stelling: rijden op een paard dat al hoger is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:39

Dan mag je zelfs geen B starten...
Maar was het niet dat je onderling L was?

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:53

als je ooit L2 gestart bent mag je geen B meer rijden.

dan start je met een ander paard (bvb een jong paard) in de L1.

anders is het als het niveau van het paard hoger ligt dan die van het paard.
je start in de gezamelijkst hoogste klasse. dus ben jij B (of heb je nog nooit wedstrijd gereden) en je paard bvb M dan moet je in de B starten.

wat volgens mij dan niet eerlijk is: voor een bepaalde vereninging (vb LRV) kan je al Z rijden en bij het HROV (bvb) mag je dan een E4 starten en omgekeerd. Boos! zo'n lui doen het dan enkel om het geld bij de HROV!

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 12:11

Sall schreef:
By the way: ik dacht dat je L geklasseerd was Jacksel? Dan hoef je met Lodewijk toch geen B te starten?

Dat waren onderlinge wedstrijden... Heb nog nooit officieel gestart...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:14

Wat leuk voor je! En ook leuk voor Lodewijk. Gewoon lekker gaan rijden en dan zie je wel waar het schip strandt. Het is hartstikke fijn voor je dat je nu de kans hebt om te leren aanvoelen hoe je bepaalde oefeningen uit moet voeren. Daar leer je hartstikke veel van en dat kun je straks zelf weer overbrengen op een ander paard, Veel plezier en succes gewenst!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:21

CGJ12 schreef:
Het zou veel meer moeten gebeuren dat beginnende ruiters een Z-paard gingen rijden. In Nederland is het "normaal" dat een 16-jarige ponyruiter begint met een 3-4 jarig paard. Op zich is daar niks mis mee, maar in de VS en Duitsland gaat dat echt wel anders.
Een "schoolmaster" is daar erg gewild en alle goed te rijden Nederlandse >10-jarige Z2-paarden vertrekken om die reden naar het buitenland.

Wat mij betreft mocht er wel een mentaliteitsverandering komen in Nederland.

ff op inhaken Lachen

Ruiters van de spaanse rijschool krijgen ook eerst les op een geschoold paard. Zou kunnen ze namelijk heel goed leren hoe een goed getraind paard aan moet voelen Lachen
Een goeie zaak!

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:33

Ik rijd dus een manegepaard in de wedstrijden die niet zo makkelijk is(snel in de stress enz.) En ik rijd weleens een Z paard voor iemand, die dus alles al kan, maar ik vind het leuker om dat moeilijke paard te rijden, dan dat Z paard, maarja dat is mijn mening Haha!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:59

Wij hebben 3 jaar geleden ook een Z-pony gekocht. Ik had ongeveer 8 jaar les gehad op de manege. (Je komt er dan pas achter dat je nog niet zo goed kan paardrijden als je zelf denkt!) En ik 'drukte' ook wel eens op een verkeerd knopje, en ging onze pony ook ineens travers lopen.
Nu rij ik M1, en ook ik heb problemen met hem nageeflijk krijgen (las ik ergens anders ook). En.... hij loopt de kantjes er van af. Hij kent alle oefeningen, ik niet zo goed, dus oefen ze. Maar hij heeft er niet zoveel zin in, hij heeft ze al zo vaak gedaan, dat hij ze maar half doet. Hij loopt echt gewoon de kantjes ervan af.... Een jong paard vindt het nog leuk om nieuwe dingen te leren, kost ook veel moeite, maar ik denk dat die zijn aandacht er beter bij houdt.
En nog een puntje, misschien wil ik het paard wel op een hele andere manier rijden als zijn vorige eigenaar die Z2 met hem reed. Hoger of lager ingesteld, of verschil in snelheid.
Maar ik zeg nu dus niet dat een jong paard o zo makkelijk is, maar een ervaren paard is ook niet makkelijk.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:07

Het is wel iets makkelijker dan zelf een paard inrijden. Maar je moet zeker zo goed rijden om de knopjes goed te gebruiken.

Ik vind het alleen maar slim! Je leert er veel van! In het B is het natuurlijk wel simpel maar daarna vind ik het niet echt heel erg oneerlijk meer. Ook al kan ik wel eens zeggen van jah die heeft Z gelopen, maar dat meen ik niet op die manier van ow dan is het zo simpel! Want Z paarden doen het ook niet uit zichzelf!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:10

Het ligt allemaal maar net aan het paard,
ik heb hier een zadelmakke en een Z paard, ik durf te wedden dat je met de zadelmakke zo weg rijdt, van dat Z paard weet ik het zo net nog niet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:17

Citaat:
CGJ12 schreef:
Het zou veel meer moeten gebeuren dat beginnende ruiters een Z-paard gingen rijden. In Nederland is het "normaal" dat een 16-jarige ponyruiter begint met een 3-4 jarig paard. Op zich is daar niks mis mee, maar in de VS en Duitsland gaat dat echt wel anders.
Een "schoolmaster" is daar erg gewild en alle goed te rijden Nederlandse >10-jarige Z2-paarden vertrekken om die reden naar het buitenland.

makkelijk l*llen
die kans moet je ook maar krijgen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:20

kattebeest schreef:
als je ooit L2 gestart bent mag je geen B meer rijden.

dan start je met een ander paard (bvb een jong paard) in de L1.

anders is het als het niveau van het paard hoger ligt dan die van het paard.
je start in de gezamelijkst hoogste klasse. dus ben jij B (of heb je nog nooit wedstrijd gereden) en je paard bvb M dan moet je in de B starten.

wat volgens mij dan niet eerlijk is: voor een bepaalde vereninging (vb LRV) kan je al Z rijden en bij het HROV (bvb) mag je dan een E4 starten en omgekeerd. Boos! zo'n lui doen het dan enkel om het geld bij de HROV!

Nou bij mijn weten moet je 2x Z zijn geweest mag je een paard NIET meer in het B mogen starten. Je mag als je M1 rijdt kiezen of je een jong ongeklasseerd paard in het B OF L1 start.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 20:21

Dat laatste heb ik nog nooit van gehoord (niet dat het voor mij opgaat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:22

Sjuimpje schreef:
Het ligt allemaal maar net aan het paard,
ik heb hier een zadelmakke en een Z paard, ik durf te wedden dat je met de zadelmakke zo weg rijdt, van dat Z paard weet ik het zo net nog niet Haha!

Daar zit hem nou net: niet ieder paard laat zich goed narijden. De paarden die zich goed laten narijden zijn nou net de echte leerpaarden. Die zijn goud waard. De rest ook, maar niet in handen van de beginnende ruiter

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:19

Het reglement:
(zie art. 125) Dressuur paarden/pony's (IG/IP)
Klasse Ruiter: M1
Klasse Paard/Pony: -/B
Startgerechtigd in de klasse: B of L1

als je twee keer Z geklasseerd bent MAG je geen B meer starten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:38

CGJ12 schreef:

ga jij voor sponsor spelen Knipoog Heb je enig idee wat die dieren gemiddeld kosten Verward

Een leerpaard lijkt me super, maar dan moet het er wel een zijn die makkelijk na te rijden is. Ik ken wel een aantal Z-paarden waar ik echt niet op weg kom

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:13

Ik ben idd zo begonnen,een leerpaard dus.
Niet bewust overigens.
Het was een E-pony en al 11 jaar (paard gefokt).Lief en betrouwbaar.Daar was ze in eerste instantie voor aangeschaft.
Ik heb er veel van geleerd,en ook veel fouten gemaakt.
UIteindelijk ook met haar bij de paarden van B tot Z gereden.

Nu heb ik op mijn huidige merrie ook de Z klasse bereikt,nu waren de rollen omgekeerd..ik heb het haar mogen leren Haha!

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:23

Maddox is dan geen Z geweest, maar M. Voordeel is dat hij erg relaxt is op concours. Nadeel is dat hij precies weet hoe hij zo min mogelijk hoeft te doen. Hij loopt de kantjes ervan af bij het leven. Maddox nageeflijk rijden is erg moeilijk en hem recht maken nog veel moeilijker.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:42

Je hebt het als ruiter wel makkelijker op een goed geschoold paard. Zelf kun je dan veel makkelijker voelen hoe het moet. Het is wel paardafhankelijk, maar voor de meeste ruiters is het makkelijker om een Z paard weer B klaar te krijgen dan een groen paard zelf inrijden en B klaar te krijgen.
Ik vind het ook veel meer hebben als iemand zelf zijn of haar paard inrijdt en dan start dan dat iemand een kant en klaar paard koopt.
Het inrijden en het werken naar een fatsoenlijke B proef is gewoon ontzettend leuk en je leert het paard echt goed kennen en het paard leert de ruiter vertrouwen.
Dat mis je gewoon met een paard dat al klaargestoomd is vind ik.

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:49

Nou kan ik niet zeggen dat ik de klasse B nou zo leuk vind maar het uitbrengen van jonge paarden wel. Wanneer je die omhoog rijdt heb je het toch maar even zelf gedaan. Elke oefening heb je het paard zelf aangeleerd en dat geeft toch altijd weer een goed gevoel.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:58

Er zijn erg veel Z paarden, maar maar weinig leerpaarden (paarden die dus echt correct gereden zijn), dus of je nou zoveel makkelijker uit bent door de fouten van een ander op je bordje te krijgen waag ik te betwijfelen.
Heb je wel een fijn leerpaard is dat absoluut een groot voordeel, en dan heb ik het niet zozeer over wedstrijden, die B vlieg je zo uit als je een goed leerpaard bent, dus zo lang hebben ze daar geen 'last' van je, maar voor het ontwikkelen van je rijkunst is het super om een leerpaard te hebben!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:04

ik heb nooit een leerknol onder me kont gehad! ik begon op ene shet, konden allebei nix
daarna een 14 jarige C pony waar je alleen op kon crossen, ik kon toen nog steeds niet veel, maar we zijn L dressuur, L crossen en M springen geworden
daarna kreeg ik een E, waarvan ze zeiden dat ie wel M kon lopen(dressuur) ja dagggggg was net een oprichting van een B paard
maar nu rijden we M1 dressuur, gaan M crossen en spring Z
maar het maakt niet uit als je tegen iemand in de B moet rijden die op een Z knol zit! je rijd toch lekker voor je zelf!!! als jij maar plezier hebt met je paardje!
ik zelf heb liever een gestoord ding onder me kont dan een afgericht beest die op hoog niveau loopt!
maar ieder zijn eigen keus!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:30

even duidelijk; misschien is het nederlandse reglement anders dan het belgische?
bij ons in de lrv mag je dus vanaf je L2 gereden hebt niet meer B starten!

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:38

He kattebeest! Ik heb net in dat topic over hoe het in België is gelezen hoe een L2 proef er bij jullie uit ziet. Daar zit hem het verschil in. Bij ons komen echte galopswissels pas in de Z voor. In de M2 doe je al eenvoudige galopswissels maar het echte werk begint pas in de Z.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:44

en de echte zijn veel makkelijker, vind ik dan Lachen

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:01

ZEKER!!!!!!!!!