Happende Haflinger: Opzoek naar dé gouden tip

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:41

Lotteenzoo schreef:
ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen maar
een kennis van mij had dit ook.. die is 5 x flink gebeten door haar paard met als gevolg bang voor het paard veel pijn en dergelijke. niks hielp op een gegeven moment wou haar paard weer bijten en zij had een sigaret in haar hand uit reactie duuwd ze de sigaret tegen de kin van haar paard aan paard heeft nooit meer gebeten.. ( dan heb ik het niet over verbranden )het is misschien wel zielig maar als je op een gegeven moment niks meer met je paard kan door het bijten en dergelijken en hierdoor stopt het... het paard heeft er echt geen jaar last van ofzo..

dat je dit aankaart als oplossing voor een gedrag probleem voortgekomen uit onkunde of niet consequent zijn van de mens, dat je een paard daarvoor op zon gruwelijke manier doelbewust zou branden,
dat gaat er bij mij niet in.

verder hoop ik dat het met consequent zijn negeren en voorbereid zijn op zijn gedrag , het snel beter zal gaan.
succes

popje2505

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:45

je moet sowiso proberen om nooit tikken op de neus te geven. de meeste pony's worden dan alleen nog maar happeriger en soms ook nog schuw. ik heb ook net 2 weken een pony en die bijt ook. wil je weten wat wij doen: we negeren hem. dat is heel moeilijk maar het werkt wel

popje2505

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:54

je kan ook terugbijten, met hand of tand(dat laatste is een beetje harig :D )

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:59

Lotteenzoo schreef:
ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen maar
een kennis van mij had dit ook.. die is 5 x flink gebeten door haar paard met als gevolg bang voor het paard veel pijn en dergelijke. niks hielp op een gegeven moment wou haar paard weer bijten en zij had een sigaret in haar hand uit reactie duuwd ze de sigaret tegen de kin van haar paard aan paard heeft nooit meer gebeten.. ( dan heb ik het niet over verbranden )het is misschien wel zielig maar als je op een gegeven moment niks meer met je paard kan door het bijten en dergelijken en hierdoor stopt het... het paard heeft er echt geen jaar last van ofzo..

8)7 :x

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:01

gewoon een teen knoflook geven.. of schijfje citroen? mijn vorige ruin heeft het zo wel afgeleerd.. die deed het ook een periode heel veel.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:51

klinkt zielig, maar als die hapt terug happen.. heb het zelf niet gedaan,, maar bij mijn ouderverzorgpony heeft eigenaaresse keer gebeten in oor,, daarna heeft ze het nooit meer gedaan!

Als het niet gaat zoals het moet,, danmoet het maar zoals het gaat:$

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 19:34

*Een sigaret uitdrukken zie ik ook niet als een oplossing, het zou al uberhaupt niet bij me opkomen!

*Een schijfje citroen of knoflook kan ik ook nog wel proberen

*Terugbijten, dat heb ik wel eens geprobeerd, maar hij is me dan te snel af met wegdraaien als ik hem probeer beet te pakken. (omdat hij dus dondersgoed weet dat hij op z'n lazer krijgt) Oftewel, mijn reactievermogen is te sloom :o

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:57

Knert schreef:
gewoon een teen knoflook geven.. of schijfje citroen? mijn vorige ruin heeft het zo wel afgeleerd.. die deed het ook een periode heel veel.

teentje knoflook zijn sommige paarden dol op, de mijne al helemaal ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:03

Dorienn schreef:
Knert schreef:

teentje knoflook zijn sommige paarden dol op, de mijne al helemaal ;)

Dito voor peper en sambal......

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:42

Op de site van Petra Vlasblom (2moons) staat er een verhaal wat hier erg op gelijkt. Dat gaat dan alleen over een om de paar seconden aanvallende Fjord. Zij heeft het in no-time opgelost door te gaan grondwerken in een kleine paddock met een leadrope met zwiepertje. Gewoon duidelijk maken wat jouw ruimte is en nièt toegeven. Misschien staat het filmpje ook wel op haar site? Ik was op cursus bij haar en daar lieten ze het zien, écht heel interessant!

Edit: tikken, slaan en schreeuwen werkt alleen maar averechts (spreek uit ondervinding :P ) Mijn paard maakte er gewoon een spelletje van.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 01:08

Bij de eerste poging happen/bijten: hoofd wegduwen. Bij tweede poning: hoofd wegduwen. Bij derde poning : Hoofd wegduwen...Is het dan nog niet duidelijk paard een mep verkopen. Liefst niet op het hoofd. Een kopschuw paard daar zit niemand op te wachten. Ik zou een zweep meenemen en hem daar een kletter mee verkopen. En hem een eind wegjagen. Is ie nou helemaal betoeterd!

Dit elke keer herhalen. Je hoeft hem heus niet gelijk een oplawaai te verkopen, maar op een gegeven moment begrijpt hij het echt wel. De waarschuwing van het hoofd wegduwen moet dan genoeg zijn. En is hij dan nog brutaal genoeg dan heeft hij ook echt een tik verdiend. Je moet je eens voorstellen dat hij dit bij de leider van de kudde zou doen...

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:16

terug bijten :)

nee, dat is flauw. :+ maar ik denk wel gewoon consequent zijn. als hij hapt, tik. als hij niet hapt, met eten ofzo, belonen. @ rensiepensie:::: _/-\o_
je haalt de woorden uit men mond.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:19

Mijn paard loopt niet zo warm voor snoepjes dus heb het nooit geprobeerd maar de onderliggende theorie blijft hetzelfde: paard wilt doel bereiken, door ongewenst gedrag te vertonen bereikt hij het tegenovergestelde. Bij gewenst gedrag behaalt hij zijn doel.

Dus: jouw paard hapt omdat hij het snoepje/lekkertje wilt. Dus als hij hapt krijgt hij niks en moet hij meteen weg bij de voedselbron (uit jouw bubbel dus). Als hij heel beleefd vraagt of hij er bij mag en er dus niet zomaar inloopt voor dat snoepje, dan krijgt hij het snoepje.

Neem je snoepjes mee in een plastic zakje, anders ruikt je jaszak standaard naar koekjes. Zet het plastic zakje met snoepjes maar eens op een verhoginkje oid en hij mag er pas bij als JIJ dat zegt. Op het moment dat hij het dus vriendelijk verzoekt.
Voor de rest niemand uit de hand laten voeren tenzij ze dezelfde methode toe kunnen passen. (wat dus niet kan in de stal)

Het is trouwens niet zo dat als hij het vriendelijk verzoekt hij altijd een snoepje krijgt, het blijft een verzoek, dus ook het antwoord 'nee' moet hij kunnen verdragen.
Hoop dat het een beetje duidelijk is!

Edit: blijft hij hierdoor toch happerig dan kun je hem leren dat hij pas het snoepje/koekje krijgt als jouw hand open is. Dus hand gesloten met koekje erin? Respectvol een stapje terug doen en de hand gaat op magische wijze open! (Geef hem dus eerst een paar keer het commando terug, doet hij dit gaat je hand open. Opgegeven moment moet je paard dit zelf gaan bedenken) Zo leert je paard juist een stapje terug te doen als hij iets lekkers wilt ipv jouw ruimte innemen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:26

Consequentie? ;)

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 15:17

Ik zie weer een aantal dingen waarmee ik aan de slag ga :D Bedankt..
M'n stalgenoten hebben nog steeds veel last van hem, en zetten hem nu ook vast als hun hun paarden willen gaan voeren o.i.d.
Zelf heb ik het idee dat het minder word (kan ook weer even een periode zijn), ik geef hem echt niets meer uit de hand en de rest als het goed is ook niet meer..
Heb het idee dat hij ook wat meer gewent is aan het feit dat ze niet meer op het land staan, hij toont wat relaxter.. Met grondwerken doet hij nog steeds goed zijn best, dat vind hij ook ontzettend leuk om te doen, hij wil heel graag werken, is hardstikke goed bij de les en luisterd goed. :D
Dus voor nu even heel blij!

Laura_x_

Re: Happende Haflinger: Opzoek naar dé gouden tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:53

Terugbijten? Dat werkt toch totaal niet? Mijn paard was in een uitprobeerfase in de begintijd dat ik hem had (heb haar nu niet mee). Ze heeft mij 1 keer geprobeerd te bijten, tevens ook haar laatst keer. 1x heel hard en consequent optreden. Ze heeft mij nooit meer gebeten ;) En wat kreeg ik me daar complimenten over dat de nieuwe eigenaren haar zo netjes opgevoed vonden ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:08

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 14:57

Ik doe heel graag grondwerk met hem, het probleem is dat ik geen goede plek heb om dat te kunnen doen. Een bak of cirkel o.i.d. hebben we niet..
Stiekem hoop ik ooit naar een stalling te kunnen waar we dat wel hebben (als ik klaar ben met mn studie)
Ik blijf altijd consequent en het is ook niet dat hij mij bijt, hij hapt heel erg in en naar alles..
Het is geen echt bijten..
Gisteren ook weer met kennissen erover gehad en die denken dat hij te verwent is..
Dit omdat ik probeer te bedenken wat ik hem nog meer kan bieden waardoor hij zich beter op zijn plek voelt..
Hij heeft een open stal met uitloop, met een maatje, onbeperkt ruwvoer, gaat overdag nog naar buiten en ik ben er elke dag voor hem..
Hij raspt ook nog heel erg met zijn tanden over het ijzeren hek heen, waardoor hij z'n voortanden al beschadigd heeft |(
De tandarts kan niks vinden, dus als hij zo doorgaat moet hij misschien een muilkorf om.. Nou dat vind ik zo rot, zie het echt als laatste redmiddel..
Maarja, maak je paard maar eens wijs dat ie er voor zn bestwil mee moet stoppen..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:22

Heb je de artikelen die ik heb gegeven al gelezen?

ik wil niet l*llig doen maar voor NH heb je niet echt een bak nodig hoor, dat is een manier van omgang met je paard en begint al op het moment dat je bij je paard aankomt. Dus gewoon ook in de stal en op het erf en dat is echt niet altijd in een bak.
Je hebt een uitloop bij je stal, ook dáár kun je grondwerk in doen. Waar rijden jullie dan in?

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 22:37

We rijden in het weiland zolang dat het toelaat en anders buiten in de polder of het bos.
Ik heb de artikelen gelezen ;) en de dingen die daar instaan doe ik al grotendeels aan de hand, heb daar ook instructie bij en dat gaat ook steeds beter ;) De problemen die ik onder het zadel had, kwamen op de grond ook terug.. Dus zijn we weer een stap terug gegaan en weer meer aan de hand gaan doen.
Zoals achterwaarts gaan als ik op hem afloop. Onder het zadel wilde hij niet meer, op de grond ging hij steigeren.. Nu gelukkig niet meer.
En ook op de uitloop als ik daar bijv. moet mesten of als ik hem daar poets moet hij respect hebben voor mijn persoonlijke ruimte.
Een cirkel zou wat dat aangaat wel makkelijk zijn om dingetjes met hem te kunnen doen..
Het is ook niet dat hij je in je arm komt bijten, of met z'n oren in z'n nek staat ofzo.. Bijv. als je halster om wil doen dan haptie daar weer in en slingert ie hem heen en weer..
Ik vind het vooral banketstaaf voor m'n stalgenoten, omdat die veel last van hem hebben als hun proberen hun paarden te voeren of staan te poetsen en die bolle van mij komt zich er even mee bemoeien..
En ook de hoefsmid word vaak in z'n kont gehapt :o

waar ik zo moe van word is dat iedereen wat anders zegt, de een zegt dat hij te verwent is, de ander dat ie meer aan het werk moet, die zegt weer dat ik hem juist wat meer 'paard' moet laten zijn.

(heb ook al contact gehad met een kennisje hier uit de buurt of ik eventueel bij haar kan komen staan.
Zij hebben een buitenbak ;), heb daar al eens eerder gestaan alleen had ze toen 's zomers plaats voor meerdere pensionklanten en 's winters niet )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:53

sommige paarden zijn nou eenmaal erg mouthy, dat is hun manier van doen en zie die maar eens te veranderen... is niet makkelijk.
Maar als je bijvorbeeld bij Parelli zijn persoonlijkheid in kaart brengt dan kun je als je dat weet ook gericht dingen doen die passen bij zijn persoonlijkheid.

Paarden kunnen alleen wel makkelijk switchen als er iets gebeurt waardoor ze dan ineens een andere kant van hun persoonlijkheid kunnen tonen. Als je dat kunt herkennen dan weet je ook de bijbehorende oplossing bij zo'n karakter.
Dit is echter niet 123 te leren en vergt wat oefening in het herkennen van persoonlijkheden. Maar je bent al met grondwerk bezig dus je zou het eens aan je lesgeefmens kunnen vragen of ze je daarbij kunt helpen.

Wat die mensen aan de kant betreft, als ze wat zinnigs te vertellen hebben kun je naar ze luisteren en anders ene oor in en andere oor uit.

Je bent al een heel eind op de goede weg dus je hoeft je niet tegenover hun te verantwoorden toch?

Wat je stalgenoten betreft, dat is wel een probleem, die moeten nl ieder voor zich van jouw paard hetzelfde respect krijgen als jij maar dat gaat niet lukken omdat het hun paard niet is en ze er ook niet net zoveel tijd en effort in steken. Ze zullen dus misschien samen met jou een methode moeten vinden om hem aan te pakken. Paarden weten nl heel goed wie ze voor zich hebben en als diegene geen respect verdient in hun ogen doen ze ook niks voor ze.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:04

Ik heb op een camping gewerkt waar ook zo'n mouthy ponytje was. Wij hebben de omgekeerde psychologie-methode gebruikt.

Dus ipv te zeggen dat het niet mag, het toestaan en nog een stapje verder zodat het paard het opgegeven moment zelf uit wil spugen.

Hier lekker touwtje, hmmm.... (touw dan iets hoger in de mond) niet lekker? Ik dacht dat je wou kauwen, hier kauw maar!
Bij alles een touw aanbieden, of als hij het halster al te pakken heeft kun je het ook met het halster doen.

Denk dat je instructrice deze methode ook wel kent en hem misschien beter uit kan leggen aan je?

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 12:04

Bedankt voor jullie begripvolle reacties!
Ik ga zeker mijn instructrice vragen of we hiermee aan de slag gaan, ik heb nu al even geen les gehad omdat het land te slecht was..
En ben verder gegaan op de grond aan de hand, opzij gaan voor druk op de schouder, op z'n achterhand, wegdraaien, achterwaarts, etc. Back to basic.. dit neemt hij heel goed aan..

en zo te lezen in de stukjes die ik uit de link kreeg van cissy, is mijn paard een left-brain.. Want hij hapt totaal niet uit angst, pijn of agressie dat merk je aan heel z'n houding. Het is idd het respect niet hebben, zich overrrral mee willen bemoeien..
Wat waarschijnlijk wel fijn is, is dat ik hem al heb vanaf dat ie 5 maanden oud is. In het artikel staat dat je erachter moet komen waar je paard vandaan komt, wat zijn behoeftes zijn enzo..
Vind het wel ontzettend interessant, ga even kijken of ik een nederlands boek kan bestellen! (mijn engels is niet zo sterk)

Edit:
Ik heb een interressant boek gevonden over de Tellington-methode, iemand hier ervaring mee?
Ik wil me wel het liefst richten op 1 soort training, dus of een boek over Parelli of iets anders.. Is het niet zo dat het allemaal op het zelfde neerkomt uiteindelijk?
En hoe kom ik erachter wat het beste past bij mij en mijn pony..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:11

Het klinkt niet echt als left-brain gedrag als hij echt overal in bijt. Het klinkt meer als een behoefte die hij moet vervullen, niet dat hij er voor 'kiest' om er in te bijten. Denk dat het bijten dus juist meer right-brain gedrag is.

Uiteindelijk komen alle NH-richtingen op hetzelfde uit: samenwerking en begrip hebben voor het paard. (meer denken vanuit een paard-positie)

Parelli is handig voor als je zelf wilt beginnen, er zijn dvd's met verschillende levels, je kunt hier dus heel goed mee opbouwen.
Klaus Ferdinand Hempfling schijnt wat zweveriger en vager te zijn in zijn uitleg.
Emiel Voest weet ik niet zoveel van, maar door menigeen NH-er valt deze richting voor hun niet echt onder NH.

En je stopt natuurlijk altijd een stukje van jezelf erin, uiteindelijk doet niemand het precies hetzelfde;)

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:43

Vjestagirl schreef:
Die van mij deed dat ook. Ik heb het (99%) opgelost door
a. alleen nog maar te voeren uit haar voerbak, of een speciaal schaaltje. Verder helemaal niet.
b. iedere keer als ze het waagde om haar tanden te gebruiken op mij of mijn kleding haar echt een flinke stoot voor haar neus te geven, met een schreeuw erbij.
c. en ik ben clickertraining gaan doen. Dus commando = click = koekje. Geen commando = geen click = je kunt op je kop gaan staan, maar je krijgt geen koekje.

Ik heb het 1,5 jaar consequent vol moeten houden, maar nu dringt het toch wel tot haar door.

Even een vraagje; hoe doe je dat dan met alleen voeren uit voerbak als je ook clickertraining doet? Want dan voer je toch ook steeds uit de hand?