Een klik hebben met een paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske87

Re: Een klik hebben met een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:09

Een klik hebben met een paard is elkaar begrijpen, elkaar goed aanvoelen. Twee zielen en één gedachte. Als dat niet (gedeeltelijk) zo is, dan heb je geen klik. En dat is lastig want het moet van allebei de kanten komen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:55

Dat van beide kanten daar twijfel ik aan. Ik denk dat het echt 90% het gevoel van de ruiter is. Natuurlijk komt het wel eens voor dat een paard echt niet aan een bepaald persoon kan wennen. Maar als je als ruiter een paard gewoon op de juiste manier behandeld, duidelijk en eerlijk, dan zal een paard het al snel goed vinden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:06

Ik heb een merrie gehad (en 2 veulens daarvan met exact het zelfde karakter). Heb haar groen gekregen, ingereden en betuigd. Pony deed braaf wat ze moest, maar kon het bloed onder mijn nagels vandaan halen. Heb nooit fijn met haar gereden.
Verzorgmeisje kon alles met haar, eerst onder het zadel als groene combinatie begonnen en in een jaar tot ong L nivo gegaan. Daarna voor de wagen omdat ze te groot was. Meisje had 3x met een brave Z pony gestuurd, pony had 3x voor de wagen gelopen. Is ook een L/M combi geworden in een jaar. Terwijl ik er nog geen B proef mee door kwam omdat we altijd mot hadden.

Waarom? Geen idee.
Pony kon het prima. Ik kon het prima. Maar samen konden we het absoluut niet.
Dochter het zelfde, nieuwe eigenaar is er enorm blij mee. Zoon ook, ook een nieuw baasje voor gezocht en die is er ook blij mee.
Merrie zelf is ook verkocht nadat haar verzorgmeisje gestopt is, is van een gezin nu. Dochter rijd er op, vader fokt er mee en opa ment er mee. Mensen zijn er ziels gelukkig mee.

Waarom zo'n merrie houden als een ander er veel gelukkiger mee kan zijn? En niet alleen een andere baas, maar ook de pony zelf. Die heeft liever een baaje die er gek op is.

Mijn andere pony's kan ik wel fijn werken. De een is knuffeliger dan de ander, in de een heb ik meer vertrouwen dan de ander, de een is relexter en de ander wat sneller bang, ze hebben allemaal hun eigen dingen, maar met allemaal ben ik even gek. De een zal ik eerder voor een bosrit pakken, de ander voor een dressuur training. Maar daar heb ik nooit de onzinnige ruzies gehad als met de eerst genoemde merrie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:11

Precies, Anoeska. Als een ruiter een paard wil verkopen wegens "geen klik", wil dat alleen maar zeggen dat de ruiter niet in staat is zich aan te passen/over te geven aan een situatie, en elk paard in zijn (M/V) stramien moet hebben anders lukt een en ander niet. Dan faal je dus feitelijk in het ruiterschap. Het hele "klik" gebeuren is ook zeer modern. Ik had er nog nooit van gehoord, het is iets van de laatste jaren.
Ik heb ook het idee dat het veel meer voorkomt (de klik willen) bij mensen die niet goed kunnen rijden, en dat het dus direct verband houd met je ruitervaardigheid.
Ik heb zat paarden gereden en getraind die me echt niks deden of waar ik zelfs een lichte hekel aan had, maar ik kreeg gewoon voor elkaar wat er voor elkaar gekregen moest worden en ik hecht niet aan het belang of ene paard mijn aardig vindt of niet. Dat is heel leuk, maar niet noodzakelijk.

Dit alles gezegd, ben ik wél blij dat mensen zo'n paard verkopen, want het paard verdient een kans bij iemand die er wel mee om kan gaan en een ruiter verdient natuurlijk ook wel ene kans om plezier aan zijn paard te beleven.

Maar het is een falen van de ruiter. Een klik kun je creëren.
Ik werk echt met juist heel lastige paarden en paarden die geen vertrouwen hebben etc, en toch kan ik in een mum van tijd met ze leven en schrijven.... Ik denk dat het erg ligt aan weten hoe je een paard kunt bereiken.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-12-10 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:12

Ik heb zelf een paardje gefokt en hij is toen na een half jaar naar de opfok gegaan. Ik ben dus heel benieuwd hoe het straks zal gaan als we weer 'samen' zijn. Ik heb er ontzettend veel zin in om straks met hem aan de slag te gaan, eerst een cursus grondwerk om zo al een band op te bouwen en dan onder het zadel, maar ik ben idd soms erg bang dat er uiteindelijk geen klik (op welke manier dan ook) zal zijn en dat ik hem toch maar beter kan verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:16

Anoeska schreef:
Dat van beide kanten daar twijfel ik aan. Ik denk dat het echt 90% het gevoel van de ruiter is. Natuurlijk komt het wel eens voor dat een paard echt niet aan een bepaald persoon kan wennen. Maar als je als ruiter een paard gewoon op de juiste manier behandeld, duidelijk en eerlijk, dan zal een paard het al snel goed vinden.

Dat is waar :j
Alleen ik denk dat als je als ruiter die klik niet hebt, je toch anders met een paard omgaat. Niet dat het paard persé iets te kort komt, maar met je lieveling heb je meestal toch wat meer geduld, meer tijd voor een extra kriebeltje. Met een paard waar je helemaal niet mee klikt zul je dat soort dingen (onbewust) denk ik toch minder doen. Daarom denk ik ook dat het voor het paard fijner is als hij een ruiter treft die helemaal gek is met hem/haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:21

Lusitana schreef:
Ik heb ook het idee dat het veel meer voorkomt (de klik willen) bij mensen die niet goed kunnen rijden, en dat het dus direct verband houd met je ruitervaardigheid.
Ik heb zat paarden gereden en getraind die me echt niks deden of waar ik zelfs een lichte hekel aan had, maar ik kreeg gewoon voor elkaar wat er voor elkaar gekregen moest worden en ik hecht niet aan het belang of ene paard mijn aardig vindt of niet. Dat is heel leuk, maar niet noodzakelijk.

Dit alles gezegd, ben ik wél blij dat mensen zo'n paard verkopen, want het paard verdient een kans bij iemand die er wel mee om kan gaan en een ruiter verdient natuurlijk ook wel ene kans om plezier aan zijn paard te beleven.

Hier ben ik het niet mee eens.
Ik heb zoals ik al eerder schreef een tijdje een paard gereden waar ik totaal geen klik mee had. Ik kon haar prima rijden, wat ik wilde gebeurde ook. Geen problemen met rijden dus. Alleen omdat het paard met écht niks deed, ging voor mij de lol in het rijden er wel af. Als je meerdere paarden tot je beschikking hebt is dat niet zo erg, als er een of twee bij zitten die je niks doen, maar als dat het enige paard is wat je rijd vind ik het wel anders. Paardrijden is voor mij een hobby, en ik vind die hobby niet half zo leuk als ik naar een paard toe moet waar ik een lichte hekel aan heb, dan wanneer ik naar een paard toe mag die wel goed met mij klikt.

Als je met een klik creeëren bedoel dat je kan zorgen dat een paard zijn werk voor je doet, ja, dat kan, dat is ruitervaardigheid. Maar als je bedoeld dat je een paard echt leuk vind, qua karakter elkaar goed aanvult, etc, dat kan je volgensmij niet creeren.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:33

Blijheid schreef:
Lusitana schreef:

Hier ben ik het niet mee eens.
Ik heb zoals ik al eerder schreef een tijdje een paard gereden waar ik totaal geen klik mee had. Ik kon haar prima rijden, wat ik wilde gebeurde ook. Geen problemen met rijden dus. Alleen omdat het paard met écht niks deed, ging voor mij de lol in het rijden er wel af. Als je meerdere paarden tot je beschikking hebt is dat niet zo erg, als er een of twee bij zitten die je niks doen, maar als dat het enige paard is wat je rijd vind ik het wel anders. Paardrijden is voor mij een hobby, en ik vind die hobby niet half zo leuk als ik naar een paard toe moet waar ik een lichte hekel aan heb, dan wanneer ik naar een paard toe mag die wel goed met mij klikt.

Als je met een klik creeëren bedoel dat je kan zorgen dat een paard zijn werk voor je doet, ja, dat kan, dat is ruitervaardigheid. Maar als je bedoeld dat je een paard echt leuk vind, qua karakter elkaar goed aanvult, etc, dat kan je volgensmij niet creeren.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Vond de reactie over het falen van de ruiter ook een beetje vreemd. Misschien als je inderdaad heel veel paarden moet inrijden, dan hoef je ze niet leuk te vinden maar gaat het erom dat je je doel bereikt.
Als je maar 1 of 2 paarden hobbymatig hebt gaat het niet om de rijvaardigheid, maar om wat je van het paard verwacht, en ik denk in zekere zin ook andersom.
Ik had een paard wat erg sterk in dressuur was, en ik zocht een paard voor buitenritten. Wij hadden dus geen klik, want wat hij leuk vond vond ik niet leuk en andersom. Dan kun je simpelweg geen klik "creeren", ik deed het paard geen plezier en hij mij ook niet.
Heeft dus niets met rijvaardigheid te maken. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:02

Lusitana schreef:

Ik vind het dus te begrijpen, maar ik blijf erbij dat als je een paard aardig wílt vinden, dat kan lukken. Dat het toch met inzet te maken heeft.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:38

Lusitana, het kan idd zijn dat je je aan moet passen aan het paard. Toen ik nog op de manege reed, was er een pony, ook een lastig gevalletje voor een manegepaard. Steeds stilstaan, niet vooruit te branden. Of juist bokken en alle kanten op rennen. De eerste paar keren dat ik erop zat was die 'klik' er totaal niet. Maar ik wou juist wel met dit paardje kunnen opschieten en er echt iets mee bereiken. Bleef er dus op rijden, iedere les. En op gegeven moment kwam er ook echt dat gevoel bij dat ik wilde hebben als ik op een paard reed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:55

Lusitana schreef:
Lusitana schreef:

Ik vind het dus te begrijpen, maar ik blijf erbij dat als je een paard aardig wílt vinden, dat kan lukken. Dat het toch met inzet te maken heeft.

Oke, dan verschillen we daar echt van mening.
Ik denk dat het met paarden hetzelfde is als met mensen. Met sommige mensen zul je nooit hechte vriendschap hebben, hoe graag je dat ook zou willen en hoeveel je je ook inzet. Op dezelfde manier zal ik sommige paarden ook nooit echt leuk vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:43

Dennis schreef:
Ik heb een merrie gehad (en 2 veulens daarvan met exact het zelfde karakter). Heb haar groen gekregen, ingereden en betuigd. Pony deed braaf wat ze moest, maar kon het bloed onder mijn nagels vandaan halen. Heb nooit fijn met haar gereden.
Verzorgmeisje kon alles met haar, eerst onder het zadel als groene combinatie begonnen en in een jaar tot ong L nivo gegaan. Daarna voor de wagen omdat ze te groot was. Meisje had 3x met een brave Z pony gestuurd, pony had 3x voor de wagen gelopen. Is ook een L/M combi geworden in een jaar. Terwijl ik er nog geen B proef mee door kwam omdat we altijd mot hadden.

Maar jij kunt toch ook niet met elke vent door de bocht?
Ik vind daar niks raar aan, ik ken wel meer combi's waarvan je in meer of mindere mate kunt zeggen: prima mens, prima paard, alleen de combi is wat ongelukkig gekozen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:52

Idd. Ik kon een rondje sturen met deze merrie, maar heb er echt nooit met plezier mee gereden. En dat vind ik zonde van de pony (en van mijn werk en tijd die ik er in stop).
Heb de merrie 4 jaar gehad, dus ik kan niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb :).

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:57

als je geen klik in eerste instantie heb met 'n paard, dan koop je 'm niet. En tuurlijk moet je er daarna nog aan werken om 'n band op te bouwen met 't dier. maar de klik is er als je besluit hem te kopen. Een paard waar je geen klik mee heb vind je niet leuk... lijkt mij hoor.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:08

Ik denk dat het hebben van een klik vooral te maken heeft met de wensen en verwachtingen van de ruiter. Veel mensen hebben bijv geen klik tijdens het rijden, op de grond gaat het dan super, maar tijdens het werk niet meer. Is er dan geen klik? Of wil de ruiter iets anders dan waar het paard voor geschikt is? Naar mijn idee heeft het hebben van een klik ook veel te maken met het aanpassingsvermogen van de ruiter. Ik geloof ook niet dat paard en ruiter wel of geen klik hebben, maar dat de ruiter wel of geen klik met het paard heeft. Een paard denkt helemaal niet heel bewust van, dat mens is wel aardig en dat mens niet. Maar als jij het paard leuk vindt ga je er vanzelfsprekend anders mee om en als het karakter van het paard je past dan zal je er ook veel sneller op de juiste manier mee omgaan en er daardoor een goed contact mee hebben.

Ik merk het zelf ook hoor, er zijn paarden waar ik me direct dood aan erger en er zijn paarden die direct een glimlach op mijn gezicht toveren. Vaak heeft dat bij mij overigens ook met opvoeding te maken, niets zo vervelend als een onopgevoed paard die met alles behalve met jou als mens bezig is.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:58

Voor mij is het puur een gevoelskwestie. Ik heb laatst proefgereden op twee pony's met de mogelijkheid er één te leasen. Bij de eerste pony had ik meteen een grijns van oor tot oor. Het voelde veilig en vertrouwd.
Toen ik op de tweede pony zat, voelde ik niets. We reden gewoon rondjes.
De eerste pony zocht mij op, snuffelde aan me. De tweede niet. Er was totaal geen contact.

Bij de eerste pony maakte mijn hart echt een sprongetje, het voelde alsof ik er de hele wereld mee aankon.
Het mag duidelijk zijn dat ik de eerste gekozen heb.
Waarschijnlijk had ik met de tweede pony, met wat meer moeite, precies hetzelfde kunnen doen w.b omgang en rijden, als met de eerste. Ze werden allebei omschreven als brave recreatie pony's
Maar ik werd er gewoon veel minder blij van. Dat is voor mij waar het om gaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:07

Ik heb ook zo iets van als je op het moment dat je gaat kopen niks voelt, koop het dan niet...
Oftewel waarom zou je een paard kopen waar je niks mee hebt?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:23

Dat is dus die klik..iets voelen, iets ermee hebben..

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:30

precies dat bedoel ik te zeggen :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:55

Lusitana schreef:
Ik heb ook zo iets van als je op het moment dat je gaat kopen niks voelt, koop het dan niet...
Oftewel waarom zou je een paard kopen waar je niks mee hebt?

Toen ik m'n paard kocht, vond ik 'r wel een prima paard. Twee proefritjes gingen ok, paard voldeed verder aan alle verwachtingen. Maar bij de eerste keer wegrijden bij de oude eigenaar dacht ik echt nog niet 'daar staat mijn nieuwe paard'. Uiteindelijk gewoon gekocht en ze bleek 100% geweldig te zijn. Is dus allemaal goed gekomen. Maar ik geloof niet zo in donder en bliksem en dat je bij de eerste proefrit meteen zeker weet dat dit 'm is. Zeker als je een compleet onbekend paard koopt, dan is het toch maar afwachten hoe zo'n paard straks bij jou thuis is. Dan begint het pas. En ik denk als je dan op de juiste manier met een paard omgaat (en die is voor 90% van de paarden gewoon hetzelfde). Consequent, eerlijk, bieden wat een paard nodig heeft. Dan komt het allemaal wel in orde met de klik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:51

reiziger schreef:

IK persoonlijk heb met elk paard wat, maar wat ik bedoel, is waarom mensen die dan zo'n klik zo belangrijk vinden, een paard dat hen niet aansprak kopen, waarom bied je het dan later te koop aan wegens geen klik. Waar het in de openingspost om ging.

Ik zie het zo: Als je kinderen leuk vindt, zul je er ook wel tegen komen die je niet leuk vind, maar dan kun je evengoed zo'n kind wel postitief benaderen en proberen je te concentreren op goede eigenschappen.
Ik vind paarden leuk, punt.
En de paarden die in mijn leven komen, zijn er niet voor niks. Van elk paard neem je wat mee. Ik benader ze dus al waardevol voor mij zoals ze zijn. En ik wil er vooral zijn voor hen.

Het heeft, en dat is ook genoemd, vooral te maken met verwachtingen.
Als je heel open bent en niks verwacht, is alles dat naar je toe komt, leuk.
Je moet gewoon neutraal tegen over ze staan.

Wat mannen beteft, dat is niet hetzelfde omdat je het dan mede hebt over sexuele aantrekkings kracht die een man aantrekkelijk kan maken ook al is het gewoon een klojo. Er zijn hele veel verschillenden niveaus waarop je een volwassene kunt aardig vinden. We zijn van een heleboel processen ons niet eens bewust, maar er gebeurt heel veel op chemisch en hersen niveau bij een simpele ontmoeting en het heeft allemaal te maken met instinct om een voor ons juiste partner te zoeken.
Een dier is natuurlijk geen potentiele partner en feromonen tellen dan dus niet mee.

Overigens wil ik wel even een vraag in de groep gooien.
Dat geen klik hebben hoevaak komt dat voor per ruiter? Zijn er ruiters die met haast niet 1 paard een klik hebben? En waar ligt dan dan volgens jullie aan?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:24

Lusitana schreef:
reiziger schreef:

Waar het in de openingspost om ging.

Ik zie het zo: Als je kinderen leuk vindt, zul je er ook wel tegen komen die je niet leuk vind, maar dan kun IK persoonlijk heb met elk paard wat, maar wat ik bedoel, is waarom mensen die dan zo'n klik zo belangrijk vinden, een paard dat hen niet aansprak kopen, waarom bied je het dan later te koop aan wegens geen klik.je evengoed zo'n kind wel postitief benaderen en proberen je te concentreren op goede eigenschappen.
Ik vind paarden leuk, punt.
En de paarden die in mijn leven komen, zijn er niet voor niks. Van elk paard neem je wat mee. Ik benader ze dus al waardevol voor mij zoals ze zijn. En ik wil er vooral zijn voor hen.

Het heeft, en dat is ook genoemd, vooral te maken met verwachtingen.
Als je heel open bent en niks verwacht, is alles dat naar je toe komt, leuk.
Je moet gewoon neutraal tegen over ze staan.

Wat mannen beteft, dat is niet hetzelfde omdat je het dan mede hebt over sexuele aantrekkings kracht die een man aantrekkelijk kan maken ook al is het gewoon een klojo. Er zijn hele veel verschillenden niveaus waarop je een volwassene kunt aardig vinden. We zijn van een heleboel processen ons niet eens bewust, maar er gebeurt heel veel op chemisch en hersen niveau bij een simpele ontmoeting en het heeft allemaal te maken met instinct om een voor ons juiste partner te zoeken.
Een dier is natuurlijk geen potentiele partner en feromonen tellen dan dus niet mee.

Dat geen klik hebben hoevaak komt dat voor per ruiter? Zijn er ruiters die met haast niet 1 paard een klik hebben? En waar ligt dan dan volgens jullie aan?

Als je een paard koopt bij een goede handelaar, een proeftijd hebt van 1 of 2 weken kun je het paard leren kennen. Maar wat als je een paard koopt van internet, of van de paardenmarkt, die qua uiterlijk en afstamming volledig aan je wensen voldoet? Kun je dan in de korte tijd dat je het dier ziet zeggen of er een klik is of niet? Je leert het dier toch immers niet kennen in zo'n korte tijd?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:35

Lusitana schreef:
reiziger schreef:

IK persoonlijk heb met elk paard wat, maar wat ik bedoel, is waarom mensen die dan zo'n klik zo belangrijk vinden, een paard dat hen niet aansprak kopen, waarom bied je het dan later te koop aan wegens geen klik. Waar het in de openingspost om ging.

Dat is heel simpel te verklaren. Een paard wordt gekocht om z'n presaties, papieren, mooie verhaal of wat dies meer zij. Vervolgens is het paard te veel mans (of vrouws) voor de ruiter (M/V) en vinden ze niet de juiste instructie om te leren hoe ze daar wel mee om moeten gaan.

Wanneer je je paard dan te koop zet omdat je 'm niet aankunt, moet je er dus vanaf en zakt de prijs. Wanneer je zegt dat er geen klik is, kun je iets gemakkelijker de prijs handhaven. Immers, je kunt er wel mee door de bocht. Dat de boodschap die je ermee de wereld instuurt, niet meer en niet minder.

Lusitana schreef:

Wanneer je als ruiter niks te melden hebt, zal het paard ook moeilijk te motiveren zijn. Dan is het paard dus onwillig en een rotbok.

Aan de andere kant is 80% van de paarden "leuk voor een ander", 15% zijn gewoon k*tbokken en de 5% die overblijft, daar ga je voor, dat zijn de echte. Dit zegt niks over de paarden maar alles over de mens. Immers wat ik een k*tbok vind, vindt jij misschien wel een geweldig paard en bovendien kan een paard verschuiven van categorie voor hetzelfde mens.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:43

Als je een paard op afstamming koopt, is er toch helemaal geen klik NODIG? Dan heb je hem/haar toch voor de fok?
Als je denkt dat een paard van een bepaalde afstamming(kleur, hoogte, vul maar in) alleen maar goed genoeg is voor je als rijpaard, ja dan ben je gewoon verkeerd aan het selecteren.
Dan heb je het over catalogusshoppen op 1 eigenschap en dan kan het totaalproduct wel eens tegen vallen.

Ik verkoop toevallig nogal wat paarden ongezien, maar ik heb nog nooit achteraf iets gekregen van "ik heb er geen klik mee". Want ze komen af op wat ze aantrekt op een foto of film. En de ziel van een paard ligt open en bloot in zijn ogen hoor, geen geheimen. Ik heb wel eens gehad dat iemand zei ik durf het niet aan. Maar dat ligt toch aan de koper? DIE is niet bereid om een dier een kans te geven.
Als je hart open staat voor een paard, heb je heus wel een positieve ervaring ermee ook als het niet geheel ana je verwachtingen voldoet.

Als je een paard koopt op afstamming, ondanks het feit dat hij je op foto en film niet aanpreekt, tja, dan weet je toch al dat je niet koopt wat je eigenlijk leuk vindt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:52

Lusitana schreef:
Als je een paard op afstamming koopt, is er toch helemaal geen klik NODIG? Dan heb je hem/haar toch voor de fok?
Als je denkt dat een paard van een bepaalde afstamming(kleur, hoogte, vul maar in) alleen maar goed genoeg is voor je als rijpaard, ja dan ben je gewoon verkeerd aan het selecteren.
Dan heb je het over catalogusshoppen op 1 eigenschap en dan kan het totaalproduct wel eens tegen vallen.

Ik verkoop toevallig nogal wat paarden ongezien, maar ik heb nog nooit achteraf iets gekregen van "ik heb er geen klik mee". Want ze komen af op wat ze aantrekt op een foto of film. En de ziel van een paard ligt open en bloot in zijn ogen hoor, geen geheimen. Ik heb wel eens gehad dat iemand zei ik durf het niet aan. Maar dat ligt toch aan de koper? DIE is niet bereid om een dier een kans te geven.
Als je hart open staat voor een paard, heb je heus wel een positieve ervaring ermee ook als het niet geheel ana je verwachtingen voldoet.

Als je een paard koopt op afstamming, ondanks het feit dat hij je op foto en film niet aanpreekt, tja, dan weet je toch al dat je niet koopt wat je eigenlijk leuk vindt?

jawel, je hebt volkomen gelijk, alleen het "slag volk" waar jij zaken mee doet zal beter weten en nadenken over waar ze mee bezig zijn dan zo'n dressuurprikker die een Gribali-afstammeling wil omdat ze net zo flitsend door de dressuurring wil, maar gribali zelf niet kan betalen. Check de verkoopsites op Gribali-afstammelingen. 7 - 9 jaar oud, M geklasseerd en dan geven ze er de brui aan, tenzij je ECHT IETS TE MELDEN HEBT, wat 99% dus niet heeft.

Dat is iets haal anders dan doelbewuste lijnen zoeken voor een fokplan, of in specifieke rassen, waarvan de zoekende persoon weet hoe daarmee om te gaan en hoe die te lezen.