Longeer probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:32

S_zanne schreef:
ZusJacobs schreef:
Mijn paard vond dat ook wel leuk (nog steeds schiet hij af en toe even de andere kant op), als je de longeerlijn via het bit naar de longeersingel haalt (aan de zijkant) kunnen ze niet naar buiten rennen. Wel zorgen dat je mee geeft anders kan hij zich ook niet herstellen.

TS: ik hoop dat je dit NIET! doet.
Kan heel erg verkeerd aflopen.

Tja alles kan verkeerd aflopen..
Als je het alleen niet aandurft moet je zorgen dat je begeleiding krijgt. Zo simpel is het..

LiannePaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 18:23

Sorry hoor maar hoe wil je dat ik vast blijf houden als ik op de grond lig ik zoek geen commentaar maar tips :S

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:54

Dilan1993 schreef:
LiannePaard schreef:
Hallo,

Mijn paard heeft een nieuw trucje bedacht waar baasje totaal niet blij mee is.
Ik longeer me paard altijd in de bak vanwege geen longeer ton te hebben.
En hij gaat nu opeens aan de longere door heel de bak rennen met mij er achteraan.
Vandaag was ik dus ana het longeer en hij begon door de helebak te rennen en ik hing dus aan het longeer touw.
Na een tijdje stopt hij wel en dan sta ik gou op en geef hem wat tikken met de longeer zweep.
En na een tijdje doet hij het weer.
Ik heb nu vreselijk last van armen en hoofd, maar ik ben zelf niet iemand die opeens opgeeft.

Ik baal hier vreselijk van omdat hij ook te koop staan enz. |(
En ik weet niet wat ik nu moet doen want zelf vind ik het best gevaarlijk om het touw los te laten stel het gaat om zijn voeten heen enz.
En het is ook weer gevaarlijk als ik er achter hang...
Hebben jullie misschien tips?

Sorry als ik verkeerd sta

Punt 1, het lijkt me handig als je de bak afzet met draad, hindernissen of wat dan ook. Dan kan je paard al minder uithalen.

Punt 2, vind jet het gek dat je paard niet luisterd als je 'm een tik geeft me de longeerzweep?? Je laat zo een agressieve houding zien en met een tik spoor je je paard alleen maar aan om juist van je weg te lopen (rennen) Dikke kans dat dit gedrag overgaat in trekken aan de longe of bokken naar je tijdens het rennen.

Punt 3, nooit de longeerlijn lostlaten! Het touw kan idd om z'n benen komen. Je paard kan hierdoor z'n benen breken.

Je loopt hier gewoon mijn verhaal te herhalen met een erg negatieve ondertoon.
Vind ik niet zo netjes.
Als niets toe kan voegen aan een topic moet je gewoon niets zeggen, en zeker niet op zo'n manier.

Nooit je longeer lijn loslaten?
Dat is iedereen wel een overkomen hoor!
Als jij languit op de grond ligt laat je snel genoeg los.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:56

ZusJacobs schreef:
Tja alles kan verkeerd aflopen..
Als je het alleen niet aandurft moet je zorgen dat je begeleiding krijgt. Zo simpel is het..

Daarom.
TS moet begeleiding zoeken en niet zelf gaan aan kwakkelen.
Met een makkelijk paard kan dat nog wel, maar als ik dit portret hoor kan je beter hulp zoeken. ;)

Kyno

Re: Longeer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:08

Ik bedoel dit alles behalve verkeerd maar: als je toch al hebt besloten je paard te verkopen (wat ik overigens súper moedig en eerlijk van je vind!) ga dan niet meer omprutsen.

Wil je persee nog iets met hem doen, doe dit dan onder begeleiding van iemand met veel ervaring.
Wil je hier niet (meer) in investeren (wat heel begrijpelijk is gezien je hem toch te koop hebt staan), dan is mijn tip je gewoon te beperken tot de alledaagse verzorging en beweging (in de vorm van weidegang of losgooien), en verder niets.

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:10

de bak afzetten is een optie die goud zou kunnen helpen. en je moet nooit de lijn loslaten.
misschien is het juist een idee om zonder lijn te longeren , kijken of hij bij je wil blijven.
de bovenstaande dingen vind ik ook goed.

succes ermee

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:17

Bij zonder lijn longeren kun ja toch niet bijzetten?
Ik zou het niet snel doen.
Dan is gelijk het doel van het longeren weg.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:38

Zelf longeer ik zelden of nooit met bijzets, ben er sowieso ook geen fan van. Longeren kan je ook zoeken naar ontspanning, correct ruggebruik, veel overgangen, je kan er een tikkeltje grondwerk door mengen... Voor mij is longeren iig niet rondjes lopen met bijzets, maar das ook weer voor iedereen anders :)

En wbt altijd de lijn vasthouden; ik heb gerust ook wel is losgelaten hoor. Natuurlijk probeer je vast te houden, maar ergens houdt t op.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:30

Longeren is longeren. Het trainen op de cirkel aan een lange lijn, en volgens mij wordt er pas écht getraind op het moment van bijzetten ed. Mijn mening overigens. Grondwerk ed. vind ik niet hetzelfde als longeren.

Longeren zonder lijn mét bijzet kan. Met aan braaf paard. Ik doe het met mijn merrie wel eens als ik lui ben, mijn merrie loopt wel en die reageert zo fijn op stem dat ik dan kan blijven staan. :+ Maar beter van niet natuurlijk.

Edit: Maar als je je paard nog niet normaal "in de rondte kunt slingeren" zou ik sowieso niet beginnen met bijzet.