarden voor. Die kun je ook ergens downloaden. Verder moet je 1x per jaar alle leidingen + tank ontsmetten, heel belangrijk! Gezien het verbruik, kosten van testen etc. ben ik goedkoper uit dan leidingwater (1,35 euro per m3, wat overigens hier vol chloor zit).

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:59

Als de paarden van mij overdag buiten lopen leg ik een wollen deken over de zelfdrinkers in de stal.
Het thermo lint werkt prima maar de zelfdrinkers bevriezen anders wel.
Als ze weer naar binnen gaan laat ik de zelfdrinkers wel even doorlopen want het eerste water is dan hartstikke heet.
Het lint loopt bij mij wel gedraaid over de leidingen.
Het is door een instalatie bedrijf aangelegd.