[JV] waar ergert de jury zich aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 12:43

Er schoot me ineens iets te binnen en dat wil ik ook nog wel even kwijt.
Vele worden gevraagd om te schrijven en hebben er geen zin in Verward
Ik schrijf graag!
Niet alleen omdat ik graag naar combinaties kijk en je er van leert om zelf ook aanpassingen te maken bij jezelf,maar tevens is het erg leuk omdat jury's helemaal geen verschrikkelijk mensen zijn die alleen maar commentaar geven.
Ik let goed op tijdens het schrijven en op het moment dat er even pauze wordt gehouden begin ik een discusie.Ik zag dan bv iemand rijden en wil daar iets over weten.Dat kan een heel leerzaam en gezellig gesprekje zijn hoor.Ik raad het iedereen dan ook aan om eens te schrijven.bv in je eigen klasse.
Bij de club waar ik altijd reed hebben ze 4 jury's(dat ik me heriner) en ik kan daar fijn mee kletsen.Ik leer ervan en dat gebruik ik weer.Je snapt het doen en laten van het eindresultaat ook meer.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:50

da's nou een goede instelling.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 12:58

Wat gaf de aanleiding of is de achterliggende gedachten dat je jury bent geworden?
Ben ik ook nieuwsgierig naar.
En heb je alleen een jury cursus gedaan(en eventueel instucteurs cursus) of heb je meerdere varierende cursussen,opleidingen gedaan?

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:01

Ik heb 1 keer op een onderlinge wedstrijd geschreven (a'tjes Haha! ) en dat vond ik echt heel erg leuk, maar daar hoefden we niet zelf te tellen... Ik begrijp dat dat bij gewone wedstrijden bij het schrijven hoort?
Overigens hadden we dan 2 schrijvers en 3 a 4 mensen die achter elkaar het proefje reden , dus moest je afwisselend 1 en 2 protocollen tegelijk bij gaan houden... Viel ook nog best mee, zelfs met commentaar...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:02

Toevallig heb ook mijn ORUN gedaan, maar jureren is wel wat meer een roeping.

Al was het alleen maar om het gemiddelde corps te verbeteren. Ik zie bij mij in de buurt nog teveel oude jury's bij het Z die zelf nooit meer gereden hebben dan B.

Klagende Z-ruiters probeer ik altijd te stimuleren zelf te gaan jureren.

Het valt me trouwens op dat alle topinstructrices bij mij in de buurt geregeld jureren om feeling te houden met de ring.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 13:06

Bedoel je een roeping voor jou of in het algemeen.
en ben jij erin gerolt of echt zo besloten?

Ik heb trouwens een mening maar of die voor iedereen geld Verward
Zoals jij al zegt orun en jury.
Ik vind dat een goede combi.
Ik denk dat als je les geeft,je heel veel dingen kunt halen uit het jureren en andersom.
Laatst bijgewerkt door holly op 22-07-03 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:08

Ik ben de jurycursus gaan doen omdat ik het leuk vond en omdat naar mening sommige juryleden geen feeling hebben met het rijden zelf.

Ik heb ook ORUN gedaan maar dat beviel me niet zo.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:10

Duidelijk besloten.
......en een roeping voor het algemeen.

Ik hoef er namelijk ook niet elk weekend te zitten (in tegenstelling tot sommige collegae). Ik vind het prima dat er geregeld iemand anders zit. Ik wil mijn mening namelijk niet opdringen.
Ik zorg er dan ook voor dat ik niet binnen een paar weken in dezelfde regio jureer. Da' namelijk voor die ruiters ook niet altijd leuk.
Daar zouden meer jury's over moeten nadenken.

Als een ruiter van mij "te weinig" punten krijgt mag ie van mij bij een andere jury zijn gram halen. Vind ik prima!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 13:12

Idd Fitzroy.
Zoals ik al zei bij onze vereniging(waar ik reed) ken ik 4 jury's.
man,vrouw,zoon en zijn vrouw.
Dat verschil is ook te zien.
De zoon en zijn vrouw rijden zelf.
Ik heb het idee dat de ouders meer kijken naar een plaatje dan de achterliggende gedachten.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 13:16

Oke roeping in het algemeen.
Bedoel je dat in niet iedereen moet dat gaan doen?
Een kennis is L jurylid en ziet niet dat een paard niet kreupel is maar last van zijn rug heeft maar blijft ddat stug volhouden.
Ik heb dit paard over genomen en er is niks meer mee aan de hand,werd gewoon verkeerd gereden waardoor hij last had van zijn rug.
Haar ruiters moeten met de neus ver voor de loodlijn lopen en zelf bewegen ipv,mooi rond en van achter naar voren.(beetje beginneling effect)Zo rijd ze zelf ook en leverd haar regelmatig een plek op achteraan.
Zij adviezeerde mij dagelijks de bossen in te gaan en maar naar voren te rijden met losse teugel en verder niks,dan gaat het kreupele wel over.(z paard)
Dat noem ik geen goed oog als jury.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:27

Fitzroy"]
[quote="Sall schreef:
Fitzroy, ik zit er al tegenaan te hikken om over een drempel heen te stappen om nu weer te gaan starten, thuis is het goed bevestigd, maar in ring is het nog maar de vraag of het kan laten zien, dat is toch een kwestie van uitproberen, als het niet gaat blijf ik thuis.

Oke, maar dan is hij iig thuis goed bevestigd. Maar ik krijg mensen in de ring waarvan je gewoon kunt zien dat het thuis ook nog lang niet voor elkaar is.
Van wedstrijdspanning heeft iedereen last en als je paard kijkerig is is dat ook geen ramp. Ik heb het om even een simpel voorbeeld te noemen over mensen in de B waarvan het paard nog sterren loopt te kijken. Blijf dan thuis ..
[/quote]

Ik zie bij mezelf heel erg dat ik op wedstrijd veel te veel met mijn handen ga doen. Dat doe ik thuis niet. Maar voor de jury lijkt het alsof ik mijn paard vooral op mijn hand rijd.
Mijn travers heeft te weinig impuls en de keertwendingen zijn te ruim
Thuis gaan deze dingen (meestal) wel goed.

Bij mij is thuis en op wedstrijd een wereld van verschil. Ik probeer al met losrijden op wedstrijdterrein net zo te rijden als thuis maar dat lukt niet zoals ik wil. Ik denk dat het in mijn geval toch een kwestie is van te weinig ervaring in wedstrijdrijden.

Offtopic: CGJ12, volgens mij ken ik jou.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:29

holly schreef:
Haar ruiters moeten met de neus ver voor de loodlijn lopen en zelf bewegen ipv,mooi rond en van achter naar voren.(beetje beginneling effect)

Hier moest ik toch even om lachen *LOL*
Neem aan dat je de paarden bedoelt Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:31

zou best kunnen Kitty!

trouwens dat geldt ook voor mij: zoals ie thuis gaat, gaat ie nergens (da's zowat mijn motto. Ik rijd thuis zowat elke dag wel een winstpunt. LOL)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:38

Hahaha, dat zegt mijn instructeur en ruiter van Fitz ook:

thuis lopen ze allemaal Grand Prix Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:39

Nou da's wat overdreven hoor.....
Grand Prix lopen ze echt niet zomaar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:39

minstens Fitz Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:52

CGJ12 schreef:
Nou da's wat overdreven hoor.....
Grand Prix lopen ze echt niet zomaar.

De paarden die hij traint over het algemeen wel (uitzonderingen als Fitz daar gelaten Schijnheilig

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:54

mmmmmmmmmmm......interessant.
Je maakt me zowat nieuwsgierig, maar ik hou me in.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 14:05

das ook een opmerking die je vaak ziet.
Mijn paard loopt Z,maar is M geklasseerd.
Oh??
Ik zeg wel eens ik rijd M.
Ik ben erna gestopt met wedstrijden rijden.
Heb heel veel jonge paarden uitgebracht en toch train ik voor andere gewoon Z niveau.
Mijn intresse ligt er ook niet om in de Z uit te komen.Ik train ze liever en ga dan weer verder met een ander.Ik wil niet altijd maar weer het zelfde paard rijden.Ik wil dingen opsteken.Alles wil ik meemaken.
bv hierboven beschreef ik een paard waarvan werd gezegt dat deze kreupel liep.Ik heb deze ingereden en klaar gemaakt voor de Pavo.
Is iemand anders mee gaan rijden.Is Z-licht.
Weer een andere ruiter en nu met dit probleem is mij gevraagd dat op te lossen.Ik rijd hem weer naar zijn oude niveau en dus het Z.Hij gaat daarna weer verder met de ruiter zelf en die help ik op het goede pad te komen.Dat zijn dingen die ik graag doe.Dus ik ben M dressuur,maar qua rijden ben ik verder.
Ik vind dat anders als mijn paard is Z maar start hem M.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:53

CGJ12 schreef:
ff serieus, waar ik me enorm aan erger:
.......
18. RUITERS/AMAZONES DIE LATER JE AUTO VERNIELEN UIT WOEDE
19. AMAZONES DIE JE LATER KOMEN BEDREIGEN OP JE THUISADRES
........

CGJ12, wat je hierboven schrijft maakt me echt ontzettend nieuwsgierig (en ook verdrietig.....)
Is het werkelijk zo dat in de dressuursport ook al zulke maffia-praktijken toegepast worden ?
Van "intimidaties" had ik al gehoord, maar wat je hierboven beschrijft gaat toch wel een stuk verder.
Waar moet dat toch naar toe met onze "hobby", als sommige deelnemers zich zo gedragen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:05

Even een toelichting:

18. Jazeker. Iemand vond het nodig om even met een scherp voorwerp voor 1500 NLG schade aan te richten om mijn (destijds) zgan MB. En dan tref je me diep in mijn ziel (SNIK). De organisatie was wel bereid om me even een lijstje te geven van ruiters die weinig punten hadden gekregen, maar die heb ik geweigerd. Ik wil gewoon niet weten wie het was. Anders had ik wellicht nog een strafblad gekregen (LOL).

19. Jazeker. 1 keer door een meiske van een jaar of 15. Naam bekend bij mij en de KNF. Kon er wel om lachen, maar was een intriest verhaal. Ik snap trouwens de ouders van dat kind ook niet, aangezien die toch hoogopgeleid zijn en volgens mij zeker van de situatie op de hoogte waren (terwijl ik haar juist extra hoog had gepunt, omdat het echt slecht was en ik het zielig vond om haar onder de 45% te zetten.)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:09

Tsjonge jonge, daar valt je bek (sorry Lips are sealed ) toch van open.....
Dat onze maatschappij aan het verharden is had ik ook al in levende lijven ondervonden.
Het lijken wel voetbaltaferelen, en dat terwijl het gewoon om een leuke hobby gaat.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:13

och, komt gelukkig nog weinig voor.

moet je je maar eens begeven in het handelscircuit......daar gaan ze gewoon over lijken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:18

Handig dat vademecum van de KNHS waar de adressen van juryleden instaan, kun je nog eens langsgaan als het je niet bevalt

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 15:32

Sttt voor het dadelijk een gekkehuis word bij sommige voor de deur.