Ruiters in het verkeer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Ruiters in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:20

Ik denk dat er maar een goed antwoord is.

Sommige combinaties zijn een gevaar op de weg.

Of niet? :')

fayenne22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:25

paard en ruiter zijn zeker geen gevaar voor de verkeersveiligheid.
jij moet gewoon goed opletten en het verkeer ook
ik vind wel dat je dier verkeersmak moet zijn voor je egt de weg opgaat.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:04

fayenne22 schreef:
paard en ruiter zijn zeker geen gevaar voor de verkeersveiligheid.
jij moet gewoon goed opletten en het verkeer ook
ik vind wel dat je dier verkeersmak moet zijn voor je egt de weg opgaat.

Maar je moet je paard toch eerst verkeersmak maken.
Hoe wil je dat dan doen??

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:10

En paarden die heel moeilijk doen met het verkeersmak maken hebben veelal te maken met een ruiter die snel bang is van het verkeer/omgeving!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:57

Chaos schreef:
En paarden die heel moeilijk doen met het verkeersmak maken hebben veelal te maken met een ruiter die snel bang is van het verkeer/omgeving!

Of ga met zo'n paard vijf dagen op trektocht in een groep en mijd daarbij vooral NIET de grote wegen. 10 tegen 1 dat het paard het (goede) gedrag van de andere paarden overneemt.......

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:47

en als je paard nu nog zo jong is dat je er niet op kan gaan zitten. oja sorry die hoort in de opfok thuis

Maar even ontopic. Niet iedereen heeft d emogelijkheid om met zijn paard op trektocht te gaan.
@ chaos, vaak is dat wel zo maar automobilisten kunnen ook behoorlijk op je zenuwen werken zowel bij het paard als de ruiter/ begeleider.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:52

Daks schreef:
en als je paard nu nog zo jong is dat je er niet op kan gaan zitten. oja sorry die hoort in de opfok thuis

Maar even ontopic. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om met zijn paard op trektocht te gaan.

Dan neem je 'm mee als handpaard, laat je 'm je slaapzak dragen. Of je doet het lopend.
Waarom zou je dan niet op trektocht kunnen? Als je op een paard kunt zitten, kun je op trektocht, kwestie van prioriteiten en de lat op het juiste niveau.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:55

sorry maar ik zou een paard van 1 of 2 niet zo snel meenemen als handpaard.
Dat kan wel problemen opleveren

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:02

Daks schreef:
sorry maar ik zou een paard van 1 of 2 niet zo snel meenemen als handpaard.
Dat kan wel problemen opleveren

Dan moet je ook niet op een paard gaan zitten, daar kun je vanaf storten!

Sorry, maar opvoeden van een paard is een kwestie van DOEN. Datzelfde geldt voor verkeersmak maken en trektochten rijden, dat is een kwestie van doen. Alles in het leven kan een probleem opleveren dus dat is een kul-argument om niet de moeite te nemen om het gewoon te doen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:03

Ik ben zelf een echte recreatieruiter, rij veel buiten met mijn Haflinger die ik ook écht zelf verkeersmak heb moeten maken. Ooit 7½ jaar geleden begonnen met een eigenwijze, bokkende Haf, als de dood voor tractors en allerlei rare dingen... Tegenwoordig bijna geen problemen meer. Scheelt weer dat hij lekker koel in z'n koppie is, dus hij is niet zo heel snel gek te krijgen. Hoe ik dat gedaan heb : zelf heel rustig blijven bij alles wat hij eng vindt, en met heel veel rust en geduld proberen het voor elkaar te krijgen. En vooral : je moet echt een vertrouwensband met elkaar hebben, je paard moet jou als leider zien en je moet zijn angst begrijpen en respecteren.

En natuurlijk is het ook heel belangrijk dat je zelf de verkeersregels kent, let op je eigen veiligheid en die van anderen, en leer je paard goed stil te staan. Hand uitsteken als je afslaat, rechts houden, auto's bijv. stopteken geven of dat ze langzamer gaan rijden, leg mensen uit wat je van ze wilt want zij weten lang niet altijd hoe ze met paarden om moeten gaan. Dat zijn hele belangrijke dingen in het buiten rijden. Daarnaast vind ik dat je als ruiter ook zéker je eigen plekje en veiligheid in het verkeer moet verdedigen, en je ook écht niet altijd a la minute aan de kant hoeft te gaan als een auto haast heeft of wat dan ook. Eerst rust en ruimte, daarna de rest. Ik rij met zweep, en als fietsers (en vooral brommers) te dicht langs me willen gaan steek ik mijn zweep gewoon uit zodat ze wel met een grote boog om me heen moeten. Jammer voor hun, maar mijn veiligheid is ook hun veiligheid. Maar als ik met een druk paard over het fietspad dribbel omdat er iets eng is terwijl er mensen vlak naast me zijn, roep ik altijd wel even sorry als ik in de weg zit hoor, zo is het dan ook weer. Maar mensen die zich asociaal gedragen tegenover ruiters krijgen het van mij ook zéker te horen. Mensen vergeten zo gemakkelijk dat een paard een vluchtdier is en dat je daar altijd alert op moet blijven, als kind leert iedereen dat. Per ongeluk, oké. Maar keihard optrekken recht voor je neus, afsnijden, honden los die achter je paard aan gaan, dat soort dingen... Daar zeg ik echt wel wat van.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:12

Maxielover, ben helemaal met je eens! mensen houden (bijna) geen rekening met ruiters. mijn verzorghaflinger was laats ook aan het dribbellen, kwamen wielrenners aan.. 'mijn' paard wou de kont toe draaien inplaats daarvan draaide ik dr in een snelle en korte baan om..zodat ze met het hoofd richting 2e helft kwam, waardoor die wielrenners gingen bellen. normaal geen probleem! maar het was aan het waaien enz, alles zat tegen die dag. het paard werd gekker en begon voorbenen laag omhoog te gooien. wielrenners nogmeer bellen en schreeuwen, waardoor ze in de berm belandden. ik was redelijk boos en had ze toen ook gezegt wat ik er van vond over hun gedrag, had het beter niet kunnen doen want kreeg grote mond wat ik als zo'n klein meisje wel niet dacht, naja je kent ze 'wielrenners'. wel is de haflinger nog bang voor tractoren en vrachtwagens. sorry voor het lange verhaal (A)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:15

Mits er gepast mee om wordt gegaan en de ruiter weet waar deze mee bezig is zie ik weinig gevaar.

Veel automobilisten beseffen echter niet echt dat paarden vluchtdieren zijn, en scheuren met een noodvaart vlak er langsheen waardoor ik met een paniekerig paard zit die geen kant op kan.

Ik ben echt niet te beroerd om met het paard ergens een zijstraatje in te gaan of iets zodat ik hem met zijn hoofd richting de auto kan sturen zodat hij ziet wat er gebeurt, maar daar moet ik dan wel even de tijd voor krijgen.

Maargoed er is veel onbegrip vanuit beide partijen, automobilisten snappen vaak niet wat ze met de ruiters aanmoeten en andersom. Lijkt me verstandig als hier meer aandacht aan besteed wordt.

Paardrijden op de weg hóeft niet gevaarlijk te zijn

PBA_ schreef:
mirka1994 schreef:
Wat een toepasselijke naam Veiligheid ;)
Je hebt ook altijd nog die sukkels die expres gaan toeteren en uit het raam hangen te gillen in de hoop dat je paard ervandoor schiet.

Ja hoor heb ze ook meegemaakt. Dan is het de taak van de ruiter het paard zodanig te beleren/ op te voeden dat het er tegen kan en niet wegspringt. En ja dat is te doen.

Ook ik heb die meegemaakt, zelfs 2 jaar terug in december dat van die rotjochies rotjes gingen gooien..
Mijn pony kon er wel tegen maar mijn paard zou dat echt niet kunnen, met ervaring opdoen is het vast wel te leren maar ik zie er weinig in om tijdens dat proces te verongelukken
(ook een van de redenen waardoor mijn paard op een pensionstal staat zodat ik niet meer over de weg hoef naar de bak. Hou er helemaal niet van om problemen uit de weg te lopen maar dit zijn echt geen dingen waar ik elke keer weer zin in heb, het moet wel ontspanning blijven)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:29

ikke ik heb het ook gedaan en ons wederzijds vertrouwen en respect is goed.
Ik weet zijn angsten en hij weet hoe ik daarop reageer, door gewoon rustig te blijven.
We hebben beide vertouwen in elkaar.
Maar op het moment dat ik op de weg loop wat fantastich ging en er komt een auto aan uit een doodlopende weg en die gaat 40 cm achter hem rijden begint te toeteren en met zijn gas te spelen en mijn paard haalt uit. Ben ik dan fout of hij.
Wie neemt hier dan de keuze om veilig met elkaar om te gaan.
Ik bedoel ik loop op een rustige weg half in de berm maar meneer word druk van die auto.
Het is en blijft een vluchtdier ondaks onze band, en het wederzeidse vertouwen in elkaar.
Wat het gevolg hiervan een gestrest paard een boze begeleider9op de automobilist) en een schreeuwende automobilist.
In mijn ogen was ik veilig en rustig bezig maar zo'n gek verkloot het gewoon voor een ander.

En ik ben daarna nog een paar keer op de weg geweest maar hij word nu gewoon extreem zenuwachtig als er weer een auto te dicht bij hem komt.
Kan een gevaar zijn want het is immers een vluchtdier maar ik blijf zeker rustig op zo'n moment.
Dus inderdaad opvoeding gewoon doen maar dan moeten alle weggebruikers rekening met elkaar houden en het voor elkaar zo simpel mogelijk houden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:29

Ben het eens met ikke, het is gewoon een kwestie van veel doen. Mijn vzpaardjes weten inmiddels niet beter als gekke dingen doen.
Zowiezo als de basis opvoeding goed is, komt de rest vanzelf.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:48

Ik ben wel benieuwd voor wat voor een onderzoek deze gegevens gebruikt gaan worden :+ .

Maar goed: Voor een dik deel EENS met de stelling. Paarden (net zo goed als andere dieren) blijven onvoorspelbaar. Altijd! Dus in dat opzicht zouden paarden een probleem KUNNEN OPLEVEREN. Maar ik vind dus niet dat paarden in het verkeer een probleem zijn!

Voor een groter deel zorgen juist de overige weggebruikers voor gevaarlijke situaties. Vaak vanuit onwetendheid, en dat vind ik trouwens geen excuus, meer een teken van grote domheid en een gebrek aan logisch kunnen nadenken.

Ik ben geschept met een paard door een automobilist die niet kon anticiperen (vanwege de te hoge snelheid op B-weg) op mijn in de stress schietende paard (vanwege het geluid van diezelfde hard rijdende auto achter ons). Dat was dus een dubbele kwestie van a-sociaalheid aangezien die persoon niet eens stopte toen we weer van de motorkap af waren gegleden.

Anyway, in sommige gevallen is zelfs fietsen gevaarlijk als je ziet hoe strak auto's daar omheen rijden.

En maandag haalde ik nog een bouvier van een 80 km weg waar de auto's en vrachtwagens omheen raasden. Ja, dat is gevaarlijk, maar he, is het niet ontzettend veel gevaarlijker dat geen enkele automobilist de verantwoordelijkheid nam om die hond in veiligheid te brengen (en dus gevaarlijke situaties te voorkomen)??? :( :( :(

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:54

Ik vind dat ze ruiter/menner verantwoordelijk is, maar hoe kan je een paard dan verkeersmak maken?
Ze moeten het toch leren.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:44

Oliiviia schreef:
Ik vind dat ze ruiter/menner verantwoordelijk is, maar hoe kan je een paard dan verkeersmak maken?
Ze moeten het toch leren.

en dat is precies wat ik ook bedoelde.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:23

Asociale weggebruikers zijn een probleem voor de verkeersveiligheid.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:27

gillian schreef:
Asociale weggebruikers zijn een probleem voor de verkeersveiligheid.

Inderdaad. Met 80 á 100 Km/h langs een paardracen of gasgeven als ze naast je rijden. Sorry hoor. Maar je hoeft niets met paarden te hebben om fatsoenlijk te zijn en even gas terug te nemen. Logisch nadenken heet dat. :7

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:29

Ik heb het niet over automobilisten, ik bedoel gewoon álle weggebruikers. Dus álle ruiters, automobilisten, fietsers, motorrijders, wandelaars, iedereen die zich asociaal gedraagt in het verkeer ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:34

Paarden zijn geen probleem, maar onverantwoordelijke ruiters. Ik heb trouwens de teneergang meegemaakt toen ik nog in Nederland woonde.
Plots vond men heel gewoon om stoplichten en borden te negeren, over voetpaden te gaan en door parken te rijden waar toch duidelijk van die hekjes stonden waar je tussen moet zigzaggen om te voorkomen dat er fietsers en paarden door gaan. Gaat een of andere malloot in de Penny (ik werkte er toen niet meer op dat gebied) ook nog eens uiteleggen, met foto's, hoe je dat moet doen met een pony.
Met een paard ben je een weggebruiker en moet je je gewoon aan de regels houden en het is handig als je die kent. En daar mankeert het wel aan omdat veel daar gewoon geen les in krijgen (kan het ze dus niet kwalijk nemen) en geen ruiterbewijs hebben. Iedereen kan maar een paard kopen en er mee de weg op. Ja dan krijg je problemen.
Maar dat wil niet zeggen dat elke ruiter een onverantwoordelijke ruiter is die zich niet aan de regels houd en zijn paard niet onder controle heeft!
Daarbij is het ook nog eens zo dat andere weggebruikers geen rekening meer lijken te houden met paarden, waar dat vroeger nog normaal was. Men scheurt graag en steekt de vinger op, en als het even kan jaagt men ene paard opzettelijk op hol voor de kick. De gemiddelde weggebruiker is gewoon niet meer zo vriendelijk. Dat helpt ook niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:42

Wat ik wel erg vind is dat sommige ruiters denken alles te mogen want ja, zij zitten op een vluchtdier, de rest van de wereld moet maar rekening met ze houden. Dus opzettelijk zwepen uitsteken en schelden als iemand eens met 40 en niet stapvoets passeert, midden op de weg rijden want ja dan zien ze je tenminste en minderen ze vaart, en al helemaal op een smalle weg niet op zij willen gaan en zo de ander laten wachten, terwijl het op zich net zo moeten kunnen.
Die mensen verpesten het echt voor de rest... Vind het opvallend dat dat vooral 14jarigen (of iig tieners/pubers) zijn. Doen jongere vriedinnetjes van mij het dan krijgen ze daar ook zeker commentaar op, gewoon brutaal gedrag wat nergenst op trekt.

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:52

Het is de combi ruiter / paard & medeweggebruikers. Je neemt met z'n allen deel aan het verkeer en een paard is wel eens onvoorspelbaar. Ben je bang dat het niet goed gaat als je met je paard de straat op gaat moet je het ook zeker niet doen maar gebreurd er iets wat je niet had kunnen voorspellen.....

Het enige wat wel fijn is dat als je buiten bent dat de medeweggebruikers (lees auto's / vrachtauto's) enig sinds rekening met de ruiter houden. Ik moet zeggen dat ik geen vervelende ervaringen heb met auto's als ik op m'n paardje zit.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:53

0316Meisjj schreef:
Maxielover, ben helemaal met je eens! mensen houden (bijna) geen rekening met ruiters. mijn verzorghaflinger was laats ook aan het dribbellen, kwamen wielrenners aan.. 'mijn' paard wou de kont toe draaien inplaats daarvan draaide ik dr in een snelle en korte baan om..zodat ze met het hoofd richting 2e helft kwam, waardoor die wielrenners gingen bellen. normaal geen probleem! maar het was aan het waaien enz, alles zat tegen die dag. het paard werd gekker en begon voorbenen laag omhoog te gooien. wielrenners nogmeer bellen en schreeuwen, waardoor ze in de berm belandden. ik was redelijk boos en had ze toen ook gezegt wat ik er van vond over hun gedrag, had het beter niet kunnen doen want kreeg grote mond wat ik als zo'n klein meisje wel niet dacht, naja je kent ze 'wielrenners'. wel is de haflinger nog bang voor tractoren en vrachtwagens. sorry voor het lange verhaal (A)

Dank je. Echt heel asociaal wat er bij jou met die wielrenners gebeurde zeg ! Als die wielrenners nou zelf gewoon wat geduldiger en socialer zouden zijn in het verkeer, hoeven ze ook niet in de berm te belanden. Heb het in het bos ook vaak zat meegemaakt, mountainbikers die de ruiterpaden oversteken vlák voor of achter je paard langs met een noodvaart waardoor mijn paard zich een hoedje schrikt... En ook van die grote groepen wielrenners die met volle vaart over de fietspaden scheuren langs de ruiterpaden... Godzijdank heb ik een paard met een heel relaxt karakter en als hij aan vreemde dingen eenmaal gewend is schrikt hij er niet meer van.

We hebben nu weer nieuwe ''enge'' dingen : een lama in een weitje in de buurt die in volle galop achter ons aan komt ! :D Peerd : ''helluuuup'' in z'n achteruit in volle vaart !! Vond baasje alleen niet zo grappig met de vaart achter je. Toen maar gauw er langs gedraafd, haha. Stomme lama ! :( En vandaag een molen voor het eerst van dichtbij gezien, die wieken waren toch wel errug eng.... Wel netjes er langs gegaan uiteindelijk ! En mijn paard is ook nog niet helemaal gewend aan een brug die open gaat en dan komt er zo'n gigantisch schip langs.... De naden van de brug waar hij open gaat zijn ook erg spannend volgens mijn paard ! Ik stond voorheen niet in de buurt van grote wateren, en nu dus wel. Hier komen vaak grote schepen langs en dat vindt ie maar rare dingen, haha !