Heel veel spanning in (vreemde) binnenbak, hoe op te lossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindaa01

Re: Heel veel spanning in (vreemde) binnenbak, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:07

zet je paard aan het werk dat hij te druk is om te schriken ;)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:55

Ik zie dat ik bij lange na weg niet de enige ben. Ik heb met andere paarden nooit problemen gehad, maar met 1 paard is het 1 compleet drama. Hij is zo vliegensvlug, dat je het niet aan voelt komen. Ik ga keer op keer op wedstrijd, om er een ritme in de krijgen, maar na 2 weken is hij het bij wijze van spreken weer vergeten. De pest is dat het eerst echt pure angst is.

Ik heb van alles al geprobeerd, bach druppels, laten praten met een fluisteraar, wegsturen etc.. maar het blijft een probleem. Het gekke is dat er de ene keer niks aan de hand is, en de andere keer hij gigantisch overstuur is. Zeker op vreemde locaties. Zodra het druk is (denk aan buiten concoursen) is er niks aan de hand, maar in een binnenbak is het te rustig, en ziet hij teveel dingen, en dan gebeurd het. Hem bezig houden heeft ook geen zin, want zodra hij in de buurt komt van wat hem zo angstaanjagend lijkt staat hij in 0.0001 seconden alweer 360 graden.

Oefenen, oefenen, oefenen......... dat is het beste. Ik mag de 28e weer op een vreemde locatie..

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:13

mijn vz paard vind de binnenbak waar ik FNRS proefjes rij ook eng. Thuis=buitenbak doet ze soms nog wel voor de lol wegsprinten, soms schrikt ze echt maar over het algemeen gaat ze er bijna nooit meer vandoor.

Met losrijden in de buitenbak van de manege gaat het ook nog redelijk goed, af en toe schrikt ze ofzo maar is nog te overzien. Maar de binnenbak dan wordt ze heel gespannen en wil ze de hele tijd maar hard en weg eigenlijk :P

Nu heb ik gemerkt dat als ik naast haar loop, aan de hand, en dan langs alle enge dingen, dan vind ze het als ze het even goed bekeken heeft niet eng meer. En als ik ga rijden moet ik eerst 30x erlangs voordat ze het niet meer eng vind maar zo lang is je proefje niet natuurlijk.

Dus vorige keer met proefje ben ik aan de hand binnen komen wandelen, langs de achterste hoeken die heel eng zijn, toen opgestapt en het scheelde zoveel :D Maarja ik rij dan F5 daar doen ze niet zo moeilijk :+ Iedereen keek wel even gek natuurlijk maar verder niks. Denk dat ze bij KNHS misschien wel anders reageren als je eerst komt binnenwandelen maar het valt misschien te proberen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:16

Silence heeft dat ook heel erg.
Ook bij een eigen binnenbak waar hij dus altijd getraint wordt heeft hij dit probleem.
Zijn grote angst zit hem bij de deuren die in de bak zitten.
De deur waardoor hij binnen komt is oké, maar iedere andere deur zorgt voor paniek.
Het maakt niet uit waar we rijden, hij heeft het in iedere bak.
Heb er ook vanalles aan geprobeerd en ook gedacht dat het probleem bij mij lag. Maar toen andere mensen erop laten rijden, ook mensen die niks van het probleem af wisten, maar hij doet het bij iedereen.

Nu zijn we verhuisd naar een stal met enkel een buitenbak en dat gaat goed. Helaas is deze nu niet bruikbaar met dit weer dus ben ik op zoek naar een binnenbak waar we 1x per week kunnen rijden.
Waarschijnlijk 1 gevonden waar we ooit eens een keer gereden hebben.
Die bak had maar 1 deur, dus dat was de deur waardoor je binnen kwam. Dat is ook de enige bak waar het goed gaat.

Verder heb ik het na zo'n 5 jaar maar opgegeven om nog met hem relaxed te kunnen rijden in een binnenbak.
Concoursen start ik daardoor ook alleen maar outdoor.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:24

Mijn Suus is ook een kijkerig en schrikerige merrie.
Ze vind alles interessant en/of eng. tijdens het rijden hou ik haar goed bezig, maar dan nog wringt ze zich in allerlei bochten om toch te kunnen schrikken of draken.
Het is natuurlijk beide. Als ze doet dat ze schrikt dan kan ze natuurlijk ff proberen onder het werk uit te komen.
Ik ga geen gevecht aan met haar, maar zet haar direct op bv een kleine volte of hou haar bij de les door een porretje of een korte, kleine ophouding.
sinds kort doen we wedstrijden en tja... BINNENBAK IS ENG

Bach rescue helpt om haar iets ontspannender te krijgen en dat en het rustig ontspannen losrijden voor de wedstrijd werkt tot nu toe redelijk goed. Ik rij haar dan ook niet in de wedstrijdhouding met losrijden, maar meer overdreven laag en zoek telkens de ontspanning op. Hierdoor wordt ze rustiger en minder gespannen.

Bach rescue werkt het beste 10 min sprayen 4x op de tong voordat je gaat losrijden. bij ernstige stress kan je ook Primeval poeder gebruiken 2 dagen voor bv je wedstrijd. Dit is echter een sterker middeltje, maar mss om hem relaxt te krijgen voor de eerste keren is het mss handig. Verder heeeeel veeeeel op vreemde terreinen gaan rijden.
Alles en overal waar je rijd, rustig en ontspannen rijden. Denk niet aan presteren of anders.... die spanning voelt je paard en dat zorgt voor nog meer stress.

succes en blijf kalm :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:27

Mijn paard is ook erg bang in binnenbakken. Ben nu verhuisd naar een stal met een binnenbak en ga om de week ongever op wedstrijd naar vreemde binnenbanen. En nu gaat het langszaam beter!

Daarnaast: controle, controle, controle! Ik oefen daar thuis op, met het losrijden en heb daar profijt van in de proef.

Wedstrijdlocaties met ook de losrijbaan in een binnenbaan maakt het starten in de binnenbaan al minder eng is hier de ervaring!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:33

oh en mss is een schriktraining een goed idee.
In de binnenbak met allerlei enge dinge. Op een gegeven moment wordt dat gewoon en is het niet echt heel eng meer.
Mijn suus was als de dood voor mensen langs de kant van de bak of in de hoek. Dus juist gevraagd mensen daar te gaan staan tijdens het trainen en vooral luidruchtig en druk doen. (de boer vragen langs te rijden met zijn trekker ;) werkte ook goed. Nu kijkt ze wel, maar sprint niet meer weg.
Ik voel dat ze zich wat opblaast zeg maar, maar er voorbij en ze laat de spanning weer los. Dus het wordt beter.

Laatst hadden ze buxusjes bij de letters staan bij de ring met de wedstrijden. Gevolg... als snuivend en knorrend er langs. Dus vanaf nu staat er bij ons als ik ga rijden in de bak bij iedere letter iets. Een ballon, pion, muts, plastic zak etc. Oh oh wat was ze groot de eerste keren, maar nu is het al minder boeiend. Dus tja.. oefenen oefenen oefenen en rare fratsen bedenken voor in je binnenbak of buitenbak.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:34

oh.. dit weekend met die lekkere harde wind gaan we plastic vlaggetjes ophangen langs de bakrand :) HAHAHA, weet nu al hoe dit gaat verlopen de eerste keer

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:48

Chris Irwin heeft een interessante verklaring voor dit soort problemen, wie weet heeft iemand hier iets aan:

Veel paarden zjn er geen voorstander van om zich op te laten sluiten. Maar als je over de hoefslag rijdt, ben je eigenlijk steeds je paard aan het insluten tussen de bakrand en je binnenbeen. Rijd je naar een hoek toe, dan wordt het nog erger, in de beleving van het paard sluit je hem dan immers binnen (met je been), buiten (bakrand) én voor (hoek/bakrand) op. Dat levert spanning en/of angst op. In een onveilige situatie zal een paard altijd instinctief eerst zijn lichaam beschermen, niet z'n hoofd. Dit doet hij door zijn lijf van het gevaar af te buigen, of extremer, door opzij te springen. Rijd je nu over de hoefslag naar de hoek met een correcte stelling, dan zal een gespannen paard contrastelling aannemen, hij wil z'n lijf beschermen. De ruiter voelt dat, het paard 'komt in verzet' tegen het binnenbeen. Als de ruiter dat nu gaat 'corrigeren' door extra binnenbeen te geven begint het mis te gaan.

In de eerste plaats is het binnenbeen van de ruiter niet meer het echte binnenbeen, het paard heeft de stelling immers omgegooid en daarmee het buitenbeen van de ruiter binnenbeen gemaakt. Wat de ruiter met de correctie feitelijk probeert is 'wijken voor de buitenkuit', bijna richting travers. en dat is een lastige oefening, zeker voor een gespannen paard. De correctie lukt dus in de meeste gevallen niet en geeft bovendien het paard een onprettig gevoel, er wordt iets gevraagd wat hij niet wil en kan uitvoeren. Als de correctie wel lijkt te lukken, resulteert dat meestal in een nog meer gespannen paard, het dier drukt z'n rug weg, trekt aan de teugels, is niet meer soepel voorwaarts en volhardt nauwelijks zichtbaar in de contrastelling. De wat hetere paarden gaan elke volgende keer bij die hoek anticiperen op het vervelende gevoel dat ze daar hadden en maken het zo eigenlijk erger voor zichzelf, de koelere paarden leren zichzelf deze strategie aan om door een hoek te komen (lekker wel in hun eigen gekozen stelling) en weigeren te ontspannen. Afhankelijk van de manier waarop het probleem onstaat kan het escaleren (als er per ongeluk net in zo'n hoek een keer een eng geluid klinkt) of geleidelijk minder worden (als het paard beter gegymnasticeerd raakt en gemakkelijker van stelling leert wisselen bijvoorbeeld).

Een geheel andere strategie om hiermee om te gaan is het paard bevestigen in zijn keuze. Als hij de stelling omgooit wissel je zelf onmiddelijk van binnenbeen en geef je binnenbeen. Ofwel, wijkend voor de kuit de bocht door. Het effect hiervan voor werkelijk angstige paarden is dat je vertrouwen in de ruiter opbouwt: ruiter erkent dat hoek spannend is en helpt paard z'n lijf veilig te houden in plaats van tegen te gaan werken en bovenop de angst ook nog de balans kwijt te maken. Het effect voor aanstellers is ook positief: wijken voor de kuit is immers een stuk vermoeiender dan gewoon lekker de hoefslag volgen. Na een paar meter bied je als ruiter aan om recht te worden en als paard dat accepteert kun je met een onstpannen paard weer terug naar de juiste binnenstelling. Om deze tactiek toe te passen moet je als ruiter heel goed op de stelling (in hals én lichaam) letten en heel snel leren meegaan met je paard, in plaats van reflexmatig tegen je paard in te gaan. Maar als dat je eenmaal lukt heb je daar wel heel veel plezier van.