Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Anoeska schreef:Dat van beide kanten daar twijfel ik aan. Ik denk dat het echt 90% het gevoel van de ruiter is. Natuurlijk komt het wel eens voor dat een paard echt niet aan een bepaald persoon kan wennen. Maar als je als ruiter een paard gewoon op de juiste manier behandeld, duidelijk en eerlijk, dan zal een paard het al snel goed vinden.

Lusitana schreef:Ik heb ook het idee dat het veel meer voorkomt (de klik willen) bij mensen die niet goed kunnen rijden, en dat het dus direct verband houd met je ruitervaardigheid.
Ik heb zat paarden gereden en getraind die me echt niks deden of waar ik zelfs een lichte hekel aan had, maar ik kreeg gewoon voor elkaar wat er voor elkaar gekregen moest worden en ik hecht niet aan het belang of ene paard mijn aardig vindt of niet. Dat is heel leuk, maar niet noodzakelijk.
Dit alles gezegd, ben ik wél blij dat mensen zo'n paard verkopen, want het paard verdient een kans bij iemand die er wel mee om kan gaan en een ruiter verdient natuurlijk ook wel ene kans om plezier aan zijn paard te beleven.
Maar het is een falen van de ruiter. Een klik kun je creëren.
Blijheid schreef:Lusitana schreef:Ik heb ook het idee dat het veel meer voorkomt (de klik willen) bij mensen die niet goed kunnen rijden, en dat het dus direct verband houd met je ruitervaardigheid.
Ik heb zat paarden gereden en getraind die me echt niks deden of waar ik zelfs een lichte hekel aan had, maar ik kreeg gewoon voor elkaar wat er voor elkaar gekregen moest worden en ik hecht niet aan het belang of ene paard mijn aardig vindt of niet. Dat is heel leuk, maar niet noodzakelijk.
Dit alles gezegd, ben ik wél blij dat mensen zo'n paard verkopen, want het paard verdient een kans bij iemand die er wel mee om kan gaan en een ruiter verdient natuurlijk ook wel ene kans om plezier aan zijn paard te beleven.
Maar het is een falen van de ruiter. Een klik kun je creëren.
Hier ben ik het niet mee eens.
Ik heb zoals ik al eerder schreef een tijdje een paard gereden waar ik totaal geen klik mee had. Ik kon haar prima rijden, wat ik wilde gebeurde ook. Geen problemen met rijden dus. Alleen omdat het paard met écht niks deed, ging voor mij de lol in het rijden er wel af. Als je meerdere paarden tot je beschikking hebt is dat niet zo erg, als er een of twee bij zitten die je niks doen, maar als dat het enige paard is wat je rijd vind ik het wel anders. Paardrijden is voor mij een hobby, en ik vind die hobby niet half zo leuk als ik naar een paard toe moet waar ik een lichte hekel aan heb, dan wanneer ik naar een paard toe mag die wel goed met mij klikt.
Als je met een klik creeëren bedoel dat je kan zorgen dat een paard zijn werk voor je doet, ja, dat kan, dat is ruitervaardigheid. Maar als je bedoeld dat je een paard echt leuk vind, qua karakter elkaar goed aanvult, etc, dat kan je volgensmij niet creeren.
Lusitana schreef:Dit alles gezegd, ben ik wél blij dat mensen zo'n paard verkopen, want het paard verdient een kans bij iemand die er wel mee om kan gaan en een ruiter verdient natuurlijk ook wel ene kans om plezier aan zijn paard te beleven.
Lusitana schreef:Lusitana schreef:Dit alles gezegd, ben ik wél blij dat mensen zo'n paard verkopen, want het paard verdient een kans bij iemand die er wel mee om kan gaan en een ruiter verdient natuurlijk ook wel ene kans om plezier aan zijn paard te beleven.
Ik vind het dus te begrijpen, maar ik blijf erbij dat als je een paard aardig wílt vinden, dat kan lukken. Dat het toch met inzet te maken heeft.
Dennis schreef:Ik heb een merrie gehad (en 2 veulens daarvan met exact het zelfde karakter). Heb haar groen gekregen, ingereden en betuigd. Pony deed braaf wat ze moest, maar kon het bloed onder mijn nagels vandaan halen. Heb nooit fijn met haar gereden.
Verzorgmeisje kon alles met haar, eerst onder het zadel als groene combinatie begonnen en in een jaar tot ong L nivo gegaan. Daarna voor de wagen omdat ze te groot was. Meisje had 3x met een brave Z pony gestuurd, pony had 3x voor de wagen gelopen. Is ook een L/M combi geworden in een jaar. Terwijl ik er nog geen B proef mee door kwam omdat we altijd mot hadden.
Lusitana schreef:Ik heb ook zo iets van als je op het moment dat je gaat kopen niks voelt, koop het dan niet...
Oftewel waarom zou je een paard kopen waar je niks mee hebt?
reiziger schreef:Dat is dus die klik..iets voelen, iets ermee hebben..
Lusitana schreef:reiziger schreef:Dat is dus die klik..iets voelen, iets ermee hebben..
Waar het in de openingspost om ging.
Ik zie het zo: Als je kinderen leuk vindt, zul je er ook wel tegen komen die je niet leuk vind, maar dan kun IK persoonlijk heb met elk paard wat, maar wat ik bedoel, is waarom mensen die dan zo'n klik zo belangrijk vinden, een paard dat hen niet aansprak kopen, waarom bied je het dan later te koop aan wegens geen klik.je evengoed zo'n kind wel postitief benaderen en proberen je te concentreren op goede eigenschappen.
Ik vind paarden leuk, punt.
En de paarden die in mijn leven komen, zijn er niet voor niks. Van elk paard neem je wat mee. Ik benader ze dus al waardevol voor mij zoals ze zijn. En ik wil er vooral zijn voor hen.
Het heeft, en dat is ook genoemd, vooral te maken met verwachtingen.
Als je heel open bent en niks verwacht, is alles dat naar je toe komt, leuk.
Je moet gewoon neutraal tegen over ze staan.
Wat mannen beteft, dat is niet hetzelfde omdat je het dan mede hebt over sexuele aantrekkings kracht die een man aantrekkelijk kan maken ook al is het gewoon een klojo. Er zijn hele veel verschillenden niveaus waarop je een volwassene kunt aardig vinden. We zijn van een heleboel processen ons niet eens bewust, maar er gebeurt heel veel op chemisch en hersen niveau bij een simpele ontmoeting en het heeft allemaal te maken met instinct om een voor ons juiste partner te zoeken.
Een dier is natuurlijk geen potentiele partner en feromonen tellen dan dus niet mee.
Overigens wil ik wel even een vraag in de groep gooien.
Dat geen klik hebben hoevaak komt dat voor per ruiter? Zijn er ruiters die met haast niet 1 paard een klik hebben? En waar ligt dan dan volgens jullie aan?
Lusitana schreef:reiziger schreef:Dat is dus die klik..iets voelen, iets ermee hebben..
IK persoonlijk heb met elk paard wat, maar wat ik bedoel, is waarom mensen die dan zo'n klik zo belangrijk vinden, een paard dat hen niet aansprak kopen, waarom bied je het dan later te koop aan wegens geen klik. Waar het in de openingspost om ging.
Lusitana schreef:Overigens wil ik wel even een vraag in de groep gooien.
Dat geen klik hebben hoevaak komt dat voor per ruiter? Zijn er ruiters die met haast niet 1 paard een klik hebben? En waar ligt dan dan volgens jullie aan?
Lusitana schreef:Als je een paard op afstamming koopt, is er toch helemaal geen klik NODIG? Dan heb je hem/haar toch voor de fok?
Als je denkt dat een paard van een bepaalde afstamming(kleur, hoogte, vul maar in) alleen maar goed genoeg is voor je als rijpaard, ja dan ben je gewoon verkeerd aan het selecteren.
Dan heb je het over catalogusshoppen op 1 eigenschap en dan kan het totaalproduct wel eens tegen vallen.
Ik verkoop toevallig nogal wat paarden ongezien, maar ik heb nog nooit achteraf iets gekregen van "ik heb er geen klik mee". Want ze komen af op wat ze aantrekt op een foto of film. En de ziel van een paard ligt open en bloot in zijn ogen hoor, geen geheimen. Ik heb wel eens gehad dat iemand zei ik durf het niet aan. Maar dat ligt toch aan de koper? DIE is niet bereid om een dier een kans te geven.
Als je hart open staat voor een paard, heb je heus wel een positieve ervaring ermee ook als het niet geheel ana je verwachtingen voldoet.
Als je een paard koopt op afstamming, ondanks het feit dat hij je op foto en film niet aanpreekt, tja, dan weet je toch al dat je niet koopt wat je eigenlijk leuk vindt?