lesgeven aan je eigen kind? wie heeft er tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:50

Ik zou ook geen lesgeven aan mijn eigen kind :n .
Sterker nog, ik wil niet eens lesgeven aan het meisje die op mijn merrie rijdt! Niet om het meisje, maar ik vrees dat ik de aandacht teveel op de merrie leg, en te weinig rekening houd met de capaciteiten van het meisje :o ! Als ze op andermans paard zit heb ik daar geen moeite mee.
Overigens leer ik mijn jongens wel zelf zeilen... maar een boot is geen levend wezen, dus "luistert" beter :P

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:21

Bij mij werkte het ook niet zo goed om les aan mijn dochter te geven, dus ik had het uit handen gegeven aan mijn zus.. ;)

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:25

Ik heb een dochter van 13 en een dochter van 16 maar ik zeg altijd erg weinig.
Als ik wel aanwijzingen durf te geven is het toch niet waar of ze worden boos
en paardrijden blijft een hobby en moet wel leuk blijven.

Van mijn vriendinnen en instructrice nemen ze het allemaal wel aan dus dat
werkt bij ons het beste.

Mams houdt haar mond dus dicht ;)

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:34

Ik heb al onze 5 kinderen zelf leren rijden, ze wilden graag, dus waren erg gemotiveerd :D
4 van de 5 kunnen stap, draf (lichtrijden) en galopperen en een buitenrit maken en maar eentje is er fanatiek gebleven, die was 10 toen ze haar eigen pony kreeg. (ze hebben allemaal leren rijden op onze eigen "vakantiehuis" fjord)
Ze is nu 11, Ik ben haar grote voorbeeld <3 en aangezien ze net zo goed wil leren rijden als ik, (dat is haar voornemen, ik vind dat goede wel meevallen :D ) neemt ze ook gewoon alles aan wat ik zeg. Verder heeft ze nog een keer per week priveles samen met mij en 1 keer in de week verenigingsles en gelukkig geven we allemaal op dezelfde basis manier les, dus krijgt ze ook geen tegenstrijdige signalen/adviezen. Ik sta ook niet constant op haar te letten, maar zeg wel dat ze haar buitenbeen bijvoorbeeld niet zover naar achteren moet leggen als ze aangaloppeert en dan merkt ze dat het met verfijnde hulpen ook allemaal wel lukt.

Esmeralda

Re: lesgeven aan je eigen kind? wie heeft er tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:39

rampenplan nummer 1
als ik al roep, denk je aan zijn hoeven, dan word er al geroepen, HALLOOOOOO denk je dat ik het niet weet ofzo. Dus bemoei ik me nergens meer mee. Zelfs niet als ze vraagt wil je hem even vasthouden, dan zeg ik, sorry je kan het toch zelluufff.
Maar goed uiteindelijk ben ik wel de gene met het laatste woord haha.
Ik lees hier ook positieve verhalen, erg leuk.
Maar de mijne is net zoals de jouwe hoor.
Succes met het zoeken naar een geschikt persoon

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 20:53

dank jullie voor de adviezen en steun,
ik ga er ook maar niet aan proberen,
ga nu alleen met haar aan een touwtje langs de weg, en dat is nog leuk.

heb nog niemand gevonden, maar met dit weer heeft het ook geen haast,
het is toch gauw te koud voor haar,
of als we net lekker op dreef zijn is het weer begonnen met vriezen en sneeuwen,
ze heeft nu wel ergens les op andere pony's waar ze heel serieus leert rijden,
(gaat ook al 2 weken niet door door het vriezen)
maar op haar nieuwe pony thuis wil ze pas met iemand erbij echt rijden,

ze is wel stapel op die pony,
dus komt vast goed

lovezico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:03

mijn moeder geeft me ook lee en afentoe is het ruzie

LauraDokter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:21

Ik begin er ook niet aan om me eigen dochter les te geven. Ze is nu nog erg jong en rijd alleen aan een touwtje langs de weg. Straks als ze 6 is gaat een vriendin haar les geven. Ik denk dat dit toch beter werkt.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:29

Het kan opzich wel, het verschilt heel erg. Ik zou toch wel sowieso tips etc blijven geven, ookal zegt ze dat je je er niet mee moet bemoeien of dat het toch niet werkt, soms gaan ze het dan zelf toch proberen en zullen ze zien dat jou tips toch wel een beetje helpen.

Echt les geven zou ik niet doen, haal er iemand bij die met jou een beetje op 1 lijn zit, zodat er ook niet zo'n groot verschil zit tussen jou tips en die van haar instructeur/instructrice.

Fenne_Ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:30

Ik ben zelf 12 en ook mijn moeder geeft me soms tips. Soms doe ik er wat mee maar soms ook weer niet.

Ik zou je meewillen geven dat je vooral het rustig en vriendelijk moet zeggen. Ik noem als voorbeeld de naam Sammie. Bijvoorbeeld: Sammie,misschien als je je benen niet zo ver naar achter doen met het aanspringen in galop dat het ook niet zo gehaast gaat!

Dus niet: Benen naar achter anders gaat het te gehaast!
En niet Als ze het nog steeds niet doen zeggen; En NU doe je je benen naar achter met aanspringen anders ga je niet meer galopperen.

Groetjes Fenne

nickyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:36

kun je haar niet opgeven bij een ponyclub in de buurt?
Heb ik ook gedaan en mijn twee kids vinden dit erg leuk en het is leerzaam voor ze.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:40

Bij mij werkte dat nooit, als mn moeder me hielp. Ik ging gewoon naar les op de ponyclub. Ook nog gezelliger. Ik nam wel wat aan van mn zus, maar dat liep ook wel vaak op ruzie uit. Zal wel met de leeftijd te maken hebben gehad, tegenwoordig helpen m'n zus en ik elkaar tijdens het rijden altijd erg goed. Dus misschien wil het wel, maar dan moet je niet te streng zijn.

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 10:05

bij de pony club zijn we weggestuurd omdat ze te weinig ervaring heeft..........
of we eerst wat les willen nemen en dan mogen we terug,
lekker dus!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:26

Dat meen je niet... hebben zij niet de mogelijkheid om privé les te geven zodat ze eerst op het niveau komt van de groep?
Mijn zoontje (nu 5) was vorig jaar begonnen met peuterlesjes. Erg leuk, poetsen, knuffelen, met mams er naast een spelletje spelen. Tot hij er af viel.....hij had zich lelijk geblesseerd en was uiteindelijk genezen van zijn liefde voor pony's. Hij wilde noooooooit meer.
Een tijdje terug gingen we kijken bij een vriendinnetje van hem, hij wilde ook gelijk, maar dat mocht niet van mij. We zijn een paar keer gaan kijken en tranen met tuiten dat hij er ook op wilde. Ik bleef vol houden dat ik het niet wilde.
Uiteindelijk een afspraak gemaakt, hij moest het dan ook 5 keer volhouden. De eerste 5 keer gingen snel voorbij. Na de vakantie wilde hij weer verder weer de afspraak gemaakt, minimaal 5 keer volhouden ookal val je van de pony.
Hij vindt het nu leuk, maar wil met zijn eigen pony naar de manege. Dat mag, maar eerst 5 x les van mama thuis om te wennen aan zijn eigen pony.... (hij wilde er eerst nooit op). Nu gaat het super. Zijn droom is rij instructeur worden en hij vraagt heel vaak, mam, zullen we gaan ponyrijden?
Helemaal geweldig en leuk om zo samen bezig te zijn. Nu is hij nog jong en vind hij het leuk, zolang hij er om vraagt doe ik het, anders niet.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:40

Ik heb een dochter van 7,5 en ik geef haar wel zelf les. Ze durft nog niet anders!!! Ik probeer mezelf wel heel scherp te houden, dat ik inderdaad alleen opbouwende kritiek geef en probeer het speels te houden. Handje klap doen vind ze bijvoorbeeld geweldig, is al een heel simpel iets om haar de figuren te laten rijden en is veel leuker als; rij maar een gebroken lijn.
Langs de weg doen wij ook zeker 1 keer in de week. En als straks het mooie weer weer aanbreekt dan rijd ze 1 keer in de week samen met 4 andere kids van haar leeftijd en dan geeft steeds wisselend 1 van de moeders les.
Mijn tip is dus gewoon maak er een spelletje van.
Is ze trouwens van de pony club in Heiloo weg gestuurd?????

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 18:33

ja vorig jaar,
ze had net een nieuwe pony waar ze nog aan moest wennen (is dus nooit meer wat geworden!)
en onze oude was een maand dood,
ze had geen zelfvertrouwen en later zei ze : ik snapte niet wat ze zeiden, het was nog te moeilijk voor haar,

probleem dus als je eigen ponys hebt niet zelf kan les geven en de manege niet echt wilt,
heb al een paar keer op een advertentie op marktplaats gereageerd of diegene wil lesgeven thuis aan een kind, maar krijg geen antwoordt!

vind maar iemand......
heb ook al een pony kind van 13 gevraagd me te helpen, maar die hadden elke week weer wat anders te doen dus kwamen uiteindelijk niet,
zit dus een beetje tegen,lijkt niet te mogen lukken zo

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:02

Is er niet iemand op de ponyclub die je kan helpen met priveles aan huis. En haar zo klaar kan maken dat ze wel meekan in de les. Ik weet dat het niveau van de kinders daar niet zo onwijs hoog, al springen ze wel heel veel en vaak. Ik zou daarom zelf ook niet kiezen voor Heiloo. Er is wel een groep die bij Heiloo zijn weggegaan en in Egmond een clubje hebben opgericht, met volgens mij alleen ponyleden.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:09

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:10

haha probeer de nadruk te leggen op wat GOED gaat en niet zeggen dat ze iets verkeerd doen.
gooi het eens op een andere boeg, als iets niet goed gaat blijf rustig en vraag eens of ze het op een andere manier wil proberen.
word niet boos blijf rustig en moedig het positieve aan! paardrijden is namelijk LEUK!!!!

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:38

je kunt de rijverenigingen in de buurt vragen of ze een bixi uurtje hebben , dat zijn de kleintste kinderen tot zo'n beetje B nivo . Hier zou ze in principe goed op haar plaats kunnen zijn , mits de pony braaf is met andere pony's in de bak. Vaak is het bixi "uurtje" ook wat korter dan een uur , dit is beter voor de concentratie en is de groep kleiner dan in de reguliere clublessen. Gewoon bij verschillende verenigingen gaan kijken en de gene waarvan je dochter denkt dat dat het super leuk is en jij denkt het is vertrouwt een proefles nemen.

wintersky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:37

Ik heb hier ook geen goede ervaringen mee. Als het niet lekker gaat dan neem je het mee naar huis. Ook ging mijn dochter sneller in discussie met mij dan met een "vreemde" instructeur. Heb hetzelfde meegemaakt met sportlessen met mijn andere kind. Vader geeft les, verwachtingen van het eigen kind zijn toch hoger dan van de rest van de groep en het geruzie erover komt mee naar huis. Ik zeg.....niet doen.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:56

Herkenbaar!!!
Mijn dochter (destijds 9) nam niets van mij aan...is gewoon te eigen. Na een jaar proberen gaf ik het op (en bij de nieuwe instructie nam ze alles aan) :(

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:57

Ook ik deel mijn passie met mijn dochter van 8. Mijn jongste dochter van 6 wil er helaas niks van weten. De oudste rijd met haar vriendinnen 1 x per week op de manege en als extra feestje mag ze ook wel eens op mijn leasepony. Het is 1 groot feest gelukkig. Ook als ik haar (een beetje) les geef. 1 grote smile. Behalve als ze moet stoppen of als ze op haar moeder moet wachten omdat die ook wel graag wil rijden :P Met mijn oudste over het paardrijden ( nog) geen ruzies dus gelukkig en hoop heel erg dat dat zo blijft. :')
Indien mijn jongste toch zou gaan rijden kan ik me jullie ervaringen veel beter voorstellen. Dat is een heel ander kind. Stuk eigenwijzer en neemt niet zo snel iets van me aan. Het ligt ook echt aan het karakter van het kind. :j
Laatst bijgewerkt door bertine37 op 09-02-11 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

westerntink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:02

mardjai schreef:
Ik heb ook een dochtertje (9 jaar) en die wil ook niets van mij aannemen ;)
Ze krijg nu 1x per week les en diegene is ook regelmatig op stal dus als ik dan problemen zie zeg ik het tegen haar en zij zegt het dan weer tegen mijn dochtertje :D
dit werkt prima :+

jaaaah helemaal mee eens super tip
ik heb een zoon die het tegenovergestelde wil
dus alleen van mij tips maar haha dat zijn denk ik jongens en mama's <3

starangel0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:07

Nou, wat ik nog wel wist van mijn eerste lesjes, was dat we gewoon bij de manege gezellig les kregen, maar dat er een hele hoop moeders aan de kant stonden, inclusief die van mij, om vervolgens keihard door de manege bak heen te schreeuwen dat we het anders moesten doen. En als je daar als 8 jarige keihard probeert om je paardje in galop te krijgen, was een schreeuwende moeder niet fijn. Mijn instructrice had er na een tijdje genoeg van, en zei gewoon van ja, als jij wil lesgeven ga maar, maar anders moet je mij mijn werk gewoon laten doen. en toen hielden ze wel op gelukkig XD
nu zeg ik niet dat elke moeder die lesgeeft/bij de les is zo reageert, maar in mijn geval ervaarde ik het als irritant.