franka75 schreef:nog iets zt haar op stal en als je er bent ga je met haar de wei in en bij elk schot in het begin negeren en zodra ze rustiger word belonen. als jij normaal overkomt zal ze merken dat het niet eng is en er hopelijk aan gaan wennen. en dan weer op stal.
een heel lastig probleem is het een idee dat je eens ergens anders heen gaat om te traien bij een manege in de buurt zodat ze daar de rust kan bewaren. en begin een schriktraining met vuurwerk en gerust stellen net als bij de politie. lijn eraan en pang geruststellen en weer pang en weer geruststellen met wat lekkers en nog een keer pang weer geruststellen en dan stoppen en dat meerdere keren per week . net zo lang tot ze niet meer noemenswaardig schrikt. je kan ook wandelen met haar en dan pang en geruststellen maar des te rustiger zij is des te meer belonen maar dat raad ik je wel aan als je haar meer onder controle hebt met longeren.
Ik kan haar niet op stal zetten tijdens de jacht, ze loopt letterlijk de muren uit de stal. Ik beschik niet over een trailer en ze is het trailerladen dus ook niet gewend, dit zal dus alleen maar meer stress veroorzaken. Schriktraining heb ik al met haar gedaan. Ze went normaal net heel snel aan alles! Ik kan plastic zakken en flesjes op de grond leggen en erover lopen, vind ze prima. Een doek over haar, vind ze ook goed.. Een tractor starten naast haar terwijl ze op stal staat, allemaal perfect te doen! Het probleem is dat ik voor dat ik kan belonen al 3x opzij moet springen.. Wat ik nog wel kan proberen is haar los in de piste laten met haar vriendjes en dan belonen als ze braaf is. Dan voelt ze zich niet slecht omdat ik haar niet vast heb en is ze dus niet gevaarlijk.. Ik ga het in ieder geval proberen.
Marigold schreef:met schriktraining er nu bij is het nog meer stress althans wel als ze op deze lokatie blijft.
ik had even de foto's bekeken in je topics van je onderschrift,
het is erg open allemaal, ze voelt zich vast niet erg veilig zo op het open veld wat haar wei is,
en de draden zijn laag, ook al zit er veel stroom op.
De bedrading is enkel laag aan de piste, de rest is vrij hoog. Ook kan ik me niet inbeelden dat ze zich 'veiliger' zou voelen met hogere omheining?
Fransje_70 schreef:Zit opeens te denken, wat als je eens contact opneemt met een stal waar politiepaarden worden getraind? Als er mensen zijn die wat met paarden-knallen-paniek kunnen zijn die het wel.... misschien hebben ze iets bruikbaars voor je. Eerlijk gezegd heb ik het best met je merrie te doen, een paard mag nooit over je heen walsen maar ze staat nu ook wel in een extreme situatie waar ze blijkbaar nooit tot rust kan komen, omdat ze ook snachts jagen, een dergelijk sensibel paard wordt daar dus gek van (zou ik zelf eerlijk gezegd ook niet tegen kunnen, dat geknal wat nooit ophoudt). Je begon net een basis op te bouwen schrijf je voordat het jachtseizoen begon, lijkt mij nog een te korte vertrouwensband voor je paard om jou nu in deze situatie te vertrouwen (en dat blijkt ook omdat ze geen acht op je slaat). En je schrijft dat ze sinds haar geboorte nauwelijks een mens van dichtbij heeft gezien en nauwelijks in handen is geweest, dus jij bent de eerste mens in wie ze vertrouwen moet gaan krijgen. Net nu dat een beetje begon te groeien begint dat knallen. Ik zou haar persoonlijk echt weghalen, en haar eerst leren dat ze mensen kan vertrouwen. Er moet wel iets te vinden zijn, of tijdelijk bij iemand van Bokt oid?
Zeker een goed idee, al ken ik geen politie-paarden-school hier in de buurt. Ik zal even zoeken naar eventuele mogelijkheden.
Ivm het verplaatsen, ik ben me er heel goed bewust van dat dit de perfecte oplossing zou zijn maar ik vind geen weide.. Een pensionstal kan ik niet betaling in combinatie met m'n pony's op wei en de huur enzo. De mensen van bokt hier in de buurt staan op een stalling. Ook heb ik de tijd niet om eerst mijn pony's eten te gaan geven in mijn wei na school en dan naar mijn merrie te rijden om haar eten te geven op een andere wei. Het is nu allemaal al erg moeilijk..