OPROEP controle papieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Andreeaa

Re: OPROEP controle papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:17

mijn welshje heeft schijnbaar een witte kroonrand die ik nog steeds aan het zoeken ben omdat die niet bestaat ;)
hij heeft heel duidelijk een wit voetje dat ziet zelf een kind van 2 nog wel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:18

@Jury: Geen idee, ik heb hem pas een half jaar en hij was al ruin bij de aankoop. Bij de aankoopkeuring heeft de dierenarts het wel gezien, dat hij een ruin is en in het paspoort hengst staat, maar dat was voor hem geen probleem. Dat zag hij vaker bij jonge paarden/pony's.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:19

Een van onze pony's is zwart.. Zelf heb ik als kind zijnde al geleerd dat die kleur wit heet maar het kan aan mij liggen :+ Als veulentje was hij zwart maar bij de stamboek opname was al duidelijk te zien dat hij wit werd..
Ik heb ook een D-pony maar die is een beetje te groot daarvoor. Ze is als 5-jarige gemeten en de afgelopen keer heeft ze de meter, de stalbaas en m'n instucteur in elkaar getrapt, dus is besloten dat zolang ze voor haar 8ste nog een keer gemeten wordt het wel goed zit. :P

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:21

Mijn appie was volgend de KNHS gewoon bruin terwijl hij op papier bruin appaloosa was, de Welshpony had volgens haar paspoort geen aftekeningen dus kon de schetser terugkomen voor haar 3 witte benen en toch behoorlijke bles en de KWPN vos jaarling zou 4 witte voeten hebben...niet 1 wit voetje te vinden. Zowel schetsers als de KNHS kunnen aardig slordig werken.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:23

mijn paard staat als schimmel in het paspoort, is toch echt een vos, 3 keer oplaten sturen, de eerste keer veranderde ze niks, tweede keer alleen het stamboek papier en de derde keer weer niks. Nou laat maar, op startkaart staat vos en op het stamboek papier ook. Ik blijf niet die papieren steeds verzekerd opsturen voor 8 euro, om ze onverzekerd opgestuurd terug te krijgen zonder veranderingen

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:25

IK ben trouwens wel eens gecontroleerd.
Bij menwedstrijden doen ze meestal 1 op de 4 controleren en bij SGMW ook.
Ik neem ohz altijd mijn paspoort mee naar het secretariaat en bij outdoorwedstrijden heeft mijn lezer 'm altijd in haar hand zodat de jury meestal al vermoed dat we niks te verbergen hebben en we dus ook niks hoeven te laten zien :P
Op de kampioenschappen werd afgelopen jaar wel streng gecontroleerd, je mocht het wedstrijdterrein gewoon niet op als het niks in orde was.:D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:03

Ik schrijf als vrijwilliger wel eens bij Outdoor Helvoirt. CIC 3 en 4 SGW. Daar doen een clubje bollebozen van FEI en een verzameling veeartsen een keuring een dag voor de wedstrijden beginnen.
Afwijkingen worden er vrijwel altijd uitgevist. Ja ook de aftekeningen die niet in orde zijn, onvindbare chips, inentingen en natuurlijk hoe de conditie is.
Soms is het wel hilarisch als er bijvoorbeeld bij een hongaarse combinatie geen chip is en het paspoort ook in het Hongaars is. Als het dan toevallig ook nog eens een paard is zonder aftekeningen dan zijn de rapen gaar....Maar we komen er altijd uit.

Ik denk dat het aantal controles oploopt naar mate je op een hoger niveau rijd. Stom overigens want een oningeent en ziek paard er tussen, besmet ook paarden die in de B lopen...
De aftekeningen en zo daar maak ik me in de klasses b tot en met z niet zo druk om, valsspelen is gewoon onsportief maar het gebeurt. Misschien is het daarom wel dat ik geen wedstrijdruiter ben...

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:07

Ik heb bij mn vorige paard een fout gehad op mn startkaart die gemaakt was door de KNHS
de vader van mijn paard was zowel voor het hanoveranen stamboek goedgekeurd als voor het KWPN en ik heb duidelijk hanoveraanse stamboeknummer opgegeven maar hun hebben dus het KWPN nummer op mn startkaart gezet dit is echt iets waar je totaal overheen kijkt als je niet weet dat ze voor elk stamboek een apart levensnummer krijgen.

Ik werd erop geattendeerd door een jurylid en het is kosteloos veranderd door de KNHS

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:11

Van ons vorig veulen hadden ze een hengstje van gemaakt, het was toch echt een ze hihi

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:12

jury schreef:
Dat zou ik eerlijk gezegd ook niet weten.
Zou de DA dat niet gelijk bij het castreren in het paspoort moeten zetten?

Dat hoort idd wel, en anders moet je het idd laten aanpassen. Mijn ruin is ook pas officieel geruind toen hij bij mij kwam omdat de DA van dienst dat had nagelaten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:16

Sonja schreef:
Hoe gaat dat tegenwoordig op Engelse wedstrijden dan Jury? Krijg jij alle paspoortjes bij de protocollen mee het juryhok in ofzo?

Hier in de buurt was het vaak steeksproefgewijs, als het al uberhaupt gebeurt. Dat bijv. alle nummers 14 en 26 van de rubrieken hun papieren moeten tonen. De kans is dus erg klein. Maar ik heb het nu al een hele tijd helemaal niet meer gezien, heb het idee dat het weer wat afgezwakt is met de controles.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:21

ik rij wedstrijden met een ijslander, het paspoort wordt gecontroleerd vaak al voordat je je paard uit de trailer mag halen, raar dat dat bij de fnrs niet zo is

overigens is mijn twee jarige hengst nog steeds een merrie, ook na dat ik het paspoort al drie keer terug gestuurd heb :D

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:25

Ja hoor paspoort klopt helemaal en entinghistorie ook (je moet wel als enduranceruiter :D). Hij wordt om het half jaar geënt en nooit binnen 7 dagen voor een wedstrijd.

Castraties staan er eigenlijk nooit in vermeld voor zover ik weet. Blijft toch altijd als hengst geboren alleen heeft een ruin geen ballies meer.
Mijnes was al geruind toen we hem kochten maar als ik hem zelf had laten ruinen had ik het er wel in laten zetten, just to be sure.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:26

sassefras schreef:
raar dat dat bij de fnrs niet zo is

Denk dat je KNHS bedoeld, aangezien de paarden die FNRS starten paarden van het eigen manegebedrijf zijn ;)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:10

Biskwie schreef:
Ik heb ruim twee jaar met een hengst gestart, terwijl dit inmiddels allang een ruin was. Verschillende mailtjes en telefoontjes naar de KNHS, meerdere malen doorgegeven en bij de uitgifte van nieuwe coupons ging het elke keer mis. Later heb ik het maar zo gelaten, niet dat het zo hoort, maar ik vond dat ik er genoeg aan gedaan had.
Mijn paspoort en alle andere papieren kloppen wel qua kleur enzo. Ik denk alleen als ie opnieuw gemeten wordt, dat ie wel iets groter geworden is,maar dat moet voor een paard niet veel uitmaken.

Dit is bij mij heel snel afgehandeld! Ik moest een bewijs sturen dat hij geen hengst meer was (gewoon het rapport van de kliniek gestuurd) en binnen een week kreeg ik alles nieuw binnen!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:15

Vippie schreef:
sassefras schreef:
raar dat dat bij de fnrs niet zo is

Denk dat je KNHS bedoeld, aangezien de paarden die FNRS starten paarden van het eigen manegebedrijf zijn ;)

:D t was nog vroeg he :+

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:22

esmolove schreef:
mijn welshje heeft schijnbaar een witte kroonrand die ik nog steeds aan het zoeken ben omdat die niet bestaat ;)
hij heeft heel duidelijk een wit voetje dat ziet zelf een kind van 2 nog wel :P

Hier ook tekening en beschrijving van onze ondertussen witte Welsh komt niet overeen. Ondertussen is ze al 3 keer geschetst en ik ben het gewoon beu om het weer te laten veranderen want dan moet ik ook weer eerst lidgeld van het stamboek betalen. Ik heb hier 4 verschillende stamboeken op stal en ben er van 2 lid + nog lidgelden van clubs en licenties dat is me al duur genoeg.

Ook onze jaarling staat als vos opgeschreven maar heeft duidelijk zwarte manen en staart, hij wordt waarschijnlijk schimmel dus wacht ik tot als hij 4j is en wedstrijden gaat rijden om het te veranderen. Bij endurance wedstrijden is dat wel belangrijk wordt telkens nagekeken, nu minder streng door de chip maar sommige veeartsen zijn streng.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:24

jury schreef:
Dat zou ik eerlijk gezegd ook niet weten.
Zou de DA dat niet gelijk bij het castreren in het paspoort moeten zetten?

Ik heb dat wel direct laten doen. Stempeltje erbij en klaar!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:26

mrie schreef:
Ik denk dat het aantal controles oploopt naar mate je op een hoger niveau rijd.

Ik ben in het Z2 en ZZL nog nooit gecontroleerd ;)
Alleen met de regiokampioenschappen heb ik paspoort af moeten geven.
Had het paspoort trouwens zelfs een keer vergeten toen ik op wedstrijd was op zo'n 150 km enkele reis ver :=

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:10

Wat gek dat er bij de meeste nooit gecontroleerd wordt. Ik heb nu 6 wedstrijden gereden,
en altijd is mijn startkaart en paspoort gecontroleerd :j

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:15

Bij mij ook zelden. Alleen op de kampioenschappen.

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:17

Ik heb een donkerbruine ruin, echter stond in het paspoort, schimmel bruin geboren. Hij is echter nooit schimmel geworden. Toen ik mijn startkaart wou aanvragen zag ik dit dus en heb ik een kleurwijziging aangevraagd.

Daarnaast wordt er bij indoor wedstrijden bijna nooit gevraagd om mijn paspoort.
Ik zelf zit ook wel eens bij het secretariaat en controleer het wel altijd. Wat ik een aantal keer tegen kwam was dat de startkaart niet ondertekend was, dit hebben ze toen terplekke getekend.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:21

De controle is heel erg regio gebonden.
Ik heb werkelijk nog nooit iets hoeven te tonen.

Nu hebben we hier altijd erg grote ringen, ook op de kleinere wedstrijden, ik denk dat dat ook wel meespeelt (tijdbesparing)
Maar hier, in brabant is een ring van 30 bij dressuur heel normaal. Springen doet er gemiddeld een 60 in de rubriek.

Maar in elk geval hier wordt er nooit gecontroleerd, zou van mij steeksproefsgewijs wel mogen. Maar standaard, nee alsjeblieft niet, dan lopen ze dus echt wel uit en zullen de rubrieken kleiner worden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:53

CM_ schreef:
De controle is heel erg regio gebonden.
Ik heb werkelijk nog nooit iets hoeven te tonen.

Nu hebben we hier altijd erg grote ringen, ook op de kleinere wedstrijden, ik denk dat dat ook wel meespeelt (tijdbesparing)
Maar hier, in brabant is een ring van 30 bij dressuur heel normaal. Springen doet er gemiddeld een 60 in de rubriek.

Maar in elk geval hier wordt er nooit gecontroleerd, zou van mij steeksproefsgewijs wel mogen. Maar standaard, nee alsjeblieft niet, dan lopen ze dus echt wel uit en zullen de rubrieken kleiner worden.

Het kost niet zoveel tijd hoor, even snel de entigen chekken is zo gedaan

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:01

Ik verbaas me echt dat de meeste van jullie bijna nooit gecontroleerd worden.
Op buiten concoursen wordt bij ons het paspoort altijd nagekeken, sowieso op entingen en transpondernr.
Soms zelfs door beide jury's :=

Op binnen wedstrijden wordt het vaak steekproefsgewijs gedaan bij het secretariaat.

En ik ben op buiten concoursen ook wel regelmatig een dierenarts(?) tegengekomen met een scanner.
Dan werd de chip en het paspoort gecontroleerd of het wel matcht.