PercyLeen schreef:Je koopt toch ook geen auto terwijl je nog aan je rijlessen moet beginnen?
Zo'n soort analogie wilde ik ook geven, inderdaad.
Ik zou het echter zo brengen: als ik een nieuwe sport zou willen uitproberen neem ik eerst een paar proeflessen: Ik schaf niet meteen al een (dure) uitrusting aan, of betaal meteen een heel jaar vooruit! Want wat als het toch niets voor mij is? Dat is een hoop geld over de balk gooien.
Met paardrijden geldt dat nog meer. Bovendien koop je niet zomaar even een paard om het weer te verkopen als het niks voor jou blijkt; het is geen tennisracket wat je zomeer even op marktplaats kunt zetten!
En dan heb ik het nog geeneens gehad over het feit dat het hebben van een eigen paard niet alleen om rijlessen draait: je moet bereid zijn om de dagelijkse verzorging op je te nemen en je moet weten wat je moet doen als er iets mis is (ziekte, blessure, problemen in de omgang), óók als er toevallig even niemand in de buurt is! Ben je bereid er veel tijd en geld in te steken, en heb je die tijd en dat geld ook?
Ik zou zeggen, als je nog zo weinig ervaring hebt: ga eerst lekker lessen op een manege (of in elk geval een paard van een ander!). Als je dat een poosje kunt volhouden, zoek dan leuk verzorgpaard/bijrijdpaard of ga misschien eerst een paardje leasen. Gaat dat goed en heb je het er nog steeds allemaal voor over? Dan kan je eens gaan nadenken over een eigen paard!