Staken, hoe op te lossen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Re: Staken, hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:14

hoi, ik heb een Tinkerdame die dit ook deed en nog af en toe doet. In het begin omdat ze mijn onzekerheid voelde omdat ik haar nog niet goed kende, die is nu over, en nu doet ze het alleen nog als ze ergens bang voor is. Het achteruitlopen is link. Ik probeer haar tot stilstand te krijgen. Ik heb gemerkt dat als ik de druk opvoer door drijven, tikje met zweep, stem verheffen het alleen maar erger wordt. Dan wil ze nog harder naar achteren. Ik trek haar opzij zodat we stil staan. Of ik kien het zo uit dat ze met haar kont tegen een boom komt. Ook goed, kan ze niet verder. Dan zet ik haar met haar neus naar de goede richting. Dan even time out, geen druk. Maakt ze weer aanstalten tot achteruitlopen, ho en time out. Ze mag nooit met haar neus naar de kant komen te staan vanwaar we kwamen. Na vaak een 10 tellen voel ik de knop omgaan en drijf ik haar, dan loopt ze weer vooruit. Dit is overigens wel voor de duidelijkheid als ze bang voor iets is. Toen ze me in de maling nam ben ik eerst wel eens afgestapt (niet doen dus) maar toen ben ik er een keer op gaan zitten met alleen maar de gedachte "we gaan vooruit en we doen alleen wat IK wil" en dat hielp, ze staakte geen één keer. En elke keer als ze aanstalten maakte (dat ga je voelen) dreef ik haar meteen door, desnoods in draf, ook al waren we net van de stal weg. Dat voelde ze en toen heb ik daar geen problemen meer mee gehad.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:19

funnyhorses schreef:
Dominantie doorbreek je niet met geweld!
!
En hoe pakken pakken elkaar dan aan?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:35

yvonnepuntnl schreef:
funnyhorses schreef:
!
En hoe pakken pakken elkaar dan aan?

En hoe schrijven schrijven jij nou? :+

kyrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:38

Iemand erachter laten lopen met een lange zweep. Dit klinkt even gemeen, maar een flinke opdonder wil miss helpen. Gebeurde bij ons op het praktijk bedrijf regelmatig. Pony wou het erf niet af voor een buitenritje.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:38

geerke schreef:
funnyhorses schreef:
Zo creëer je enkel dat het dier je liever ziet gaan dan komen.
Ze zal die circel moeten zien te doorbreken,dier moet op het moment dat ie iets wil proberen "omgetuned" worden.

En hoe heb je het snelste de aandacht van elke dier?Door iets aan te bieden!
Het moet plezierig worden om te gaan lopen met het baasje.
Nu is er gewoon een communicatie stoornis tussen mens en dier.Het begint (zoals ts zelf al zegt) al bij het uit de wei halen.Als je dan al de kriebels hebt zal het dier je ook niet kunnen helpen,paardje is een reflexie van jezelf vergeet dat niet!

Een klik tussen je paard en jezelf komt niet altijd vanzelf,soms zal men zelf even "de knopjes" moeten zoeken.Zoiets vergt tijd en veel geduld.
Maar met geweld???Nee dat werkt niet bij mens en dier!

dominantie doorbreek je niet met geweld....wel met een goed gesprek als hij in zijn achteruit richting een vrachtwagen gaat?
Begrijp mij goed....ik ben echt de laatste die geweld gebruikt,maar dit klinkt toch alsof TS flink in de maling genomen wordt.
En dat is ook nog niet erg,mits het niet gevaarlijk is....deze situatie is levensgevaarlijk,zowel voor TS als voor de pony!
pony's kunnen gruwelijk eigenwijs zijn.
En ik neem aan dat dit geen medische oorzaak heeft,zo klinkt het in iedergeval niet.
Dus ik blijf bij een flinke klets met een longeer zweep op zijn kont,door een helper die excact ingrijp op het juiste moment,want anders is het inderdaad zielig en nutteloos.

Ten eerste hoor je met een paard wat niet luisterd zowiezo niet op de openbare weg te komen,laten we daar even duidelijk in zijn.
Ze zal veel moeten oefenen op eigen terrein,het beste ook met iemand erbij die haar daarin kan begeleiden.
Verder kan een angst-ruiter beter niet met zweepjes end werken omdat dit een averechtse werking zal hebben en enkel meer gevaar met zich meebrengen.

Zo hoe ts het beschrijft is het duidelijk een communicatie stoornis,dat is iets wat weldegelijk opgelost kan worden met fatsoen en rust,daar hoef je niet voor te meppen hoor!!!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:42

Ik ga helemaal mee met Funnyhorses. Slaan uit angst maakt 't alleen maar erger.

kyrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:43

Maar is het paard bang? Misschien is hij aan het proberen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:47

_Tara_ schreef:
Ik ga helemaal mee met Funnyhorses. Slaan uit angst maakt 't alleen maar erger.

Precies.
En toch zou het verstandig zijn van TS om dr pony es na te laten kijken.
Als ze nml zelf dr paardje heeft beleerd,en ze is een recreatie ruiter die wat onzeker is,dan bestaat de kans dat er her en der wat spieren niet helemaal goed zitten,paardje loopt dus met pijn.

Een paard wat zo staakt doet dit niet alleen uit baldadigheid,vaak hebben ze ergens pijn en uiten het door zo te doen.
Het duurt soms lang voor een paard het laat merken,ze lopen door de pijn heen tot het niet meer verder kan en dan worden ze als "stout" afgestempeld!

Dus ik hoop dat ts eerst kijkt naar de rug van dr pony en haar zadel en vanaf daar de boel weer recht gaat breien.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 16:06

even ter verduidelijking, kan niet op alles inhoudelijk reageren nu omdat ik op mn werk zit.

Ten eerste, paard op openbare weg, zoals ik al zei, geen bak, daar moet ik voor de weg op, daarnaast heb ik
een lange tijd zonder problemen gereden buiten, tot dat we zijn verhuisd en hij deze streken is gaan vertonen.
Verder ben ik beslist geen onzekere ruiter maar ben angstig gemaakt doordat hij de slootkant als "wapen"
gebruikt om zn zin te krijgen, logisch ik beland liever niet met hem in de sloot met alle gevolgen van dien!
Ik heb pas een nieuw zadel, is een zadelmaker voor geweest met passen etc. dus daar kan het in mijn beleving niet aan liggen.

De rest reageer ik vanavond even op ;)
Maar bedankt allemaal voor het meedenken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:15

Ik vraag me wel af in hoeverre een paard echt expres richting sloot loopt om jou bang te maken. Dan brengt 'ie zichzelf ook in gevaar namelijk.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:47

En dat er een zadelmaker bij is geweest zegt totaal niks over het feit of je zadel wel goed ligt en niet drukt.
Het achteruit lopen is naar mijn mening de laatste uitweg van je pony om je duidelijk te maken dat er iets niet lekker zit tijdens het rijden.
Dat heeft met verhuizingen niks te maken denk ik zo.
Echt hoor,kijk je paard en je zadel goed na!!!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 16:47

@ Tara: Het is niet zo zeer dat hij het express doet, teminste hij weet niet dat hij in een sloot kan verzuipen met mij erop.
Wat hij wel weet is als hij daar langs loopt dat ik er dan af spring....

@ Funnyhorses: Als er iemand bij is die het zadel heeft aangemeten en gepast, getest etc. wat kan ik er dan verder nog aan doen?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:50

2e poging :P :
funnyhorses schreef:
En hoe pakken paarden elkaar dan aan? Die meppen er flink op los om te laten zien wie de baas is!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:51

funnyhorses schreef:
Het achteruit lopen is naar mijn mening de laatste uitweg van je pony om je duidelijk te maken dat er iets niet lekker zit tijdens het rijden.
Hij wil gewoon niet van huis, dat wil hij volgens mij duidelijk maken, want met een ander paard erbij is er niks aan de hand toch?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:53

Dreeke schreef:
@ Tara: Het is niet zo zeer dat hij het express doet, teminste hij weet niet dat hij in een sloot kan verzuipen met mij erop.
Wat hij wel weet is als hij daar langs loopt dat ik er dan af spring....

@ Funnyhorses: Als er iemand bij is die het zadel heeft aangemeten en gepast, getest etc. wat kan ik er dan verder nog aan doen?

Dan moet je je afvragen waarom hij wil dat jij eraf springt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:54

Mijn fjord deed toen ik haar pas had gewoon ineens op straat omdraaien en wegrennen.
Ik dacht toen ook: Stom peerd,dat doe je om te klieren he!!!!?
Maar na een tijdje merkte ik echt wel dat het geen geklier was,beestje kon zich niet ontspannen,drukte vervolgens de hele rug weg en rende dus uit pijn weg!

Ben toen grondwerk en rechtrichten gaan doen.(zo goed en zo kwaad hoe ik het kon) en heb mn zadel ingeruild tegen een boomloos zadel.
3x raden wat het resultaat was?

Tijdens het rijden totale ontspanning,had mn snoepjes erbij en beloonde haar héél veel tijdens het rijden.
Dit vond ze geweldig en nu heb ik zelfs een eigen handrem erop hahaha
Ik hoef nml alleen maar op dr schouderblad te tikken en ze staat stil en draaid dr hoofd naar me toe,met zo'n blik van : SNOEPPIE????

Als ik aan die tijd terug denk en ik lees de "nukken" van je fjordje ts dan hoop ik dat je ook eerst even je dier en zadel laat testen.
Ergens moet je tenslotte beginnen,je fietst toch ook niet op 2 lekke banden?(snappie?)
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 08-11-10 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:55

yvonnepuntnl schreef:
funnyhorses schreef:
Hij wil gewoon niet van huis, dat wil hij volgens mij duidelijk maken, want met een ander paard erbij is er niks aan de hand toch?

Nee met pijn in de rug zou ik ook geen tour van een uur willen/kunnen maken.Het feit dat ie uit goeder trouw achter een ander paard antippelt getuigt dus van het feit dat ze echte kuddedieren zijn.Samen is veiliger!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:56

Dominantie doorbreek je niet met geweld?
Ik wel hoor. Een paard moet respect voor je hebben, anders wordt het gevaarlijk. En dat respect moet je afdwingen, punt. Lukt het niet op de vriendelijke manier, dan maar wat minder vriendelijk.
Ik ga helemaal met Geerke mee, laat je paard de baas niet zijn en geef vooral ook nooit op voordat je op je doel bent aangekomen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:59

44Myrthe44 schreef:
Dominantie doorbreek je niet met geweld?
Ik wel hoor. Een paard moet respect voor je hebben, anders wordt het gevaarlijk. En dat respect moet je afdwingen, punt. Lukt het niet op de vriendelijke manier, dan maar wat minder vriendelijk.
Ik ga helemaal met Geerke mee, laat je paard de baas niet zijn en geef vooral ook nooit op voordat je op je doel bent aangekomen.

:r ik hoop dat je in de praktijk minder hard bent dan dat je hier opschrijft.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:59

Ik had dit vroeger ook met een paard, dat hij achteruit ging lopen en dan ook richting sloot of van de dijk af.

Ik richtte hem dan altijd met zijn hoofd naar de sloot en liet hem achterwaarst ervan weglopen. Dan weer recht, en zonder druk op de teugels, zelf wachten tot hij stil stond. Dan weer naar voren proberen te rijden, en zodra je voelt dat hij wilt stoppen doordrukken. (tenzij het angst is, maar dit weet je zelf het beste). Vergt heel veel oefening, maar niet opgeven, het komt goed :D

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:14

yvonnepuntnl schreef:
2e poging :P :
funnyhorses schreef:
En hoe pakken paarden elkaar dan aan? Die meppen er flink op los om te laten zien wie de baas is!

ik geloof dat jij dan maar eens een hele dag tussen een kudde in moet gaan staan. Want een goed sociaal opgegroeid paard gaat er niet op los meppen. Een goede leider hoeft dat niet te doen, die hoeft zijn oren maar plat te leggen en dat moet voldoende zijn. Als dat niet helpt zwiepen ze met de staart, trekken ze een been op en pas daarna halen ze uit maar vaak is dit nog niet heel hard. Er komt vaak meer herrie qua geluiden bij dan dat er daadwerkelijk op los gemept wordt zoals jij dat beschrijft.

Dit zie je wel bij een hele onzekere leider, een paard dat dus veel alleen op stal staat en de echte taal niet spreekt. Dan krijg je dat ze om zich heen gaan meppen.

Het heeft dus absoluut geen zin om een paard te gaan slaan. Wat je wel kunt proberen is een touwtje meenemen of inderdaad iemand anders achter je paard laten lopen en op het moment dat ie ook maar 1 stapje langzamer zet voorwaarts vragen, gaat ie niet binnen 3 sec. druk verhogen door met je touw te zwaaien richting achterhand. Als er nou iemand achter loopt die dat doet en je paard loopt achteruit loopt hij in het zwaaiende touw. Hoef je hem dus niet gericht te meppen maar hij kiest ervoor om in dat zwaaiende touw te lopen. Het enige wat je dus hoeft te doen is letterlijk een grens trekken, tot hier en niet verder. Doet ie dat wel is het waarschijnlijk de laatste keer dat hij dit doet.

Dit moet je dus alleen doen wanneer hij echt loopt te klooien, als hij staakt vanuit angst omdat hij de omgeving bijv. niet goed kent of omdat hij het moeilijk vind om alleen weg te gaan moet je het dus op een andere manier aanpakken en hem vertrouwen geven..

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:19

Allemaal mooi en wel hoor dat "vertrouwen" ed. en tuurlijk dat moet er ook zijn, maar voor mij klinkt het gewoon als een slimme, dominante eigenwijze pony die heel goed weet dat ts niks meer durft als hij richting sloot gaat. Ik zeg ook; iemand met voldoende inzicht erachter die eventueel een tik(-je) bij kan geven op het goede moment.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:40

heavon13 schreef:
yvonnepuntnl schreef:

ik geloof dat jij dan maar eens een hele dag tussen een kudde in moet gaan staan. Want een goed sociaal opgegroeid paard gaat er niet op los meppen. Een goede leider hoeft dat niet te doen, die hoeft zijn oren maar plat te leggen en dat moet voldoende zijn. Als dat niet helpt zwiepen ze met de staart, trekken ze een been op en pas daarna halen ze uit maar vaak is dit nog niet heel hard. Er komt vaak meer herrie qua geluiden bij dan dat er daadwerkelijk op los gemept wordt zoals jij dat beschrijft.
Ik ben al oud en wijs genoeg om te weten hoe het gedrag van paarden in de kudde is, daar hoef ik niet een dag voor tussen de paarden te gaan staan :Y)
Wanneer een kudde stabiel is klopt jouw verhaal, maar wanneer de rangorde nog niet bepaald is, dan gaat het er soms hard aan toe! Zowel bij merries, als bij hengsten.
Probleem van TS is dat de pony nu weet hoe hij kan 'winnen' en dat gedrag zal doorbroken moeten worden. De manier waarop kan een discussie opleveren, maar de pony moet een ieder geval op zeer consequente wijze verteld worden wat wel gewenst gedrag is, en wat niet.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 19:43

Ik merk dat er veel verschillende meningen zijn over hoe je een dominant paard moet doorbreken.
Schreeuwen en slaan werkt totaal niet bij hem, daar wordt hij alleen maar pislink van. Ik ben zelf echt wel van door pakken want in de bak flikt hij me deze geintjes niet, en hoe komt dat? Omdat ik daar zeker weet dat me niks kan gebeuren, geen sloten = geen angst. Ik heb verschillende mensen in de arm genomen die eigenlijk ook niet zo goed weten wat te doen. Ik ben zelf niet iemand die snel opgeeft, dus ga door totdat ik een oplossing weet.

Met een ander paard is hij goed te rijden, al heeft hij dan wel zijn nukken dat hij links of rechts van het paard wilt lopen en ik zoiets heb van, je loopt waar ik wil. Als hij het niet vertrouwd gaat hij in de ankers en gaat dan aan de andere kan van het paard lopen. Erg irritant.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:08

Ik heb wel eens meer gezocht over dat achteruithobbelen omdat ik er dus ook last mee had en er zijn meer oude topics hier op bokt, moet je maar even zoeken, daar staan ook veel bruikbare tips in. Het lijkt vooral een koudbloed truc te zijn, lees nauwelijks over warmbloeden die het doen. Het is gewoon erg slim van het paard, want je doet er in eerste instantie weinig aan en dat weten ze. Voor je eigen veiligheid zou ik wel met iemand anders (niet op paard maar op de grond) oefenen op de weg die je moet lopen, die kan helpen mocht ie echt gek gaan doen. En dan echt het gevecht aangaan op je gevoel. Dus wel doordrukken of juist time out. Ik las ook van iemand die zijn paard stil had gezet als ie zo deed. Mocht alleen vooruit zo niet dan wachten. Geloof dat er stond dat ze wel een uur had gestaan. Toen had paard eieren voor geld gekozen. Er zijn veel oplossingen te bedenken maar het moet voor jou en je Fjord passend zijn. Succes ermee en let bovenal op je veiligheid.

PS hier is een goed topic over hetzelfde [BRT] Stoppen op buitenrit en dan achteruit gaan.