Brave merrie verandert in rodeo stier!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Re: Brave merrie verandert in rodeo stier!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 14:05

Dat kan inderdaad, wil eerst pijn uitsluiten en dan gaan we verder kijken. Ze doet verder normaal, het is echt iets tijdens het rijden.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:05

xx_Kelly_xx schreef:
Nee zadel blijft goed liggen. Ik ben heel zuinig op me paard (haar rug) stap bijna altijd met krukje op, en rij altijd met dekje en bontje.

Kan het zijn dat ze door training uit haar zadel is gegroeid? Dat het zadel nu eigenlijk te krap voor haar is.
Een bontje is fijn voor de schokdemping, maar maakt je zadel kleiner/krapper.
Onder een goed en goed passend zadel kun je juist beter geen bontje leggen!

Ik zou er ook inderdaad de osteopaat naar laten kijken, 9 van de 10 keer zit er ergens een knelling of zelfs meerdere.
Een goede osteopaat kan ook naar je zadel kijken. Ze kijken dan naar de drukpunten en de knellingen die ze zijn tegengekomen en kunnen je daarmee goed advies over je zadel geven.

Succes ermee!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 14:33

Er is naar het zadel gekeken, geen drukpunten en hij lag goed. Maar zal het nog een keer extra laten chekken door de osteopaat, kan natuurlijk geen kwaad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:28

xx_Kelly_xx schreef:
Overdag komt ze inderdaad in de paddock, morgen gaat ze dus weer van smorgens vroeg totdat ik kom in het weitje. Dan kijken we verder. Ik heb niks recentelijk verandert aan mijn tuig, alles is nog hetzelfde.

Ik hoop dat we snel het probleem vinden, want dit is haar niet. Zo ken ik haar totaal niet, het is juist een paard, die ondanks nog een beetje moeite heeft met dresuur, heel werkwillig is.

Als ze rugproblemen heeft, komt ze hier dan weer goed uit?

Dat rugprobleem zou te verklaren zijn doordat je fanatieker traint dan de vorige eigenaar, waardoor ze spierontwikkeling op de schouder (en billen) krijgt en waardoor dan het zadel gaat knellen.

Ik vraag me echter eerder af wat je in de afgelopen weken ECHT veranderd hebt. Van weidegang naar meer op stal? Hoeveelheid voer? Hoeveelheid en intensiteit van de beweging?
Ik zie nergens iets voorbij komen wat dit uitsluit.............

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:41

het verhaal komt bij mij best wel bekend voor, maar dan op een andere manier :o

toen ik mijn haflinger in mei kreeg, was die SUPER mak.
pas 3maanden later is die begonnen met uitproberen.
hij ging bokken uit het niets, en heeft me er vanaf gelanceerd.
het waren niet van die kleine bokjes maar hele hogen en heel veel achter elkaar.
nu is die daarmee gestopt, maar gaat die elke x stilstaan en reageer nergens meer op.

ze hebben toen ook tegen mij gezegd dat ik naar de osteophaat moest gaan etc. er was alleen helemaal niks aan de hand.
hij probeerd me gewoon nogsteeds uit. :(
bij mij is het trouwens nog steeds niet opgelost.. :O

succes !

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:49

Wat me opvalt in je verhaal, is dat ze zo sterk op je spoor reageert. Dat kan heel goed komen door hengstigheid (gevoelige buik). Reageert ze ook op druk wanneer je naast haar staat?
Ik hoop dat je snel een oplossing vind, want dit is natuurlijk niet zo fijn. Wel goed dat je doorzet.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 22:10

ikke schreef:
Ik vraag me echter eerder af wat je in de afgelopen weken ECHT veranderd hebt. Van weidegang naar meer op stal? Hoeveelheid voer? Hoeveelheid en intensiteit van de beweging?

Wat echt een grote verandering is, is van het 24/7 op weiland naar stal, met overdag de paddock. Voor de rest weinig, krijgt 3 kilo biks op een dag, en veel hooi. Daarnaast is het weer veranderd, het word kouder, heeft een deken op, maar die had ze in het weiland ookal.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:14

MAAR 3 kg biks??
Ik vind dat heel erg veel!!!
Op het land kon de die energie misschien kwijt maar op stal en een paddock niet. buiten dat had ze daar ook meer energie nodig om op temperatuur te blijven war is nu ook anders doos snachts op stal en de deken....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:18

Wet pads make sweet horses.
Met dat niveau aan voer dat er in je paard gaat, mag je hem serieus aan het werk zetten.
En dan bedoel ik niet perse werk onder het zadel.
Maar ook werk aan de hand, maw grondwerk,
Grondwerk helpt om de verhoudingen recht te zetten.
Vanaf de grond en vanaf het zadel.
Als je verder nog zorgt dat je paard een uur lang hard aan het werk wordt gezet tijdens je uur werk.
Heb je na verloop van een aantal dagen een superzoet paard.....

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 22:33

1ste update:

Vandaag erheen geweest, mevrouw was gewoon vriendelijk op stal. Opgezadelt en wel naar de bak gegaan, om eerst te longeren. Kennis die er meer kijk op heeft erbij, kijken hoe ze reageert, loopt en haar hele houding in het algemeen. Longeren ging prima, allebei de kanten. Toen heeft hij nog even in de bak aan haar gevoelt/gedrukt/geduwt om te kijken of ze pijnlijke reacties gaf, niks nada noppes. Zadel, hand ertussen, voelen, voelen en nog eens voelen. Niks, volgens hem moest het goed liggen, stal eigenaar erbij, gevoelt, zelfde mening.

Toen erop, hij wilde zien wat ze daadwerkelijk deed als ik haar aanspoorde. Bij hetzelfde gedrag van gister zou ik er meteen weer afstappen. Niks aan de hand, stappen ging goed, maar dat wisten we al. Toen de draf, niks aan de hand, aangespoort, ze gaf een bokje (was niks in vergelijking met gister), ik raakte wel een beetje in paniek want ben er gister behoorlijk hard afgelazerd dus zat er op met een gevoel van: als dat maar goed gaat.

Weer even terug naar de stap, adem halen en even laten stappen. Iedereen die stond te kijken had toch een beetje het idee van uitproberen. Toen kwam een stalgenoot met haar ruin in de bak. En toen ging Wiba ontzettend aan de ruin plakken.. :+
Stuurde ik haar daarvan weg werd ze fel. Stalgenoot en kennis hadden allebei zoiets van hengstigheid!

Heb verder nog een beetje gedraaft, ging goed, maar durfde nog niet zoveel na haar ontploffing van gisteren en was een beetje bang, moet even het vertrouwen iets terug krijgen. We kijken het even aan, veel hebben het idee dat het de samenloop van omstandigheden is, op stal, en hengstig, het weer.

Ik kijk het even aan, veel longeren, mischien dat ik er morgen weer eventjes op ga, al is het om te stappen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 22:34

Beli schreef:
MAAR 3 kg biks??
Ik vind dat heel erg veel!!!
Op het land kon de die energie misschien kwijt maar op stal en een paddock niet. buiten dat had ze daar ook meer energie nodig om op temperatuur te blijven war is nu ook anders doos snachts op stal en de deken....

2 á 3 kilo, 's ochtends en 's avonds, basisbrok. En ze krijgt meer dan genoeg hooi.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:15

xx_Kelly_xx schreef:
ikke schreef:

Wat echt een grote verandering is, is van het 24/7 op weiland naar stal, met overdag de paddock. Voor de rest weinig, krijgt 3 kilo biks op een dag, en veel hooi. Daarnaast is het weer veranderd, het word kouder, heeft een deken op, maar die had ze in het weiland ookal.

Niet om rottig te doen, mijn dressuurkasteel krijgt hooguit 400 GRAM basisbrok per dag, ze is moddervet en op twee pinken te rijden (letterlijk!!). Daarnaast staat ze de hele dag buiten, nu in de paddock, met hooi (in de zomer weiland)

Mijn advies: skip brokjes, blijf veeeeel hooi voeren en houdt de voeding op peil met miniralenbrok en laat voor je eigen beeld eens een bloedmonster nemen en onderzoeken op voedingswaardes, inkl magnesium!
Garantie: minimaal 80% van je problemen zijn binnen twee dagen over.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:54

Ik wilde dat ook zeggen. als mijn paard vol in training is dan krijgt hij 1,5 kg muesli (daar moet je al meer van voeren dan brok)
en heel veel hooi(ongeveer 15 kg perdag). hij was was met gewoon brok aan de schralekant. Ik geef nu ook een emmertje gras mix dan de muesli daarna. Daar komen ze het beste van aan en nemen ze ook het voer beter op

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:35

Ghehe, moet je mijn paard eens zoveel voeren en dan op stal. Krijg je ook een rodeo-ster!

Als ik jou was zou ik dat paard lekker een weekje op de wei zetten, veel minder biks geven (2 à 3 kilo is echt veel mijne is zowat dik genoeg van het gras en hooi) en daarna met vol vertrouwen rustig gaan rijden.
Dacht ook dat jullie misschien te veel gevraagd hebben, meteen de eerste week net na een verhuizing al confrontatie met rijden. Ik zou er nog niet eens op zijn gaan zitten. Het kan maanden duren voor een paard helemaal 'herstelt' is van een verhuizing. In het begin zijn ze dan een beetje overrompeld, later durven ze wat beter terug te praten.

Even een weekje pauze en knuffelen dus, en daarna lekker rustig beginnen met rijden en oefenen op glimlachen :D

Topske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:38

Misschien is ze hengstig?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:47

Meer buiten en het voer aanpassen inderdaad :-)

Tegen voer kun je niet rijden, ik ken meer dan genoeg voorbeelden van paarden die echt een 100% gedragsverandering lieten zien zodra het voer werd aangepast.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:52

Ik heb dit meegemaakt met een paard dat problemen in haar eierstokken had, complete rodeo terwijl ze normaal hartstikke braaf was.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:02

Ik weet haast zeker dat jou paardje een teveel aan energie heeft.

Vergis je niet!
Van altijd buiten staan naar binnen geeft een enorm verschil, je paard is nu een "bommetje"

Ook vind ik dat ze echt teveel brok krijgt zeg :wow:
Dit zou ik zeker afbouwen naar 2x een half of zelfs 2x een kwart of zelfs nog minder...
En dan lekker genoeg hooi, het liefste zoveel mogelijk.

Mijn tip:
- Voer afbouwen
- Zoveel als het kan buiten zetten
- Voor het rijden gaan een kwartiertje opjagen of longeren

Dit komt zeker goed ;)
Succes!!!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:52

jeetje das vervelend zeg. maar vind zoals meer hier 3 kg biks wel heel erg veel. daar creeer je problemen mee. zou idd denken dat een half tot 1 kg biks meer dan zat is naast ruwvoer. dus dat afbouwen misschien toch meer naar buiten en dan zien wat er gebeurd. sterkte ermee

Rana25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:07

Ga je paard alsjeblieft niet minder voeren, ieder paard heeft minimaal twee a drie kilo brok nodig om in alle voedingsstoffen te voorzien. (tenzij anders op medische indicatie uiteraard)

Paarden worden met minder brok inderdaad rustig, maarja ze hebben dan ook geen energie, en dus ook geen energie om zichzelf goed warm te houden...

Het klinkt mij eigenlijk als verkrampte spieren door de kou.
Hoeveel grams deken heb je op liggen? het is namelijk een stuk kouder geworden de laatste dagen. 300 a 400 grams deken is echt geen overbodige luxe.

Zeker een paard wat 'nieuw' is en daarom waarschijnlijk op een iets andere manier getraind word als dat het dier gewend was kan makkelijk een vorm van spierpijn oplopen en als er dan kou overheen komt kan dat al heel snel op de spieren slaan.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:14

Rana25 schreef:
Ga je paard alsjeblieft niet minder voeren, ieder paard heeft minimaal twee a drie kilo brok nodig om in alle voedingsstoffen te voorzien. (tenzij anders op medische indicatie uiteraard)

Paarden worden met minder brok inderdaad rustig, maarja ze hebben dan ook geen energie, en dus ook geen energie om zichzelf goed warm te houden...

Het klinkt mij eigenlijk als verkrampte spieren door de kou.
Hoeveel grams deken heb je op liggen? het is namelijk een stuk kouder geworden de laatste dagen. 300 a 400 grams deken is echt geen overbodige luxe.

Zeker een paard wat 'nieuw' is en daarom waarschijnlijk op een iets andere manier getraind word als dat het dier gewend was kan makkelijk een vorm van spierpijn oplopen en als er dan kou overheen komt kan dat al heel snel op de spieren slaan.

dat is zo niet waar dat een paard minimaal zoveel brok nodig heeft. paarden hebben behoefte aan veel ruwvoer. daar halen ze heel veel energie uit. brok is bedoeld als aanvulling voor eventuele mineralen en vitamines. brok is ooit ontwikkeld voor paarden die op het land werkte en dus geen tijd genoeg hadden om genoeg te grazen. daarom kregen ze kracht voer. het is een mythe dat een paard niet zonder krachtvoer kan. mijn paarden krijgen nauwelijks krachtvoer en zijn energiek en gezond en blij.

Rana25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:20

Maar die mineralen en vitamines moeten ze wel binnen krijgen , en die zitten niet in standaard ruwvoer, in de natuur eten ze allerlei kruiden, die krijgen ze via ons ruwvoer niet binnen, je hebt wel soorten ruwvoer waar het in zit, maar die zijn heel duur en er is moeilijk aan te komen.

Mensen vinden vaak dat hun dieren al vet genoeg zijn door het eten van ruwvoer, maar als je goed kijkt hebben ze wel een dikke buik maar zijn ze verder niet vet. voor goede spieropbouw en dergelijke is een (basis)brok echt essentieel

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:24

@Rana25: hoe kom je er bij dat paarden die geen brok krijgen geen energie hebben. Goed ruwvoer bevat voldoende energie voor paarden die recreatief gereden worden. Je kan eventueel wel wat problemen krijgen met de hoeveelheid vitaminen en mineralen die je paard krijgt wanneer je veel minder brok voert dan aangeraden door de fabrikant. Maar ik ken meerdere paarden die op (bijna) onbeperkt hooi met een halve kilo brok per dag glanzen als een spiegel en plezier hebben in het werk (evt met wat supplementen).
Vooral die opmerking over warmte slaat kant nog wal juist bij de vertering van ruwvoer komt veel warmte vrij omdat het een fermentatie proces is en juist een paard dat veel brok krijgt zal het eerder koud hebben tov een paard dat die energie via ruwvoer binnen zou krijgen. (Er van uitgaande dat je dus ongeveer evenveel calorieën moet voeren om een paard op gewicht te houden).
Bovendien zijn de suikerpieken en dalen die je krijgt als je grote hoeveelheden brok tegelijk voert niet gezond voor je paard. Paarden kunnen ook suikerziekte ontwikkelen als zij veel te veel suikers in het voer hebben.

Overgens kan je als je graag (veel) brok wilt blijven voeren ook brok (of musli) kopen voor paarden die druk worden van teveel suikers. Ieder merk heeft dat tegenwoordig.

EDIT: voor de tekorten van vitaminen en mineralen in ons nederlandse ruwvoer voert moet je vaak inderdaad wel aanvullen maar dat kan ook heel goed met supplementen of lik stenen, summerfit koeken etc.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 17-11-10 16:29, in het totaal 2 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:26

voor de opname van mineralen en vitamines hebben ze geen 3 kg brok nodig. en in goed ruwvoer zitten ook vitamines en mineralen. en het heeft niks te maken met te vet worden van brok iig niet bij mij maar met de grote hoeveel heden suiker etc die ze binnen krijgen met brok. en ik voer naar behoefte als mijn paardje happy is op om de dag een halve pavokoek en een handje natures best. prima toch. heb het nagevraagd bij pavo en bij de veearts en die zijn het hiermee eens. veearts is geen voorstander van krachtvoer. geeft meer problemen dat dat het iets voorkomt. zit veel eiwitten in de meeste brok is ook heel slecht voor het paard. dus nogmaals ben het met je eens dat je paard aanvulling moet hebben op ruwvoer maar zeker niet in die grote hoeveelheden

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:28

Overgens noemt mijn diervoedingsprof paarden brokken ook onzinnig (hij heeft volgens mij zelfs een keer het woord oplichting in de mond genomen) :Y)