Merrie word gevaarlijk als ze bang is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 00:35

Cassidy schreef:
Pas je de fases ook toe? Versterk je de aanwijzing?
Als je continu dezelfde intensiteit blijft houden gaat het idd niet werken.

Ja ik pas de fases zeker toe maar na een tijdje is ze deze allemaal 'gewend' zeg maar.
Zoals mijn stroom op mijn draad waar ze gewoon rustig tegen kan staan..
Ik heb ook al eens gedacht om hen gewoon uit te nodigen en zelf bezig te laten zijn tot ze het in orde hebben.
Dit is oa één van m'n ideeën als oplossing.

Cassidy

Re: Merrie word gevaarlijk als ze bang is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:36

Als je paard aan de fases gewend kan raken, versterk je niet genoeg.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 00:37

Cassidy schreef:
Als je paard aan de fases gewend kan raken, versterk je niet genoeg.

Je bedoelt dat ik niet hard genoeg een tik geef? Bwa, ik denk dat het niet veel duidelijker kan.
Dan heeft ze weer 5 sec haar aandacht erbij of wipt ze even omhoog.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:43

Wie heeft het over een tik? Laat haar haar voeten bewegen terwijl ze toch je personal space respecteerd.
En ik heb zo de indruk dat ze dat niet doet. Als ze een vluchtreactie toont, zet haar aan het werk. Alleen maar slaan/tikken gaat het probleem niet oplossen.
Circling game, laat haar haar voeten bewegen, en blijf zelf stil staan. Laat haar je personal space respecteren. Aan het werk zetten, de energie laten afvloeien....
En als de energie is afgevloeid, rustmomenten inlassen. Op de momenten dat JIJ dat wilt - en als het paard er aan toe is.
Maak het ongewenste gedrag moeilijk en het gewenste gedrag makkelijk.
En dat houdt in dat je je paard moet leren lezen...weten wanneer je kunt stoppen, en weten wanneer je door moet gaan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-11-10 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:46

misschien moet je haar proppen in de oren doen dan hoort ze het niet zo hard meer.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 00:47

Cassidy schreef:
Wie heeft het over een tik? Laat haar haar voeten bewegen terwijl ze toch je personal space respecteerd.
En ik heb zo de indruk dat ze dat niet doet. Als ze een vluchtreactie toont, zet haar aan het werk. Alleen maar slaan/tikken gaat het probleem niet oplossen.
Circling game, laat haar haar voeten bewegen. Laat haar je personal space respecteren. Aan het werk zetten, de energie laten afvloeien....
En als de energie is afgevloeid, rustmomenten inlassen. Op de momenten dat JIJ dat wilt - en als het paard er aan toe is.

Ze mag van mij gerust lopen (met dit idee doe ik de leadrope er altijd aan..) de rustmomenten respecteer ik omdat ze hier het beste op reageert.
Het probleem zit net in het circling game. Ze wel niet 'rond me lopen' ze wil WEG. Ze weet heel goed wat de weg is. Wat moet ik dus doen om ze zo ver te krijgen dat ze rond me loopt? De technieken ken ik maar daar kijkt ze dan dwars doorheen. Ze kijkt dan ook dwars door mij heen.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 00:48

Marigold schreef:
misschien moet je haar proppen in de oren doen dan hoort ze het niet zo hard meer.

Haha tja, een goede oplossing maar ik vrees dat dit ook niet zo goed is voor haar. Zijn er paarden-oren-stopjes? :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:49

Mijn advies blijft...neem contact op met Parelli.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 00:50

Cassidy schreef:
Mijn advies blijft...neem contact op met Parelli.

Zal ik direct even doen, hopelijk weet ze nog raad hiermee..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:52

Wie is `ze`? Is je instructrice Parelli gecertificeerd? Neem anders contact op met Parelli USA. Als je instructie echt Parelli gecertificeerd is en er verder geen oplossing voor heeft, heeft zij sowieso een hotline naar de USA.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:57

Boterfliegje schreef:
Marigold schreef:

Haha tja, een goede oplossing maar ik vrees dat dit ook niet zo goed is voor haar. Zijn er paarden-oren-stopjes? :)

ja zoals ze bij dravers indoen.
het zou misschien een tussenoplossing zijn ik bedoel ze kan niet naar een andere wei en loopt je nu de hele tijd door de draad van de stress om die schoten, dat kan zo ook niet toch.
met gedragstraining ben je er ook niet gelijk dat kost tijd.
een easy paard erbij in het land die altijd bij haar is zou ook goed zijn, ze staat nu bij 2 andere ponys,
is ze nieuwkomer, voelt ze zich wel veilig, vind ze wel aansluiting bij de groep?
haar eigen maatje zou een oplossing kunnen zijn.
het gedrag komt in basis uit een onveilig gevoel bij het paard.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 00:59

Cassidy schreef:
Wie is `ze`? Is je instructrice Parelli gecertificeerd? Neem anders contact op met Parelli USA. Als je instructie echt Parelli gecertificeerd is en er verder geen oplossing voor heeft, heeft zij sowieso een hotline naar de USA.

Ze is gecertificeerd en kan dus inderdaad wel even contact opnemen. Ik heb haar gevraagt wanneer ze (zsm) eens tijd heeft, zodat we aan de slag kunnen. Ik laat jullie iets weten wanneer.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 01:00

Marigold schreef:

Haha tja, een goede oplossing maar ik vrees dat dit ook niet zo goed is voor haar. Zijn er paarden-oren-stopjes? :)[/quote]

ja zoals ze bij dravers indoen.
het zou misschien een tussenoplossing zijn ik bedoel ze kan niet naar een andere wei en loopt je nu de hele tijd door de draad van de stress om die schoten, dat kan zo ook niet toch.
met gedragstraining ben je er ook niet gelijk dat kost tijd.
een easy paard erbij in het land die altijd bij haar is zou ook goed zijn, ze staat nu bij 2 andere ponys,
is ze nieuwkomer, voelt ze zich wel veilig, vind ze wel aansluiting bij de groep?
haar eigen maatje zou een oplossing kunnen zijn.
het gedrag komt in basis uit een onveilig gevoel bij het paard.[/quote]

Klopt maar kan ik die dingen de hele dag inlaten?? Het is namelijk bijna constant?
Ze kent haar wei-genoten nu 5 maanden en voelt zich al goed baas op wei. Ze staan netjes samen hooi te eten en worden gek als ik met eentje naar buiten ga. Ik denk dus niet dat dit het probleem is? De dikke shetlander die erbij staat is altijd bij haar.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 01:21

nog iets zt haar op stal en als je er bent ga je met haar de wei in en bij elk schot in het begin negeren en zodra ze rustiger word belonen. als jij normaal overkomt zal ze merken dat het niet eng is en er hopelijk aan gaan wennen. en dan weer op stal.

een heel lastig probleem is het een idee dat je eens ergens anders heen gaat om te traien bij een manege in de buurt zodat ze daar de rust kan bewaren. en begin een schriktraining met vuurwerk en gerust stellen net als bij de politie. lijn eraan en pang geruststellen en weer pang en weer geruststellen met wat lekkers en nog een keer pang weer geruststellen en dan stoppen en dat meerdere keren per week . net zo lang tot ze niet meer noemenswaardig schrikt. je kan ook wandelen met haar en dan pang en geruststellen maar des te rustiger zij is des te meer belonen maar dat raad ik je wel aan als je haar meer onder controle hebt met longeren.
Boterfliegje schreef:
franka75 schreef:
hoi is het dan niet een idee om haar eerst te leren longeren met hulp natuurlijk, nou is er met de meeste echt bange paarden niets te beginnen

Longeren lukt maar niet als ze bang is.. Het grote nadeel is dus nu dat ik niet kan oefenen als het rustig is.
Want het is altijd jacht.. Enkel als het donker is, word het rustig. Maar ik heb helaas geen verlichting in mijn piste.
Daarom moet ik een oplossing vinden voor nu, als ze bang is..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 01:26

met schriktraining er nu bij is het nog meer stress althans wel als ze op deze lokatie blijft.
ik had even de foto's bekeken in je topics van je onderschrift,
het is erg open allemaal, ze voelt zich vast niet erg veilig zo op het open veld wat haar wei is,
en de draden zijn laag, ook al zit er veel stroom op.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:44

Boterfliegje schreef:
_brunette schreef:
Ik vind het wel heel makkelijk gezegd om niet opzij te springen voor een paard wat op je komt afgestormd. Dat is toch geen optie? Eigen veiligheid gaat boven alles. Ik had ooit ook te maken met een dominante tinker die dwars door me heen liep. Reken maar dat ik voor hem opzij ging. Ook al werkt dit misschien averechts. Als hij over me heen was gedenderd was ik nog verder van huis geweest.

Idd, zo denk ik ook.. Ik weet heel goed dat het niet de bedoeling is dat ik wijk voor m'n paard maarja!
Heb je nog een oplossing gevonden hiervoor?

Als ik eerlijk ben, helaas niet. De tinker is toen verkocht omdat het niet meer veilig was om met hem te werken. Ik & de eigenaresse konden hem niet meer aan. Ook onder het zadel niet. Heel erg jammer. Maar dit was waarschijnlijk te wijten aan een opvoedingsproblemen in zijn jongere jaren. Ik hoop dat je een betere oplossing kunt vinden.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:46

Zit opeens te denken, wat als je eens contact opneemt met een stal waar politiepaarden worden getraind? Als er mensen zijn die wat met paarden-knallen-paniek kunnen zijn die het wel.... misschien hebben ze iets bruikbaars voor je. Eerlijk gezegd heb ik het best met je merrie te doen, een paard mag nooit over je heen walsen maar ze staat nu ook wel in een extreme situatie waar ze blijkbaar nooit tot rust kan komen, omdat ze ook snachts jagen, een dergelijk sensibel paard wordt daar dus gek van (zou ik zelf eerlijk gezegd ook niet tegen kunnen, dat geknal wat nooit ophoudt). Je begon net een basis op te bouwen schrijf je voordat het jachtseizoen begon, lijkt mij nog een te korte vertrouwensband voor je paard om jou nu in deze situatie te vertrouwen (en dat blijkt ook omdat ze geen acht op je slaat). En je schrijft dat ze sinds haar geboorte nauwelijks een mens van dichtbij heeft gezien en nauwelijks in handen is geweest, dus jij bent de eerste mens in wie ze vertrouwen moet gaan krijgen. Net nu dat een beetje begon te groeien begint dat knallen. Ik zou haar persoonlijk echt weghalen, en haar eerst leren dat ze mensen kan vertrouwen. Er moet wel iets te vinden zijn, of tijdelijk bij iemand van Bokt oid?

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 20:38

franka75 schreef:
nog iets zt haar op stal en als je er bent ga je met haar de wei in en bij elk schot in het begin negeren en zodra ze rustiger word belonen. als jij normaal overkomt zal ze merken dat het niet eng is en er hopelijk aan gaan wennen. en dan weer op stal.

een heel lastig probleem is het een idee dat je eens ergens anders heen gaat om te traien bij een manege in de buurt zodat ze daar de rust kan bewaren. en begin een schriktraining met vuurwerk en gerust stellen net als bij de politie. lijn eraan en pang geruststellen en weer pang en weer geruststellen met wat lekkers en nog een keer pang weer geruststellen en dan stoppen en dat meerdere keren per week . net zo lang tot ze niet meer noemenswaardig schrikt. je kan ook wandelen met haar en dan pang en geruststellen maar des te rustiger zij is des te meer belonen maar dat raad ik je wel aan als je haar meer onder controle hebt met longeren.

Ik kan haar niet op stal zetten tijdens de jacht, ze loopt letterlijk de muren uit de stal. Ik beschik niet over een trailer en ze is het trailerladen dus ook niet gewend, dit zal dus alleen maar meer stress veroorzaken. Schriktraining heb ik al met haar gedaan. Ze went normaal net heel snel aan alles! Ik kan plastic zakken en flesjes op de grond leggen en erover lopen, vind ze prima. Een doek over haar, vind ze ook goed.. Een tractor starten naast haar terwijl ze op stal staat, allemaal perfect te doen! Het probleem is dat ik voor dat ik kan belonen al 3x opzij moet springen.. Wat ik nog wel kan proberen is haar los in de piste laten met haar vriendjes en dan belonen als ze braaf is. Dan voelt ze zich niet slecht omdat ik haar niet vast heb en is ze dus niet gevaarlijk.. Ik ga het in ieder geval proberen.

Marigold schreef:
met schriktraining er nu bij is het nog meer stress althans wel als ze op deze lokatie blijft.
ik had even de foto's bekeken in je topics van je onderschrift,
het is erg open allemaal, ze voelt zich vast niet erg veilig zo op het open veld wat haar wei is,
en de draden zijn laag, ook al zit er veel stroom op.

De bedrading is enkel laag aan de piste, de rest is vrij hoog. Ook kan ik me niet inbeelden dat ze zich 'veiliger' zou voelen met hogere omheining?

Fransje_70 schreef:
Zit opeens te denken, wat als je eens contact opneemt met een stal waar politiepaarden worden getraind? Als er mensen zijn die wat met paarden-knallen-paniek kunnen zijn die het wel.... misschien hebben ze iets bruikbaars voor je. Eerlijk gezegd heb ik het best met je merrie te doen, een paard mag nooit over je heen walsen maar ze staat nu ook wel in een extreme situatie waar ze blijkbaar nooit tot rust kan komen, omdat ze ook snachts jagen, een dergelijk sensibel paard wordt daar dus gek van (zou ik zelf eerlijk gezegd ook niet tegen kunnen, dat geknal wat nooit ophoudt). Je begon net een basis op te bouwen schrijf je voordat het jachtseizoen begon, lijkt mij nog een te korte vertrouwensband voor je paard om jou nu in deze situatie te vertrouwen (en dat blijkt ook omdat ze geen acht op je slaat). En je schrijft dat ze sinds haar geboorte nauwelijks een mens van dichtbij heeft gezien en nauwelijks in handen is geweest, dus jij bent de eerste mens in wie ze vertrouwen moet gaan krijgen. Net nu dat een beetje begon te groeien begint dat knallen. Ik zou haar persoonlijk echt weghalen, en haar eerst leren dat ze mensen kan vertrouwen. Er moet wel iets te vinden zijn, of tijdelijk bij iemand van Bokt oid?

Zeker een goed idee, al ken ik geen politie-paarden-school hier in de buurt. Ik zal even zoeken naar eventuele mogelijkheden.
Ivm het verplaatsen, ik ben me er heel goed bewust van dat dit de perfecte oplossing zou zijn maar ik vind geen weide.. Een pensionstal kan ik niet betaling in combinatie met m'n pony's op wei en de huur enzo. De mensen van bokt hier in de buurt staan op een stalling. Ook heb ik de tijd niet om eerst mijn pony's eten te gaan geven in mijn wei na school en dan naar mijn merrie te rijden om haar eten te geven op een andere wei. Het is nu allemaal al erg moeilijk..

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 22:32

Mag ik jullie mening over kalmerings-supplementen?
Dit zou volgens mij ook een fijne oplossing zijn voor zowel haar als mij.
En eventueel ook jullie ervaring?
NAF Magic 5 Star (de beste volgens paardendrogist)
PrimeVal Stressless
Pavo NervControl
Special Calmer (is speciaal voor paarden met arabisch bloed, bevat wel valeriaan, wat is jullie ervaring hiermee??)

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:08

Oke,
dit is dus een merrie met behoorlijk wat karakter.
Als ze op je afkomt, gewoon proberen te blijven staan, en steek
je hand uit dat ze moet stoppen en ga je zacht tegen haar praten.
Niet aan de kant gaan als ze overgaat naar draf en door je heen wil lopen,
ze loopt dan langzamer da nje dnekt en kun je haar van je af duwen.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:18

_Layco_ schreef:
Oke,
dit is dus een merrie met behoorlijk wat karakter.
Als ze op je afkomt, gewoon proberen te blijven staan, en steek
je hand uit dat ze moet stoppen en ga je zacht tegen haar praten.
Niet aan de kant gaan als ze overgaat naar draf en door je heen wil lopen,
ze loopt dan langzamer da nje dnekt en kun je haar van je af duwen.

Ik kan inderdaad wel eens proberen gewoon rustig mijn hand uit te steken, hoe eenvoudig dat ook klinkt, heb net dat nog niet geprobeerd.
Karakter heeft ze inderdaad genoeg maar hier ben ik dan ook heel blij mee! Het zoeken naar oplossingen is soms net iets meer werk dan bij een ander paard..

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:27

Misschien zou je eens naar Eric Laarakkers kunnen gaan. Dat is een holistische praktijk, zij kunnen haar mogelijk goed helpen.
Zij kunnen ook het psyche nameten, kijken waarom ze zo bang is enz....
Aan de hand daarvan kunnen ze uitmeten welke medicatie voor haar goed zou kunnen zijn.

Ik zou dit gaan doen, je hebt zoveel medicatie voor angst, maar wat werkt wel en wat werkt niet goed enz...
Hier kunnen ze dat testen.

Succes en pas op voor je eigen veiligheid. Dat is prioriteit nummer 1, hoe vervelend het ook is.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:28

Je moet het rennen patroon zien te onderbreken. Zodra jouw paard de benen neemt zien of horen ze niets meer en denken ze alleen aan rennen. Door een flinke ruk aan het touw zodat ze met haar ogen richting jou staat zal haar verbluffen en uiteindelijk zal ze merken dat dit veel fijner is en zal ze je bedanken voor haar uit het renpatroon te halen.
Hoofd omlaag is ook een hele goede oefeningen want zo staan ze in een ontspannen positie. Dus continu het hoofd omlaag vragen als er weer spanning komt of aan het opbouwen is.

Dit soort paarden komen heel snel in je ruimte. Probeer ze daarom altijd afstand te laten houden. Stick/zweep mee en als ze in je buurt komen ga maar groot staan, springen weet ik veel dan merken ze vanzelf dat het niet de bedoeling is dat ze te dicht bij komen. Door op t goede moment te stoppen (als ze een stapje terug zet) merkt ze wat wel en niet kan.

Mag ik vragen van wie je les hebt?

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:52

xmarliez schreef:
Je moet het rennen patroon zien te onderbreken. Zodra jouw paard de benen neemt zien of horen ze niets meer en denken ze alleen aan rennen. Door een flinke ruk aan het touw zodat ze met haar ogen richting jou staat zal haar verbluffen en uiteindelijk zal ze merken dat dit veel fijner is en zal ze je bedanken voor haar uit het renpatroon te halen.
Hoofd omlaag is ook een hele goede oefeningen want zo staan ze in een ontspannen positie. Dus continu het hoofd omlaag vragen als er weer spanning komt of aan het opbouwen is.

Dit soort paarden komen heel snel in je ruimte. Probeer ze daarom altijd afstand te laten houden. Stick/zweep mee en als ze in je buurt komen ga maar groot staan, springen weet ik veel dan merken ze vanzelf dat het niet de bedoeling is dat ze te dicht bij komen. Door op t goede moment te stoppen (als ze een stapje terug zet) merkt ze wat wel en niet kan.

Mag ik vragen van wie je les hebt?

Bedankt voor de tips, zal zeker eens proberen het hoofd laag te houden. Met dit paard krijg ik les van iemand die door eigen ervaring met arabieren enzo, zo gaan werken is. Met mijn vorige ruin heb ik vaak workshops gedaan bij Jossy Reynvoet (ik vind hem echt geweldig..).
Maar omdat ik nog niet graag op verplaatsing ga met mijn merrie en owv school geen geld heb om hem te laten komen, heb ik met haar nog geen les van hem gevolgt...

Aangezien ik hier nu toch met dit topic bezig ben, mijn weide van mijn paardjes word onteigend en ik heb geen geld om er eentje te huren.
Daarom worden mijn lieve vrienden verkocht. Ik heb nog wel tot volgende zomer gekregen voor ik moet vertrekken dus er word rustig aan naar een gepaste eigenaar gezocht.. Tot dan blijf ik zeker nog oefenen met mijn merrie dus jullie tips zijn niet voor niets..