Dekens opdoen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 18:09

Bij mij percies hetzelfde van 24/7 biuten! ;)

Geen dank nog voor reacktie enzo :D

Helmoni schreef:
Bedankt LiesHorses! Ze staat momenteel al een maand stil vanwege rugproblemen maar hoop er binnenkort weer mee buitenritjes te gaan doen. Zal aan de zweetdeken denken, bedankt ;)
Is ook het eerste paard wat ik ooit onder dekens houd. Dus moet ook nog een beetje zoeken hoe en wat en heb er goed info over uitgezocht. Zo ook bij de DA toen ze langskwam voor mijn merrie;s rug. Ze vond haar ook niet dik in haar wintervacht en het regende ook en ze stond echt wat te rillen en in elkaar gedoken.
Ze staat gewoon 24/7 buiten ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 18:10

Ja, ik vind wel dat een paard een schuilstal hoort te hebben ;)

LindaLinda schreef:
Heeft ze wel beschikking over een schuilstal Helmoni? En aangezien je paard een mooie leeftijd heeft kan het voorkomen dat ze hun haren niet meer goed verliezen danwel aanmaken. Een dekentje gebruiken bij kou is dan ook zeker niet verkeerd. Blijf altijd goed controleren en overleggen met personen in je omgeving als je het zelf nog niet helemaal weet. :)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:51

Dit is niet waar.
Verkoudheid krijg je door een virus, niet door kou en zelfs niet van nat op de tocht gaan staan.
De vacht van een paard werkt precies hetzelfde als een zweetdeken, dus een deken opliggen is niet nodig na het rijden.
Als je paard gezweet heeft moet je hem even laten stappen tot hij op adem is en de onderste laag van zijn vacht (tegen zijn huid aan) weer droog is.
Dat de buitenkant dan nog nat is is geen enkel probleem en hier worden ze niet koud of ziek van.

Lieshorses schreef:
Stap je goed uit na het rijden en leg je een fleecedeken op?
Want dan voorkom je verkoudheid, en krijgt hij het ook gewoon veel minder snel koud! :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:56

enkel als het echt koud wordt krijgt mijn oudste merrie én een regendeken én een winterdeken op. Mijn haflinger krijgt een regendeken op omdat je haar anders niet meer herkent in haar dikke haarbos, en de andere 2 paarden krijgen hier géén dekens om ;)

En als je even zou zoeken zul je zien dat hier al 80 topics over geweest zijn :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 18:29

Nou wat jij zegt is ook niet helemawal waar hoor!
Als je net lekker hard gewerkt hebt ( het is winter het vriest buiten en waait ontzettend hard!) bijv. een spongetje gemaakt hebt en reracet ofzo ( ik bedoel hard in het zweet werken ) en m zonder deken opteleggen of uittestappen naar buietn brengt is dat zeer slecht voor je pony.

Sowieso degene die ik dit stuurde ( wie ik dus hielp ) vond mn tip fijn dus.... :?

Zaina schreef:
Dit is niet waar.
Verkoudheid krijg je door een virus, niet door kou en zelfs niet van nat op de tocht gaan staan.
De vacht van een paard werkt precies hetzelfde als een zweetdeken, dus een deken opliggen is niet nodig na het rijden.
Als je paard gezweet heeft moet je hem even laten stappen tot hij op adem is en de onderste laag van zijn vacht (tegen zijn huid aan) weer droog is.
Dat de buitenkant dan nog nat is is geen enkel probleem en hier worden ze niet koud of ziek van.

Lieshorses schreef:
Stap je goed uit na het rijden en leg je een fleecedeken op?
Want dan voorkom je verkoudheid, en krijgt hij het ook gewoon veel minder snel koud! :j

LindaLinda

Re: Dekens opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:12

Lieshorse, je bericht is bijnan niet te lezen maar naar ontcijfering kan ik hetvoglende tegen je zeggen:

Verkouden word je idd door een virus. Dat werkt bij paarden net zo als bij mensen. Echter is het wel zo dat als je bezweet bent of met weinig kleding naar buiten gaat en het dus koud hebt je vatbaarder bent (minder weerstand hebt) voor virussen waardoor mensen denken / zeggen dat je verkouden word van bezweet / te weinig kleding aan naar buiten te gaan maar dat is dus niet zo. Echter helpt eht er wel aan mee. (bij mensen)

Wat er over de paardenharen gezegd wordt over de deken durf ik niet met zekerheid te zeggen het klinkt me wel heel aanemelijk iig!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 18:34

Owkeeeeee.
Alleen laten we het ff bij het tpic houden ;)

LindaLinda schreef:
Lieshorse, je bericht is bijnan niet te lezen maar naar ontcijfering kan ik hetvoglende tegen je zeggen:

Verkouden word je idd door een virus. Dat werkt bij paarden net zo als bij mensen. Echter is het wel zo dat als je bezweet bent of met weinig kleding naar buiten gaat en het dus koud hebt je vatbaarder bent (minder weerstand hebt) voor virussen waardoor mensen denken / zeggen dat je verkouden word van bezweet / te weinig kleding aan naar buiten te gaan maar dat is dus niet zo. Echter helpt eht er wel aan mee. (bij mensen)

Wat er over de paardenharen gezegd wordt over de deken durf ik niet met zekerheid te zeggen het klinkt me wel heel aanemelijk iig!