Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
geerke schreef:funnyhorses schreef:Dominantie doorbreek je niet met geweld!
Zo creëer je enkel dat het dier je liever ziet gaan dan komen.
Ze zal die circel moeten zien te doorbreken,dier moet op het moment dat ie iets wil proberen "omgetuned" worden.
En hoe heb je het snelste de aandacht van elke dier?Door iets aan te bieden!
Het moet plezierig worden om te gaan lopen met het baasje.
Nu is er gewoon een communicatie stoornis tussen mens en dier.Het begint (zoals ts zelf al zegt) al bij het uit de wei halen.Als je dan al de kriebels hebt zal het dier je ook niet kunnen helpen,paardje is een reflexie van jezelf vergeet dat niet!
Een klik tussen je paard en jezelf komt niet altijd vanzelf,soms zal men zelf even "de knopjes" moeten zoeken.Zoiets vergt tijd en veel geduld.
Maar met geweld???Nee dat werkt niet bij mens en dier!
dominantie doorbreek je niet met geweld....wel met een goed gesprek als hij in zijn achteruit richting een vrachtwagen gaat?
Begrijp mij goed....ik ben echt de laatste die geweld gebruikt,maar dit klinkt toch alsof TS flink in de maling genomen wordt.
En dat is ook nog niet erg,mits het niet gevaarlijk is....deze situatie is levensgevaarlijk,zowel voor TS als voor de pony!
pony's kunnen gruwelijk eigenwijs zijn.
En ik neem aan dat dit geen medische oorzaak heeft,zo klinkt het in iedergeval niet.
Dus ik blijf bij een flinke klets met een longeer zweep op zijn kont,door een helper die excact ingrijp op het juiste moment,want anders is het inderdaad zielig en nutteloos.
_Tara_ schreef:Ik ga helemaal mee met Funnyhorses. Slaan uit angst maakt 't alleen maar erger.

Dreeke schreef:@ Tara: Het is niet zo zeer dat hij het express doet, teminste hij weet niet dat hij in een sloot kan verzuipen met mij erop.
Wat hij wel weet is als hij daar langs loopt dat ik er dan af spring....
@ Funnyhorses: Als er iemand bij is die het zadel heeft aangemeten en gepast, getest etc. wat kan ik er dan verder nog aan doen?
yvonnepuntnl schreef:funnyhorses schreef:Hij wil gewoon niet van huis, dat wil hij volgens mij duidelijk maken, want met een ander paard erbij is er niks aan de hand toch?Het achteruit lopen is naar mijn mening de laatste uitweg van je pony om je duidelijk te maken dat er iets niet lekker zit tijdens het rijden.
44Myrthe44 schreef:Dominantie doorbreek je niet met geweld?
Ik wel hoor. Een paard moet respect voor je hebben, anders wordt het gevaarlijk. En dat respect moet je afdwingen, punt. Lukt het niet op de vriendelijke manier, dan maar wat minder vriendelijk.
Ik ga helemaal met Geerke mee, laat je paard de baas niet zijn en geef vooral ook nooit op voordat je op je doel bent aangekomen.
ik hoop dat je in de praktijk minder hard bent dan dat je hier opschrijft.
yvonnepuntnl schreef:2e poging:
funnyhorses schreef:En hoe pakken paarden elkaar dan aan? Die meppen er flink op los om te laten zien wie de baas is!Dominantie doorbreek je niet met geweld!
heavon13 schreef:Ik ben al oud en wijs genoeg om te weten hoe het gedrag van paarden in de kudde is, daar hoef ik niet een dag voor tussen de paarden te gaan staanyvonnepuntnl schreef:En hoe pakken paarden elkaar dan aan? Die meppen er flink op los om te laten zien wie de baas is!
ik geloof dat jij dan maar eens een hele dag tussen een kudde in moet gaan staan. Want een goed sociaal opgegroeid paard gaat er niet op los meppen. Een goede leider hoeft dat niet te doen, die hoeft zijn oren maar plat te leggen en dat moet voldoende zijn. Als dat niet helpt zwiepen ze met de staart, trekken ze een been op en pas daarna halen ze uit maar vaak is dit nog niet heel hard. Er komt vaak meer herrie qua geluiden bij dan dat er daadwerkelijk op los gemept wordt zoals jij dat beschrijft.