Hoe slecht is het om een veulen te longeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:21

BEH --> OPG

HildeJVW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:47

Heel erg slecht!! vooral voor de bouw van het veulen.. Jemig 4 maanden en dan al dit willen van een pony:O
Dan wil je erg snel .. die meneer weetniet waar hij mee bezig is.. Zo'n veulen moet je eerst maar eens borstelen en een halstern leren om doen en meelopen maar echt nog niet voor de kar.. wacht daaar nog maar een paar jaarmee!!!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 23:46

Nanne schreef:
Is het vakantie?

TS is 36 dus ik denk niet dat ze nog op school zit..:n[/quote]

Oh sorry!

Ik doelde niet op de TS! Maar op degene die boven mij post. ;)

Gezien het berichten aantal en de toon van het berichtje kan ik het niet helemaal serieus nemen. :D[/quote]

Gelukkig bedoel je niet mij :7 Ik vind het allemaal ook nogal penny aan doen maar helaas is het echt waar.

Hoe hij zou reageren als ik een bericht achterlaat....niet denk ik. Omdat wij hem er ook al persoonlijk op aangesproken hebben. Ik ben niet de gehele dag thuis en hij doet het meestal als hij denkt dat niemand hem ziet. Vanmiddag ging hij ook snel een beetje achter het bos staan en hield er ook vrij snel mee op.

Sijs15

Re: Hoe slecht is het om een veulen te longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:55

Als hij het zo stiekum doet lijkt het wel alsof hij weet dat hij niet helemaal zuiver bezig is. Als hij zich echt niks van jou aantrekt, dan zou hij het wel vlak voor je neus doen. Ik vraag me vooral af: Waarom? Waarom zou je op zo'n manier met je veulen bezig willen zijn (en dan heb ik het niet over knuffelen, wandelen, basis manieren leren en gewoon lekker bezig zijn, maar echt over enthousiast beleren met bit)?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:05

Veel oudere trainers zeggen:
jong (hard) geleerd is oud gedaan.
Mat andere woorden, een jong paard wordt vlugger overdonderd, en gaat vlugger iets uitvoeren, dan een uit de kluiten gewassen driejarige
vooral in de trekpaarden is dat zo
douw ze als jaarling maar een stangbit in en hang er maar een tractorband achter, daar worden ze braaf van en leren respect te hebben voor het bit voor ze hun kracht kennen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:28

Ik zie hier een aantal reacties dat de man het veulen voor de kar heeft lopen. Dat is dus niet het geval, hij loopt erachter, zonder gewicht erachter etc. Op zich geen drama, behalve dan het hoofdstel.

Ik heb ook zo'n merrie die helemaal leeggezogen wordt, hier gaan de veulens dus ook met 4maanden eraf. Dan is de merrie een gratenpakhuis, een haflinger die in die periode weinig meer doet dan in de bak/land lopen en bijgevoerd wordt met hooi en merriebrok.

@ TS, word het paard echt gelongeerd, of wordt hij wat rondgeslingerd? Want je schreef dat het eerst met singel en halster was. Was dit met of zonder bijzet? Wat rondslingeren vind ik praktisch hetzelfde als laten lopen in een longeercirkel of stapmolen. Het rondje brengt dan de belasting, niet het longeren an sich, want dat zal het paard weinig boeien aan het halster, zonder bijzet. Nog steeds not done, maar dan vanwege de kleine cirkel die de belasting brengt.

Ik ben ook bang dat je hier wettelijk weinig mee kunt. Het enige dat je kunt doen is met de man praten.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 13:50

Wij vonden vier maanden ook vroeg en konden het eigenlijk niet geloven omdat het een heel groot veulen is. Maar de hengt is ruim 1.80...

Nee, dat klopt, hij loopt erachter, hij is het sturen aan het leren zoals ik het zie. Geen drama in de zin van mishandeling nee, dat lijkt me ook niet maar ik vind het wel erg vroeg......

Hij laat hem lopen aan het halster zonder bijzet op een cirkel van zo'n 15 meter. Hij laat hem vooral stappen maar ook wel wat draven en soms schiet het in galop weg zodat het wat rondjes galoppeerd. Het gaat mij er vooral om hoeveel schade het aan de benen van veulen toe kan brengen. Daarom is de titel ook hoe slecht het is een veulen te longeren.

Wij zeuren hem al de oren van zijn kop over van alles en ook over dat het nog veel te vroeg is om te longeren dus hij doet het nu allemaal een beetje zodat wij het niet zien zodat wij hem er ook niet op aan kunnen spreken.

We hebben hem op zo'n beetje alles al aangesproken (zie hierboven) dus hij zal ons wel een beetje zat zijn.

Hij zegt vroeger paarden te hebben gehad en er ook in gehandeld te hebben maar hoe hij dat toen heeft gedaan geen idee. Hij heeft er duidelijk geen kaas van gegeten. Hij weet niets van wormspuiten, inentingen, voeren ed. Heel erg vaag. Hij lijkt er wel gek mee te zijn dat wel. Hij is er niet ruw of gemeen tegen dat niet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:56

Nanne schreef:
Griebels,

Ik denk dat het per paard verschilt, maar in mijn ogen worden veulens er niet slechter van. In het wild gaan wel meer dingen anders dan bij gedomesticeerde paarden. ;)

Maar goed, dat is niet de vraag of discussie hier.

In mijn ogen lopen ze wel een aantal dingen mis als je ze zo vroeg al speent...
De moeder leert het veulen ook een hoop in al die maanden...
Zelfde als je een kitten/puppy te vroeg van hun moeder afhaalt, die missen ook bepaalde dingen...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:56

Eerlijk gezegd: als hij dat veulen een maal per week wat rondjes laat stappen en stukje draven vind ik het nog meevallen.
Als ik zie welke fratsen mijn jaarling uithaalt als ze speelt, het stopt niet bij 5 rondjes te stappen hoor, die gaat gerust iedere dag een halfuur in volle galop, korte bochten, bokkensprongen etc...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:07

Ik vind het ook best nog meevallen.
als de longeercirkel groot genoeg is en de bak niet te zwaar, staat het bijna gelijk aan rondjes rennen in de weide.
Natuurlijk is zo'n ingesteldheid van veulens longeren triest.
Weet je zeker dat het diertje een hoofdstel omhad?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:11

Toch sta ik versteld van het feit dat sommige mensen het normaal vinden om zo'n jong dier te longeren.
Een jong paard is nog volop in de ontwikkeling,wat denk je wat dat met de pezen en gewrichten doet?Zeker als het zo'n beunhaas is die 0,0 feeling ervoor heeft!!!

Met een veulen gaan wandelen is heel wat anders dan meteen aan een longeerlijn pakken en wat rond hetsen,wat dat is het dan voor het dier.Tegen de tijd dat ie 2jaar is is er waarschijnlijk hoefkatrol en derg. en tja dan moet ie maar de kop af want een kreupel dier willen ze niet!

Tis van de zotte!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:20

Ik denk dat het longeren op deze manier niet heel veel kwaad doet. Persoonlijk zie ik meer schade van het gebrek aan gezelschap en paardenopvoeding (paardenspel).

'What's next' is wel een zorgelijk punt. Want gaat deze meneer de komende 2,5 jaar door met dit gebeuren? Of zou hij dit gaat uitbouwen en daarmee wél fysiek en mentaal schade kunnen toebrengen aan zo'n veulen wat nog 25 jaar mee zou moeten?

Ik zou de beste man niet weer aanspreken, maar inderdaad schriftelijk wijzer proberen te maken. Geef hem een goed boek kado bijvoorbeeld.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:28

Misschien een dierenarts inlichten? Of een manege-eigenaar of een instructeur. Dus iemand anders de man erop laten aanspreken zodat het duidelijk is dat niet alleen jij vindt dat dit niet kan.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:29

Het belangrijkste voor een veulen is VEULEN zijn.

Misschien kun je die meneer dat proberen te leren. Hij wil natuurlijk gewoon met zijn pony bezig zijn, vertel hem dan dat zijn veulen meer leert van gezelschap en lekker aan de hand wandelen dan van longeren.

En tsja, afspenen kun je als eigenaar het beste zelf beslissen. Ik speen meestal af op 5/6 maanden, maar dit jaar heb ik een hengstveulen die lekker tot februari (dan is hij 8 maanden) bij mamma mag blijven staan. Waarom? De merrie lijdt er totaal niet onder (is anders chronisch te dik en is nu ook niet drachtig) en het veulen loopt nog erg veel bij mamma. Verder groeit hij op in 'de groep' (een jaarling A, een tweejarige B, een 5 jarige drachtige A, zijn moeder en een B pony die ook drachtig is.

Wij nemen onze pony's mee naar shows en op de volwassen pony's wordt gereden, maar onze veulens en jaarlingen staan bijna continue op non-actief. Ze leren wel; halster, meelopen, trailer, veearts, hoefsmid, wassen, deken (tot hun 1e Show) maar daarna gaan ze lekker met vakantie tot ze 2 jaar zijn, dan zit wel de basis er goed in en we kunnen ze makkelijk pakken uit de wei.

Pas vanaf 2 jaar longeren we ze om ze in goede conditie te krijgen en mooier te laten lopen op de keuring of Show. Ik heb gemerkt dat dan de pony's er pas aan toe zijn om licht aan het werk gezet te worden. Eerder is gewoon 'mishandeling' omdat ze daar geestelijk nog niet aan toe zijn. :(:)

Ik heb het andere topic ook gelezen en het is heel erg maar: Je hebt paardenmensen <3 en helaas ook nog steeds mensen met paarden! :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:43

funnyhorses schreef:
Toch sta ik versteld van het feit dat sommige mensen het normaal vinden om zo'n jong dier te longeren.
Een jong paard is nog volop in de ontwikkeling,wat denk je wat dat met de pezen en gewrichten doet?Zeker als het zo'n beunhaas is die 0,0 feeling ervoor heeft!!!

Met een veulen gaan wandelen is heel wat anders dan meteen aan een longeerlijn pakken en wat rond hetsen,wat dat is het dan voor het dier.Tegen de tijd dat ie 2jaar is is er waarschijnlijk hoefkatrol en derg. en tja dan moet ie maar de kop af want een kreupel dier willen ze niet!

Tis van de zotte!

Ik denk niet dat iemand hier het normaal vindt ;)
Sommigen geven gewoon aan dat er geen reden is tot grote paniek.
Als ik de posts van de TS lees, dan lijkt mij dat het veulen geen zwaar werk moet verrichten, dat is zeker en vast mishandeling.
Al is een paard van die leeftijd natuurlijk geestelijk helemaal nog niet aan toe.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 16:28

Nee, mishandeling lijkt het me niet maar goed ook niet. Daarom heb ik het hier ook voorgelegd; omdat ik niet wist wat ik hiermee moest. Ik vraag mij nl. ook af als hij nu dit al doet wat hij de komende 2.5 jaar zal doen. Mijn hub zei al, over een jaar loopt hij voor de kar ... >;)

Ik vind het helemaal niets dat het veulen alleen staat maar we hebben hem er al zo vaak iets van gezegd maar hij doet er niets aan. Ja, toen wel maar goed, die shet is dus al overleden....

En echt stiekum doet hij het longeren of hoe je het wil noemen niet maar je kan zien dat hij het niet leuk vind als ik het zie. Hij zal wel denken daar heb je dat bemoeizuchtige mens ook weer |o

En dat hoofdstel, ik zal van alles glinsteren aan dat koppie maar goed kon ik het niet zien, zal komende dagen nog eens goed opletten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:37

Een gerenomeerde kliniek raadde het mij juist jaren geleden aan. Volgens hen zouden meer mensen dit moeten doen, want het zou juist het benen/pezen werk aanzienlijk versterken. Hier zou studie naar gedaan zijn. De betreffende studie ken ik verder niet, of hij moet doelen op het onderzoek van een zweedse professor. Deze veulens werden alleen niet gelongeerd maar regelmatig over een soort hindernisbaan gestuurd.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:40

Nou ik vind het wel mishandeling!
Veulen word toch ertoe gedwongen!Die doet zich nml niet zelf een hoofdstel aan en de longeerlijn,kom nou mensen het is niet goed om zo'n dier al op die manier aant werk te zetten!

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:45

Een baby laat je toch ook niet werken?

Ach, ik denk dat het stiekem vaker voorkomt dan we denken.

Helaas, ook ik ken iemand die zijn jaarling van 12 maanden dagelijks longeert, in een waardeloze bak, en jawel, in stap, draf en galop.

Als ie 6 is is ie afgeschreven... Tis zonde maar je doet er helaas niets aan.... |(

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:48

LDRD schreef:
Een gerenomeerde kliniek raadde het mij juist jaren geleden aan. Volgens hen zouden meer mensen dit moeten doen, want het zou juist het benen/pezen werk aanzienlijk versterken. Hier zou studie naar gedaan zijn. De betreffende studie ken ik verder niet, of hij moet doelen op het onderzoek van een zweedse professor. Deze veulens werden alleen niet gelongeerd maar regelmatig over een soort hindernisbaan gestuurd.

jonge paarden in het wild worden ook niet ontzien, en die dieren zijn meestal keihard op de benen.
Mijn jaarling staat nu ook veulen te wezen in de paddock, maar die gaat regelmatig mee wandelen op het verharde, en ook wel eens over oneffen terrein.
Moest ik een piste hebben dan zou ze gerust wel eens los gewerkt worden, al dan niet aan de longe, en eens een hindernisje mogen springen.
Uiteraard met mate, zolang het paard het graag doet, geen uren aan een stuk op een kleine cirkel, maar dan eerder de volledige lengte van de piste, en max 10 minuutjes na elkaar ..

so, shoot me :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:50

Daarom zeg ik ook, dat longeren zal het probleem nog niet zijn. De vraag is alleen of iemand (die dermate onwetend overkomt) het hierbij zal laten of over een week of wat eens een zadeltje probeert en ach, als we dan toch bezig zijn, over een maand of wat mag het buurmeisje gaan inrijden...

Wáárom zijn paarden toch zo braaf en meewerkend soms ;(

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:54

Chubby schreef:
Daarom zeg ik ook, dat longeren zal het probleem nog niet zijn. De vraag is alleen of iemand (die dermate onwetend overkomt) het hierbij zal laten of over een week of wat eens een zadeltje probeert en ach, als we dan toch bezig zijn, over een maand of wat mag het buurmeisje gaan inrijden...

Wáárom zijn paarden toch zo braaf en meewerkend soms ;(

Dat is wel waar, het zadeltje is ook de wereld nog niet, maar als die gasten het in hun bol krijgen hangt er morgen een kar of ruiter achter...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:20

Maar jullie hebben het over een jaarling!
Het dier waar het om gaat is niet ouder dan 7mnd!!!!Heel verschil en héél erg fout!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:35

LDRD schreef:

Ik denk dat je je hier vergist in het km's maken en ruig terrein laten lopen (opfok). ;)
Pezen kun je alleen uitharden in de 1e 2 levensjaren.
Vandaar dat renpaarden (rechtuit km's maken) vaak heel sterk beenwerk hebben...

Buigingen zijn niet goed voor het lichaam tot het lichaam redelijk is uitgegroeid.

Dit is wat dat onderzoek heeft vastgesteld :j

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:40

Duhelo schreef:
4 maand is normaal, na 160 dagen mogen ze het veulen afspenen
en de dierenbescherming kijkt naar drie dingen
1) schuilstal
2) water
3) of ze voeding hebben (als ze niet te mager staan veronderstellen ze dat ze voeding krijgen.

stel dat er een van de drie dingen niet voldoet, of allemaal niet, dan duurt het nog eeuwen voor ze er iets aan doen

Juist!