erg nerveus op nieuwe stal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AlbsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:41

Vaak als je op een nieuwe stal ben, wil je je paard alles laten zien.
Meenemen naar de bak, naar de poetsplaats. Met mijn pony heb ik ervaren om haar op stal te laten staan en zelfs
nadat ik haar geknuffeld heb alleen te laten. Zo kan ze zelf op haar gemak wennen aan het idee, de paarden om haar heen.
De dag erna ben ik haar pas gaan poetsen , zo heb ik het opgebouwd.

mek

Re: erg nerveus op nieuwe stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:45

O!

Ik weet hoe je je voelt!
Mijn paard staat nu op een nieuwe stal!
sinds 5 december (eergister) ik kon er zelfs niet door slapen!
Maar mn paard is TE rustig. ze is weer veranderd!
Dit komt idd wel weer terug, maar je eigen schuld gevoel blijft het hoogst!
Ik vraag me ook af: wat heb ik je aangedaan paard! Je gestolen van je vertrouwde omgeving!
Mijn punt is uiteindelijk dat elk paard zoiezo anders reageert en doet! Maar dit komt zeker terug met tijd en heeeeel veel geduld!
je bent niet de enigste met dit gedoe!

gr.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:07

Ik zou haar niet eens de wei uithalen zo snel! Paard moet eerst wennen aan haar nieuwe omgeving, nieuwe weidemaatjes en eigenlijk alles. En dan verwacht jij dat ze zich al netjes gedraagt?

Een paard is een prooidier, elke verandering moet ze opvallen, want dat zou wel eens veroorzaakt kunnen zijn door een roofdier. Een verhuizing is voor een paard dus ontzettend bedreigend, want er is niet één verandering, maar alles is één grote verandering. Er kunnen hier overal roofdieren zitten! Paarden kunnen er zelfs een jaar over doen voor ze volledig op hun gemak zijn.

Laat haar lekker wennen in de wei en ga haar daar poetsen. (Zou ik pas na 1 week doen, voor die tijd undemanding time doorbrengen) Als je merkt dat ie meer op z'n gemak is zou ik haar pas weer uit de wei plukken.

Dat ze zo nerveus is dat ze je omver wil lopen zou voor jou een teken moeten zijn dat je teveel wilt. Probeer de volgende keer dus te kijken waarom je paard zich zo gedraagt en hier begrip voor te hebben.

Dus niks straffen of kalmeren, gewoon laten wennen.