Hoe slaapt jouw paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DreamUp

Re: Hoe slaapt jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:18

Mijn jaarling shet slaapt snachts heel vaak liggend, en overdag als het zonnetje schijnt gaat ze ook liggen. Maar mijn 15 jarige shet slaapt meestal alleen snachts even liggend, en overdag haast nooit, alleen met extreem lekker weer gaat ze wel eens zonnen :')

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:19

Bij mij liggen de paardjes ook gewoon heerlijk plat, languit te slapen.. of het nu buiten is of binnen, het maakt ze niet uit.. wat me inderdaad wel opvalt is dat er meestal 1 van hun blijft recht staan, maar er zijn uitzonderingen..
's nachts staan ze op stal (benenbrekende modderpoel) en als ik dan 's ochtends bij ze kom hangen ze vol vlas en stro, dus veronderstel wel dat ze dan ook gewoon lekker neerliggen..

Maar aangezien je je paardje nog niet zo heel lang hebt, kan het gewoon zijn dat ze het wat te 'eng' vind om echt neer te liggen.. alles is nog zo spannend en nieuw en je weet maar nooit wanneer die kabouters je te grazen nemen! :p Mijn grote merrie heeft hier de eerste paar maanden ook niet neergelegen.. denk dat het een kwestie van vertrouwen in de omgeving is.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:20

Mijn paard kan echt languit in zijn stal of op de weide gaan liggen en nog snurken ook. Soms ligt hij ook opgevouwen. En je kan er altijd bij kruipen vind hij heerlijk. Maar ook staand slapen doet hij. Maar vaak gaat hij liggen. Dat merk ik dan weer omdat hij ineens veel van zijn bodembedekking aan zijn lijf heeft hangen overal.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:29

adoratie schreef:
wat me inderdaad wel opvalt is dat er meestal 1 van hun blijft recht staan, maar er zijn uitzonderingen..

Dit is heel normaal: in een groep moet er minstens een de wacht houden.
Verder hebben wilde paarden 5 minuten per etmaal een REMslaap waarbij ze plat moeten liggen; stalpaarden liggen zo gemiddeld 23 minuten per etmaal (als ik het me goed herinner). Staand slapen/rusten doen paarden in het wild zo tussen de 30 en 35 % van de tijd.

Dat de Haf van de TS (nog) niet echt gaat liggen, kan goed komen door de nieuwe omgeving. Op zich kunnen paarden wel een tijd zonder REMslaap, maar daar worden ze wel prikkelbaar van. Hopelijk gaat de pony dus binnenkort wel echt liggen om bij te slapen (al is de kans natuurlijk groot dat ze gewoon 10 minuutjes even plat gaat als de TS zelf ook slaapt).

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:06

Mijn pony's liggen volgens mij allemaal en mijn paard ook. Ze slapen staand, liggend en helemaal languit :)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:48

Paarden moeten wel liggend slapen om geheel uit te rusten, echter deze tijd is heel erg kort en kan het zijn dat jij het tot nu toe gemist hebt.
Paard wat ik rijd ligt ongeveer 3 of 4x per dag te slapen (liggend ja!) en deze is ook nooit vies van mest of urineplekken.
Ik weet niet wat je in je stal hebt liggen aan bedding? Je zou eens proberen stro erin te leggen (kleine laag) en als ze onder het stro zit sochtends (in de staart/manen) weet je genoeg.

Natascha1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:24

Ik dacht dat mijn paard ook zelden ging liggen, maar nu ik vlas in de stal heb ipv stro, kom ik tot de conclusie dat hij er vaker in gaat liggen snachts dan ik denk..... de vlas zit de volgende dag echt overal, van top tot teen. Hoe lang hij ligt en of hij slaapt.... ik weet het niet.

Jolannda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:29

me paardjes slapen altijd samen naast elkaar me jaarlinger hengst ligt zowat op me tuiger ruin haha

( hij denkt ook soms nog dat het zijn mama is haha foute boel.. )

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:32

Die van mijn liggen te slapen.
Zowel 's nachts maar ook wel is overdag.
Als bv opeens lekker het zonnetje door komt op een winterdag gaan ze allemaal bij elkaar liggen lekker in het zonnetje.
In de zomer zie ik ze overdag wat minder liggen.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:39

Ik twijfel er niet aan hoor. De ene vind ik altijd met een stronthoofd, zelfs zijn oren zitten onder, elke dag weer. De andere decoreert heel zijn stal met het stro dat op de grond ligt. De andere zijn manen zitten onder, en die daarnaast is ook vies. En de tweede slaapt heel diep, want die heeft altijd slaapkreukels op zijn hals.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:10

Toevallig had ik het van de week met de staleigenaar hierover en hij zei dat mijn pony vaak ligt als hij 's avonds voordat hij gaat slapen nog even een rondje door de stallen maakt. Als ik 's ochtends op stal kom en ze is nog niet naar buiten geweest heeft ze ook altijd wel stro in haar staart hangen. Ik heb haar alleen nog nooit zelf zien liggen in de negen jaar dat ik haar heb.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:16

Mijn paarden liggen heel vaak.. vooral Zafier en Valentijn, heb ze ook allemaal heel vaak zien liggen.. s ochtends, overdag en s avonds..

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:40

Mijn paard ligt alleen 's nachts op stal overdag in de wei eigenlijk nooit, ja alleen om te rollen. :+
Laatst was ik een keer best wel laat met naar binnen doen, toen lag ze al wel in de wei te slapen maar volgens mij dacht ze als het toch nog zo lang duurt ga ik hier maar vast liggen. :P

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:55

Mijn paard ligt ook dag en nacht heerlijk languit in de wei of stal te slapen.
Meer in de wei dan in haar schuilstal.
Denk dat jouw paard inderdaad niet liggend slaapt om hetzelfde wat @adoratie zegt in een nieuwe omgeving duurt het even voordat ze het vertrouwen hebben om liggend te slapen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:55

Overdag liggen ze nooit te slapen, alleen als het echt heel lekker weer is, dan willen ze nog wel eens een tukje doen liggend, maar meestal staan ze gewoon.
's nachts durf ik eerlijk gezegt niet te zeggen, als ik 's morgens wel een extreem vroeg kom dat staan ze allemaal al. Mijn ruintje heeft wel altijd stro in zijn staart en manen, dus die zal wel liggen.
Mijn oudje heeft dat nooit....

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:58

Mijn verzorgpaardje is wit, en die heeft soms vlekken op dr hoofd dus die ligt sowieso ook wel. Maar hoelang ofzo, geen idee ben er nooit bij :P

Admeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:11

Ik zie die Haflinger van mij wel eens lekker wegdromen, maar dat is altijd staand. Ik heb haar nooit liggend zien slapen... Maar ze is ook altijd al klaarwakker als ze naar buiten mag 's ochtends vroeg :) Veel te enthousiast!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:33

Ik vind het altijd zo jammer dat sommige paarden hun mest graag als hoofdkussen gebruiken en het is nog een hele toer om het eraf te krijgen ook! Ik ben blij dat Bowie geen schimmel is! Mijn vorige paadje, Fjord Storm was in de winter gewoon een wandelende mestbal. En stinken..... ;)

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:22

-
Laatst bijgewerkt door LisavanLisa op 24-04-25 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:05

mijn jaarling gaat altijd liggen. soms kom ik de stal binnen, en ligt ze al. dan doe ik snel de deur dicht, en dan blijft ze meestal liggen. ik hoor dan iig niks meer :)

En Frodo, ja. dat is een geval apart. hij is nu 4 maanden(over 2 dagen 5)
en we zijn een keer SAMEN in slaap gevallen. Dat was in de zomer,hij lag in het land en ik ging bij hem liggen ;)
Eigenlijk best gevaarlijk, als ik nu terug denk. Als hij was gaan staan...haha!
Er liepen nog 12 andere paarden in de wei, en die vonden het niet eens zo erg :P
Mama paard stond bij ons te waken. Op een afstandje.

En daar lagen we dan. Voor ongeveer een half uurtje,heerlijk relaxed, in het zonnetje! :+

loveshetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 02:38

Meestal gewoon staand

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 02:49

heb ik wel eens gehad, deed het licht aan om dr gedag te zeggen, dr hoofd ging zo om hoog, ze keek me egt met knipperende oogjes aan
van '' hoooi '' , was egt super schattig :+

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 03:03

De mijne liggen beide te slapen in de stal. Op het land heb ik ze nog niet zien liggen ( behalve rollen ). De KWPN'er slaapt zo lekker liggen dat ie zich volgens mij zowat ingraaft in zijn vlasbedje want hij heeft meestal het vlas in de oren zitten. De haflinger stort zich ter aarde en lig is lig en snurken maar!
Beide vinden het ook heerlijk wanneer ik er ff bij kom liggen om te kroelen.

TS, waarschijnlijk ligt jouw haffie ook weleens maar zijn dit korte tukjes en is ie bij het minste geluidje al weer in de been omdat ie nog niet helemaal vertrouwd is in zijn nieuwe omgeving.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:57

Het lijkt me zo heerlijk om er eens even bij te kunnen kruipen als hij lekker ligt! Maar ik zie hem nooit liggen. En als ik dat zou zien en erbij wil kruipen, maakt- ie dat ie weg komt denk ik.......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:03

De mijne slapen een deel van de tijd liggend, een deel van de tijd staand, zoals de meeste paarden.

TS, de oorzaak van niet gaan liggen is soms niet eens dat ze zich niet veilig genoeg voelen, maar dat ze slecht op kunnen staan.
Door bv gladde bodem, of te weinig bodembedekking, zodat de bodembedekking wegschuift onder hun benen bij het opstaan, zodat ze geen houvast hebben, of dat ze gewoon een lichamelijk probleem hebben.
Asl ze erachter komen dat ze niet goed op kunnen staan, gaan ze niet liggen.

Verder kan het zijn dat ze slechte ervaringen heeft met liggen, bv eens lang klem gelegen voordat ze bevrijd werd.