mijn paard valt om in de trailer, hoe kan ik dit verhelpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:42

Paarden zijn van nature claustrofobisch en gaan tegen druk in en zeker in de buik/liesstreek, het kan dus heel goed zijn dat hij omdat hij de wanden voelt tegen die druk in gaat waardoor hij gaat vallen. Hij snapt dan niet dat hij geen tegendruk hoeft te geven om te overleven en dat het averechts werkt.

Dit soort paarden moeten leren wat wijken voor druk is of wijd in de trailer worden gezet. Het kan ook nog een balansprobleem zijn of zelfs een combinatie van de factoren. Dus geen balans én tegen druk in.
Dus je zult moeten uitproberen wat voor hem werkt.

Balansproblemen en wijken voor druk kun je met oefeningen beter maken, wijd zetten in de trailer kun je door het schot eruit te halen of het schot van achteren opzij zetten met de stang van een 1,5 paards trailer. Dan heeft hij voor niet teveel ruimte maar kan achter wel makkelijker omstappen.

Het kan ook gewoon zijn dat hij nog niet zoveel ervaring heeft met trailerladen en het nog moet leren om in bewegin te zijn op een rijdende plank.

Zet m wel altijd links in de trailer als hij alleen staat, met oog op de wegen die licht naar rechts afwateren, rotondes en bermrijden. Als je in de berm komt en je paard staat rechts dan is dat niet grappig!

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:11

Dorienn schreef:
Tussenschot weghalen zodat ie meer plaats krijgt, of alleszins meer plaats maken . Wat misschien goed is voor jouw gemoedsrust, is een trailercam. Een videocamera in de trailer, je teeveetje plak je op het dashboard en je kan je paard in de gaten houden..

Is ook prima te doen met een draadloze achteruitrijcamera, camera en zendertje in trailer, ontvanger/beeldscherm in auto en kost amper € 100,- ( ik heb er zelf eentje van Elro, voldoet uitstekend )

Moatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:21

Als je paard zo'n moeite heeft met zijn balans in de trailer zou ik zeker het tussenschot schuin zetten. Het is voor een paard die recht in een trailer staat veel moeilijker om zijn balans te vinden, dan een paard die schuin staat.
Ga zelf maar eens in een bus recht staan, dan kan jij ook niet op je benen stil blijven staan en als je schuin in de bus gaat staan kan je veel beter in evenwicht blijven staan.

Veel succes.

PBA_

Re: mijn paard valt om in de trailer, hoe kan ik dit verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:13

Wat betreft de achterstang, Als je deze weghaald (buiten dat het voor het paard link is en de gene die de klep open doet) is de trailer minder sterk. De constructie is nemelijk zo dat de 2 steunbalken nodig is voor de stabiliteit en de kracht van de trailer. Dus alleen al om die reden zou ik nooit de balk(en) weg laten. Ook een aantal ongelukken gezien omdat de stang er niet achter zat.

Wat de stabiliteit van je paard betreft. Mijn paard viel telkens bijna om en wilde er niet graag op. Ze bleek een vorm van ataxtie te hebben. Daar kwamen we na een lang tijd pas achter omdat het niet heel erg duidelijk is. Maar sinds we haar geholpen hebben hiermee gaat ze de trailer weer blij op en blijft ze stabiel staan.
Anderhalf paards trailer staat ze beter op maar twee paards lukt ook weer.

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:24

Dat klopt inderdaad. Een groot deel van de stabiliteit van de trailer komt doordat de stangen erin zitten.

Nog niet zo lang geleden was er nieuws over een man die onder de klep was gekomen. Klep losgemaakt, paard stormt naar achteren, klep stort op man. Nek gebroken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:34

Mijn oude merrie was ook een probleem onderweg.
We hebben heel wat trailers gehuurd voordat we wisten waarmee het wel goed ging.
2 paards was te ruim (zonder schot dan)
1 paards was te smal
1½ paards was goed.
Wellicht kan je er eens eentje lenen/huren. Alleen maar om te kijken of het verschil maakt.
Je kan idd ook proberen om kussens te bevestigen aan de zijwanden voor extra steun op het lijf maar toch wat beenruimte bij de benen om het been te kunnen verplaatsen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 20:06

cissy schreef:
Paarden zijn van nature claustrofobisch en gaan tegen druk in en zeker in de buik/liesstreek, het kan dus heel goed zijn dat hij omdat hij de wanden voelt tegen die druk in gaat waardoor hij gaat vallen. Hij snapt dan niet dat hij geen tegendruk hoeft te geven om te overleven en dat het averechts werkt.

Dit soort paarden moeten leren wat wijken voor druk is of wijd in de trailer worden gezet. Het kan ook nog een balansprobleem zijn of zelfs een combinatie van de factoren. Dus geen balans én tegen druk in.
Dus je zult moeten uitproberen wat voor hem werkt.

Balansproblemen en wijken voor druk kun je met oefeningen beter maken, wijd zetten in de trailer kun je door het schot eruit te halen of het schot van achteren opzij zetten met de stang van een 1,5 paards trailer. Dan heeft hij voor niet teveel ruimte maar kan achter wel makkelijker omstappen.

Het kan ook gewoon zijn dat hij nog niet zoveel ervaring heeft met trailerladen en het nog moet leren om in bewegin te zijn op een rijdende plank.

Zet m wel altijd links in de trailer als hij alleen staat, met oog op de wegen die licht naar rechts afwateren, rotondes en bermrijden. Als je in de berm komt en je paard staat rechts dan is dat niet grappig!

Hoi,

Dat een paard altijd links moet staan als deze alleen staat in de trailer, is bij mij bekend. ook het verhaal over claustrofobie. Hij heeft geen problemen met wijken voor het been (druk). Hij is lichtelijk slungelig en lomp en ja, daarmee bedoel ik dus ook: Hij weet nog niet helemaal zo goed hoe hij zijn balans moet houden, dat speelt natuurlijk een enorme factor in dit verhaal. Ik kan die tip met de balk van 1,5 paard achter zeker wel gebruiken denk ik. Ik denk dat dat ook wel heel veel scheelt. Dank je wel voor je reactie ;)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 20:13

PBA_ schreef:
Wat betreft de achterstang, Als je deze weghaald (buiten dat het voor het paard link is en de gene die de klep open doet) is de trailer minder sterk. De constructie is nemelijk zo dat de 2 steunbalken nodig is voor de stabiliteit en de kracht van de trailer. Dus alleen al om die reden zou ik nooit de balk(en) weg laten. Ook een aantal ongelukken gezien omdat de stang er niet achter zat.

Wat de stabiliteit van je paard betreft. Mijn paard viel telkens bijna om en wilde er niet graag op. Ze bleek een vorm van ataxtie te hebben. Daar kwamen we na een lang tijd pas achter omdat het niet heel erg duidelijk is. Maar sinds we haar geholpen hebben hiermee gaat ze de trailer weer blij op en blijft ze stabiel staan.
Anderhalf paards trailer staat ze beter op maar twee paards lukt ook weer.

Mijn paard is alleen niet bang om op de trailer te gaan, maar het gaat fout als de auto begint te rijden. Hij komt ook erg bezweet uit de trailer bij aankomst. Ik geloof dat dit komt doordat het paard angstig wordt omdat het compleet opgesloten staat (natuurlijk heb je nog een ruimte bij de achterklep, maar dat weet het paard soms niet. Daarom raakt hij gedesorriënteerd en wordt hij nog angstiger. Zijn hart gaat als een bezetene tekeer en je ziet gewoon het wit in zijn ogen. Als ik erbij blijf om hem te kalmeren gaat het beter en blijft hij ook staan(het geeft geen beter resultaat als je hem naast een ander paard zet, want hij valt gewoon om).

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:21

Wij hebben ook zo'n paard gehad. Voor die tijd toen was ze erg groot. Namelijk 1.71m. Dat was in 1987. Nu zijn ze bijna allemaal zo groot of nog groter. De merrie ging in de bochten tegen de beweging in hangen met als gevolg op den duur een groot gat in de trailerwand. Met de achterbenen kraste ze dan tegen de wand aan. Toen we het tussenschot schuin hadden gezet en een lange stang hadden gemaakt was het probleem verholpen. Nu vervoeren we alle paarden met schuin schot. Hebben ze achter veel meer ruimte. De een heeft nu eenmaal meer moeite met balanceren dan de ander.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:09

Konstantine schreef:
[TAO] Paard valt om op rotonde.

Is nog vrij recent, misschien ook nog even handig om te lezen? :)

Dit is mijn paard en ik heb erg veel aan dit topic gehad. We hebben niet het hele tussenschot eruit gehaalt, dit vond ik niks. Dan had hij zoveel ruimte dat hij zelfs om zou kunnen draaien.
Wat wij hebben gedaan is de achterstang weggelaten, het tussenschot dus naar rechts gezet en daar vast gemaakt met touwtjes. Zo had hij dus van voren wat steun en van achter was alles ''open''. Zo had hij alle ruimte om over te stappen en ook om te vallen en weer normaal omhoog te komen. Dit ging allemaal prima en hij bleef fijn staan. In het begin was er af en toe nog wat gestamp maar dat was na een paar ritten steeds minder. Ik heb ook altijd gedacht hij kan nooit met een ander paard op de trailer kon.
Wij hebben deze methode best lang volgehouden. Inmiddels staat hij prima op de trailer en snapt hij nu dat hij moet overstappen. Het was dus echt een kwestie van wennen!
We horen hem niet meer en in de bochten stapt hij braaf over. Hij gaat ook gelijk wijdbeens staan wanneer hij op de trailer staat. Hij heeft zelfs met een ander paard op de trailer gestaan en het was allemaal geen probleem meer.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:41

Mijn pony deed dit ook, we hebben het schot er tussen uitgehaald en een andere stang laten maken.

Ik heb er toen wel eens achter gereden en hij stond rustig, billen links in de trailer en zijn voorbenen zouu maar zeggen rechts. Hij had wat meer ruimte dan de gemiddelde pony nodig omdat hij zo wou staan en achterom wou kunnen kijken.

Ook een tip geef je paard geen hooi net op de trailer de eerste tijd, net als een mens kan hij bij zijn even wicht houden en eten misselijk worden is ons verteld.

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:02

Een paard staat graag schuin in de trailer dan heeft die de meeste balans dus ik zeg ook tussenschot weg laten en lange stang erachter.