leasen of eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:33

Anna5 schreef:
Ik heb net gekeken op marktplaats en elke eigenaar wilt een bijrijder van minimaal 18 jaar oud!
Waarom is dit?

Vaak willen ze dit omdat je meer verantwoordelijkheid hebt..

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 15:34

Maar ik kom altijd mijn afspraken na!
En ik ben ook heel erg serieus!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:47

San_ner schreef:
Voor dat geld wat jij moet betalen voor leasen zou ik dat sowieso niet doen. Ik heb ook een aantal jaren geleased, maar dan voor €37,50 per maand.

Ik snap dan weer niet hoe je voor dat geld een paard kan verleasen. Waar haal je als verleaser dan je winst vandaan? Of moet je daar bovenop ook nog stalgeld betalen? Een gemiddelde stalling kost bij ons al zo'n 200/250 euro.

Ik betaal 45 euro meer dan de stalling. Ik krijg dan eigenlijk een eigen paard, alleen hoef ik de aanschafprijs niet te betalen. Dus voor 45 euro meer heb ik een stal met inhoud ipv een stal die ik zelf nog moet vullen. Nadeel is dat ik ook minder inspraak heb in wanneer de DA gebeld wordt en tot hoe ver die mag behandelen.

Ludo schreef:
Voordelen aan een lease paard is, dat je niet verantwoordelijk bent voor de ziektekosten, hoefsmid, tuig enz. Je kan elk moment stoppen met leasen. Nadeel, de eigenaar kan altijd nog beslissen dat er ook andere mensen er op mogen rijden. Risico is dat deze persoon alles er weer uit rijd..

Dat ligt maar net aan de lease overeenkomst. Ik heb wel de verantwoordelijkheid voor hoefsmid en entingen e.d. (zowel planningstechnisch als financieel). Tuig zit er bij ons wel bij, maar dat is niet altijd je van het. Ik heb er dan ook voor gekozen zelf in een zadel te investeren.
Maar daar staat tegenover dat het wel MIJN paard is. Er komt behalve mij geen mens op tenzij ik daar om vraag.

Ik heb er bewust voor gekozen om te beginnen met leasen omdat ik nog nooit een eigen paard had gehad en eerst wilde kijken of dat in ons leven in te passen was. Als ik een paard had gekocht en het had niet gewerkt dan had ik met dat paard gezeten en was het paard er de dupe van geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:01

Citaat:
Ik snap dan weer niet hoe je voor dat geld een paard kan verleasen. Waar haal je als verleaser dan je winst vandaan? Of moet je daar bovenop ook nog stalgeld betalen? Een gemiddelde stalling kost bij ons al zo'n 200/250 euro

Ik denk dat dat ook heel erg verschilt per regio, hier liggen de prijzen van de stalling wel wat lager.
Ik deed het wel samen, dus het zou dan nog maar €75,- kosten. Daar kwamen ook geen extra kosten bovenop.
Of ze er winst op maakten? Ik heb geen idee.

Dorus

Re: leasen of eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:09

Ik ga ervan uit dat ze iig quite willen spelen en een commerciele instelling zal wel winst willen maken. Die zullen geen paard verleasen voor een bedrag waar ze niet eens de stalling en het voer voor kunnen bekostigen.
Maar hoe duur een regio is zal zeker ook meespelen. Ik woon idd niet in de goedkoopste regio.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:17

Nouja, ik denk dat het voor die mensen meer zo was dat er anders toch niks mee gedaan werd. Dan zou ze af en toe een les meelopen, dan krijgen ze er nog meer voor als ze haar verleasen.
Verder stond ze in de zomer dag en nacht op het land. 's Winters wel weer binnen.. maar denk ook niet dat ze er verder veel kosten aan hebben. (Of willen hebben, lang verhaal)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:04

Je zou ook kunnen denken aan een paard in bruikleen. Dat is 'je eigen paard', ook in kosten, maar mocht je niet meer verder willen met dat paard dan stuur je hem terug richting eigenaar. Dan heb je natuurlijk wel alle kosten en verantwoordelijkheden, maar ook alle vrijheid.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:22

Falona schreef:
Ik heb er bewust voor gekozen om te beginnen met leasen omdat ik nog nooit een eigen paard had gehad en eerst wilde kijken of dat in ons leven in te passen was. Als ik een paard had gekocht en het had niet gewerkt dan had ik met dat paard gezeten en was het paard er de dupe van geworden.

Ik vind dat ook altijd een goed argument. Als je nog nooit ene eigen paard hebt gehad, zijn je verwachtingen soms onrealistisch en er zijn ook dingen die tegen kunnen vallen. Het is dan makkelijker een leasepaard op te geven, dan je gekochte paard weer voor hetzelfde bedrag te verkopen. Meestal schiet je er bij in.
Verder is het natuurlijk ook wel prettig dat je geen groot bedrag in een keer neer hoeft te leggen voordat je het gebruik van ene paard hebt.

Zelf heb ik trouwens 1 paard in bruikleen en draai voor alle kosten op (stalling, hoefsmid, DA) en mag er alles mee doen, het is gewoon een eigen paard alleen kan ik hem niet verkopen :D

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:08

ik denk dat je in en/of rondom soest wel voor minder dan €360 een stal kan vinden .... Zou zelf een leuke ponnie kopen en dan de beslissingen in eigen hand hebben

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:13

Anna5 schreef:
Hallo,

Wat zijn de voor en nadelen van het leasen?
Kan iemand mij dit vertellen?
Het leasen kost bij ons in de randstad ca.€360 per maand!
Een eigen paard ook zoiets!
Wat zouden jullie doen?

Gr,

Vetgedrukte stuk zet ik mijn vraagtekens bij (als bewoner uit de randstad)
Naast een veel te dure stal moet je ook de DA kosten e.d. meerekenen!

Leasen is dan goedkoper en je hoeft niet op te draaien voor medische kosten. (wel de afspraken op papier zetten)

Het valt alleen niet mee iets te vinden..

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:15

Nadeel van leasen.
Je bent niet de uiteindelijke baas,
Dus als de eigenaar toch andere plannen heeft, heb je er niks over te zeggen ;)
Verder kan ik zeggen
Ik heb 6 jaar verschillende paarden (in verschillende periodes) geleased, en oneijs veel geleerd,
Was begonnen met leasen na 3 jaartjes manege omdat ik verder wilde maar mn ouders hadden ook zoiets van, straks is het een bevlieging, en met leasen kan je het gewoon opzeggen(met opzegtermijn natuurlijk) en jehebt minder zorgen(nja dat ligt ook aan je contract af matuurlijk)
Dus ik zou zeggen, voordat je je eerste paard koopt, lekker een paardje leasen :))
Heb nu na 6 jaar een eigenpaardje, en hij is me zo ook veel meer waard, omdat je toch altijd droomt van een eigen paard, (ik heb in 2 jaar 4 paardjes geleased, enik heb bij allemaal tegen mijn zin moeten stoppen) maar hierover meer via pb mocht je intresse hebben.

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:39

Bij leasen moet je er rekening mee houden dat je niet de eigenaar van het paard bent. De eigenaar kan nog steeds beslissen wat er met je paard gebeurt. Je 'huurt' als het ware je paard, en je kan het daarom ook niet beschouwen als je eigen paard. Maar als dat 360 euro kost, dan koop je toch gewoon je eigen paard? Dat zal ongeveer evenveel kosten en jij bent de eigenaar, dus jij kan er ook over beslissen.