Tigra_ schreef:Kaaaren schreef:Wel uitkijken dat je er geen terug krijgt! sommige shetten kunnen er wat van
Nou dat moet geen enkel paard bij mij proberen hoor. Als je zo denkt dan wordt het natuurlijk niets.
Gewoon even duidelijk zijn wat je verwacht beter 1x hard dan 100 x minder hard en aan blijven prullen.
Tot hier en niet verder, dat is vandaag zo morgen zo en volgend jaar nog zo, duidelijk en consequent telkens hetzelfde.
Dusja opvoeden is het sleutelwoord.
Heeft trouwens helemaal niets mee te maken dat het een shet is dat is gewoon omdat de meeste shetten niet goed genoeg opgevoed worden ze zijn super schattig en klein en zijn gezelschap en dan schiet de opvoeding er te vaak bij in. Dat is het en niet zozeer dat een shet eigewijs is.
Idd. Ik heb hier ook zo'n etterbakje rondlopen, drie-en-een-half inmiddels. Als je hem vraagt een pas opzij te zetten terwijl meneer nog een restje voer op de grond ziet liggen begint hij naar je te trappen. Dan krijgt hij van mij dus een klap of trap terug. Dat gedrag wil ik simpelweg niet hebben. En dan begint hij inderdaad terug te trappen. En dan heeft hij dus echt een probleem, want dat laat ik niet gebeuren. Ik werk hem met bruut geweld de stal uit en laat ik hem daar even staan. Nee, erg zachtzinnig ben ik op zo'n moment niet. Trappen wil ik niet hebben. En terugtrappen als hij op z'n kop krijgt is al helemaal verboden. Dan sla ik minstens zo hard terug. En langzamerhand begint dat in z'n (overigens erg schattige) koppie door te dringen. Eerst had ik soms wel 10 of 15 harde klappen of porren van mijn knie nodig voordat hij buiten de stal stond, nu is één klap met een duidelijke stemverheffing soms al genoeg en gaat hij alsnog opzij en hoef ik hem de stal niet uit te jagen. (Overigens is dit wel een speciaal gevalletje, hij liet zich als veulen van één dag oud al niet door de dierenarts van z'n plekkie jagen. Alle 4 z'n beentjes stijf in het zand.)
Ik zou hem idd zo min mogelijk op z'n hoofd proberen te slaan. Duw hem liever weg of geef hem een harde tik op z'n kont.
Als hij tijdens het borstelen of halsteromdoen bijt, vooral NIET stoppen met borstelen of het omdoen van z'n halster. Dan heeft hij namelijk z'n zin gekregen. Doorgaan met waar je mee bezig was.