Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
tarek schreef:de leiding is idd dooi maar het water in de bakjes bevriest en daar door zitten de lepels en nippels vast.
met de fohn is het wel redelijk snel weer open maar de boel bevriest zo weer.
loulou schreef:zijn er hier ook mensen die grondwater oppompen? bevriest de puls (in de grond) dat niet bij jullie?
ik heb ondertussen alles ontdooid, maar kan nog steeds geen water pompen. vrees dat het deel in de grond gewoon bevroren is. hoe voorkom je dat?
maXcomX schreef:Wij hebben ook water uit een bron. Maar gezien de diepte (dik 15 meter) hoef ik me geen zorgen te maken om de pomp. Het water is altijd rond de 10 graden op die diepte. Verder zit er een beveiliging op tegen drooglopen en drukverlies. Verder is de hoofdleiding ingegraven op een diepte van 1 meter en vlak voordat ie de stallen ingaat zit er nog een splitsing naar een vorstvrije kraan, die gevoed wordt door de pomp of een drukvat van 3000 liter. Bevriest nooit, ook niet bij langdurige vorst van rond -20 graden.
maXcomX schreef:Grondwater bevriest ook, als het minder dan 1 meter is. Ik zou niet aan grondwater beginnen. Ten eerste is het water vaak verontreinigt, stinkt en er zitten teveel zouten en/of fosfaten in.
Een put slaan kost wel iets, maar op langere termijn heb je er meer aan. Dan heb je nog het probleem van vergunningen voor het winnen van oppervlakte water (daar valt grondwater ook onder) Ik ben blij met de bronnen die ik nu heb (2) nooit meer ellende met bevriezing.
loulou schreef:het vriest een paar graden en m'n leidingen zijn nu al bevroren. omdat ik geen zin hem om de hele winter met jerrycans te slepen ben ik op zoek naar een oplossing, vandaar mijn vraag:
wie heeft er ervaring met thermolint om zijn leidingen?