Hoe vaak trainen jullie je proefje voor een wedstrijd??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:40

_Azar_ schreef:
Niet. :D
Enkel als het de eerste keer is dat ik een nieuwe proef ga rijden, oefen ik ze op voorhand wel een paar keer.
Voor de rest herhaal ik de oefeningen los van elkaar.
Als ik ze te veel rijd, begint mijn paard ze te kennen. Als hij dna weet dat hij ergens van stap naar galop moet, wilt hij de overgang al te vroeg maken.

Hier hetzelfde :j

Mavelle

Re: Hoe vaak trainen jullie je proefje voor een wedstrijd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:44

Ik lees ze alleen even door, maar oefen ze niet.

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:34

Ik oefen de proef eigenlijk niet, ik pak alleen onderdelen uit de proef die ik dan oefen want mijn paard is zo een meedenker, als ik de proef 2x oefen doet ie m de 3e keer zelf :+

suprleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:01

ik oefen vaak alleen de onderdelen. anders weet mijn paard al wat er komen gaat. wat ik vaak doe is zelf thuis op papier even de proef doen. dus een ring tekenen met de letters en de proef even 'rijden' met een pen. werkt beter dan de proef gewoon doorlezen.

xxxme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:02

1 of 2 x, in de week voor de wedstrijd. Verder gewoon veel de 'lastige' onderdelen meenemen in de training :)

Hepento

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:41

Ik oefen eigenlijk nooit mijn proef, paard is 21 jaar en heeft al Z gelopen (rijd nu z1), dus als ik wel ga oefenen weet hij veel te goed wat er gaat komen. Ik doe alleen losse onderdelen en soms wat lijnen als er lastige in een proef zitten!

Liiset_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:08

ik rijd niet vaak wedstrijden, maar anders oefen ik ze 2 of 3x. niet te vaak.
er wordt ook altijd nog voorgelezen dus als je even iets vergeet heb je altijd weer een geheugensteuntje:)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 02:01

Ik rijd B, maar ik oefen wel regelmatig de proef, ik leer ze uit mijn hoofd. Ik rijd ze niet altijd zoals ze bedoeld zijn, meestal doe ik alleen de lijnen in stap of in draf na het losrijden, als extra-losrijden zeg maar. Dan zeg ik ondertussen hardop (of in mijn hoofd) wat de bedoeling is ("Tussen X en C arbeidsgalop, ookal doen we dat nu niet"). De echte onderdelen oefen ik daarna apart.
En natuurlijk doe ik em ook wel hoe het officieel gevraagd wordt :P.

Maar ik doe dat met name zodat ik weet welke kanten ik op moet etc, omdat ik nu nog erg zenuwachtig ben voor wedstrijden en ik hoop dat het me zal helpen met meer te concentreren op wat ik aan het rijden ben, zodat ik dus weer een zorg minder heb.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 02:09

ik lees het proefje altijd een paar keer, en rijd hem soms een keertje in de week voor de wedstrijd.

lindaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:43

ik oefenen ze wel x ofzo ( niet is een week hoor) maar als je de proef dan kent doe ik hem nog 1 á 2 x en dan ken ik hem ook wel

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:00

Ik oefen mijn proefje eigenlijk nooit. Ik lees hem alleen een keer door.
Als ik hem oefen kent mijn pony hem met de wedstrijd. Wat erg vervelend is :P

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 12:25

Ik krijg zo'n proefje echt niet in mij hoofd, ook al oefenen ik thuis teken ik een bak enzo maar ik onthou het niet, denk dan door de zenuwen ofzo :( Wie kan me een goede tip geven??

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:08

Ik lees mijn proef altijd in de auto op weg naar de wedstrijd door. Dan ken ik hem opzich niet helemaal uit mijn hoofd, maar wel de eerste 3/5 onderdelen. Dan begin je rustig aan je proef, omdat je zelf ook weet wat je moet doen. Als ik eenmaal met mijn proef bezig ben ben ik eigenlijk niet meer zenuwwachtig. Dan heb ik het ook niet meer nodig om de rest te weten. Mijn moeder leest mij sinds dat ik wedstrijden rij altijd voor. Hierdoor weet zij wat ik het liefste wil en ik hoe zij voorleest. Ze weet nu bijvoorbeeld dat als ik bezig ben met een onderdeel dat ze dan de volgende al moet voorlezen. En dan voordat ik aan dat onderdeel begin ze het nog een keer moet zeggen. Ik weet niet of je een vaste voorlezer hebt? Dan vind namelijk zelf erg handig. Als iemand anders mij voorleest ben ik altijd veel zenuwachtiger.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:12

nooit! oefenen doe ik niet, het is B, dus zo lastig is het niet. Leer hem wel altijd uit mijn hoofd. Ik heb hem in 5 minuten in mijn hoofd zitten, maar rijd ook al jaren in de B, dus ken die proefjes inmiddels wel :-)

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 13:33

anne_joy schreef:
Ik lees mijn proef altijd in de auto op weg naar de wedstrijd door. Dan ken ik hem opzich niet helemaal uit mijn hoofd, maar wel de eerste 3/5 onderdelen. Dan begin je rustig aan je proef, omdat je zelf ook weet wat je moet doen. Als ik eenmaal met mijn proef bezig ben ben ik eigenlijk niet meer zenuwwachtig. Dan heb ik het ook niet meer nodig om de rest te weten. Mijn moeder leest mij sinds dat ik wedstrijden rij altijd voor. Hierdoor weet zij wat ik het liefste wil en ik hoe zij voorleest. Ze weet nu bijvoorbeeld dat als ik bezig ben met een onderdeel dat ze dan de volgende al moet voorlezen. En dan voordat ik aan dat onderdeel begin ze het nog een keer moet zeggen. Ik weet niet of je een vaste voorlezer hebt? Dan vind namelijk zelf erg handig. Als iemand anders mij voorleest ben ik altijd veel zenuwachtiger.

Ja kijk dat is ideaal als je dezelfde voorlezer heb, ik moet altijd iemand zoeken! Dat is echt lastig!
Ik weet ook wel 3/4 van me proef en idd als je eenmaal aan het rijden ben ben ik ook niet meer zenuwachtig. Maar ik heb dus wel iemand gehad die verkeerd voor las en daardoor kreeg ik dan -2, maar ik dacht wel ik moet anders rijden maar dacht zij heeft het blaadje dus ze zal het wel weten.

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:35

1 of 2 keer dan nog een keer met een pen en een papiertje

vienna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:39

Ik oefen ze in het begin best wel een paar keer. Ik rij de proeven uit mijn hoofd en oefenen te paard werkt bij mij dan toch het beste. Als ik ze weet en al een wedstrijd heb gereden, rijdt ik de proeven niet meer. Alleen af en toe gedeeltes, waar het dan bijv. de vorige keer fout is gegaan (niet de proef zelf hoor, want dat gaat meestal wel goed, maar soms de uitvoering er van :Y) )

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:11

Eciara schreef:
Ik krijg zo'n proefje echt niet in mij hoofd, ook al oefenen ik thuis teken ik een bak enzo maar ik onthou het niet, denk dan door de zenuwen ofzo :( Wie kan me een goede tip geven??

Even de proef opzoeken op youtube van iemand die hem redelijk netjes rijdt en geluid van voorlezer erop heeft staan. Ik kijk het 2x en dan ken ik de proef :j

Elena91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:39

Eigenlijk nooit. Ik rijd heel vaak wedstrijd dus daar rijd ik de proeven vaak genoeg. :)
Soms als ik nog iets wel afwerken rijd ik 1/2 keer in de week nog een proefje maar meer ook niet.

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:37

Meestal 1 keer (Z proeven) anders kom ik er niet uit :P
Dan heb ik echt zoiets van wat?

Maar de B proeven niet of ook 1 keer.
En de M proeven nooit, want die had ik altijd dat jaar daarvoor met de andere pony gereden.

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:51

meestal maar 1 keer, omdat ik niemand heb om voor te lezen, maar uiteraard oefen ik de onderdelen van de proef :j

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:54

Nies_ schreef:
Eciara schreef:

Even de proef opzoeken op youtube van iemand die hem redelijk netjes rijdt en geluid van voorlezer erop heeft staan. Ik kijk het 2x en dan ken ik de proef :j

Idd dat heb ik ook gedaan bij m'n L1 proef, gewoon op youtube kijken hoe andere het doen en hoe de proef gaat, is echte aanrader :j

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:07

ik doe ook altijd eerst op youtube kijken hoe de proef gaat :j

Melenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:35

Wanneer er een nieuw proefje aan de beurt is een of twee keer. Daarna niet te vaak, mijn pony weet dan namelijk op wedstrijd al wat hij moet doen. Wel oefen ik de oefeningen apart en enkele oefeninen achter elkaar.

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:37

soms 2x maar meestal maar 1x