Rijden met GPS: wie doet het en hoe werkt het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:51

Ik heb de Garmin Forerunner 301. Hele fijne gps die bijna altijd wel bereik heeft. Er zitten geen kaarten op, maar ik kan wel routes rijden die ik er zelf inzet (via www.afstandmeten.nl en dan omzetten in juiste bestand) of die ik eerder heb gereden. Ik kan er ook voor kiezen om terug te rijden naar het startpunt.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:56

Ik zit momenteel ook te kijken naar een Garmin Vista HCX. Op Amazon.co.uk of Amazon.de kun je al flink besparen en kom je op een euro of 170 uit.

De Garmin etrex H schijn je al rond een euro of 70 te kunnen krijgen.

Voor Nederlandse prijzen even http://www.tweakers.net checken (pricewatch en dan zoeken op "etrex" of iets dergelijks). Kan een hoop schelen!

Ik wil hem voor dezelfde reden als Piera :-) Rij nu vaak op mijn iphone GPS/kompas maar dat is onhandig, soms traag en ongevoelig.

@Ron voor het Amsterdamse Bos heb je toch geen GPS nodig? Ben wel benieuwd of jij wel eens het "grote rondje" qua afstand gemeten hebt, radar, camping, hockeyvelden, nieuw amstelland. Ben benieuwd hoe groot dat rondje nu eigenlijk is...

Trouwens kun je op enjoytheride.nl routes uploaden. Ik zou graag meer "voorgereden" routes beschikbaar hebben, dus mischien een idee om daar collectief te gaan uploaden? Ook altijd wel handig om ergens een parkeerplaats op te nemen, want dat vind ik ook altijd een heel gedoe in een vreemde omgeving...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:02

manic schreef:
Trouwens kun je op enjoytheride.nl routes uploaden. Ik zou graag meer "voorgereden" routes beschikbaar hebben, dus mischien een idee om daar collectief te gaan uploaden? Ook altijd wel handig om ergens een parkeerplaats op te nemen, want dat vind ik ook altijd een heel gedoe in een vreemde omgeving...

www.afstandmeten.nl :) Daar staan ook bestaande routes op die je kan omzetten en downloaden.

manic

Re: Rijden met GPS: wie doet het en hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:13

Super! Thx...

En als iedereen nou een beetje meewerkt zou het toch niet zo veel moeite moeten zijn om Nederland-ruiterland in kaart te brengen. Ik vind het een heel gemis dat er zo weinig beschikbaar is...

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:49

tja, dat heeft er natuurlijk ook weer mee te maken dat er weinig paardgeschikte gps-en zijn en dat het relatief een jong iets is. verder zijn er weinig ruiters die zomaar 200 euro uitgeven aan zo'n apparaat.

die garmin vista lijkt mij overigens wel een goed apparaat. kaarten heb ik zelf al.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:54

Ik heb een smartphone met gps, echt heel handig! Ik gebruik hem niet zo zeer om de weg te vinden, maar meer om te registreren hoe hard we rijden en de gemiddelde snelheid, hoe ver we zijn gereden, en welke weg we hebben gehad. En het bereik is prima. Ik stop de telefoon gewoon in mijn broekzak. En hij houdt het makkelijk een paar uur vol.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:04

Waar heb jij kaarten gevonden waar de ruiterpaden opstaan dan? Ik heb me een versuffing gezoch, maar kan toch weinig informatie vinden over of er nu wel of geen ruiterpaden instaan.

Ik zit dus inderdaad ook erg te twijfelend over die EUR160 (in dit geval). Daar komt dan Topo NL nog bij... en ik vraag me nu af of ik die GPS wel vaak genoeg ga gebruiken om zo een investering waar te maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:20

Wij hebben hier geen ruiterpaden dus ik zou t niet weten :P
Ik werk verder gewoon met google earth, en zie dus wel met de satelietbeelden gewoon waar de paadjes lopen in het veld. En in het bos kun je moeilijk verkeerd lopen hier, daar lopen gewoon een paar duidelijke ruiter- en wandelpaden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:21

Die ruiterpaden doen het hem niet hoor, de richting doet het hem en dan zoek je zelf de weg maar. :D
Zelf ga ik heb ik besloten een nieuwe kopen, de nieuwste versie van de foretrex. :D
Die kost 150 euro.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:30

Ha ha, heb je ook gelijk in...

Heb trouwens uitgevogels dat als je op afstandmeten routes samenvoegt dat je dan inderdaad een redelijk overzichtelijk beeld krijgt van de ruiterpaden in het gebied. Wisten jullie natuurlijk allang, maar ik ben gewoon wat trager ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:34

Dat klopt inderdaad, dat kan met de foretrex ook.
Kan je waypoints invoeren en zo punt naar punt laten meten.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:04

Ik gebruik een Garmin GPSmap 60Csx. Dit apparaat kost nieuw tegenwoordig iets van 240 euro. (De nieuwere variant is de 62, die is een stuk duurder).

In dit apparaat kan een geheugenkaart en ik kan er dus verschillende kaarten opzetten.
Wat voor het paardrijden het handigst is, is een topo kaart. Tegenwoordig heet deze Topo Benelux. Kost 130 euro.
Nu heb je ook gratis kaarten via een Open Street Map. Je kunt ze downloaden via http://garmin.na1400.info/routable.php (let op: duurt even voordat de site geladen is). Onderaan deze site staan drie Nederlandstalige handleidingen die uitleggen hoe je een gratis map op je GPS krijgt (via Mapsource).

Open Street Map is legaal en het zijn kaarten gemaakt door mensen zoals jij en ik. Iedereen kan een bijdrage leveren aan de kaart, waardoor hij meestal vrij kloppend is. Nadeel is dat soms niet alle wegen erop staan (zeker niet alle bospaadjes), maar ik vind de kaart erg prettig werken en gebruik dit altijd als ik naar het buitenland ga.

Om mee paard te rijden is de GPSmap 60Csx vrij groot. Ik heb het wel gedaan, maar stopte de GPS dan in mijn jaszak. Het is moeilijk om hem echt als een tomtom te gebruiken, dan zou je een steun aan je zadel moeten maken ;)
Voordelen van dit apparaat: ontzettend goed bereik in het bos, robuust apparaat (stootvast), waterdicht, gaat minstens 12 uur mee op een setje batterijen, werkt op batterijen (kun je altijd reserve meenemen), er kunnen kaarten op, zeer veel functies (waarvan je de meesten niet eens gebruikt :+)
Nadelen: niet heel erg gebruiksvriendelijk, je moet er zeker mee gaan puzzelen; de prijs

En let vooral op waar je de GPS koopt! Rondshoppen op internet loont echt, er kan zo 100 euro verschil tussen zitten.