Hoe zoek je een goede bijrijder voor een jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hoe zoek je een goede bijrijder voor een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:33

Ik zou voor zo´n paard ook nog niks doen eigenlijk. Je mag nog van geluk spreken als je iemand vind die gratis je paard voor je wilt opleiden (want dat is het gewoon). En dan ook nog de stal uit moeten mesten, tja dat heet gewoon gratis stalknecht.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:49

Ik zou de ad zoals hierboven ook al een keer is gezegd kort en krachtig houden.

Dat de ruiter/amazone ervoor zorgt dat de spullen opgeruimd en netjes schoon gehouden worden vind ik normaal, daar zou je tenslotte ook voor zorgen als het je eigen paard was.

Stal uitmesten vind ik dan weer zo iets, je rijdt het paard voor de eigenaar, die daar uiteindelijk het meeste voordeel van heeft want een paard is nou eenmaal veel meer waard als het netjes gereden wordt en uitgebracht wordt op wedstrijd dan dat het op stal staat en niks kan, dus als iemand al bereid is om je paard gratis op te leiden en uit te brengen in de sport vind ik het niet nodig dat hij/zij ook de stal moet uitmesten.
Natuurlijk kan het wel een keertje, als er tijdnood is of een ander geval maar zeker niet altijd. Je bent immers ruiter/amazone en niet ook nog gratis stalknecht.

Wat betrefd andere kosten, komt het op de situatie aan,bijv als de ruiter/ amazone geen eigen trailer heeft en auto en toch ergens heen wil vind ik dat er wel een vergoeding voor benzine betaald moet worden.
Als de eigenaar bijv graag wil dat het paard op wedstrijd uitgebracht wordt en de ruiter/amazone geen eigen trailer+auto heeft vind ik dat de eigenaar hier zelf voor moet zorgen en ook betalen. etc

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:51

Ik vind het altijd moeilijk,ik heb er 2 gehad en bleek later echt niks te zijn.Als ik er bij was leek alles goed te gaan, zo dra ik er niet bij was ging het mis.Zeggen dat ze geweest waren wat niet waar was enz,misschien referenties vragen?

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:53

een advertentie plaatsen is een optie, of gewoon eens langsgaan bij de manege ( als jullie die hebben in de buurt )
en daar even kijken naar goede ruiters
xxxx

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:26

Als je het paard als eigen kan beschouwen op de dagen dat je hem traint, is het toch logisch dat je op die dag ook de stal doet als dat zo uitkomt qua mestbeleid?Tenzij het echt een goede ruiter betreft waar je paard met sprongen mee vooruit gaat en echt veel beter van wordt. Maar de gemiddelde (L-)ruiter hoeft het toch zeker niet zo hoog in de bol te hebben dat dit teveel gevraagd is?

Een aantal eisen die ik zou hebben;

- minimaal 18jaar, ook ivm het uitbrengen op de wedstrijden
- lessen op eigen kosten
- minimaal L-niveau en ervaring met jonge paarden

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:04

Ik heb de meeste paarden die ik gereden heb ook 'gevonden' via een advertentie (bijv marktplaats). Volgens mij filter je er al snel de serieuze reacties uit. Het paard wat ik nu rijd, heb ik van B tot Z opgeleid, ik krijg alle vrijheid, betaal niets en wordt gebracht naar wedstrijden. Mesten vind ik totaal geen probleem, aanvegen voeren wat mij betreft hoort dat er gewoon bij. Ik vind het zelfs leuk om te doen. Ik zou dus wel gewoon een advertentie plaatsen, de serieuze reacties eruit filteren en van tevoren je verwachtingen goed duidelijk maken, dat scheelt een hoop teleurstellingen van beide kanten. Succes +:)+ .

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:08

opisop_shop schreef:
Als je het paard als eigen kan beschouwen op de dagen dat je hem traint, is het toch logisch dat je op die dag ook de stal doet als dat zo uitkomt qua mestbeleid?Tenzij het echt een goede ruiter betreft waar je paard met sprongen mee vooruit gaat en echt veel beter van wordt. Maar de gemiddelde (L-)ruiter hoeft het toch zeker niet zo hoog in de bol te hebben dat dit teveel gevraagd is?

Een aantal eisen die ik zou hebben;

- minimaal 18jaar, ook ivm het uitbrengen op de wedstrijden
- lessen op eigen kosten
- minimaal L-niveau en ervaring met jonge paarden

idd een gemiddelde L ruiter zou het best kunnen en hoeft het niet zo hoog in de bol te hebben, maar aangezien het een jong paard betreft lijkt me dat er wel een fatsoenlijke( met ervaring op hoger niveau) ruiter opzet, en als je maar een doorsnee L ruiter bent heb je mijn inziens na ook niet zooo veel ervaring om een jong paard echt goed op te leiden, natuurlijk zijn er uitzonderingen en kan je samen met het paard groeien maar dat is weer een ander verhaal en volgens mij zoekt de TS hier niet echt na.

Lotje93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 01:48

Hallo allemaal. Wat een discussie komt hier los, leuk en leerzaam! Inzichten van eigenaren, zadeldelers en verzorgruiters verschillen toch ook wel eens blijkt hier.
Ik heb heel bewust geen niveau genoemd maar ruitergevoel. Iemand die 20 jaar geleden Z gereden heeft maar daarna weinig paarden van dichtbij heeft gezien, heeft voor mij geen meerwaarde t.o.v. een ruiter die niet de wedstrijdpunten heeft maar wel het ruitergevoel en diergerichtheid. Natuurlijk moet de toekomstige ruiter kunnen rijden, het blijft een jong paard. Ruitergevoel, gezond verstand (!) en het kennen van eigen grenzen en mogelijkheden doen al veel.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:09

Ik vind inderdaad ruitergevoel een heel mooi streven en ik weet zeker dat je hiermee een fijne bijrijder zal vinden! 'Spam'mailtjes krijg je altijd wel maar kan je er ook snel uitfilteren en je zal denk ik gewoon op je gevoel moeten vertrouwen en wat mensen uitnodigen om kennis te maken en proef te rijden (evt. op een paard van een kennis ofzo?)

Met een bepaalde klassering eisen moet je in mijn ogen inderdaad mee oppassen en daarom vind ik 'ruitergevoel' zo mooi uitgedrukt :)
Zelf heb ik een wat oudere haflinger merrie met een heel 'onhandig' lichaam (lees: héél dik) van niks naar L2 met winst gereden. Dat maakt mij een 'doorsnee' L ruiter maar mogelijk met meer ruitergevoel dan een M/Z ruiter ;) Klassering alleen zegt gewoon niet zoveel... Mensen die vele jonge paarden doorrijden/corrigeren kunnen ook L1 als max. behaald niveau hebben :)

Een andere tip is om misschien wat vaktermen in je advertentie te verwerken: hierdoor trek je al snel wat serieuzere mensen aan :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:54

Ik denk dat je, als je een goede ruiter wil, je iets te bieden moet hebben. En dat je daarom inderdaad een beetje op moet letten met stallen uitmesten, voeren ed.

Ik denk namelijk dat de betere en/of ervaren ruiters genoeg paarden te rijden hebben. En dat als je teveel eis qua verzorging, je die dus misloopt...
Buiten dat, de verzorging doe je nu ook zelf en dat wordt niet ineens meer werk als hij gereden wordt lijkt me. Dus je kan ook dan gewoon heel blij zijn als je iemand vind die voldoende kan rijden, het paard netjes opleid, en verder niet al teveel vragen...

Wat MissMalfoy al zei, als ik voor iemand een paard opleid, en zo is het nou eenmaal bij een driejarige, dan ga ik dus echt niet ook nog de stal doen....ik ben bang dat je de echt serieuze ruiters daarmee af kan schrikken. Maar he, misschien ben ik verwend :P

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:00

Zelf ben ik zo'n fanatieke ruiter die een paard van een ander opleid. Het is begonnen met bijrijden, al was ik de enige die erop reed toen,paard was toen net 4 en had mn eigen paard ook nog. Er zijn hele duidelijke afspraken gemaakt :ik kom om te rijden, maar vind het wel normaal om de boel netjes aan kant achter te laten en als ik de tijd ervoor heb en het is nog niet gedaan mest ik dus ook uit en veeg het terrein,kom ik rond paardenetenstijd voer ik ook enz.). UIteindelijk werd me gevraagd om hem op concours uit te brengen en daar zijn ook weer afspraken over gemaakt . Het was niet de boedoeling maar het ging goed en breng hem nu uit in het z).
Ik denk zelf dat als je een ruiter met gevoel zoekt je inderdaad niet per se een ruiter hoeft te vinden die zelf hoog opgeleid is maar wel iemand die dat graag zou zijn, les wil nemen en "er wat voor over heeft".
Ik had nooit verwacht dat ik dit paard zo lang zou rijden maar mede door heel duidelijk te communiceren met de eigenaren en verwachtingen uit te spreken over en weer, al gaat het soms om iets heel kleins, gaat het al zo lang goed.(4,5 jaar).
kijk ook eens op rijverenigingen, daar lopen soms ook meiden rond die paarden rijden van anderen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:18

Naar welk niveau wil je dit paard in de toekomst toe hebben en welk tijdsbestek heb je op het oog?
Dat maakt denk ik nog wel wat verschil in het zoeken naar een ruiter/amazone.

Als uiteindelijk een keer Z rijden het doel is, dan zijn de eisen voor dit moment voor een ruiter niet direkt hoog.

Als lichte tour het doel is binnen een redelijk tijdsbestek, dan kan dat alleen maar wat worden als het paard van het begin af aan goed opgepakt worden (en nee, dat is niet 7 dagen per week de sporen erin ;) ). In dat geval moet je dus toch minimaal gaan denken aan een ruiter met enige potentie die onder begeleiding het paard toch steeds een stapje verder kan en wil brengen.

Ik wil maar aangeven dat het doel dat jezelf voor ogen hebt met dit paard toch ook zeker een grote rol speelt. Hoe hoger je doel ligt hoe lastiger om iemand te vinden die het 'om niet' zal doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:08

Het klinkt mij eigenlijk in de oren alsof je iemand zoekt die je paard kan opleiden. Ik zou het dan niet onredelijk vinden daar iemand een vergoeding voor te betalen. Weet je direct dat iemand het serieus neemt en er ook met regelmaat mee aan de slag zal gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:03

troi schreef:
Het klinkt mij eigenlijk in de oren alsof je iemand zoekt die je paard kan opleiden. Ik zou het dan niet onredelijk vinden daar iemand een vergoeding voor te betalen. Weet je direct dat iemand het serieus neemt en er ook met regelmaat mee aan de slag zal gaan.

Een beetje ruiter (hetzij op hoger niveau, hetzij een goede jongepaardenruiter, hetzij zelfs beide) gaat echt niet betalen om een driejarige te gaan rijden. Die krijgen die mensen zelf al wel te rijden, dus er zal een goed aanbod vanuit de kant van de eigenaar moeten zijn. Er zijn best wat leuke ruiters, maar die mensen moeten ook de tijd vrij willen maken voor een paard en je doet dan eerder het paard van een kennis of een paard waar leuke voorwaarden aanzitten dan zomaar een paard van een vreemde. Betalen is voor onervaren manegegrietjes, daar zit TS zo te lezen niet op te wachten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:10

Urielle, je begrijpt me verkeerd, ik stel niet voor dat de rijder de eigenaar gaat betalen maar de eigenaar de ruiter betaald. Als vergoeding voor het trainen. Het dier gaat er van vooruit zal dus ook meer geld waard worden en ik vindt dat het niet onredelijk is daar wat voor te krijgen als ruiter. Al is het maar symbolisch.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:34

Oh oke, ik vond het al apart, sorry voor het misverstand :oo

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:44

Het is ook belangerijk dat de verzorgster leergierig is. zij moeten immers jouw style van paarden leren. kijk toen ik begon met verzorgpaarden wist ik niet zoveel buiten het rijden en het poetsen. ik vind het juist leuk om dingen erbij te leren.

Smushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:27

ik denk dat je via via aan de beste mensen kunt komen. vertel aan iedereen die je kent dat je op zoek bent en laat ze eens een beetje rondkijken, contact opnemen als ze iets hebben gevonden. :)