Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Janine1990 schreef:spatter schreef:ben ik nou de enige die zich afvraagd wat TS op concours doet als ze nog niet eens haar paard normaal een hoofdstel om kan doen![]()
als dat op de wagen zelfs een probleem is zou ik maar eens wat grondwerk gaan doen met dat paard
leer je paard eerst manieren voordat je van huis gaat, oefen desnoods het hoofdstel om doen op de wagen zodat dat tenminste normaal gaat
maar zelfs dat vind ik van de gekke, gewoon opvoeden zo'n paard en dan pas van huis
als het thuis goed gaat naar de rijhal in de buurt en daar oefenen, net zolang totdat zulke basis-dingen vanzelf gaan
ga je ook met zadel op haar rug van huis of krijg je dat wel gedaan op locatie?
als het zo'n ittepetit is zou ik zeker hooi geven in de trailer/wagen, dan blijft ze tenminste rustig
Er staat toch niet dat ze het niet kan, er staat dat ze eerst wil kijken hoe haar paard reageert...
En dat weet je alleen door te gaan, en als dat op deze manier opgelost kan worden, heel erg fijn!
Voor hetzelfde geld is de merrie helemaal overdonderd en zet ze geen stap verkeerd. Elk paard reageert anders, en als je niet gewoon gaat, kom je er nooit achter.
Anoniem schreef:Persoonlijk zou ik het niet doen. En gewoon op wedstrijd het halster over de nek heen en dan hoofdstel om. Of anders op de trailer.
Stress heb je toch wel en je paard ook. Omdat het je eerste wedstrijd is. Dat beetje meer of minder maakt dan toch niet meer uit. Aangezien de meeste ruiters zo zenuwachtig zijn. Dat dat paard het al lang en breed gezien heeft. Dat er iets gaat gebeuren.
Gewoon op tijd vertrekken. En een goede groom mee nemen. Dan heb je het minste last van stress.
spatter schreef:ben ik nou de enige die zich afvraagd wat TS op concours doet als ze nog niet eens haar paard normaal een hoofdstel om kan doen![]()
als dat op de wagen zelfs een probleem is zou ik maar eens wat grondwerk gaan doen met dat paard
leer je paard eerst manieren voordat je van huis gaat, oefen desnoods het hoofdstel om doen op de wagen zodat dat tenminste normaal gaat
maar zelfs dat vind ik van de gekke, gewoon opvoeden zo'n paard en dan pas van huis
als het thuis goed gaat naar de rijhal in de buurt en daar oefenen, net zolang totdat zulke basis-dingen vanzelf gaan
ga je ook met zadel op haar rug van huis of krijg je dat wel gedaan op locatie?
als het zo'n ittepetit is zou ik zeker hooi geven in de trailer/wagen, dan blijft ze tenminste rustig
Janine1990 schreef:Anoniem schreef:Persoonlijk zou ik het niet doen. En gewoon op wedstrijd het halster over de nek heen en dan hoofdstel om. Of anders op de trailer.
Stress heb je toch wel en je paard ook. Omdat het je eerste wedstrijd is. Dat beetje meer of minder maakt dan toch niet meer uit. Aangezien de meeste ruiters zo zenuwachtig zijn. Dat dat paard het al lang en breed gezien heeft. Dat er iets gaat gebeuren.
Gewoon op tijd vertrekken. En een goede groom mee nemen. Dan heb je het minste last van stress.
Halster om de nek, lekker handig, paard kan zich als nog lostrekken en in het minste geval de weg op vliegen...
Dat je stress hebt, is bullshit, dat is voor iedereen anders, bovendien kan je stress ook verminderen en dit is voor TS een van die dingen die de stress kan doen verminderen. Op tijd vertrekken en een goede groom zijn niet voor iedereens gemoedsrust voldoende...
altans ik ken niemand die op zijn eerste wedstrijd volledig relax was.. stress kun je niet voorkomen. Maar door optijd te zijn een een groom te hebben die bepaalde dingen ook voor je kan doen. Scheelt dat mij altijd al veel.Janine1990 schreef:Anoniem schreef:Maar waarom doe je dan niet gewoon het hoofdstel op in de trailer? lijkt mij persoonlijk prettiger voor het paard.
Omdat TS haar paard en haarzelf het beste kent, en denkt dat dit voor beide de beste oplossing is...
als ze toch al een beslissing heeft gemaakt
Anoniem schreef:Maar waarom doe je dan niet gewoon het hoofdstel op in de trailer? lijkt mij persoonlijk prettiger voor het paard.
JulieDR schreef:Anoniem schreef:Maar waarom doe je dan niet gewoon het hoofdstel op in de trailer? lijkt mij persoonlijk prettiger voor het paard.
Omdat ik niet kan inschatten hoe nerveus ze zal zijn wanneer ze vreemd terrein ziet, andere paarden ziet en hoort, .. Als ze dan over de rooie gaat, wat niet onmogelijk is, denk ik niet dat ik haar nog fatsoenlijk een hoofdstel kan indoen op de trailer, en ik heb geen zin om daar geplet te worden oid..
anders ken je zijn/haar reactie toch op vreemd terrein. Of iig zolang hij in de trailer staat.
terwijl ik slechts mijn ervaring vertel, en mijn mening er over geef.
om een mening en een ervaring MontyRulezz schreef:Wat is eigenlijk het probleem om het hoofdstel van te voren in doen??
Wij zetten ze geregeld helemaal gezadeld op de trailer. Soms gaan we ergens trainen tegen de avond of we gaan naar het bos en dan heb ik gewoon geen zin in dat gehannes met zadel in de auto daar opzadelen enz. Dan staan we met 2 paarden en moet je al iemand nog erbij hebben om je even te helpen, ja daar heb ik niet altijd zin in. Dus gewoon helemaal opgezadeld op de trailer, inderdaad halster eroverheen en gaan met die banaan.
Voer op de trailer krijgen ze alleen als we een lange wedstrijddag hebben en ze een hele tijd moeten wachten totdat we gaan. Verder geef ik ze ook niks onderweg.
En of het paard wel of niet al eens is meegeweest, of ze wel of niet lastig zijn, doet voor mij niet ter zake.
Als ik geen zin heb in gedoe ter plaatse zadel ik lekker thuis op, haal hem daar van de trailer en rijden maar.
Anoniem schreef:@Janine1990: idd ze vraagt ervaringen en advies, En dat geef ik en ik zou het geen verstandig idee vinden. En daar val jij vervolgens op aan. Dusja als ze geen "Nee dat kan niet" had willen horen, had ze niets moeten vragen. Dus vind ik het raar dat jij zo aanvalt op mijterwijl ik slechts mijn ervaring vertel, en mijn mening er over geef.
En dat is nou exact waar ze om vroegom een mening en een ervaring
Anoniem schreef:Wat mijn rede is om het niet te doen? omdat ik het niet nodig vind om een paard een aantal uur zinloos opgezadelt te laten staan. En imo een paard aan de trailer opzadelen net zo veel moeite is als thuis. En dat een opgevoed paard dus ook gewoon netjes aan de trailer moet kunnen staan. Dat hoort imo bij de opvoeding.