Paarden afscheid laten nemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:37

Ook ik zou het paard afscheid laten nemen! Misschien weet ze het al en heeft ze al afscheid genomen maar dan loopt ze gewoon meteen weer weg! Wij hebben een keer bij een merrie een dood geboren veulen meteen bij haar weg gehaald en ze was een tijd echt helemaal depri, doffe ogen niet vrolijk niet willen lopen ect had ze misschien evengoed wel gehad maar ze bleef nu ook elke keer roepen enzo. Ook al heeft ze misschien afscheid genomen ik zou gewoon kijken wat ze doet!

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:39

Sterkte met het verlies!

Paarden weten dondersgoed wat er aan de hand is. De een zal behoefte hebben om "afscheid" te nemen, de ander zal er niet naar omkijken. Kijk dus ook niet vreemd op als de merrie er niet naar omkijkt. Maar ik zou haar zeker wel de mogelijkheid bieden.

Toen vorig jaar een paardje op stal werd ingeslapen hebben we de overgebleven merrie er op een gegeven moment bijgehaald toen hij er al even niet meer was. Ze heeft even gesnuffeld en is toen gaan waken. Heel bijzonder om te zien. Toen hij opgehaald werd door het crematorium en net op de wagen lag, klaar voor vertrek heeft ze een keer luidkeels gehinnikt. Dat was haar afscheid.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:43

Jeetje, heftig! Gecondoleerd!

Ik zou het inderdaad doen als je de kans hebt.

Sterkte ermee zeg!

opisop_shop

Re: Paarden afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:46

klinkt wel mooi, dat afscheid laten nemen.
Ik neem aan dat het voor de overgebleven paarden in ieder geval geen kwaad kan, dus ik zou het allicht proberen om te kijken wat ze doen.

Sterkte met het verlies!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:55

Ook ik zou ze de mogelijkheid bieden om afscheid te nemen.
Misschien hebben ze er helemaal geen behoefte aan, maar zeker als de paarden close zijn, en normaal gek worden als ze elkaar uit het oog verliezen, is het een manier om het andere paard gerust te stellen.
Dan weet het paard wat er aan de hand is en zal het waarschijnlijk minder zoekerig zijn.

Heel veel sterkte nog met het verlies!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:05

RT-->OPG

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:30

sterkte met het verlies !

Wij hebben het hier wel gedaan, de 2 ruinen afscheid laten nemen van de merrie.
Ik schrok van de ene ruin, omdat die heel boos op haar werd.
oren plat erop af, stampen vlak naast haar hoofd....

Ik heb dit nagevraagd en dit schijnt te komen omdat ze anders altijd reageerde op zijn lichaamstaal en nu dus natuurlijk niet meer.
De ruin probeerde het op verschillende manieren en ze reageerde niet meer, wat hem bozer en bozer maakte.
Op een gegeven moment stopte hij ermee en is gaan grazen.

Het was niet leuk, maar voor hem wel goed, denk ik zo....

Ik denk dat je intussen al een beslissing hebt gemaakt vandaag, laat je nog even weten hoe het ging ?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:33

ik zou afscheid laten nemen. In mn profiel staat het topic van mijn overleden merrie. Ergens op de laatste pg staan foto's van het afscheid nemen. Zelf heb ik dit ervaren dat becca (witte welsh) dit nodig had, ze hebben 10 jaar samen gestaan. Hoewel ze niet meer riepen naar haar was het afscheid toch wel pittig, met een gillende becca die vlak voor kelly haar hoofd stampte en dr een paar keer gebeten heeft voor een reactie vermoed ik.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:42

wij hebben het niet gedaan
vorige week is een paard bij ons ingeslapen,ze zullen het heus wel gemerkt hebben
hij heeft nog 1 nacht binnen gelegen uit zichtveld achter de stro balen
maar de paarden waren erg rustig dus hebben het niet gedaan.

als een paard verhuisd is het dier ook ineens verdwenen,dus als het niet ingeslapen word in hun gezichtsveld en ze blijven allemaal in hun normale doen zou ik het niet doen.

mijn appie stond op de kliniek, die is ook niet meer terug gekomen en afscheid nemen is toen ook niet gedaan en we hebben niks gemerkt aan de andere paarden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:02

Allereest heel veel sterkte TS.. :(:)

Paarden nemen wel degelijk afscheid... Wel allemaal op hun eigen manier.. Mijn merrie is toendertijd op het weiland te midden van de kudde ingeslapen. Ze had haar been gebroken en kon niet meer vervoerd worden. De andere paarden hebben we er bewust bij gelaten. Ze voelden het moment dat ze overleed aan. Sommigen kwamen nog snuffen en anderen liepen direct weg..Mijn ruin, die op dat moment op boxrust stond ivm een pees blessure, was flink van slag. Het was zijn maatje..Hij voelde dat er wat was en is dagen onrustig geweest..Hem durfde ik geen afscheid te laten nemen omdat ze midden op het land lag en ik niet wist wat hij zou doen.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:18

gecondoleerd, allereerst. ik zou denk ik net als bijna alle andere mensen zeggen, gewoon afscheid laten nemen. als ze samen zoveel hebben meegemaakt zou ik het wel doen. en als ze weg word gebracht het andere paard gewoon z'n gangetje laten gaan..

sterkte :(:)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:26

Een paar weken terug werd het vriendje van mijn verzorgpaard ingeslapen. Ze wist het, dat kan niet anders. Ze is de hele dag in de buurt gebleven. Op het moment van inslapen bleef ze op afstand, maar toen het eenmaal gebeurd was is ze tot het moment dat de rendac kwam, in het hoekje van de paddock waar ze het dichtst bij hem kon staan, blijven 'waken'. Vrijwel non-stop.
Later heb ik haar ook even laten kijken van dichtbij, ze heeft heel erg lang staan snuffelen, maar zonder te 'klieren' (wat er wel heel erg in zit bij haar :) )
Ze heeft zeker afscheid genomen en ik denk dat het haar goed gedaan heeft...

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:32

sterkte met het verlies van je paard!
ik zou het wel doen. Bij het overlijden van mijn oude pony hebben we ons andere toen nog hele jonge paardje, zij zag mijn oude poown ook echt als een surrogaat mama, alle tijd gegeven om afscheid te nemen. het was heel mooi om te zien ( gek genoeg) op een gegeven moment kon je echt zien dat ze het begreep en er vrede mee had zen ging ze weer verder tot de orde van de dag. ik vond het ook als baasje zijnde op een bepaalde manier heel troostend.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:38

Heel veel sterkte met het verlies ! De paarden hebben zoveel meegemaakt samen in al die jaren dat het denk ik heel erg fijn zou zijn als ze afscheid kunnen nemen . De emotionele band is erg groot , ik denk dat je andere paard al wel een beetje weet dat zijn maatje er niet meer is maar ik zou het andere paard altijd de kans geven .
Veel sterkte met het verwerken van dit verlies !

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 19:42

De paarden hebben afscheid genomen.

We hebben het binnen gedaan , we wouden niet haar naar buiten slepen.
Ondanks dat ze niet meer voelt wil ik haar niet aan haar benen als een knuffel over het beton slepen.

We hebben 2 stallen er uitgehaalt en haar in haar stal laten liggen en de paarden los gelaten.

3 reageerde zoals verwacht.
Ze keken er naar ,snuffelde.
En liep achteruit en ''begrepen'' wat er was gebeurt.
En keken zo van ''hebben we nog wat te eten?'' en een uitstapje naar de voer kamer maken.

De merrie die 15 jaar bij haar is geweest , leek echt verdrietig te wezen.
Eerst snuffelde ze er wel aan.
Toen maakte ze zachte hinnekende/brommende geluidtjes(we hebben haar serieus in 15 jaar nog nooit horen hinneken.)
En ging er naast liggen met haar hoofd boven op haar , en later begon ze haar te kroelen.
En heeft zelfs met haar voetje voorzichtig tegen haar geduwt.

En ze leek echt troost bij mij te zoeken.
Ik zat , en ze legde haar hoofd bij me op schoot.

Na 2,5 uur is ze er uiteindelijk bij weg gelopen.
Denk dat het voor haar wel goed is geweest.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:34

Fijn dat de andere paardjes goed afscheid hebben kunnen nemen.
Heel veel sterkte de komende tijd!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:42

Heel veel sterkte met het verlies!

Ik denk dat je de juiste keus hebt gemaakt. Ik heb hier zelf gelukkig geen ervaring mee, maar wat 8nnemiek zegt over haar konijntjes, dat heb ik dus met mijn ratjes gedaan.
We hadden er drie en toen we de eerste moesten laten inslapen hebben we de andere twee niet laten snuffelen. We hebben gewoon dat ratje uit de kooi gehaald en mee naar de dierenarts genomen en ze kwam niet meer terug. De andere twee hebben haar een paar dagen overal lopen zoeken en heel de kooi overhoop gehaald.
Later, toen het tweede ratje moest inslapen, hebben we ervoor gekozen de andere mee te nemen en inderdaad aan het dode lichaam van haar vriendinnetje laten snuffelen. Ze heeft haar daarna thuis niet gezocht.

Ik denk dat je merrie het nu begrijpt en dat het wat rust geeft; ze zal nu niet hoeven zoeken, want ze weet wat er met haar vriendin is gebeurd.

SuleikaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:50

Heel veel sterkte met het verlies van je paard. Toen mijn pony ingeslapen was, heb ik mijn andere paarden ook afscheid laten nemen. Ze kenden elkaar zo'n 20 jaar en zijn een hele hechte familie. Dit afscheid was echt heel bijzonder. Tegen haar aan duwen, haar gezicht likken, zachtjes tegen haar hinniken alsof het haar veulen was, piepen en op een gegeven moment ook boos worden, schreeuwen en op de grond stampen. Na een tijdje waren ze er klaar mee. Het heeft ze in ieder geval rust gegeven.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:53

Ik weet wel dat paarden heel bewust afscheid nemen. Ik denk dan ook dat het belangrijk is.
Twee jaar terug moest ik mijn veulen in laten slapen op de kliniek. Het dode veulen heeft nog een hele nacht bij mijn merrie in de stal gelegen. Die had het uiteindelijk zelfs begraven onder het stro. De merrie heeft daarna geen enkele keer meer om het veulen geroepen of er op staan wachten. Dit jaar een gezond veulen afgespeend en naar de opfok geweest en de merrie is drie dagen helemaal van de kaart geweest. Een paard kan dus echt wel goed beseffen dat ze niet meer op een vriendje moeten wachten. Nu denk ik wel dat de band tussen moeder en veulen groter is dan tussen weidemaatjes maar ik zal als er de kans toe was de andere paarden toch er even bij laten en laten snuffelen.

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:55

goed van je dat je de paarden afscheid hebt laten nemen
sterkte meid
en inderdaad wat een k*t opmerking zoiets zeg je niet

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:43

allereerst: gecondoleerd met het verlies van je paardje!

verder is het makkelijker voor paarden die zo close zijn geweest als ze even zelf hebben kunnen zien dat ze er niet meer zijn, anders blijven ze vaak roepen en gillen en zoeken naar hun maatje.

heel veel sterkte met het verwerken van jullie verlies

edit: lees net dat je ze idd afscheid hebt laten nemen
heel goed, sterkte!

Deborah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:59

sterkte met alles !!

bij ons op stal is er een maandje geleden een paard dood neergevallen , op dat moment
werd elk paard in die stal doodstil , ze zijn idd niet achterlijk!
de eigenaar van dat paard heeft zijn andere paard vanuit zijn stal laten ruiken en doen aan ze maatje,
dat paard begon raar te doen , te steigeren en noem maar op na een paar minuten was dat over en heeft
die een half uur staan kroelen met ze eigenaar...
dus tja ik zeg ook doen ??

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:46

Moderatoropmerking:
offtopic reacties verwijderd

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:28

-
Laatst bijgewerkt door LisavanLisa op 24-04-25 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:00

Jeetje TS,
Wel een lieve reactie als je het zo leest van die merrie.
Zo te zien heeft ze er wel behoeft aan gehad als ze 2 uur naast haar heeft gelegen.. NOgmaals sterkte!