voor je juryleden:

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:08

raket schreef:
Sky-ass, ik mis de tijgerprint en groene stippen. :D :D :D :D

hahah tijgerprint kan nog wel :P maar groene stippen gaat me net wat te ver ;)

hahaha

ik vond de vergelijking zo grappig....al heeft ie zebrastrepen, giraffevlekken, tijgerprint en groene stippen :P

klonk bijna helemaal als mijn paard ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 12:09

Citaat:
Tegen mij is ook een keer een jury geweest ik kwam aan en die stapte uit de auto en die zei WaT doe jij hier met zo'n afgrijseijk lelijke koe die hoort hier niet thuis hoor ga weg jij, want ik ga je toch niet beoordelen

Dat bedoel ik dus. dat kan toch niet? Heb je er melding van gemaakt?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:10

Ik denk persoonlijk dat het heel erg moeilijk is om niet 'partijdig' te zijn als jury. Ieder mens heeft zijn voorkeuren en dat speelt in het leven bij alles mee, dus ook bij jureren. En hoewel ik denk dat de meeste juryleden zo objectief proberen te zijn, zal die voorkeur mee blijven spelen. Tja..het blijven mensen!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:12

randie schreef:
Citaat:
Tegen mij is ook een keer een jury geweest ik kwam aan en die stapte uit de auto en die zei WaT doe jij hier met zo'n afgrijseijk lelijke koe die hoort hier niet thuis hoor ga weg jij, want ik ga je toch niet beoordelen

Ik kan me niet voorstellen dat dat op een officiele KNHS wedstrijd gebeurd is :n
En zowel dan neem ik aan dat je direct de federatievertegenwoordiger aangesproken hebt en melding gemaakt heb van dit voorval?

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:12

randie schreef:
Citaat:

Ja dat heb ik gedaan bij de knhs en het seceratiraad

Scum

Re: voor je juryleden:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:15

Ik kan het eerlijk gezegd ook niet geloven. Een jurylid kan zowiezo niet weigeren om jou te beoordelen als je papieren netjes in orde zijn en je start in de juiste klasse.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 12:16

Volgens mij is ze nog redelijk jong? ik zou dan ook echt overdonderd zijn als iemand dat tegen me zou zeggen...En ook maar eieren voor mn geld kiezen want je rijd dan toch niet met een lekker gevoel die proef.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:18

ik was toen 16 en mijn 3e wedstrijd ik heb die proef ook niet meer gestard en heb mijn geld en een groot excus gekregen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:26

Ik geloof echt niet dat zulke dingen gezegd worden, dat kan ik me gewoon niet voorstellen.

Wel heb ik meegemaakt dat ik iemand ging aanmelden bij een jury en ik ken haar goed dus ze zegt tegen mij, hè wat moet ik met zo'n barok paard, daar kan ik niets mee.......waarop ik geantwoord heb dat het gelukkig geen barok paard was maar gewoon een appaloosa!

Ik jureer zelf ook heel veel en heb uiteraard persoonljike voorkeuren, iedereen in mijn omgeving weet dat ik niets met friezen heb, maak ik geen geheim van. En toch kunnen die net zo makkeljik winnen bij mij als ze gewoon een goeie proef neerzetten, want zodra ik jureer is mijn persoonljike voorkeur uitgeschakeld, die heeft namelijk niets met het jureren te maken!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:57

raket schreef:
Het was ook niet naar jou gericht, maar aan mensen die het nooit hun eigen schuld vinden.

Ik durf inderdaad bij een vreemde schrijver de afstamming niet meer te vragen om alle schijn van partijdigheid tegen te gaan.
Terwijl ik vaak alleen wil weten of het dezelfde afstamming is als mijn eigen paard, niets meer en niets minder.

Er zijn overigens ook juryleden die ik niet serieus neem, die heb ik horen praten op de bijscholing bijv. daat start ik wel bij, maar neem de beoordeling met een strooiwagen zout en beoordeel alleen mijn eiogen gevoel wat ik bij de proef had.

idem hier hoor. Aspirant-Juryleden die een onregelmatig paard in de jurycursus rustig op 200 punten zetten (docent had er net 170 :oo ), juryleden die de mond vol hebben van hun jurycapaciteiten maar bij een zelf gereden proef met minder hoge punten structureel roepen dat de jury stront in zijn ogen had, juryleden die in het L1 het wijken als onvoldoende beoordelen omdat het niet tot aan de hoefslag is, etc, etc.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:12

Ik denk dat het ergens wel een rol speelt maar niet in die zin dat een jurylid bewust bepaalde paarden en types achterin zet.
Maar ik merk wel dat ik met mijn zwarte dressuurgefokte KWPNer een minder goede proef hoef te rijden dan met andere paarden om op hogere punten uit te komen. Het oogt gewoon allemaal al snel wat beter met een mooi hoogbenig stukje elastiek met goed gangwerk. Ik denk ook dat het vrij logisch is dat ik met twee identieke proeven met het beste (dressuur)paard voor het andere geplaatst zou worden.
Met de Appaloosaponyhengst moet de proef gewoon in orde zijn, netjes afgewerkt, dressuurmatig correct; terwijl ik met mijn op en top dressuurpaard makkelijker steekjes kan laten vallen. Toch heb ik pas een keer meegemaakt dat ik het idee had dat ik met de spikkel echt gediscrimineerd ben.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:52

Ik heb 2 bonten lopen in de sport en weet eigenlijk precies wat je bedoelt, Urielle. Opmerkingen als 'goh, heb je weer zo koe' etc. Terwijl het wel een warmbloedje is (Samber). 'Is het een Tinker?' Nee meneer, een warmbloed....
Ruin is veel meer opgericht, heeft meer schwung, maar is minder 'netjes op de letter' te rijden.
Ik rij nu ook een bruine Rivermen merrie erbij uit, maar heb toch het idee dat hoe goed ik ook met die merrie rij, dat het 'showeffect van een bonte' niet aanwezig is. Dat het maar 'weer' een bruine is. Punten komen dan ook Moeizaam met de hoofdletter M.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:33

Moeni11 schreef:
M_Vainqueur schreef:
Nou dat heb ik nog nooit meegemaakt! Mijn paardje straalt toch ook echt uit dat het een springpaard is maar zelfs bij een 'slechte' proef rijd ik nog dik 1 of 2 winstpunten. Nog nooit gehoord/gezien dat ze me daarom minder zouden punten.

En welke van de twee in jouw profiel is volgens jouw een springpaard dan?

de 2e

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:15

randie schreef:
Op en ene keer na eigenlijk niet :D. Maar ik hoor om me heen zoveel excusses waarom ze geen winst punt hebben gehaald. Heb een fries, deze jury houdt alleen van grote bruine paarden. En kan me als jury goed voorstellen dat je persoonlijke voorkeuren hebt voor bepaalde dieren :). De een is nou eenmaal spectaculairder dan de ander, krijgt die spectaculaire dan hoger gepunt. Omdat hij bijvoorbeeld veel met zijn benen zwaait? Heb wel ooit gezien was in mijn eigen categorie, had zelf niet bijzonder gereden, meisje van mijn stal had een paar grove fouten gemaakt. 2 keer fout gereden, verkeert aangesprongen, veel spanning etc. En toch eindigde die helemaal bovenaan :). Opmerking erbij: paard met veel potentie.

Als mensen zelf vinden dat ze een hele goede proef hebben gereden, maar de punten er niet voor hebben gekregen, ligt het toch altijd aan de jury in hun ogen. Ze zoeken een excuus waarom ze zulke lage punten hebben gekregen, en het komt niet in ze op dat het ook wel eens aan hun eigen rijden zou kunnen liggen. Een Fries is ook niet mijn type paard, maar dat wil nog niet zeggen dat die bij mij geen hoge punten kan rijden. Wordt het paard goed gereden en de proef netjes uitgevoerd, ga ik geen lage cijfers geven omdat het een Fries is...

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:03

wat ik mij nou afvraag(als ik mijn eigen mensenkennis erop loslaat), je bent als jury bijvoorbeeld niet gek op friezen, maar er komt een fries in de bak en die zijn wel een zeer keurige proef, dat je echt denk van zozo kan dat uit een fries komen! dat je dan niet makkelijker een puntje hoger geeft dan dat als een sportieve kwpn-er op dezelfde wijze de proef doorgaat. En wanneer de fries bv echt een belachelijke proef rijd dat je dan makkelijker een puntje minder geeft dat je een sportieve kwpn-er zou geven.

Zelf denk ik dat dat toch een beetje in de mens zit. Maar ik ben wel benieuwd of jury's dat ook wel eens denken(hoeft nog niet eens echt gebruikt te worden en dus opgeschreven worden op de coupon).

Ik wil hiermee geen jury's aanvallen(heb het nog nooit meegemaakt ofzo) en al helemaal niet degene met een fries! als dat misschien zo overkomt sorry, maar omdat dat nogal een gevoelig punt is bij veel mensen, is dat een goed voorbeeld om het zo maar te zeggen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:16

Nee, ik denk niet dat ik daar last van heb. Op het moment dat de proef aan de gang is kijk ik naar het paard, niet naar het ras. Ik kijk of ze zuivere gangen hebben, een goede aanleuning en rechtgesteld zijn, dat soort dingen. Ik punt dan naar wat ik zie, niet hoger omdat ik verbaasd ben dat dat uit een bepaald ras kan komen of omgekeerd!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:24

kleinvosje schreef:
Nee, ik denk niet dat ik daar last van heb. Op het moment dat de proef aan de gang is kijk ik naar het paard, niet naar het ras. Ik kijk of ze zuivere gangen hebben, een goede aanleuning en rechtgesteld zijn, dat soort dingen. Ik punt dan naar wat ik zie, niet hoger omdat ik verbaasd ben dat dat uit een bepaald ras kan komen of omgekeerd!

Oke, dankje voor je antwoord ;) .
Fijn dat dat dan niet speelt:)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:36

Door ervaring wijs geworden, zeg ik liever niets meer over kleur, geslacht, afstamming. Alleen met mijn vaste schrijver praat ik nog wel eens over dat soort dingen. Zonder dat je het merkt worden je woorden door schrijfsters nog al eens verkeerd uitgelegd.
Dus gewoon heel strak commentaar en verder maar niets zeggen over de combinatie, want voor je het weet krijg je een stempel van partijdigheid opgeplakt.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:52

Niet alleen door schrijfsters. Ook door de ruiters zelf. Door de wedstrijdspanning komt er een heel andere dimensie boven. ik waag me daarom ook echt niet meer aan grapjes.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:21

Ik start met mijn fjord tussen de paarden en nog nooit heb ik
me negatief beoordeeld gevoeld. We zijn altijd 1e of 2e, en in de
inrij ring schrik me soms een rotje hoe geweldig die dresuur cracks erbij
lopen. Maar dan scoren wij toch altijd hoog. Dus ik denk dat dit
echt een fabeltje is, en je mensen dit zichzelf aanpraten zodat
ze een excuus hebben voor hun lage punten.

En als ik ooit een jurylid tegen komen die de schurft heeft aan fjorden, (in mijn regio zit er iig 1 die
een overduidelijke mening heeft over koudbloeden, dat zegt hij ook gewoon zelf :) )
tja dan toch maar goed proberen te rijden en als er dan geen winst
in zit jammer dan. Een fjord is ook geen typisch dressuurpaard dus ik snap
het dan eigenlijk ook nog wel :')

Andere ruiters, degene waar ik mee en in een klasse start daarintegen...
Ik heb toch heel vaak het gevoel dat mensen dan op ons neerkijken.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:43

xApple schreef:
.. Dus ik denk dat dit
echt een fabeltje is, en je mensen dit zichzelf aanpraten zodat
ze een excuus hebben voor hun lage punten.

Juryleden weten dit al lang, maar hoe breng je dat de ruiters bij? +:)+
De uitzonderingen zoals jij daargelaten.. kennelijk moeten klagende ruiters eerst jurylid worden voor ze hun eigen gedrag kunnen herkennen. :=

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:48

Haha ik denk dat dat nooit wat gaat worden.
Als het niet goed gaat haal ik mijn schouders op en denk ik:
over 2 weken weer! Maar ik ken idd genoeg mensen die alles
de schuld geven (de rijhal, de voorlezer, het weer, de jury)
behalve zichzelf.

Melenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:52

Scum schreef:
Ja hoor. Bij mij krijgen vossen, koudbloeden en bonten standaard een punt minder per onderdeel. Ook paarden met een afstamming die mij niet aanstaat, of springpaarden die zich in de dressuurring durven te vertonen die straf ik af.

Maar nu even serieus.... waarom vraag je dit eigenlijk? Heb je zelf de indruk dat je daarom wel eens afgestraft bent? ;)

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar waarom straf je die af? Wanneer een paard oerlelijk is, maar wel mooi in de sport uitkomt. Kun je hem dan wel benadelen op zijn genen? Ik vind persoonlijk van niet, maar dit is ieder zijn mening. Daarom ben ik eigenlijk wel benieuwd }:0

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:53

:Z

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:44

Melenie, lees de zinnen even goed, Scum is sarcastisch...