Training spanningspaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Re: Training spanningspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:27

Dat de eigenaar er nu verschil in merkt is niet zo gek. Paard krijgt ineens allemaal nieuwe dingen over zich heen en is nog overdonderd, ben benieuwd hoelang hij nu normaal blijft doen. En als het bij jou allemaal goed gaat met dit paard is het nog maar de vraag of de eigenaar er na een week nog alleen mee over weg kan. Gebeurd namelijk genoeg dat een paard door een ander getraind wordt, weer een tijdje terug bij de eigenaar is en weer op de zelfde manier verder gaat.

Naar mijn idee is het geen spanning maar niet opgevoed zijn en zoeken naar grenzen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:32

josien schreef:
Dit paard was moeilijk tot niet mee te werken. Over je heen lopen, flippen bij te veel aan prikkels of gewoon zomaar. Letterlijk over mensen heen rennen enz.

geen enkel paard flipt zomaar... dan heb je dus als begeleider/ruiter/rondslingermens een hele boel signalen gewoon gemist. Dat ligt niet aan het paard maar aan de mens

josien schreef:
Dit paard is medisch helemaal goed. Door de spanning wel balans problemen en daardoor inerdaad niet helemaal lekker linksom. Je ziet later dat dit weg is.
Ik zie hem ook rechsom onregelmatig gaan, en een paard dat medisch 100 % is loopt niet onregelmatig, onregelmatig = pijn, en als hij op zo'n kleine volte onregelmatig gaat... dan volte groter maker zoat het apard eerst eens leert rechtuit te lopen op 4 benen.

josien schreef:
Als je niet ziet dat dit paard spanning heeft dan kan ik het je ook niet verder uitleggen.
als er geen spanning is is er niets uit te leggen.
Heb je uberhaupt wel eens een paard gezien welke gespannen is? Als dat dier zo gesapnnen is als je zegt en alleen aandacht heeft voor de omgeving, dan bleef die wel STAAN kijken, en had je raar kunnen doen met je stokje wat je wilde, 95 % kans dat je dan een oplawaai had gehad, als een lastige vlieg.

josien schreef:
Ik zou vaker filmpjes van hem maken na enkele trainingen en dan kan je het verschil zien.
Waar het om gaat is dat de eigenaar al duidelijk verschil merkt en erg blij is met het resultaat omdat niemand zover gekomen is. Ze stond op punt om hem te verkopen door dit probleem, hoewel het een eigenlijk heel aards, fijn en makkelijk paard is.

Ik zou eerder de eigenaar trainen dan het paard, dat dier doet wat het kan doen, alleen weet vaak de ruiter niet waar die mee bezig is.

maar zoals al eerder, ik heb er totaal geen verstand van.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:33

nou ik ben het ook met de meerderheid eens hoor.

Ik zie een veel te dik paard dat niet rad loopt en niet angstig is maar gewoon erg nieuwsgierig.

Paard wordt in mijn ogen niet goed aan het werk gezet anders zou hij wel de aandacht bij de longeerder houden.
Dit bereik je niet door het paard op een kleine volte te zetten en via een neckrope te corrigeren..

Veel meer aan het werk zetten en het "probleem" wordt minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:44

Oeioeioei...Die arme pezen....:n

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 16:45

Laatste want ik kan blijven uitleggen maar dat zou niet helpen.

De eigenaar heeft al heel veel met dit paard gedaan. Ze heeft goed werk gedaan, maar overal waar ze komt loopt ze met dit paard tegen het zelfde probleem aan, spanning. Paard is strak en recht en word met het gewone werk alleen maar nog gevaarlijker en dus strakker.

Ze zal door mij begeleid worden als het paard weer meer zich zelf is.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:47

josien schreef:

De eigenaar heeft al heel veel met dit paard gedaan. Ze heeft goed werk gedaan, maar overal waar ze komt loopt ze met dit paard tegen het zelfde probleem aan, spanning. Paard is strak en recht en word met het gewone werk alleen maar nog gevaarlijker en dus strakker.

De helft minder vreten en je bent in 1 keer klaar met je spanningspaard.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:50

josien schreef:

Ik vind dat je een nogal onterechte arrogante houding hebt tegen kritische mensen in dit topic. Als je zo overtuigd bent van je eigen methode kun je ons toch best wel overtuigen van je methode... En je doet net alsof wij dom zijn dat we geen spanning zien,.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:51

josien schreef:

Je omzeilt eigenlijk de vragen. Ik vroeg, heb je een speciale reden om hem zo kort om je heen te laten lopen in een toch wat zware baan?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:54

sporter schreef:
josien schreef:

De helft minder vreten en je bent in 1 keer klaar met je spanningspaard.

:+ :') _O-

TS even serieus: hou aub op met dat gelummel (waar je waarschijnlijk ook nog es flink de portemonee van de eigenaars mee leegtrekt, gezien je site :o )
Als de eigenaar er straks weer zelf mee aan de slag moeten zijn ze geen stap verder......
Leer die mensen gewoon hun paard opvoeden en fatsoenlijk chaufeuren dan is dat "spanningspaard" verleden tijd ;-)
En idd de helft minder voer er in :Y)

@CleovG: Eigenwijsheid is ook wijsheid ;-)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:54

CleovG schreef:
josien schreef:

Ik vind dat je een nogal onterechte arrogante houding hebt tegen kritische mensen in dit topic. Als je zo overtuigd bent van je eigen methode kun je ons toch best wel overtuigen van je methode... En je doet net alsof wij dom zijn dat we geen spanning zien,.

Dat vind ik dus ook

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:56

Josien,
Je doet bijzonder arrogant, terwijl de mensen in het topic op een aardige manier proberen te zeggen dat jij dingen ziet die er niet zijn en erger nog, je de eigenaar dat voor geld wijsmaakt. de wijze waarop je het paard traint is eerder lachwekkend en eigenlijk tenenkrommend is dan anders.
Laatst bijgewerkt door bastiano680 op 12-11-10 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:58

Ik heb alleen het begin van het filmpje bekeken (pak de rest mee op een moment dat ik meer tijd heb) maar ik zie ook geen gespannen paard. Wel zie ik een paard wat het lastig vind om de aandacht bij de longeerder te houden en wat ook nog eens slecht loopt.

In een dergelijk geval had ik niet gekozen voor een longe en ook nog eens een neckrope ter correctie, maar voor een dubbele longe met evt een balkje op de grond.
Dan kun je met de dubbele longe de schouder corrigeren en hem tegelijkertijd meer bewust maken van zijn lichaam (moet je paarden soms verrast zien reageren als er een touw achter hun kont langs loopt, of als een achterbeen ineens opgetild moet worden om over een balk heen te komen). En dan vooral vanuit afwisseling werken.

Maar goed, ik ben een leek he.
En in mijn beleving is het zeldzaam dat een paard 'zomaar' ontploft. Meestal heeft de mens dan gewoon de signalen gemist. En dat is niet de fout van het paard.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 17:08

Ik kan uitleggen, maar het lijkt of jullie het niet willen begrijpen. Over de spanning kan ik niks meer toevoegen. Enkel dat dit paard niet te veel anergie heeft. Het is ook een aards paard eigenlijk en juist rustig. Daarbij zijn dit de paarden die we voornamelijk als opvang paarden krijgen. Het word niet begrepen en dat hoeft niet te liggen aan de eigenaar, maar meer huisvesting, trainingswijze, begrip naar het paard.

Dit paard word niet bijgevoerd, is zeker te dik, maar heb geadviseerd om hem niet nog minder te geven voor de winter.

Ik wil het graag uitleggen, dus over het lichamelijke stuk.

Wat ik doe is het paard in balans brengen op 4 benen. Het werken met buigingen en dragen van het binnenachterbeen zodat het paard meer in balans komt en vandaaruit kan ontspannen. De bak is inderdaad wat zwaar waardoor ik dit niet te lang doet, maar ik wil het paard wel leren om het gewicht in dit geval van zijn linker voorbeen af te halen vandaar het schoudervoorwerk enz.
Met rijden doe ik dit het zelfde. Het paard bepaald hoe groot de volte word. Ik vraag hem enkel het gewicht van het linker voorbeen af te halen door de schouder recht te zetten. Ik werk niet naar een dressuur plaatje toe, maar naar balans. Mentaal en lichamelijk. Dit veranderd de manier van werken.

Geld klopperij moet je vragen aan mijn les klanten. Ik kan je garrenderen dat die juist erg blij met me zijn.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:41

bastiano680 schreef:
Josien,
Je doet bijzonder arrogant, terwijl de mensen in het topic op een aardige manier proberen te zeggen dat jij dingen ziet die er niet zijn en erger nog, je de eigenaar dat voor geld wijsmaakt. de wijze waarop je het paard traint is eerder lachwekkend en eigenlijk tenenkrommend is dan anders.

Ik snap dat het voor Josien bijzonder moeilijk is om mensen te overtuigen van haar werkwijz die zelf hun ogen niet willen openen.
Het gaat hier om een paard met duidelijke spanning. PUNT.
Ik zie hier niks van arrogantie, maar uitleg van iemand met bijzonder veel ervaring en echt wel weet wat ze doet.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:43

Ik heb je laatste bericht even doorgelezen. Ik snap jouw manier van handelen best wel en jouw invalshoek, maar ik kan me er gewoon totaal niet in vinden. Wellicht ben ik er te nuchter voor...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:48

LiVetime schreef:
bastiano680 schreef:
Josien,

Ik snap dat het voor Josien bijzonder moeilijk is om mensen te overtuigen van haar werkwijz die zelf hun ogen niet willen openen.
Het gaat hier om een paard met duidelijke spanning. PUNT.
Ik zie hier niks van arrogantie, maar uitleg van iemand met bijzonder veel ervaring en echt wel weet wat ze doet.

Ik zie hier geen punt.

Die ervaring geloof ik wel. Ik zal maar niet zeggen waar ik denk dat die ervaring in zit.
Elk paard tot de meest dooie toe zal wat gespannen als je hem op een groot open knollenveld gaat longeren. En helemaal als je hem vervolgens practisch aan een traktor vast bind.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:50

Ik ben ook te nuchter voor dat grondgelummel :o
Maar goed ieder zijn ding (alhoewel ik nut er niet van in zie), zelf houd ik er andere methoden op na.

Ik zie nl alleen een paard zonder spanning, wat helemaal op de voorhand kukkelt, niet rad loopt op een veel te kleine volte
en totaal niet snapt wat dat vrouwtje met irritant zweepje in het midden bedoelt :o
Hoe wil je dan balans krijgen vraag ik mij dan af.....

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:51

Door een paard naar binnen te trekken op die manier, haal je hem juist uit zijn balans, en trek je hem in principe scheef. Plus, dat het natuurlijk uitermate belastend is voor de benen.

Ik vind het bijzonder dat je ervoor kiest om een paard zo kort op te volte te laten lopen om hem in balans te krijgen. Ik denk niet dat een paard in de natuurlijk dat zelf zo zou oplossen, die lopen liever rechtuit.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:51

Als je je paard op die manier probeerd te buigen zoals jij doet op het filmpje.
Zal hij nooit of te nimmer zijn rugspieren/binnen achterbeen correct gebruiken.
Ik zie alleen dat het paard (een enkele keer extreem)over de buitenschouder wegloopt en dus geen enkele keer het gewicht op het binnenachterbeen zet.
Een paard wat (soms extreem) met het hoofd naar binnen word gebogen heeft, dan heeft het totaal niet eens de ruimte om dan ook nog zijn binnenachterbeen naar voren onder de massa te zetten.
Het is eerst belangrijk om het paard op twee teugels recht te richten.
Vanuit een gelijke aanleuning op twee teugels kan je de stelling gaan aannemen en kan het
paard het gewicht verplaatsen naar het binnenachterbeen.
Ik denk dat je dus meer bereikt op het paard of als dat idd niet kan met een dubbele longe.
En dan juist meer ruimte gebruiken en niet op die kleine voltes. Op kleine voltes kan een paard immers nooit zijn balans vinden.
Het is niet voor niets dat je met jonge paarden veel rechtuit moet rijden om zo hun balans te ontwikkelen.
Succes!
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 12-11-10 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:52

listiglistje schreef:
Ik ben ook te nuchter voor dat grondgelummel :o
Maar goed ieder zijn ding (alhoewel ik nut er niet van in zie), zelf houd ik er andere methoden op na.

Ik zie nl alleen een paard zonder spanning, wat helemaal op de voorhand kukkelt, niet rad loopt op een veel te kleine volte
en totaal niet snapt wat dat vrouwtje met irritant zweepje in het midden bedoelt :o

Hoe wil je dan balans krijgen vraag ik mij dan af.....

Inderdaad, dan denk ik altijd, ga er op zitten en rijd hem eerst gewoon op een normaal tempo voorwaarts neerwaarts om balans te verkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:53

Tsja....Als je dit trucje zou doen bij een paard van een kennis van mij...Die had wel even heel duidelijk laten merken dat dit zeker niet de bedoeling is.

Heb het fimpje nu twee keer bekeken en ik zie nog steeds nergens spanning. Ik zie wel een paard dat helemaal niet snapt wat je bedoelt. Heb je misschien filmpjes of foto's van het paard toen je hem nog niet aan het 'behandelen' was?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:53

MiniMouse schreef:
Als je je paard op die manier probeerd te buigen zoals jij doet op het filmpje.
Zal hij nooit of te nimmer zijn rugspieren/binnen achterbeen correct gebruiken.
Ik zie alleen dat het paard (een enkele keer extreem)over de buitenschouder wegloopt en dus geen enkele keer het gewicht op het binnenachterbeen zet.
Een paard wat (soms extreem) met het hoofd naar binnen word gebogen heeft, dan heeft het totaal niet eens de ruimte om dan ook nog zijn binnenachterbeen naar voren onder de massa te zetten.
Het is eerst belangrijk om het paard op twee teugels recht te richten.
Vanuit een gelijke aanleuning op twee teugels kan je de stelling gaan aannemen en kan het
paard het gewicht verplaatsen naar het binnenachterbeen.
Ik denk dat je dus meer bereikt op het paard of als dat idd niet kan met een dubbele longe.
Succes!

hier kan ik mij wel in vinden en zou veel meer effect hebben....
maar alsnog moeten de eigenaars er zelf ook mee weg kunnen sturen en een stukje opvoeding bijbrengen ;-)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:01

Precies, dat lompe gedoe ik puur een kwestie van opvoeden, dus dat is toch aan de eigenaren.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:06

@ TS het is wellicht handig om te vermelden dat je dit paard niet aan het longeren bent maar dat je bezig bent met grondwerk.
En ze eventueel verwijzen naar de klassieke achtergrond en personen die eerder op deze manier de paarden trainde. Zoals Bent Branderup die je zelf al benoemde.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:18

Ook al zou dat de manier zijn waarop ze dit paard traint, dan nog vind ik het geen correcte manier om te bereiken wat ze uitlegt hiermee te bereiken.