Longeren met mijn jaarling? zeker niet!(volgens haar)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:38

Ik ga helemaal mee met MonicaG, straffen en leren zal ze! :j

Nee, zonder gekheid.
Als je dit topic hebt gemaakt omdat het echt zo is, wat me sterk lijkt; Zet die pony alsjeblieft op een weiland met leeftijdgenootjes.
En anders; Als je je verveeld in vakantie, ga dan buitenspelen ofzo :P

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:41

Ik geef Lady GROOT gelijk!! Maken dat je wegkomt!!

Het is een peuter en die zet je nog niet aan het werk.

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:41

Lekker in een groep het land op!
Ga een jaarling niet longeren! lekker poetsen en tutten.

Met een te dikke pony lekker veel bewegen, ook met een 2 jarige niet intensief longeren maar gewoon meer dan een rondje lopen..
Paard (gezond) laten afvallen kan lang duren heb geduld!

ps. haha wel die man van 100 kilo flinke sporen omdoen! lopen zal ze!
haha, *D

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:02

Sky_As schreef:
inderdaad slaan!!! flink afstraffen...en dwars door de draad?? dat komt natuurlijk omdat je er geen prikkeldraad hebt staan!!!

gewoon een stangetje inhangen, bijzetjes eraan....en aanjagen maar :D dan komt het longeren vanzelf goed....
en anders zet je er alvast een volwassen persoon van een kilo of 100 op :D ..dan kan die bijsturen als je jaarling/tweejarige/bejaarde shetlander ervan door gaat. Succes!

En als maar zeuren dat bokt zo 'achteruit' gaat,
nou zelf zijn ze er een deel van.
Je weet niet eens hoe oud de TS is.

Ik zeg zeker niet dat het goed is om een jaarling te longeren als je niet weet wat je doet,
maar dit gaat te ver.

beautyenlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 12:21

Ik begrijp nu wel dat een 2jarige Shet dus nog niet mag longeren,
wat ik dus zéker weten NIET ga doen is hard slaan of verkopen,
ik verwijder dit ding wel als dat kan, ik krijg hier toch alleen maar is het weer vakantie dingen op :(
Het was trouwens een VRAAG oke, dus je hoeft niet meteen te zeggen dat ik het fout deed!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:24

beautyenlady schreef:
ik verwijder dit ding wel als dat kan, ik krijg hier toch alleen maar is het weer vakantie dingen op :(
Het was trouwens een VRAAG oke, dus je hoeft niet meteen te zeggen dat ik het fout deed!

Dus het was echt serieus bedoeld??
Och jeetje, waarom houd jij je met paarden en longeren bezig als je er zo weinig van weet???
2 jarige shetlander met een bit en een zadel en longeren???
Hoe oud ben je eigenlijk??

beautyenlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 12:25

samloes schreef:
Het beste is inderdaad lekker jaarling laten. Af en toe stukje wandelen, basisdingen leren, zoals vaststaan en hoeven geven. Maar voor de rest hoef je met een jaarling niets te doen.

Heel erg graag gedaan, bedankt voor het goede bericht,
ik doe toch niets fout?
ik bedoel ik ben 11 jaar, kan ik er iets van weten(ja :) maar nog niet alles)
Dankje!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:26

beautyenlady schreef:

Dan zeggen ze zelf dat Bokt triest word, maar wel iemand helemaal kleineren in een topic. Dit vind ik behoorlijk laag, meisje(?) wist het ook niet en dan gaan jullie haar helemaal afkatten. Ze deed het toch niet expres?.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik zou een 2 jarige gewoon lekker op land laten staan met vriendjes en af en toe eens pakken. Je kunt ook bijvoorbeeld beginnen met voetjes geven, wandelen (in een bos/langs het strand), commandos aanleren (ik vind het zelf belangrijk dat veulens weten waar ze aan toe zijn. Op de stal waar ik werk kennen alle veulens bijv. al; back up (achteruit) , bij (opzij). Maar dit zijn westernpaarden). Wel natuurlijk niet al te vaak, het is tenslotte nog een jong ponytje. En er zijn nog zoveel dingen die je met een jonge pony kunt doen, als je er nog meer wilt weten staat mijn pb box open.

En veel succes met je ponys :)

edit; ik zie dat je 11 jaar bent, dan vind ik het helemaal laag dat ze je zo aanvallen.
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 29-10-10 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

beautyenlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 12:26

Suzanne F. schreef:
beautyenlady schreef:

Och jeetje, waarom houd jij je met paarden en longeren bezig als je er zo weinig van weet???

Ik longeer hem niet met bit en hoofdstel,
enne, ik zal wel gaan longeren als ze 3 is goed?
opgelost nu?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:27

beautyenlady schreef:
Heel erg graag gedaan, bedankt voor het goede bericht,
ik doe toch niets fout?
ik bedoel ik ben 11 jaar, kan ik er iets van weten(ja :) maar nog niet alles)
Dankje!

Ehm jawel, je doet wel iets fout. Iets heel goed fout.
Waarom is er geen toezicht? Van wie is dat shetje?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:27

beautyenlady schreef:

Citaat:

Citaat:
opgelost nu?

Ik zou ermee wachten tot ze 4 is. Er zijn zat andere dingen die je kunt doen als ze jong is. Een 3 jarige vind ik zelf nog wat vroeg voor longeren eerlijk gezegd.

En nu kunnen jullie wel zeggen dat het heel fout is wat ze doet, daar ben ik het ook mee eens. Maar het is nu eenmaal gebeurd, je kan het niet meer terugdraaien. Wat je wel kunt doen is goede tips geven om het goed te doen en niet afkraken over het verleden.

Ik zou, als ik jou was iemand erbij halen die er verstand van heeft. Dat zij jou wat dingetjes gaat uitleggen. Dan komt het helemaal goed :)

xJasmijn

Re: Longeren met mijn jaarling? zeker niet!(volgens haar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:31

ik zou zeggen ; probeer het over 2 jaar nog eens! ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:35

beautyenlady schreef:
beautyenlady schreef:

opgelost nu?[/quote]

Nee helemaal niet goed?!
Wat dachtje van niet zelf gaan kl*otviolen (<geniaal woord van een andere bokker gehoord :') ) maar gewoon iemand proffesioneel ?

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:41

TS: Is dit je eigen paardje of verzorg je hem? Heb je iemand in je omgeving die je goed van advies kan voorzien? Je vraag komt heel onkundig over en je kan ook veel schade aanrichten bij paarden indien je bijvoorbeeld gaat longeren met zo'n jonkie, maar dat weet je nu. Misschien is er iemand die je dingen kan leren over paarden en pony's en tot dit tijd gewoon lekker knuffelen en niet zelfstandig dingen gaan proberen. Als je vragen hebt mag je me altijd een prive bericht sturen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:48

he kom op... het meisje is 11. Ik weet niet wat jullie op die leeftijd deden, maar ik hing veel bij paarden rond terwijl ik echt nog wel het een en ander te leren had... en fouten heb ik ook gemaakt. Maak ik trouwens nog steeds.

TS... je hebt inmiddels wel begrepen dat je een shetje van 2 niet moet gaan longeren, maar je kunt wel het beestje leren om netjes aan een halster te lopen, voetjes op te tillen, stil staan bij verzorging etc. Als het leiden goed gaat, is er ook geen probleem als je hem af en toe mee wilt nemen op een wandelingetje. Neem dan wel een ouder iemand mee, voor het geval de pony schrikt en je daar nog niet tegen opgewassen blijkt.
Voor de rest laat je hem lekker in de wei met vriendjes spelen. Dat is het allerbelangrijkste voor zo'n jong guppie.

Het bit hoeft hij nog lang niet in en een zadel hoeft er niet op, Maar je mag best eens af en toe oefenen met het opleggen van een dekentje. Zorg wel dat hij het leuk vind, dus eerst rustig aan laten wennen, en aan laten snuffelen en zo... spelenderwijs dus.
Veel mensen rijden een paard in zonder bit. Dus dat heeft helemaal geen haast.
Inrijden zou ik toch al twee jaartjes mee wachten.

Terwijl de shet groot groeit, kun je zelf boeken halen bij de bieb over paardengedrag en zo veel mogelijk lezen. Misschien ook een mooie dvd daarover vragen voor je verjaardag?
En dan zoek je een volwassen persoon op met heel erg veel ervaring en brave pony's en vraag je die persoon om je het longeren te leren.
Een paardje rondjes laten rennen aan een touwtje wordt ook wel longeren genoemd, maar dat is het niet en dat heeft ook helemaal geen nut. Goed longeren zorgt ervoor dat de pony sterker en soepel wordt en dat is moeilijk. Dat moet je echt leren.

Om de pony af te laten vallen kun je over een tijdje wellicht heel veel met het beestje wandelen, samen joggen, en als hij superbraaf is hem meenemen als je stept.

Veel plezier met de pony's en trek je niet te veel aan van flauwe opmerkingen. Je mag mij ook pb-en als je nog iets wilt vragen

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:49

Elin_ schreef:
Nee helemaal niet goed?!
Wat dachtje van niet zelf gaan kl*otviolen (<geniaal woord van een andere bokker gehoord :') ) maar gewoon iemand proffesioneel ?

Uhm, niet om het een of ander, maar leer dit woord dan van mij: professioneel. ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:53

Abeltje77 schreef:
Elin_ schreef:
Nee helemaal niet goed?!

Uhm, niet om het een of ander, maar leer dit woord dan van mij: professioneel. ;)

O wat erg van mij :') Goedemorgen XD

beautyenlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 12:54

liljebo schreef:
he kom op... het meisje is 11. Ik weet niet wat jullie op die leeftijd deden, maar ik hing veel bij paarden rond terwijl ik echt nog wel het een en ander te leren had... en fouten heb ik ook gemaakt. Maak ik trouwens nog steeds.

TS... je hebt inmiddels wel begrepen dat je een shetje van 2 niet moet gaan longeren, maar je kunt wel het beestje leren om netjes aan een halster te lopen, voetjes op te tillen, stil staan bij verzorging etc. Als het leiden goed gaat, is er ook geen probleem als je hem af en toe mee wilt nemen op een wandelingetje. Neem dan wel een ouder iemand mee, voor het geval de pony schrikt en je daar nog niet tegen opgewassen blijkt.
Voor de rest laat je hem lekker in de wei met vriendjes spelen. Dat is het allerbelangrijkste voor zo'n jong guppie.

Het bit hoeft hij nog lang niet in en een zadel hoeft er niet op, Maar je mag best eens af en toe oefenen met het opleggen van een dekentje. Zorg wel dat hij het leuk vind, dus eerst rustig aan laten wennen, en aan laten snuffelen en zo... spelenderwijs dus.
Veel mensen rijden een paard in zonder bit. Dus dat heeft helemaal geen haast.
Inrijden zou ik toch al twee jaartjes mee wachten.

Terwijl de shet groot groeit, kun je zelf boeken halen bij de bieb over paardengedrag en zo veel mogelijk lezen. Misschien ook een mooie dvd daarover vragen voor je verjaardag?
En dan zoek je een volwassen persoon op met heel erg veel ervaring en brave pony's en vraag je die persoon om je het longeren te leren.
Een paardje rondjes laten rennen aan een touwtje wordt ook wel longeren genoemd, maar dat is het niet en dat heeft ook helemaal geen nut. Goed longeren zorgt ervoor dat de pony sterker en soepel wordt en dat is moeilijk. Dat moet je echt leren.

Om de pony af te laten vallen kun je over een tijdje wellicht heel veel met het beestje wandelen, samen joggen, en als hij superbraaf is hem meenemen als je stept.

Veel plezier met de pony's en trek je niet te veel aan van flauwe opmerkingen. Je mag mij ook pb-en als je nog iets wilt vragen

Bedankt voor de goede informatie!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:58

Gewoon niet doen dus, jij bent klaarblijkelelijk nog niet ervaren genoeg om het je paard te leren, en op deze wijze vinden ze het ook niet leuk.

Ik heb daar met Lammert wel eens gesprekken over gehad, omdat ik me afvroeg wat hij dan deed. Maar daar kwam eigenlijk uit hij het ook maar sporadisch doet. Dus wel af en toe je jaarlingen van het land halen om eens te vrijspringen, zo af en toe een keer longeren.

Gewoon om ze spelenderwijs wat te laten leren. Van een keer longeren 10min. wordt een jaarling niet slecht. Tenzij je het verkeerd doet uiteraard.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:59

Maar laat het hoofdstel nog even achterwege. Dat hoeft allemaal nog niet.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:00

0-2,5 jaar. opfok.... spelen leren rennen geen gezeur

Winter... 2,5-3 jaar; beetje longeren, zadel erop, zadelmak, beetje aanrijden

Lente? 3 jaar. Lekker de wei in vakantie houden en bekomen van de indrukken..

3,5 Uitgerust en uitgespeeld, weer een beetje gegroeid, lekker verder beleren..

Misschien een beter idee?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:04

TS, ik heb je een pbtje gestuurd ;)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:20

Ik ben nog niet zo lang op bokt, maar dit zijn echt dingen waarvan ik vindt dat ze niet kunnen!
Een 11 jarig meisje maakt een fout en vraagt advies en wordt hier aangevallen of ze "ik weet niet wat" verkeerd doet! Ze wordt gewoon de grond in gestampt door sommige.
Volgens mij hebben wij allemaal alles moeten leren en is het goed om vragen te stellen, want daar leer je juist het meeste van.

En natuurlijk is dit niet de manier en de leeftijd om een paard te beleren/longeren, maar dat kun je haar toch ook gewoon uitleggen op een normale manier. TS moet nog veel leren in het paardenwereldje, maar er zijn hier ook bokkers die nog veel moeten leren over het geven van feedback!

Meid, je hebt je antwoord inmiddels natuurlijk al, dus daar hoef ik niet meer op in te gaan.
Maar dit moest me even van het hart!

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:59

Sky_As schreef:
inderdaad slaan!!! flink afstraffen...en dwars door de draad?? dat komt natuurlijk omdat je er geen prikkeldraad hebt staan!!!

gewoon een stangetje inhangen, bijzetjes eraan....en aanjagen maar :D dan komt het longeren vanzelf goed....
en anders zet je er alvast een volwassen persoon van een kilo of 100 op :D ..dan kan die bijsturen als je jaarling/tweejarige/bejaarde shetlander ervan door gaat. Succes!

_/-\o_ := := _/-\o_

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:02

akishino schreef:
Ik ben nog niet zo lang op bokt, maar dit zijn echt dingen waarvan ik vindt dat ze niet kunnen!
Een 11 jarig meisje maakt een fout en vraagt advies en wordt hier aangevallen of ze "ik weet niet wat" verkeerd doet! Ze wordt gewoon de grond in gestampt door sommige.
Volgens mij hebben wij allemaal alles moeten leren en is het goed om vragen te stellen, want daar leer je juist het meeste van.

En natuurlijk is dit niet de manier en de leeftijd om een paard te beleren/longeren, maar dat kun je haar toch ook gewoon uitleggen op een normale manier. TS moet nog veel leren in het paardenwereldje, maar er zijn hier ook bokkers die nog veel moeten leren over het geven van feedback!

Meid, je hebt je antwoord inmiddels natuurlijk al, dus daar hoef ik niet meer op in te gaan.
Maar dit moest me even van het hart!

Tuuuuurlijk hadden wij moeten ruiken dat TS pas 11 is.

Het is inderdaad wel duidelijk dat je nog niet zo lang op bokt bent, want anders had je waarschijnlijk al vierhonderdvijfentachtigduizend van dit soort topics voorbij zien komen die wél bedoeld zijn om de boel op stang te jagen.