Hoofdstel thuis al indoen, met halster eroverheen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:11

alleen als ze gaat staan schuren met haar hoofstel in is straks heel je hoofdstel beschadigd vind ik altijd persoonlijk zonde :o

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:11

Nee dat uurtje op de trailer overleven ze wel zonder hooi
Daarbij kan ik geeneens een net ophangen ivm hengstenrek
en ruzienende paarden vrees ik

Maarja wat ik al zei dat scheeld hoeveel paarden iemand heeft of je er 1 vervoert per weekeind of 20...
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 25-10-10 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:12

Ja precies. Een wedstrijd roept al genoeg spanning van zichzelf op. Dan kun je beter van tevoren al veel dingen uitsluiten. Je kunt oefenen wat je wilt, maar de eerste keer wedstrijd is en blijft de eerste keer wedstrijd.
Voor hetzelfde is de merrie inderdaad heel braaf, dan weet de TS dat ze de volgende keer gewoon het hoofdstel kan indoen op de trailer.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:14

troetjoek schreef:
alleen als ze gaat staan schuren met haar hoofstel in is straks heel je hoofdstel beschadigd vind ik altijd persoonlijk zonde :o

Ik neem mijn paarden altijd kant en klaar mee en bij mij is er nog nooit iets beschadigd. :n

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 13:14

Eten doet ze sowieso niet op de trailer, zelfs als je het aanbiedt.. Toen we haar gingen ophalen moesten we 2u rijden en ze heeft niet 1 sprietje hooi geknabbeld, het boeit haar gewoon niet :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 13:17

Janine1990 schreef:
spatter schreef:
ben ik nou de enige die zich afvraagd wat TS op concours doet als ze nog niet eens haar paard normaal een hoofdstel om kan doen :?
als dat op de wagen zelfs een probleem is zou ik maar eens wat grondwerk gaan doen met dat paard

leer je paard eerst manieren voordat je van huis gaat, oefen desnoods het hoofdstel om doen op de wagen zodat dat tenminste normaal gaat
maar zelfs dat vind ik van de gekke, gewoon opvoeden zo'n paard en dan pas van huis
als het thuis goed gaat naar de rijhal in de buurt en daar oefenen, net zolang totdat zulke basis-dingen vanzelf gaan

ga je ook met zadel op haar rug van huis of krijg je dat wel gedaan op locatie?

als het zo'n ittepetit is zou ik zeker hooi geven in de trailer/wagen, dan blijft ze tenminste rustig

Er staat toch niet dat ze het niet kan, er staat dat ze eerst wil kijken hoe haar paard reageert...
En dat weet je alleen door te gaan, en als dat op deze manier opgelost kan worden, heel erg fijn!

Voor hetzelfde geld is de merrie helemaal overdonderd en zet ze geen stap verkeerd. Elk paard reageert anders, en als je niet gewoon gaat, kom je er nooit achter.

Inderdaad, ik wil gewoon -zoals sommigen zeggen- een aantal stressfactoren uitschakelen. Gaat niet over geen manieren of onkunde!

Uiteindelijk zal ik pas na een paar wedstrijden weten wat voor haar het beste werkt, dus ga ik het nu gewoon zo proberen en dan zien we wel weer!

Anoniem

Re: Hoofdstel thuis al indoen, met halster eroverheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:23

Persoonlijk zou ik het niet doen. En gewoon op wedstrijd het halster over de nek heen en dan hoofdstel om. Of anders op de trailer.

Stress heb je toch wel en je paard ook. Omdat het je eerste wedstrijd is. Dat beetje meer of minder maakt dan toch niet meer uit. Aangezien de meeste ruiters zo zenuwachtig zijn. Dat dat paard het al lang en breed gezien heeft. Dat er iets gaat gebeuren.

Gewoon op tijd vertrekken. En een goede groom mee nemen. Dan heb je het minste last van stress.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:54

Anoniem schreef:
Persoonlijk zou ik het niet doen. En gewoon op wedstrijd het halster over de nek heen en dan hoofdstel om. Of anders op de trailer.

Stress heb je toch wel en je paard ook. Omdat het je eerste wedstrijd is. Dat beetje meer of minder maakt dan toch niet meer uit. Aangezien de meeste ruiters zo zenuwachtig zijn. Dat dat paard het al lang en breed gezien heeft. Dat er iets gaat gebeuren.

Gewoon op tijd vertrekken. En een goede groom mee nemen. Dan heb je het minste last van stress.

Halster om de nek, lekker handig, paard kan zich als nog lostrekken en in het minste geval de weg op vliegen...

Dat je stress hebt, is bullshit, dat is voor iedereen anders, bovendien kan je stress ook verminderen en dit is voor TS een van die dingen die de stress kan doen verminderen. Op tijd vertrekken en een goede groom zijn niet voor iedereens gemoedsrust voldoende...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:58

spatter schreef:
ben ik nou de enige die zich afvraagd wat TS op concours doet als ze nog niet eens haar paard normaal een hoofdstel om kan doen :?
als dat op de wagen zelfs een probleem is zou ik maar eens wat grondwerk gaan doen met dat paard

leer je paard eerst manieren voordat je van huis gaat, oefen desnoods het hoofdstel om doen op de wagen zodat dat tenminste normaal gaat
maar zelfs dat vind ik van de gekke, gewoon opvoeden zo'n paard en dan pas van huis
als het thuis goed gaat naar de rijhal in de buurt en daar oefenen, net zolang totdat zulke basis-dingen vanzelf gaan

ga je ook met zadel op haar rug van huis of krijg je dat wel gedaan op locatie?

als het zo'n ittepetit is zou ik zeker hooi geven in de trailer/wagen, dan blijft ze tenminste rustig

Dat gaat natuurlijk niet altijd op. Ik heb 2 paarden gegroomed in het ZZ-Zwaar en ZZ-Licht, een Merrie en een dekhengst, maar die krijg je ook niet zomaar het hoofdstel in. Soms is dat nu eenmaal zo. Als het paard karakter zo is, dan heb je het op den duur ook maar te accepteren denk ik.

Ik ben idd van mening dat paarden niet mogen klooien, en gelukkig zijn al mijn paarden en pony's heel braaf, ook op concours, maar er zijn paarden die gewoon altijd moeilijk zullen blijven doen. :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:00

Wat wij doen is inderdaad het hoofdstel om doen als ze nog vast staat in de trailer! als jij klaar bent, en dan pas de stang weg halen! opzich moet dat kunnen!.dan kan je knollie ook lekker eten, voor en na die tijd als jij wacht op de uitslag! ;) en mt 2 grote bekers naar huis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:00

Janine1990 schreef:
Anoniem schreef:

Halster om de nek, lekker handig, paard kan zich als nog lostrekken en in het minste geval de weg op vliegen...

Dat je stress hebt, is bullshit, dat is voor iedereen anders, bovendien kan je stress ook verminderen en dit is voor TS een van die dingen die de stress kan doen verminderen. Op tijd vertrekken en een goede groom zijn niet voor iedereens gemoedsrust voldoende...

En dat kan met een hoofdstel of halster niet bedoel je? :+

Verder heeft bijna iedereen op zijn eerste wedstrijd stress ;) altans ik ken niemand die op zijn eerste wedstrijd volledig relax was.. stress kun je niet voorkomen. Maar door optijd te zijn een een groom te hebben die bepaalde dingen ook voor je kan doen. Scheelt dat mij altijd al veel.

Ik ben van mening dat zo'n tijd met hoofdstel in staan niet echt lekker voor het paard is.
Je bent namelijk best lang weg. Ze moest een half uur heen dan een half uur terug. Dat is al een uur. Meestal rijd je ook ong. een uurtje. Dat is al 2 uur. Dan heb je vaak nog dat het uitloopt. En de prijs uitreiking(duurt hier meestal 30 min tot 2 uur na dat de laatste is gestart). Ik vind dat allemaal bij elkaar erg lang. Of wilde je het hoofdstel wel af doen na het rijden? Maar dan heb je als nog het zelfde probleem lijkt mij

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:04

Als je het halster op de trailer af doet, nah, valt het toch wel aardig mee. Of desnoods het touwtje even door het bit doen, en dan het halster af. Met een bit heb je meer te zeggen. Sowieso heb je meer te zeggen met een halster of hoofdstel om het hoofd, om de nek heb je er helemaal neits meer over te zeggen, zeker als het paard heet wordt.

Er staat nergens dat TS nog nooit op wedstrijd is geweest. Natuurlijk zal ze zenuwachtig zijn (prefereer ik boven stress), maar als dit een manier is om haar zenuwen te beteugelen, dan is dat zo.

Na het rijden is de stress bij het paard wellicht afgezakt, daar ga ik in ieder geval wel vanuit. Zoveel indrukken in een korte tijd maken je echt wel moe als paard zijnde. Zet het paard op de trailer, doe het hoofdstel uit, en klaar. Lijkt me niet zozeer hetzelfde probleem... Ik kan me beter voorstellen dat je je paard na tijd iets vreemds laat overkomen terwijl het al moe is, dan voortijd en het geen idee heeft wat er gaat gebeuren.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 14:04

Na het rijden wilde ik het wel afdoen eens ze op de vrachtwagen staat, dan moeten we enkel nog naar huis en bij het uitladen op "haar" terrein is ze wel braaf, dus dan hoeft ze geen hoofdstel in.
Prijsuitreiking is niet te paard, gewoon protocol ophalen en klaar.
Dus in tijd blijft het wel beperkt!

Edit: En zoals Janine zei, ik ben wel eerder op wedstrijd geweest, alleen niet met dit paard die toch een veel heter karakter heeft dan de vorige..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:12

Maar waarom doe je dan niet gewoon het hoofdstel op in de trailer? lijkt mij persoonlijk prettiger voor het paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:13

Anoniem schreef:
Maar waarom doe je dan niet gewoon het hoofdstel op in de trailer? lijkt mij persoonlijk prettiger voor het paard.

Omdat TS haar paard en haarzelf het beste kent, en denkt dat dit voor beide de beste oplossing is... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:15

Janine1990 schreef:
Anoniem schreef:

Omdat TS haar paard en haarzelf het beste kent, en denkt dat dit voor beide de beste oplossing is... :+

Waarom vraagt ze dan advies op bokt :+ als ze toch al een beslissing heeft gemaakt :Z

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:16

Omdat ze er misschien nog wel geen ervaring mee heeft?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 14:17

Anoniem schreef:

Omdat ik niet kan inschatten hoe nerveus ze zal zijn wanneer ze vreemd terrein ziet, andere paarden ziet en hoort, .. Als ze dan over de rooie gaat, wat niet onmogelijk is, denk ik niet dat ik haar nog fatsoenlijk een hoofdstel kan indoen op de trailer, en ik heb geen zin om daar geplet te worden oid..

Edit: Sja, waarom vraag je advies op bokt? Om ervaringen te lezen, meningen te horen, pro's en contra's te lezen die je misschien zelf nog niet bedacht had, enz.. Ik wil het zo gaan doen, maar als nu had gebleken dat het absoluut een waardeloos idee was, had ik nog een week de tijd om iets anders te bedenken. Als ik daarentegen positieve ervaringen lees, voel ik me 'bevestigd' en hoef ik me niet af te vragen of ik gek ben.
Als iedereen die al min of meer een beslissing gemaakt heeft, zijn mond moest gaan houden op bokt, waren er maar half zoveel topics meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:23

JulieDR schreef:
Anoniem schreef:

Omdat ik niet kan inschatten hoe nerveus ze zal zijn wanneer ze vreemd terrein ziet, andere paarden ziet en hoort, .. Als ze dan over de rooie gaat, wat niet onmogelijk is, denk ik niet dat ik haar nog fatsoenlijk een hoofdstel kan indoen op de trailer, en ik heb geen zin om daar geplet te worden oid..

Maar wij kunnen dat toch ook niet inschatten? En is het paard nog nooit mee geweest op de trailer? Want anders is dat misschien zoiezo een goede om eerst eens te oefenen ;) anders ken je zijn/haar reactie toch op vreemd terrein. Of iig zolang hij in de trailer staat.

Edit: Dusja mijn mening is dat je beter het in de trailer kan doen. of al buiten, en gewoon afwachten hoe het gaat.

@Janine1990: idd ze vraagt ervaringen en advies, En dat geef ik en ik zou het geen verstandig idee vinden. En daar val jij vervolgens op aan. Dusja als ze geen "Nee dat kan niet" had willen horen, had ze niets moeten vragen. Dus vind ik het raar dat jij zo aanvalt op mij ;) terwijl ik slechts mijn ervaring vertel, en mijn mening er over geef.

En dat is nou exact waar ze om vroeg ;) om een mening en een ervaring

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:26

Wat is eigenlijk het probleem om het hoofdstel van te voren in doen??
Wij zetten ze geregeld helemaal gezadeld op de trailer. Soms gaan we ergens trainen tegen de avond of we gaan naar het bos en dan heb ik gewoon geen zin in dat gehannes met zadel in de auto daar opzadelen enz. Dan staan we met 2 paarden en moet je al iemand nog erbij hebben om je even te helpen, ja daar heb ik niet altijd zin in. Dus gewoon helemaal opgezadeld op de trailer, inderdaad halster eroverheen en gaan met die banaan.

Voer op de trailer krijgen ze alleen als we een lange wedstrijddag hebben en ze een hele tijd moeten wachten totdat we gaan. Verder geef ik ze ook niks onderweg.

En of het paard wel of niet al eens is meegeweest, of ze wel of niet lastig zijn, doet voor mij niet ter zake.
Als ik geen zin heb in gedoe ter plaatse zadel ik lekker thuis op, haal hem daar van de trailer en rijden maar.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 14:29

@ Nini_roosje: Ik denk dat niemand hier iemand aanvalt.. Er wordt heen en weer gevraagd, geantwoord, en gediscussieerd, maar of dit aanvallen is..?

Heb toch een paar interessante reacties gelezen, dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:30

MontyRulezz schreef:
Wat is eigenlijk het probleem om het hoofdstel van te voren in doen??
Wij zetten ze geregeld helemaal gezadeld op de trailer. Soms gaan we ergens trainen tegen de avond of we gaan naar het bos en dan heb ik gewoon geen zin in dat gehannes met zadel in de auto daar opzadelen enz. Dan staan we met 2 paarden en moet je al iemand nog erbij hebben om je even te helpen, ja daar heb ik niet altijd zin in. Dus gewoon helemaal opgezadeld op de trailer, inderdaad halster eroverheen en gaan met die banaan.

Voer op de trailer krijgen ze alleen als we een lange wedstrijddag hebben en ze een hele tijd moeten wachten totdat we gaan. Verder geef ik ze ook niks onderweg.

En of het paard wel of niet al eens is meegeweest, of ze wel of niet lastig zijn, doet voor mij niet ter zake.
Als ik geen zin heb in gedoe ter plaatse zadel ik lekker thuis op, haal hem daar van de trailer en rijden maar.

Wat mijn rede is om het niet te doen? omdat ik het niet nodig vind om een paard een aantal uur zinloos opgezadelt te laten staan. En imo een paard aan de trailer opzadelen net zo veel moeite is als thuis. En dat een opgevoed paard dus ook gewoon netjes aan de trailer moet kunnen staan. Dat hoort imo bij de opvoeding.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:31

Anoniem schreef:
@Janine1990: idd ze vraagt ervaringen en advies, En dat geef ik en ik zou het geen verstandig idee vinden. En daar val jij vervolgens op aan. Dusja als ze geen "Nee dat kan niet" had willen horen, had ze niets moeten vragen. Dus vind ik het raar dat jij zo aanvalt op mij ;) terwijl ik slechts mijn ervaring vertel, en mijn mening er over geef.

En dat is nou exact waar ze om vroeg ;) om een mening en een ervaring

Ik val je er niet op aan, ik weerleg jouw argumenten.
Daarbij lees ik geen ervaring, slechts een idee van waarom niet...

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:31

[quote="JulieDR]Omdat ik niet kan inschatten hoe nerveus ze zal zijn wanneer ze vreemd terrein ziet, andere paarden ziet en hoort, .. Als ze dan over de rooie gaat, wat niet onmogelijk is, denk ik niet dat ik haar nog fatsoenlijk een hoofdstel kan indoen op de trailer, en ik heb geen zin om daar geplet te worden oid..[/quote]
En in dit geval zou ik de eerste paar keer sowieso het hoofdstel thuis omdoen en haar aan de longe van de trailer halen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:32

Anoniem schreef:
Wat mijn rede is om het niet te doen? omdat ik het niet nodig vind om een paard een aantal uur zinloos opgezadelt te laten staan. En imo een paard aan de trailer opzadelen net zo veel moeite is als thuis. En dat een opgevoed paard dus ook gewoon netjes aan de trailer moet kunnen staan. Dat hoort imo bij de opvoeding.

Ik laat dus van mijn leven geen paarden aan de trailer staan, hoe braaf het paard ook is. Er kan zoveel gebeuren in de omgeving waarvan het paard schrikt.

Daarbij is het nu niet echt een seizoen om lekker aan de trailer te staan opzadelen ;)