Nee, zonder gekheid.
Als je dit topic hebt gemaakt omdat het echt zo is, wat me sterk lijkt; Zet die pony alsjeblieft op een weiland met leeftijdgenootjes.
En anders; Als je je verveeld in vakantie, ga dan buitenspelen ofzo
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sky_As schreef:inderdaad slaan!!! flink afstraffen...en dwars door de draad?? dat komt natuurlijk omdat je er geen prikkeldraad hebt staan!!!
gewoon een stangetje inhangen, bijzetjes eraan....en aanjagen maardan komt het longeren vanzelf goed....
en anders zet je er alvast een volwassen persoon van een kilo of 100 op..dan kan die bijsturen als je jaarling/tweejarige/bejaarde shetlander ervan door gaat. Succes!

beautyenlady schreef:Ik begrijp nu wel dat een 2jarige Shet dus nog niet mag longeren,
wat ik dus zéker weten NIET ga doen is hard slaan of verkopen,
ik verwijder dit ding wel als dat kan, ik krijg hier toch alleen maar is het weer vakantie dingen op
Het was trouwens een VRAAG oke, dus je hoeft niet meteen te zeggen dat ik het fout deed!
samloes schreef:Het beste is inderdaad lekker jaarling laten. Af en toe stukje wandelen, basisdingen leren, zoals vaststaan en hoeven geven. Maar voor de rest hoef je met een jaarling niets te doen.
maar nog niet alles)beautyenlady schreef:Ik begrijp nu wel dat een 2jarige Shet dus nog niet mag longeren,
ik verwijder dit ding wel als dat kan, ik krijg hier toch alleen maar is het weer vakantie dingen op
Het was trouwens een VRAAG oke, dus je hoeft niet meteen te zeggen dat ik het fout deed!

Suzanne F. schreef:beautyenlady schreef:Ik begrijp nu wel dat een 2jarige Shet dus nog niet mag longeren,
Dus het was echt serieus bedoeld??
Och jeetje, waarom houd jij je met paarden en longeren bezig als je er zo weinig van weet???
2 jarige shetlander met een bit en een zadel en longeren???
Hoe oud ben je eigenlijk??
beautyenlady schreef:Ik begrijp nu wel dat een 2jarige Shet dus nog niet mag longeren,
Citaat:Dus het was echt serieus bedoeld??
Och jeetje, waarom houd jij je met paarden en longeren bezig als je er zo weinig van weet???
Citaat:Ik longeer hem niet met bit en hoofdstel,
enne, ik zal wel gaan longeren als ze 3 is goed?
opgelost nu?

beautyenlady schreef:beautyenlady schreef:Ik begrijp nu wel dat een 2jarige Shet dus nog niet mag longeren,
Dus het was echt serieus bedoeld??
) maar gewoon iemand proffesioneel ? 
liljebo schreef:he kom op... het meisje is 11. Ik weet niet wat jullie op die leeftijd deden, maar ik hing veel bij paarden rond terwijl ik echt nog wel het een en ander te leren had... en fouten heb ik ook gemaakt. Maak ik trouwens nog steeds.
TS... je hebt inmiddels wel begrepen dat je een shetje van 2 niet moet gaan longeren, maar je kunt wel het beestje leren om netjes aan een halster te lopen, voetjes op te tillen, stil staan bij verzorging etc. Als het leiden goed gaat, is er ook geen probleem als je hem af en toe mee wilt nemen op een wandelingetje. Neem dan wel een ouder iemand mee, voor het geval de pony schrikt en je daar nog niet tegen opgewassen blijkt.
Voor de rest laat je hem lekker in de wei met vriendjes spelen. Dat is het allerbelangrijkste voor zo'n jong guppie.
Het bit hoeft hij nog lang niet in en een zadel hoeft er niet op, Maar je mag best eens af en toe oefenen met het opleggen van een dekentje. Zorg wel dat hij het leuk vind, dus eerst rustig aan laten wennen, en aan laten snuffelen en zo... spelenderwijs dus.
Veel mensen rijden een paard in zonder bit. Dus dat heeft helemaal geen haast.
Inrijden zou ik toch al twee jaartjes mee wachten.
Terwijl de shet groot groeit, kun je zelf boeken halen bij de bieb over paardengedrag en zo veel mogelijk lezen. Misschien ook een mooie dvd daarover vragen voor je verjaardag?
En dan zoek je een volwassen persoon op met heel erg veel ervaring en brave pony's en vraag je die persoon om je het longeren te leren.
Een paardje rondjes laten rennen aan een touwtje wordt ook wel longeren genoemd, maar dat is het niet en dat heeft ook helemaal geen nut. Goed longeren zorgt ervoor dat de pony sterker en soepel wordt en dat is moeilijk. Dat moet je echt leren.
Om de pony af te laten vallen kun je over een tijdje wellicht heel veel met het beestje wandelen, samen joggen, en als hij superbraaf is hem meenemen als je stept.
Veel plezier met de pony's en trek je niet te veel aan van flauwe opmerkingen. Je mag mij ook pb-en als je nog iets wilt vragen
Sky_As schreef:inderdaad slaan!!! flink afstraffen...en dwars door de draad?? dat komt natuurlijk omdat je er geen prikkeldraad hebt staan!!!
gewoon een stangetje inhangen, bijzetjes eraan....en aanjagen maardan komt het longeren vanzelf goed....
en anders zet je er alvast een volwassen persoon van een kilo of 100 op..dan kan die bijsturen als je jaarling/tweejarige/bejaarde shetlander ervan door gaat. Succes!
akishino schreef:Ik ben nog niet zo lang op bokt, maar dit zijn echt dingen waarvan ik vindt dat ze niet kunnen!
Een 11 jarig meisje maakt een fout en vraagt advies en wordt hier aangevallen of ze "ik weet niet wat" verkeerd doet! Ze wordt gewoon de grond in gestampt door sommige.
Volgens mij hebben wij allemaal alles moeten leren en is het goed om vragen te stellen, want daar leer je juist het meeste van.
En natuurlijk is dit niet de manier en de leeftijd om een paard te beleren/longeren, maar dat kun je haar toch ook gewoon uitleggen op een normale manier. TS moet nog veel leren in het paardenwereldje, maar er zijn hier ook bokkers die nog veel moeten leren over het geven van feedback!
Meid, je hebt je antwoord inmiddels natuurlijk al, dus daar hoef ik niet meer op in te gaan.
Maar dit moest me even van het hart!