300 grams ongeschoren te vroeg ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:01

De mijne zweet nu nog onder 100gr dus loopt nog lekker zonder. Vorig jaar liep hij wel erg snel met deken, maar had toen ook lang niet de vacht die hij nu heeft. Daarbij is hij wat aangekomen en blijft hij warmer.
Vorig jaar had ik een thermo onderdeken met die extreme kou en dan een 300gr eroverheen. Nu loopt hij lekker zo buiten en ik probeer dit zo lang mogelijk vol te houden deze winter. Hij doet weinig op het moment en kan mag dus wat mij betreft een lekkere beer worden!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:02

Zolang je paard niet zweet zie ik niet in waarom niet, als je al vind dat een paard met 220 het warm heeft zal ik mijn mond helemaal maar houden.

Wel wil ik vermelden dat ik een 18 jarig paard heb met artrose in hals rug en schoft en dat hij dus erg goed warm gehouden moet worden. en nee mijn paard zweet niet, en ja dat weet ik erg zeker

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:03

Hij zweet niet, is vrolijk en lekker wakker...

Plus ik heb het opgebouwd.
Van zomerdeken, naar 0 grams, naar 220 grams, naar 220 met 0 grams.

Vorig jaar ook zo gedaan. Ik doe het liever op die manier als dat ik hem moet scheren, omdat hij drijfnat wordt door de lange vacht...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:04

doerakje schreef:
Zolang je paard niet zweet zie ik niet in waarom niet, als je al vind dat een paard met 220 het warm heeft zal ik mijn mond helemaal maar houden.

Wel wil ik vermelden dat ik een 18 jarig paard heb met artrose in hals rug en schoft en dat hij dus erg goed warm gehouden moet worden. en nee mijn paard zweet niet, en ja dat weet ik erg zeker

Jij hebt dus een niet-gezond paard. Dan kan ik me voorstellen dat je hem wat warmer houd. Maar als je nu al meer dan 220 er op hebt liggen.... Het is plm 8/10 graden overdag!

xShanty

Nou, mijn pony heeft nu ook 200 grams met regendekentje eroverheen aan hoor..
Pony begon met de 100 grams een tijdje terug al echt koud te worden en haren uit te zetten. De 200grams was met die flinke wind te koud, dus regendekentje overheen gegooit. Daar voelt ze niet extreem warm onder.
Bij temperaturen rond het vriespunt komt de 300 grams uit de kast (en vergeet niet dat het ook nu al 1 graad is geweest 's nachts) en daaronder de 400. Ze heeft dan welliswaar geen hals op.
Heb een koukleumpje en ze was wel echt koud met de 200 grams zonder regendeken. Ze staan hier welliswaar binnen maar zodra de wind op de luiken staat is het hier uitkoud. Regendekentje is dus meer omdat wanneer de wind erop staat die zo door haar staldekentje heen waait.

Suzan_bobar

M_i_R schreef:
qua oververhitten van je paard hangt het er ook wel een beetje van af hoe hij buiten staat. die van mij staat op een relatief open stuk grunneger laand waar de wind behoorlijk overheen komt. Eind augustus heb ik haar wel eens rillend op d'r beentjes op de wasplaats gehad omdat de regen en de wind samen echt koud waren.
Wbt de hals, die heb ik ook op maar als het een mooie dag is gaat die gewoon af en heeft ze alleen het dek op :)

Jeps, de mijne ook, echter vergeet niet dat de paarden toen nog compleet in zomervacht waren. Ik heb in aug. de mijne ook onder een 100g deken gehad en meneer had het net warm genoeg,.... Nu echter heeft hij zoveel meer vacht en loopt hij zonder deken. Augustus is gewoon een extreme maand geweest wat dat betreft en mag in mijn ogen zeker niet als normaal of als voorbeeld genoemt worden.

TS, kijk naar je paard,... Let op zijn haren, voelt hij koud aan de oren of in zijn oksels? Dan een deken, zo niet, dan lekker zonder laten en de dekens bewaren voor guurdere dagen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:05

M_i_R schreef:
qua oververhitten van je paard hangt het er ook wel een beetje van af hoe hij buiten staat. die van mij staat op een relatief open stuk grunneger laand waar de wind behoorlijk overheen komt. Eind augustus heb ik haar wel eens rillend op d'r beentjes op de wasplaats gehad omdat de regen en de wind samen echt koud waren.
Wbt de hals, die heb ik ook op maar als het een mooie dag is gaat die gewoon af en heeft ze alleen het dek op :)

Bij mij gaat de hals er meestal ook overdag af.
Hij staat in een hoekstal buiten waar de wind vol inkomt of in een open stuk paddock.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:07

Suzan_bobar schreef:
M_i_R schreef:

Jeps, de mijne ook, echter vergeet niet dat de paarden toen nog compleet in zomervacht waren. Ik heb in aug. de mijne ook onder een 100g deken gehad en meneer had het net warm genoeg,.... Nu echter heeft hij zoveel meer vacht en loopt hij zonder deken. Augustus is gewoon een extreme maand geweest wat dat betreft en mag in mijn ogen zeker niet als normaal of als voorbeeld genoemt worden.

TS, kijk naar je paard,... Let op zijn haren, voelt hij koud aan de oren of in zijn oksels? Dan een deken, zo niet, dan lekker zonder laten en de dekens bewaren voor guurdere dagen.

Hoezo zou dit niet als voorbeeld aangehaald kunnen worden? Lijkt me juist een typisch geval van: Kijken naar de situatie. Net als dat toen uitzonderlijk was kunnen er zich ook nu situaties voordoen waardoor het voor je paard aangenaam kan zijn om een handje geholpen te worden bij het warm blijven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:09

Wat zal mijne het dan zielig hebben die staat nu al 's nachts met 400 grams op :D
Ze heeft dan ook wel een heeel erg dun vachtje.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-10-10 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:09

Uiteraard, ik ben helemaal niet tegen dekens hoor! Begrijp me niet verkeerd,... Wat ik bedoel te zeggen is dat het goed mogelijk is dat je paard in aug een deken nodig had, maar nu een regendeken nog te warm kan zijn. Uiteraard is dit voor ieder paard weer anders, vandaar de tip, kijk naar je paard.

mang

Re: 300 grams ongeschoren te vroeg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 22:14

bedankt voor de reacties. ik ben iig een stuk wijzer ! :)
laat haar voorlopig zo staan. en houd het gewoon goed in de gaten !

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:14

klinkt als een prima plan :) vooral dat laatste is belangrijk!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:15

Ik heb ze ook 300 gr op. Kan prima om de vacht kort te houden. Werkt al jaren goed hier! Maar heb ook wel koukleumen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 00:59

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 01:14

Paard wat ik rij staat ook al een week of 2 met 300 grams op, dag en nacht. En dat helpt wel degelijk tegen het aanmaken van haar.

Zit nu nog super in z'n vacht! En dat wil ik graag zo houden :Y)

Als het van de winter echt koud wordt krijgt ie eerst z'n hals erop. En anders kan een 500gr ook prima.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 02:57

Sorry hoor maar dikke vacht krijgen ze doordat de dagen korter worden en dus minder licht. ;) Dat voorkom je niet met een deken.

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 03:46

Dus als ik 'm zonder deken zou zetten zou hij net zoveel haar aan maken als met deken?? ;)

Helaas gaat dat niet op, anders had ik het wel gedaan :D

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 03:57

Dat is wat mij laatst door mijn trainer is verteld. Ik riep ook steeds dat die van mij een deken op moest omdat ze dikker in het haar ging zitten. En ik geloof het ook wel hoor, want het eerste jaar dat ik haar had kreeg ze in september al meer haar. Heb haar vorige eigenarese op gebeld en die gaf toen aan dat ze bij haar pas veel later in de wintervacht kwam.
Waar ik toen op stal stond deden ze de lampen vroeg uit.

Ze gaan door een deken platter liggen en dan lijkt het minder teddyachtig :D ;)

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 04:10

Als ik die van mij geen deken op zou doen zou het idd een teddy worden :D Nu zit ie gewoon nog kort in het haar. z'n hals is wel wat langer/dikker dan de stukken die onder de deken zitten.

Als het echt zo zou zijn dat het niet uitmaakt of je wel of niet een deken op zou doen zou een meerendeel van de mensen toch geen dekens meer gebruiken? (Uitzonderingen van paarden die zichzelf niet goed warm kunnen houden?) Ik zou het wel weten in ieder geval... :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 05:31

ik sluit me hier bij aan.je had dus eerst een fleece met een regendeken nou dat is ongeveer 50/100gr,dan zou ik niet in eens over gaan naar 300gr.dus gewoon de 200gram staldeken en dan de regendeken er over als ze naar buiten gaat.
biancavos schreef:
kan je niet beginnen met de staldeken en daarover de regendeken? en dan s'avonds alleen de regendeken eraf halen.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:53

__Sanne__ schreef:
Dus als ik 'm zonder deken zou zetten zou hij net zoveel haar aan maken als met deken?? ;)

Helaas gaat dat niet op, anders had ik het wel gedaan :D

Juist ;)

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:56

Mijn paard staat een paar uurtjes buiten i.v.m de weide. En voor de rest op stal. Nu staat ze met 200 gram binnen en buiten. Als het wat kouder word gaat er een 340 op ,, maar dat is nog lang niet.. Anders blijf ik met de dekens rondzeulen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:01

die van mij staan nog onder een 0 grams regendeken,ik wacht met de 200 tot het echt kouder gaat worden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:08

Mijn paard staat dag en nacht buiten en heb van de week de 300 grams erop gegooid. Nu valt het weer deze week nog helemaal niet tegen maar ze staat niet op stal en kan het hebben. Ze heeft het ook vrij snel koud. Ik zie hier vragen voorbij komen van, en wat doe je als het min 10 is? Maar als je je een beetje verdiept in dekens, zie je dat je dekens hebt die je bijvoorbeeld op kunt doen van plus 10 tot min 10. Het is dus niet zo dat ik mijn paard straks een 500 op moet doen. Dit is nu wat ze krijgt en daar zal ze het mee moeten doen, een paard zonder deken heeft toch ook niet anders? Alleen sommige paarden moeten een beetje worden geholpen. Elk geval is anders.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:36

VSW -> SV